Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TrÃ¥dlöst...., vilken jävla bluff!!!  (läst 4269 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Trådlöst...., vilken jävla bluff!!!
« skrivet: 25 november 2007, 16:43:26 »
TrÃ¥dlöst...., vilken jävla bluff!!! Det kan aldrig finnas nÃ¥t som skapar sÃ¥ mycket "trÃ¥dar" som just trÃ¥dlöst  ;D ;D Nätadaptrar, förgreningsuttag, skarvsladdar, bryggor, swichar Ã¥ patchkablar m.m i "tusental". Ã… ett litet helvete om man rÃ¥kat göra skiten strömlöst, för dÃ¥ ska sÃ¥klart alltid nÃ¥n del jäklas, Ã¥ behöver en omstart... Nää, fan vet om det inte var bättre förr  Sc:,h ;D

mvh humlan.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trådlöst...., vilken jävla bluff!!!
« Svar #1 skrivet: 25 november 2007, 17:15:07 »
Sen allt bekymmer med det trådlösa....störs av trådlös telefon, mobil, grannens nät etc etc

Har själv bekymmer med min Netgear router som hakar upp sig på trådlösa porten när
någon här hemma pratar i trådlösa telefonen eller mobiltelefonen. Har även en D-Link
trådlös mediaspelare som egenteligen är helt fantastisk men hos mig funkar det dåligt
pga all störning...

Du kanske har några tips?

BjörnK

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Trådlöst...., vilken jävla bluff!!!
« Svar #2 skrivet: 25 november 2007, 17:42:37 »
Är beredd att hålla med Humlan. Själv är jag ytterst restriktiv med att installera radiosändare i huset. Det kan lätt bli för många, krånglar de sedan så.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Trådlöst...., vilken jävla bluff!!!
« Svar #3 skrivet: 25 november 2007, 18:06:50 »
Sen allt bekymmer med det trådlösa....störs av trådlös telefon, mobil, grannens nät etc etc

Har själv bekymmer med min Netgear router som hakar upp sig på trådlösa porten när
någon här hemma pratar i trådlösa telefonen eller mobiltelefonen. Har även en D-Link
trådlös mediaspelare som egenteligen är helt fantastisk men hos mig funkar det dåligt
pga all störning...

Du kanske har några tips?

BjörnK

Ja mycket av problemen med trådlös telefon brukar lösa sig, om man flyttar huvudenheten till nåt annat ställe. Tänk åxå på att DECT telefoner kan slå ut Tv4, Eurosport å nån fler kanal, om man kör trådlöst internet till sin dekoder...

mvh humlan.

Utloggad Steelis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hofors
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Steelis Blogg
SV: Trådlöst...., vilken jävla bluff!!!
« Svar #4 skrivet: 25 november 2007, 18:21:56 »
Hm....jag har kört trådlöst med en D-link i 3 år Thumbsup utan omstart av router, eller utan "connection"
2-plansvilla 105kvm, Nibe Evc 240, nyinstallerad FTX Heru 100 EC

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Trådlöst...., vilken jävla bluff!!!
« Svar #5 skrivet: 25 november 2007, 18:43:01 »
Hm....jag har kört trådlöst med en D-link i 3 år Thumbsup utan omstart av router, eller utan "connection"

DÃ¥ hör Du till dom sällsynta undantagen..  :) Ã… eftersom jag själv sÃ¥lt data Ã¥ sat-Tv prylar skulle jag aldrig släppa en D-link innanför mina väggar. Tala om slumpen, om skiten fungerar bra  :o Jag har iofs inte heller nÃ¥t större problem med trÃ¥dlöst, mer än att det blir sÃ¥ förbannat med kablar o "onödig kringutrustning"..., fast det ser i sanningens namn inte speciellt normalt ut hos mig heller  :) Tvivlar pÃ¥ att det är sÃ¥ värst mÃ¥nga, som har 3 st PC med div kringutrusning, 3 st sat-Tv dekodrar, varav en Kathrein ufs910 för HDTV, 1 st dekoder för markbundet, 1 st kompont-stereo, 1 st suround till Tv, 3 st Tv m.m, Ã¥ allt utom komponent stereon, förbundet med trÃ¥dlöst nätverk heller  :D ;D 

mvh humlan.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trådlöst...., vilken jävla bluff!!!
« Svar #6 skrivet: 25 november 2007, 18:44:14 »
Sen allt bekymmer med det trådlösa....störs av trådlös telefon, mobil, grannens nät etc etc

Har själv bekymmer med min Netgear router som hakar upp sig på trådlösa porten när
någon här hemma pratar i trådlösa telefonen eller mobiltelefonen. Har även en D-Link
trådlös mediaspelare som egenteligen är helt fantastisk men hos mig funkar det dåligt
pga all störning...

Du kanske har några tips?

BjörnK

Byt chanel på routern

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trådlöst...., vilken jävla bluff!!!
« Svar #7 skrivet: 25 november 2007, 18:46:51 »
Citera
Byt chanel på routern

...hur många gånger har man inte bytt....utan resultat...


BjörnK

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Trådlöst...., vilken jävla bluff!!!
« Svar #8 skrivet: 25 november 2007, 18:59:20 »
Citera
Byt chanel på routern

...hur många gånger har man inte bytt....utan resultat...


BjörnK

Tyvärr kan det vara så att dina "snälla" grannar kör med USA standard i sina nätverk. Å då slås "våra" nätverk ut, då den sänder med högre effekt, om jag inte minns fel.. Men det finns massor med saker som kan störa ut, micron, eller en kyl/frys t.ex..., eller nåt annat med elmotor. Eller så bor Du illa till, att nåt utifrån stör, å då kan det bli riktigt besvärligt, att komma till rätta med problemet...

mvh humlan.

