Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 juni 2023, 09:21:49 »

Nix, bara batterierna, styrningen (invertern) och elinstallationen.
Med batterier får man ju nytta av anläggningen året runt, så det känns väl modernt och bra att satsa på det när man ändå slår till.
Mer som kan krångla med andra ord - man kan se fram emot fler "dåliga dagar". HEHE.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 05 juni 2023, 07:26:56 »

Får du 50% grönt bidrag/avdrag....på hela installationen(inkl paneler) om du köper batteri?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 juni 2023, 07:14:28 »

Lite intressant med huset i Spanien är ju att det begränsas man ju av flera saker, utrymme, "nytta för pengarna" och det troliga scenariot att det ska säljas medan man är någorlunda frisk.
Det gör att där inte finns mycket teknik alls, en bil, dator och TV är väl det som finns, och det gör ju att dagarna blir lite annorlunda än när man är hemma.
Batteriet till eldrivna mopeden har i alla fall kommit och verkar fungera OK.
Näst måndag lämnar jag in Spydern på verkstan, räknar med att det behöver vara där i ett par veckor innan de har reservdelarna på plats - vi får väl se om jag vill vara utan så länge, sommaren är kort, och det går ju faktiskt helt OK att köra utan servo när man vant sig ett tag.
Problemet är väl främst att motorlampan lyser, och det gör ju att nya larm inte kommer att kunna detekteras om jag inte åtgärdar felet - så det blir utbyte av servo och sensor för gasläge, samt service, får nog räkna med ca 30 000 innan den är klar.
De nya däcken på en av bilarna är pålagda, lyckades hitta en hobbyist som la på dem för 500 kr, verkstäderna verkar ha enats om hutlösa priser på över 2000 kr för att skifta 4 däck...
Nu väntar vi på däcken till den andra bilen, och så måste vi byta ett av däcken på firmabilen som körts helt utan luft i någon mil eller så.
Taket på delar av huset byttes i fredags, där solcellerna ska upp, och planerna har ändrats, det blir en hybridinverter och batterilager också, dels för att tekniken är intressant i komobination med våra loggrar, och dels för att bidragen är större på batterier och hybridinverters än på vanliga inverters, 50% på allt, men bara 20% om man inte köper batterier.
Blir troligen 10 kW batterier, så man kan flytta lite från lågpristimmar till högpristimmar, ska bli intressant att se hur precis man kan styra det där.
Batteriet kanske gör störst nytta vintertid, även om man inte har någon produktion alls, och när det blir effekttaxa borde det vara riktigt nyttigt.
Vi fick in ytterligare 2 solceller också, så den teoretiska maxeffekten ligger på 15.7 kW men med min taklutning blir det nog ca 12.5 kW maxeffekt, och runt 12 000 kWh/år.
Får vänta till början av Juli på den nya invertern tyvärr.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 04 juni 2023, 14:17:57 »

Tekniktröttheten kommer när det alltid är nåt som går sönder och behöver lagas eller köpas nytt.
Ser fram emot att bli minimalist nån dag framöver och ägna mig åt annat.
Men först ska jag skruva ihop en Land Cruiser från bart chassi.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 04 juni 2023, 09:37:39 »

Alla dagar är dåliga och bra, problemet är att man har mycket av allt och på något vis också blivit ansvarig även för andras saker.
Allt behöver underhåll, förnyelse, besiktningar, deklarationer, trädgårdsarbete, fönster byte, taktvätt, oljebyte, etc, etc,.... hela tiden, jag gör listor på detta för att inte glömma och samtidigt försöka göra saker i rätt ordningsföljd och lite mer effektivt.
Funderar mer och mer ofta på att göra sej fri genom att avyttra 95%.
Någon gång måste man minska ner, men nu klarar jag inte bo i tex en ny underhållsfri hyreslägenhet utan förvaringsutrymmen, skulle klättra på väggarna...
Då får det hellre se bohemiskt ut tills jag har lust, stugan har tex 30cm högt gräs då roboten gått sönder och nu sedan fastnar hela tiden, aaahhh.
Men min mc fungerar, aldrig lossnat något, alltid fungerat i 17 år, bara bytt däck en gång, och olja, fast har ju bara gått 1700 mil. Besiktigar den inte ens varje år.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 juni 2023, 09:20:46 »

Mmm, vi hade mopedbil åt våra barn, nyare och mindre skruva.
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 02 juni 2023, 22:28:29 »

