Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver jag säkra upp  (läst 15276 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #30 skrivet: 24 januari 2013, 12:01:38 »
Värmepumpen går väl på alla tre faserna gissar jag!
Är torkskåpet och diskmaskinen av någorlunda modernt snitt är dom väl enfas båda två?

Då kan man antingen ställa sig frågan om du måste torka tvätt och diska samtidigt?
Ett annat alternativ kan väl vara att flytta antingen torkskåpet eller tvättmaskinen till en annan fas?

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #31 skrivet: 24 januari 2013, 18:23:45 »
Haha tji fick jag..... Skulle inte skrivit nÃ¥tt här igÃ¥r... Idag sÃ¥ gick jag ner i källaren och skulle kolla status pÃ¥ vp medans tjejen lagade mat pÃ¥ spis + ugn, körde tvätt bÃ¥de maskin och torktumlare... Jag hann inte mer än kommer ner i källaren innan ena säkringen gick  tOOmten

Jag har ju klarat mig hela vintern fram till idag, kanske ska koppla in en brytare sÃ¥ att inte tvätt +  tork gÃ¥r att köra samtidigt? ;)

Jag ställde ner effektvakten på vp till 19A nu isstället för 22A så den borde spärra TS mera :)

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #32 skrivet: 24 januari 2013, 19:43:55 »
Har du tvättmaskin och torktumlare på varsin fas så spelar det ingen roll att bara stänga av den ena. Strömbegränsaren stegar ju ner elpatronerna om den mäter högt värde på en fas. Jag har dom på varsin fas och diskmaskinen på den tredje. Så kör jag diskmaskinen kan jag mer eller mindre lika bra köra tvättmaskinen och torktumlaren också. För jag får inte ut mer av elpannan ändå. Visst det är inte riktigt sant för dem drar ju inte fullt hela tiden. Men i princip blir det så.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #33 skrivet: 24 januari 2013, 19:59:58 »
En enfas inverter med splitsystem och hög effekt känns onekligen betydligt enklare att leva med än vanliga VP med 3 fas kompressorer om man läser här.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #34 skrivet: 24 januari 2013, 20:31:52 »
En enfas inverter med splitsystem och hög effekt känns onekligen betydligt enklare att leva med än vanliga VP med 3 fas kompressorer om man läser här.
Det är ju precis tvärtom. En fas grejer som drar mycket ström är jag allergisk mot. Då kan du ju inte använda den fasen till någon annan tyngre förbrukare. Det är ju perfekt med tre fas grejer som får jämn belastning över alla faser. Sen diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare på varsin. Det blir problem att köra det på 16 ampere huvudsäkringar med enfas vp.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #35 skrivet: 24 januari 2013, 20:52:55 »
Ni verkar ha mer problem med 3-fas än vad jag har.
Är temperaturen över 3 grader så har jag 10 A på fas 3 och 16 A vardera på fas 1 och 2 att använda då VP'n drar ca 4-6 A @ 3grader C och uppåt på 1 fas.
När det är -10 eller lägre ute så har jag belastning på samtliga faser som gör att jag inte kan köra större hushållsmaskiner.
Men det problemet verkar 3 fas pumparna också ha på grund av den lägre effekten vilket ger tillskott tidigare.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Furutorp

  • Elektriker, Instrumenttekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholmstrakten
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #36 skrivet: 24 januari 2013, 20:58:13 »
Det är ju precis tvärtom. En fas grejer som drar mycket ström är jag allergisk mot. Då kan du ju inte använda den fasen till någon annan tyngre förbrukare. Det är ju perfekt med tre fas grejer som får jämn belastning över alla faser. Sen diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare på varsin. Det blir problem att köra det på 16 ampere huvudsäkringar med enfas vp.

Kan inte annat än instämma med dig, jämnt och fint belastat ska det vara, tyvärr börjar enfastrenden slÃ¥ igenom och ställer till det ännu mer.... Var hos en kund och skulle installera en ny häll, trodde det rörde sig om att bara koppla in den. Det visade sig att den nya hällen inte var trefas utan ENFAS 25 A, berättade vad jag var tvungen att göra för att fÃ¥ det att fungera bl.a. dra upp ny matning, säkra upp huvudsäkringarna, sätta effektvakt osv. Han sÃ¥g vit ut i ansiktet och hällen som han "gjort ett kap" pÃ¥ skulle genast lämnas tillbaka.......  ^-^
Villa byggd -98, 338 kvm i tre plan uppvärmt.
Vedpanna med tankar och snart även en CTC EcoHeat 312.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #37 skrivet: 24 januari 2013, 21:12:45 »
Vänta här nu.
Det spelar väl ingen som helst roll från vilken fas ni drar strömmen?

