Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: föräldrarpenning+sjukpenning etc  (läst 2466 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad john_guld

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
föräldrarpenning+sjukpenning etc
« skrivet: 18 februari 2007, 18:55:57 »
Hej!

Har en fundering ang när man är föräldrarledig. Hoppas det finns ngn "erfaren" pappa antar jag som kan svara..

Ett ex:

Min sambo är mammaledig med vår två månaders dotter...jag jobbar som vanligt...
Vad händer om min sambo skulle bli sjuk, typ få hög feber. Får hon sjukpeng och jag kan gå hem och va pappaledig istället. Får min sambo ngn karensdag typ som när man jobbar!?

Tacksam för svar!

Mvh John
NIBE F1245 8kw jordvärme. Sydvästra Kronoberg.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: föräldrarpenning+sjukpenning etc
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2007, 19:30:55 »
hej ..
jopps hon kan få sjukpeng å du får ta pappa dagar
det med karensdagen  vet jag inte



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: föräldrarpenning+sjukpenning etc
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2007, 08:25:29 »
Om sambon är sjuk så tar du ut tillfällig föräldrarpenning, där finns ingen karensdag. Du anger då som orsak att ordinarie vårdnadshavare är sjuk. Sambon tar fortfarande ut den ordinarie föräldrarpenningen.

Ett annat tips:

Spara föräldrardagar första året, från och med att flickan fyller 1 år så måste man ta ut minst 5 dagar/vecka för att inte sjukpenninggrundande inkomst ska sjunka. Men första året kan man ta ut typ 3 dar i veckan så räcker föräldrardagarna lite längre om ekonomin tillåter. Använd även dagarna med lägstanivå för att fylla ut till 5 dagar/vecka.

« Senast ändrad: 19 februari 2007, 08:33:13 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: föräldrarpenning+sjukpenning etc
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2007, 10:30:27 »
hej ..
jopps hon kan få sjukpeng å du får ta pappa dagar
det med karensdagen  vet jag inte
Nix, det gÃ¥r inte att göra sÃ¥...  Som Carl N skriver, sÃ¥ skall den som är föräldraledig fortsätta vara det även om man blir sjuk och den andra föräldern skall i den mÃ¥n det behövs ta tillfällig föräldrapenning för vÃ¥rd av barn (vilket inte är samma som "pappadagar").

Sedan vad Carl N skriver om att spara dagar, sÃ¥ stämmer det i princip...  Fast det är inte sÃ¥ att SGI automatiskt sjunker om man inte gör sÃ¥.  Den räknas helt enkelt om pÃ¥ nytt om man inte gör som han säger, men det behöver ju inte med automatik betyda att den sänks.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: föräldrarpenning+sjukpenning etc
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2007, 12:05:27 »
Sedan vad Carl N skriver om att spara dagar, sÃ¥ stämmer det i princip...  Fast det är inte sÃ¥ att SGI automatiskt sjunker om man inte gör sÃ¥.  Den räknas helt enkelt om pÃ¥ nytt om man inte gör som han säger, men det behöver ju inte med automatik betyda att den sänks.

Nja, jag tror väl inte att man kan öka SGI om man är hemma på heltid men tar ut del av föräldrarpenningen. Däremot är det viktigt att anmäla lönehöjningar mm (även om man inte jobbar) till försäkringskassan om man tar ut föräldrarpenning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: föräldrarpenning+sjukpenning etc
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2007, 12:10:42 »
Börja handla med aktier Ã¥ fonder isället, det ger mycket mer pengar än de löjligt lÃ¥ga allmosor Du kan fÃ¥ frÃ¥n Storebror  :) ;)

mvh LyxMaken

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!