Min son har köpt en A traktor. Varje dag är numera dåliga dagar med felsökning och skruvning, svetsning  :(

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 juni 2023, 17:43:30 »

Brukar vara ganska långa intervaller på dom mc som har shimsade ventiler så 2300 mil låter tidigt runt det dubbla lite mer rimlig är ju inget som påverkas av tiden.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 juni 2023, 16:32:51 »

Jo, det är säkert inte omöjligt, de var bara väldigt skeptiska och tyckte det var onödigt.
Med tanke på de låga miltal som blir på en sån maskin (2300 mil efter 12 år) så kanske det inte är så konstigt att de tyckte att det kunde vänta för 6 år sedan.  dontknow

Nya ägare av servicefirman nu, så det kan ju vara annat ljud i skällan om man skulle fråga nu dessutom.
Men som sagt, jag upplever att den låter och går precis som när den var ny, så jag är inte speciellt orolig över det där.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 juni 2023, 12:52:55 »

Samma procedur men förhoppningsvis har dom gjort luckor i ventilkåpan så man enkelt kan kolla spelet för ofta brukar man inte behöva justera. Om det ska justeras får man helt enkelt mäta spelet är det då tex 0.08 mm för stort får man plocka ur shimset som ligger där och byta till ett som är kanske 0.11 mm tjockare så man hamnar mitt i toleransen ungefär. Ofta enkelt att kolla men ganska mycket jobb att shimsa om.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 juni 2023, 10:42:38 »

Nope, det är en 990 CC w-twin på 100 hk, torrsump.
De har 900 cc i de nyare billigare Rykermodellerna, men inte på Spydern.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 juni 2023, 10:31:31 »

Nej det har jag inte gjort men proceduren gissar jag är lika ändå och det var länge sen det var direkt gott om plats på en mc. Spydern har väl 900 ace motorn den sitter ju i många BRP maskiner grabben har en i vattenskotern och kompisen i snöskotern. Här finns en video hur man kan göra https://www.youtube.com/watch?v=gjz2yQZ2lIg
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 juni 2023, 10:15:36 »

Mmm, du har nog inte sett hur trångt det är ovanför motorn på en Can Am Spyder.  ;)
Finns bara Luleå (7 mil) i närheten, nästa blir Umeå, 23 mil bort.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 juni 2023, 09:57:10 »

Pratade med en annan Polarisverkstad som förklarade att det fanns 8 olika "kit" för att fixa problemen på olika Polarismodeller, och att de flesta hade delar av bränslepumpen som skulle bytas ut (Sitter i tanken), jag tror mest på att det är nåt sånt som de lyckats klanta till det med, och det är högst oklart om jag hade kunnat fixa det själv utan den mätappartur som krävs för att kolla bränsletryck och sånt.
Ord står mot ord, och jag har svårt att se att ARN eller någon annan skulle lita mer på mig än på en märkesverkstad som bedyrar att det efter 2 kontroller inte är något fel på maskinen.
Dessutom kostar det väl 1500 kr, och man får vänta i typ ett år på besked.

Jag har skruvat rätt mycket i olika maskiner, både under ungdomen, för att man inte hade råd att köpa tjänsten, och på mitt jobb inom industrin, men jag är rätt less att hålla på med sånt, priset man får betala är förstås högt, men troligen har jag bättre betalt om jag satsar de timmarna på att utveckla företaget på något sätt, än att offra tid på att skruva i mina gamla maskiner.

Can Am spydern är nästan omöjlig att göra nåt på själv, allt är canbus och måste justeras in via deras egen programvara efter byte.
Så vitt jag kan se är det ett rätt vanligt fel, och utbyte av hela modulen verkar vara det som gäller.
Dock, larmen verkar mest indikera fel på kablage eller tryckgivare, så vi får väl se vad de kommer fram till.
Kan tillägga att jag när jag skalat av all plst på maskinen för att komma åt alla kontakter så fick jag en klump fett/olja/vatten på fingrarna när jag kände runt på undersidan av servomodulen, så nåt kanske har gått sönder där som orsakar läckan.  dontknow
Som jag tolkar det i olika forum så verkar även de där larmen för tryckgivaren orsakas av att själva enheten är kass.
Har en tid på spydern den 13 Juni, felsökning och kostnadsförslag.
Sensorn för gasreglaget behöver också bytas, den skulle kosta 1800 kr för 4 år sedan, så den går väl på 4000 kr nu.
Och så service, gissar på minst 5000 kr för det.
Även det är svårt att göra själv, torrsump och specialinstruktioner för att ens kolla oljenivån...
Möjligen att man skulle kunna byta bromsklossar själv, men det är inte säkert - kan vara någon nollställning som ska göras på det systemet också efter byte.  dontknow