Utloggad skalman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • nyfiken pÃ¥ värmepumpar
SV: Trådlöst...., vilken jävla bluff!!!
« Svar #9 skrivet: 25 november 2007, 20:05:12 »
Har kört med d-link grejer i flera år aldrig haft några problem vare sig med adslmodem eller trådlös router händer väl nån enstaka gång per år att det hänger sig men det är försumbart

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Trådlöst...., vilken jävla bluff!!!
« Svar #10 skrivet: 25 november 2007, 20:11:08 »
Har kört med d-link grejer i flera år aldrig haft några problem vare sig med adslmodem eller trådlös router händer väl nån enstaka gång per år att det hänger sig men det är försumbart

Det är väl bra  Thumbsup Själv har jag supportat pÃ¥ bl.a nätverksproblem, sÃ¥ jag vet pÃ¥ ett ungefär vilka märken/fabrikat som strulat mest... Själv har jag inget annat än ZyXEL numera, men jag pÃ¥stÃ¥r inte att dom är bäst, bara att det är iaf väldigt lite problem, Ã¥ det räcker lÃ¥ngt för mig.

mvh humlan.
« Senast ändrad: 25 november 2007, 20:16:45 av humlan57 »

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trådlöst...., vilken jävla bluff!!!
« Svar #11 skrivet: 25 november 2007, 20:14:31 »
Har kört med d-link grejer i flera år aldrig haft några problem vare sig med adslmodem eller trådlös router händer väl nån enstaka gång per år att det hänger sig men det är försumbart

Det är väl bra  Thumbsup Själv har jag supportat pÃ¥ bl.a nätverksproblem, sÃ¥ jag vet pÃ¥ ett ungefär vilka märken/fabrikat som strulat mest...

mvh humlan.

Om du har så stor erfarenhet så får du gärna dela med dig av vad som strulat som kan härledas till produkten i dessa fall.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Trådlöst...., vilken jävla bluff!!!
« Svar #12 skrivet: 25 november 2007, 20:26:08 »
Har kört med d-link grejer i flera år aldrig haft några problem vare sig med adslmodem eller trådlös router händer väl nån enstaka gång per år att det hänger sig men det är försumbart

Det är väl bra  Thumbsup Själv har jag supportat pÃ¥ bl.a nätverksproblem, sÃ¥ jag vet pÃ¥ ett ungefär vilka märken/fabrikat som strulat mest...

mvh humlan.

Om du har så stor erfarenhet så får du gärna dela med dig av vad som strulat som kan härledas till produkten i dessa fall.

Ja "på min tid" var det tveklöst D-link som strulade mest, nåt annat fabrikat utmärkte sig inte. Svårt att peka på direkt nåt i hårdvaran som var fel, utan deras trådlösa prylar verkade råka ut för allt konstigt, som aldrig gick att få nån riktig ordning på. Dålig mjukvara, eller dålig selektivitet så dom blev för känsliga för störningar kanske.... Ja jag vet inte, även om det var många delar som bara la av åxå. Som support ser man ju aldrig till nån hårdvara, utan får bara ta emot en massa skäll från missnöjda kunder, å försöka hjälpa till så gott det går...

mvh humlan.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Trådlöst...., vilken jävla bluff!!!
« Svar #13 skrivet: 26 november 2007, 21:16:08 »
Sen allt bekymmer med det trådlösa....störs av trådlös telefon, mobil, grannens nät etc etc

Har själv bekymmer med min Netgear router som hakar upp sig på trådlösa porten när
någon här hemma pratar i trådlösa telefonen eller mobiltelefonen. Har även en D-Link
trådlös mediaspelare som egenteligen är helt fantastisk men hos mig funkar det dåligt
pga all störning...

Du kanske har några tips?

BjörnK

Jag har också en Netgear-router, hade problem hela tiden med den förut, den startade om och härjade runt. har två stycken datorer, en bärbar med inbyggd trådlöst nätverkskort, sen en stationär som jag får sätta i ett sånt för att få det att funka.
Under den tid routern jäklades så använde jag en usb-nätverksadapter också från Netgear. Jag hade ett D-link pci-kort som låg och "skräpade" som jag tänkte att jag testar med det, så avinstallerade Usb-stickan från Netgear och installerade pci-kortet från D-link, efter det så funkar nätet mycket bättre från båda datorer, routern startar inte om sig och nu funkar det riktigt bra.
Så usb-stickan från Netgear måste ha stört ut alltihopa på något vis...
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Trådlöst...., vilken jävla bluff!!!
« Svar #14 skrivet: 26 november 2007, 21:29:33 »
En "regel" som kan ge bra resultat, är att inte gå efter vad som sägs vara bäst.., inte ens "bäst i test". Utan istället genomgående använda sig av ett å samma märke, å hastighet. På köpet får man dessutom det mycket enklare, om det skulle behövas support. Jag lovar, det är inte lätt att hjälpa till när ett nätverk består av div olika märken, å dessutom med olika prestanda... Var del för sig, kan fungera hur bra som helst, men tillsammans så börjar alla delar å bete sig konstigt... Å ge fan i å uppdatera mjukvaran om allt fungerar bra!!!! Alltså samma som för BIOS i en PC, uppdatera inte det inte finns ett uppenbart behov för det!

FörlÃ¥t.., det var den gammla supporten i mig, som dök upp  :-[ ;D

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!