Det verkar som ni slumpmässigt vill koppla in en motorvärmare eller elradiator utan att bry er om vilken fas den hamnar på?

prylarna i huset sitter väl på sina faser och flyttar förhoppningsvis inte runt?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Furutorp

  • Elektriker, Instrumenttekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholmstrakten
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #38 skrivet: 24 januari 2013, 21:21:51 »
Nä men det är A och O att ha en så jämn fördelad effekt så möjligt i systemet. Det är bara så. När man projar anläggningar så tas det alltid hänsyn till en jämn fördelning. Annars kan vi ju göra som i Thailand, koppla på ett par startkablar i en stolpe på gatan, det fungerar, men hur bra och hur säkert?...... Suck
Villa byggd -98, 338 kvm i tre plan uppvärmt.
Vedpanna med tankar och snart även en CTC EcoHeat 312.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #39 skrivet: 24 januari 2013, 21:32:14 »
...Det är bara så...

Jaha?

Skiter då i allafall jag i.
Jag får betala för strömmen vilken fas den än kommer ifrån.

Om det nu är elbolaget som vill ha så, så struntar jag fullständig skit i det så länge inte propparna går.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Furutorp

  • Elektriker, Instrumenttekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholmstrakten
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #40 skrivet: 24 januari 2013, 21:42:53 »
Ja man gör som man vill, menar inget med det men jag måste ju framföra fakta. Vi har näst intill världens bästa elsäkerhet i sverige, men inte länge till då EU standarder drar ner våra regler och höjer andras. Allt för att det ska vara lika. ???
Villa byggd -98, 338 kvm i tre plan uppvärmt.
Vedpanna med tankar och snart även en CTC EcoHeat 312.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #41 skrivet: 24 januari 2013, 22:00:12 »
Om du hade 3-fas bredband (3 parallella linor) hur skulle du koppla in dina datorer?
Och om du bara har 1, 2, 4st osv. hur gör man då om du bara får koppla en till varje?

Finns det någon regel som säger att vi inte får dra allt från en fas?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #42 skrivet: 24 januari 2013, 22:09:04 »
Nej, men det är väl inte det vi diskuterar? Varför skall man lägga allt på en fas när man får ut tre gånger så hög effekt om man sprider ut lasten?

En fråga till dig: Om ditt hus krävde 10kW som mest. Skulle du då lägga alla förbrukare på en fas och säkra upp till 50A huvudsäkringar, eller skulle du försöka sprida förbrukarna så att du klarade dig med 16A säkringar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #43 skrivet: 24 januari 2013, 22:12:54 »
Om du hade 3-fas bredband (3 parallella linor) hur skulle du koppla in dina datorer?
Och om du bara har 1, 2, 4st osv. hur gör man då om du bara får koppla en till varje?

Finns det någon regel som säger att vi inte får dra allt från en fas?

Vad det handlar om här är ju att en-fas-apparater belastar enbart en fas, och har man då 2 sådana kopplade på samma fas så blir ju strömmen de drar tillsammans dubbelt så stor jfrt med om de hade suttit på var sin fas.
Ligger man då på gränsen till vad huvudsäkringen klarar, ja då måste man stänga av ena apparaten om man vill ha ut mer kräm till t.ex en elpatron (som ju helst ska dra lika mkt från alla 3 faserna), eller så flyttar man den ena apparaten till en annan, mindre belastad fas.
Du gör som du vill, men det kostar att ligga med större huvudsäkring än man behöver om man belastar jämnt istället.
« Senast ändrad: 24 januari 2013, 22:14:39 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #44 skrivet: 24 januari 2013, 22:13:38 »
 
Nej, men det är väl inte det vi diskuterar? Varför skall man lägga allt på en fas när man får ut tre gånger så hög effekt om man sprider ut lasten?

En fråga till dig: Om ditt hus krävde 10kW som mest. Skulle du då lägga alla förbrukare på en fas och säkra upp till 50A huvudsäkringar, eller skulle du försöka sprida förbrukarna så att du klarade dig med 16A säkringar?
tummenupp
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!