PÅ en av servicarna jag gjorde skulle ventilerna kollas/justeras, men det skulle kosta typ 6000 kr extra för att de var tvungna att köpa in ett set schims som var så dyra, de hade aldrig gjort det, och verkade dessutom känna sig osäkra på om de skulle klara av det.
"Går motorn bra behövs det inte" var deras avmätta kommentar.
Byt verkstad klarar dom inte av att justera in schimsade ventiler är dom nog inte vana vid att skruva mc. Det är ju inte ens säkert dom behöver schimsa om men kolla bör man göra. Brukar skruva allt runt mc fyrhjuling skoter och båt själv tycker det är rätt kul och har 4 st mc att hålla i gång men däremot bilen den lämnar jag in på service för det är jag inte så förtjust i.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 juni 2023, 07:44:10 »

Mmm, försökte få yuotubestjärnan "Batteridoktorn" att bygga mig ett nytt batteri, la ned säkert en halvtimme på att ge honom alla detaljer han behövde via e-post (går inte kontakta på annat sätt förstås, stockholmare som han är  ;) )
Han har inte svarat.
Vet inte om mailet hamnade i skräpposten eller vad som är orsaken, men så är det i alla fall, och som sagt, går det inte kontakta dem på annat sätt så är man hänvisad att köpa ett nytt skräpbatteri från Kina för 5500 kr.

Har haft det hos en kompis som håller på med den där typen av saker, men han hade bara öppnat och stängt igen, det var ett för stort projekt för honom.
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 01 juni 2023, 07:14:09 »

Skrivet av: Kloge
« skrivet: 01 juni 2023, 07:11:53 »

Styrenheten hade jag skickat in till denna trollkarl

https://www.youtube.com/watch?v=pN5RmyeTLcA&t=34s
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 juni 2023, 03:50:05 »

Oj, ja då kom jag billigt undan.
På ungarnas moppar slutar all elektronik funka om batteriet inte är fräsht, och de byts typ varje år för att vara fräscha.
På min gamla Suzuki k50 så var det samma batteri år in och år ut, blinkers och helljus funkade bara motorn gick.
Varför är moderna grejer så peckliga?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 maj 2023, 08:35:52 »

Mmm, att sälja nåt med motorlampan lysande kostar nog också 20 000 kr i minskat värde, så frågan är väl som vanligt om det inte är bättre att reparera och köra med en fungerande maskin än att sälja och betala 10 gånger mer för en ny, som i grunden är mer eller mindre exakt samma som den jag har.
Håller med om att maskiner som bara används "säsongs" har en förmåga att vara trasiga när man tar fram dem, egentligen borde man alltid starta och köra även dessa några gånger varje off-season.

Den stora frågan är väl om man ska göra sig av med något eller några av de leksaker man har, men även om jag är 58 år så har jag fortfarande lust att ha kul, och allt som nu krånglar skänker mig också glädje och sysselsättning som jag njuter av, när de fungerar - så om man har råd känns det ju dumt att sälja av också, bara för att det tar lite tid och kostar en slant att hålla maskinparken igång.

Att jag klagar är mer ett uttryck för att det blev så mycket på en gång, och att det bara kom slag i slag som om det aldrig skulle sluta.

Idag skulle de förresten byta ut den del av taket som solcellerna ska upp på, men det blåser så mycket så det är omöjligt... Just typiskt.  :'(

På garagetaket ska jag ha den gamla plåten kvar, men takfirman tyckte jag skulle byta ut takspiken mot skruv.
Det tog över 1 timme att komma fram till att ingen i Piteå hade den skruv som jag behövde i lager så jag fick beställa.
Vi får väl se när de kommer, men det skulle visst gå över dagen, så lite senare idag kanske.
Fast då blåser väl jag ned från taket om jag försöker på mig på nåt sånt ikväll.  :-\
Skrivet av: jehu
« skrivet: 30 maj 2023, 14:31:31 »

När nån maskin börjar bråka är det oftast ett tecken på att det är dags att sälja.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 30 maj 2023, 12:16:17 »

Lite sorgligt med så mycket uppbundet i elektronik ändå, mycket arbetstimmar i förhållande till fordonets värde. Tänker bilar har högre värde och exakta komforten är mer värd tiden och risken att hålla systemet igång.

