Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sönderrostad varmvattenberedare  (läst 616 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad effata

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sönderrostad varmvattenberedare
« skrivet: 26 juli 2022, 09:52:21 »
Hej på er, skulle behöva lite råd som relativt nybliven husägare.

Vi har en Thermia Diplomat 6 TWS installerad 2006, och jag har precis haft installatören här som konstaterat att varmvattenberedaren har rostat sönder (vi upptäckte det då det började droppa små mängder vatten på golvet).

Vi flyttade in här för två år sedan, och förra ägaren (som inte installerade pumpen) verkar inte ha gjort någon service eller annat med pumpen på hela tiden hon bodde här.

Hur hade ni gjort i en sån här situation? Är det värt att byta varmvattenberedaren och hålla tummarna att kompressorn håller ett gäng år till, eller ska jag byta till en ny värmepump och kanske få smart styrning och kylning på köpet? Vi får tillskott i dagarna, så prioriterar en lösning som ger så lite jobb som möjligt för mig själv de närmaste åren. Kommer nog behöva flytta till ett större hus om 4-5 år, spontant tänker jag att en ny pump gör det enklare att sälja?
« Senast ändrad: 26 juli 2022, 09:55:54 av effata »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Sönderrostad varmvattenberedare
« Svar #1 skrivet: 26 juli 2022, 09:59:46 »
Om det finns utrymme brukar ett annat alternativ vara att sätta in en extern varmvattenberedartank och koppla om rören i Diplomaten så det motsvarar en duo. Då räcker det att sedan köpa en låg värmepump utan inbyggd varmvattenberedare när kompressorn gjort sitt och ska skrotas. Det är tyvärr långa leveranstider på många modeller av nya värmepumpar nu.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad effata

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sönderrostad varmvattenberedare
« Svar #2 skrivet: 26 juli 2022, 20:20:45 »
Det finns inte riktigt plats för en separat vattenberedare utan att offra alldeles för mycket förvaringsutrymme tyvärr. Men tills vidare är det en sÃ¥n lösning som installatören fixat, vi hyr en vattenberedare för en femhundring i mÃ¥naden som just nu ligger pÃ¥ golvet och är i vägen.

Eftersom vi har den temporära lösningen pÃ¥ plats nu sÃ¥ känns det inte sÃ¥ farligt att vänta pÃ¥ en ny värmepump om det är bästa lösningen. Om jag ändÃ¥ mÃ¥ste byta kompressor ocksÃ¥ innan vi flyttar härifrÃ¥n sÃ¥ känns det ju som ett bättre alternativ att byta hela pumpen, men vet inte alls vad oddsen är för det?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!