Se om du kan få någon annan justera ventilerna, du kanske kan tänka dig att mäta själv för att se behovet. De resonerar helt märkligt där. Det är viktigt att alla ventiler har rätt spel, till och med på gräsklipparen.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 30 maj 2023, 11:59:39 »

De flesta maskinerna går väl på hobbykontot så det får kosta?

Har bara gjort en service på min 4 hjulare och tyckte de fick ”ha det” då de tog 10€ för en slangklämma som skulle bytas på garanti.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 30 maj 2023, 09:31:50 »

maskiner/motorer som är oanvända under lång tid....krånglar ofta när man kör igång dem....är min egen erfarenhet
Skrivet av: boek
« skrivet: 30 maj 2023, 09:24:06 »

Ja man får vara glad för att man har gamla grejer som oftast fungerar och är lätt att fixa själv om det skulle behövas och det till ett billigt pris.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 maj 2023, 08:07:47 »

Pratade med en annan Polarisverkstad som förklarade att det fanns 8 olika "kit" för att fixa problemen på olika Polarismodeller, och att de flesta hade delar av bränslepumpen som skulle bytas ut (Sitter i tanken), jag tror mest på att det är nåt sånt som de lyckats klanta till det med, och det är högst oklart om jag hade kunnat fixa det själv utan den mätappartur som krävs för att kolla bränsletryck och sånt.
Ord står mot ord, och jag har svårt att se att ARN eller någon annan skulle lita mer på mig än på en märkesverkstad som bedyrar att det efter 2 kontroller inte är något fel på maskinen.
Dessutom kostar det väl 1500 kr, och man får vänta i typ ett år på besked.

Jag har skruvat rätt mycket i olika maskiner, både under ungdomen, för att man inte hade råd att köpa tjänsten, och på mitt jobb inom industrin, men jag är rätt less att hålla på med sånt, priset man får betala är förstås högt, men troligen har jag bättre betalt om jag satsar de timmarna på att utveckla företaget på något sätt, än att offra tid på att skruva i mina gamla maskiner.

Can Am spydern är nästan omöjlig att göra nåt på själv, allt är canbus och måste justeras in via deras egen programvara efter byte.
Så vitt jag kan se är det ett rätt vanligt fel, och utbyte av hela modulen verkar vara det som gäller.
Dock, larmen verkar mest indikera fel på kablage eller tryckgivare, så vi får väl se vad de kommer fram till.
Kan tillägga att jag när jag skalat av all plst på maskinen för att komma åt alla kontakter så fick jag en klump fett/olja/vatten på fingrarna när jag kände runt på undersidan av servomodulen, så nåt kanske har gått sönder där som orsakar läckan.  dontknow
Som jag tolkar det i olika forum så verkar även de där larmen för tryckgivaren orsakas av att själva enheten är kass.
Har en tid på spydern den 13 Juni, felsökning och kostnadsförslag.
Sensorn för gasreglaget behöver också bytas, den skulle kosta 1800 kr för 4 år sedan, så den går väl på 4000 kr nu.
Och så service, gissar på minst 5000 kr för det.
Även det är svårt att göra själv, torrsump och specialinstruktioner för att ens kolla oljenivån...
Möjligen att man skulle kunna byta bromsklossar själv, men det är inte säkert - kan vara någon nollställning som ska göras på det systemet också efter byte.  dontknow

PÅ en av servicarna jag gjorde skulle ventilerna kollas/justeras, men det skulle kosta typ 6000 kr extra för att de var tvungna att köpa in ett set schims som var så dyra, de hade aldrig gjort det, och verkade dessutom känna sig osäkra på om de skulle klara av det.
"Går motorn bra behövs det inte" var deras avmätta kommentar.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 29 maj 2023, 10:38:11 »

Det med skotern känns lite ARN över det hela tycker jag, lite besvärligt att den är bortbytt nu bara, om det är genomfört?
Finns ju tydligt samband med skräp i bränslesystemet och tankbyte.

Skruva lite mer på egen hand verkar lönsamt för dig? Säg som skuren motor kunde unvikas med lite enklare rengöringsmeck när verkstan inte lyssnar.

Kanske går byta till begagnad servo.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 maj 2023, 08:22:31 »

Efter drygt 5 veckor i Spanien kom jag hem i Torsdags, och jag måste säga att det varit lite deprimerande.
Fredag morgon när jag skulle ta bilen till jobbet så var batteriet stendött, det har varit lite problem under våren, så jag var väl inte direkt förvånad, men det visade sig vara kortslutning i en cell, nytt batteri 2495 kr.
Sommardäck till båda bilarna visade sig också bli nödvändigt, 2 X 7000 kr rök iväg på den kostnaden.
När jag backade ut fyrhjulingen från garaget för att byta från bandsats till hjul så noterar jag en oljefläck på garagegolvet - har inte tittat närmare på vad det kan vara - men säkert inte billigt att åtgärda.
I lördags var det fint väder, så jag skulle ta en sväng med min Can Am Spyder från 2011, gamla grejer visst, men bara 2300 mil körda...
Då börjar motorlampan lysa, och jag har ingen servostyrning som fungerar.
Har googlat, och felsökt och kommit fram till att det troligen är servoenheten som är trasig, verkar inte gå reparera utan de byts ut i sin helhelt.
Reservdelen kostar 1200 dollar i USA, så jag räknar kallt med minst 20 000 kr för reservdel och jobb för att fixa det i Sverige.

Det mesta som jag äger är gammalt, köpt under åren 2010 till 2014, så visst får man räkna med att det börjar krångla, men ändå, det är aldrig kul att behöva lägga ut stora pengar på saker som i sig inte har speciellt stort värde.

Kan väl tillägga att det sista som hände innan jag åkte var att min snöskoter (2013 Polaris Rush 800) var inne på en återkallelse, de kunde visst explodera av statisk elektricitet i tanken.
När jag hämtade ut skoter så gick den dåligt på fullgas (Allt över halv gas kändes helt fel) så jag lämnade in den igen för felsökning, firman hävdar att det inte var nåt fel...
Helgen efteråt så skär skotern, kolvarna nyper i cylinderloppen, vilket brukar indikera att den inte får tillräckligt mycket bensin, något som jag också förklarat för firman "det känns precis som att den inte får tillräckligt mycket bensin med mer än halvt gaspådrag).
Lämnar in skotern igen, de felsöker, påstår sig ha haft upp motorn och kollat kolvar och cylinderlopp, utan anmärkning.
Jag kan förstås inte köra vidare med en 160 hk skoter som skurit i loppen, så jag tvingas helt enkelt byta in den mot en nyare skoter, kostnad 74 000 kr - för något som de orsakat, men vägrar ta ansvar för.

Så man kan väl säga att man är inne i en period med oflyt, och det är svårt att veta hur man ska göra, ska jag lägga ut massor med pengar på att hålla igång de gamla grejerna, eller ska man bita i det sura äpplet och köpa nytt, eller i vart fall bättre begagnade grejer?

Spydern behöver jag ju inte, så den skulle jag kunna sälja, men att sälja en maskin med lysande motorlampa kan också bli dyrt.
Fyrhjulingen skottar jag snö med, och använder för att flytta båten mellan sjöarna, så den har jag svårare att göra mig av med, den måste i så fall ersätta med en ny/bättre - eller repareras/servas rätt rejält om den ska bli "bra igen".

Glömde att jag också fick beställa nytt batteri till min eldrivna EU-moppe, 5500 kr.
Även detta är ju bara en leksak, som man skulle kunna strunta i, köra på tippen eller sälja billigt, men det är både kul och skönt att kunna ta sig en sväng med den under fina sommardagar, en klockren "byamoppe" helt enkelt.

Bra i alla fall att det gick helt probelmfritt att starta upp SPA-badet efter att det varit avställt hela vintern.
Samma sak med Poolen, inget verkar har hänt där heller under vintern.
Så allt har inte gått emot mig, bara det mesta.

Vi får väl hoppas på ordspråket "efter regn kommer solsken".
Troligen blir det så att jag lämnar in både fyrhjulingen och spydern på service och reparation, blundar och tar ett djupt grabbtag i kassakistan och betalar vad det kostar att hålla grejorna igång.
Tur i alla fall att man inte investerat i just något de senaste 10 åren så det finns lite sparat att ta av.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!