Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibes smarta hem-lösning  (läst 723 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RicoRider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibes smarta hem-lösning
« skrivet: 24 mars 2024, 11:37:05 »
Jag har till 99% bestämt mig för att låta installera en Nibe S1256-18 med tillhörande borrhål och annat. Jag har ett större hur på drygt 200 kvm, som jag vintertid tidigare oftast delvis ”kallställer” med ca 15 grader rumstemperatur i vissa utrymmen. Jag tror ju att jag även kommer att göra det framledes. Jag brukar ju då dra på värmen i de rum som stått kalla då behov av dem uppstår (gäster som sover över osv).

Jag antar att BVP:n installeras med utomhusgivare och då uppstår väl lite strulande med värmekurvor som ska regleras beroende på hur många rum som värms. Man bör väl ställa upp värmen (höja kurvan?) på nåt vis när hela ytan ska värmas, eller?

Jag har nu rekat lite och sett att Nibe har utrustning (smarta hem) för reglering med termostater och givare som kopplas upp trådlöst till värmepumpen som ju är av S-modell. Där finns termostater som kopplas direkt på radiatorn (och sannolikt reglerar flödet i radiatorn) och andra som fungerar som givare för pumpens styrning. Det verkar ju skitsmart, men fungerar detta? Är det någon som har erfarenheter av detta system?

Jag tänker mig att ha rumsgivare i min nedervåning med vardagsrum, kök och matrum i öppen planlösning, som styr pumpen i stort, sen kanske man kan ha termostater i tre sovrum på övervåningen, samt badrum som reglerar radiatorerna direkt. Är det möjligt? Kan man då genom några knapptryckningar i app eller på kontrollpanel ställa ned två av de tre sovrummen från 21 till 14 grader och sen styr systemet om det automatiskt?

Det låter ju klockrent.

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibes smarta hem-lösning
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2024, 13:12:33 »
Jag försökte sätta mig in i hur S1256 fungerar rent teoretiskt. Det verkar som om man kan välja upp till 4 zoner = 4 termostater. Men detta är tilläggsutrustning. Om jag förstått funktionen gäller följande:

Själva värmepumpen har ju bara en kompressor som skapar värmebärare. Denna går till de rummen som kommer behöva det varmaste stigarvattnet. Där monteras även termostat nr 1 och värmekurva ställs så att det passar. Detta styr kompressorns stigarproduktion.

Sedan genom att köpa tilläggspaket med kretskort och kompletta shuntsystem kan du för övriga zoner välja lägre temperatur i andra delar av huset. Och varje sådan shunt har en egen termostat och elektronik kopplad till S1256. Men de fristående shuntarna måste ju även rent rörmässigt anslutas till elementen i en specifik zon.
All information och hela systemet utgår ifrån S1256-pannan och dess meny, det är hjärtat i systemet. Det är finessen. Beroende på hur ditt hus är rörmässigt kopplat, kan denna lösning kräva mycket rörmokeri.

Alternativet är ju att hitta något system på marknaden och sätta vanliga fjärrstyrda termostater på de rum du tidvis vill ställa på lägre temperatur.
Det viktigaste med en sådan här lösning med termostater på element är att du alltid har ett antal element som aldrig blir strypta, att stigarvattnet smidigt kan ta sig runt, bli avkylt i element och komma tillbaks till pannan med lägre temperatur.

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibes smarta hem-lösning
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2024, 17:48:38 »
Bifogar en bilaga från Nibe vad du måste köpa till för varje enskild zon:
https://www.nibe.eu/assets/documents/15711/231401-5.pdf
Det verkar som om varje tillbehörsmodul för enskild zon kostar ca 7000:- för materialet utan installation.

Utloggad RicoRider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibes smarta hem-lösning
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2024, 20:19:16 »
Tack för bra svar och information. Jag ska läsa på lite mer...

Utloggad Johnlennonx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibes smarta hem-lösning
« Svar #4 skrivet: 25 mars 2024, 10:01:36 »
Det Valiant beskriver är ett separat shuntsystem av typen som funnits även i F-modellerna.
Nibe gör numera skillnad på Klimatsystem (shuntsystem) och zoner, det kan finnas flera zoner inom samma klimatsystem just för att man ska kunna göra som du tänkt och styra enskilda termostater m.m.

Så länge det är tillräckligt flöde i resten av elementen bör det fungera precis så du tänkte med de trådlösa termostaterna.
Har du rumsgivare som styr resten av huset kommer den känna av att du behöver mer effekt och höja framledningen men reagerar nog inte blixtsnabbt.
Tror dock det behövs ett premiumkonto på myUplink för att kunna göra ändringar via appen.

Sen om man tycker att det är värt det jämfört med att manuellt vrida om termostaten de fåtal gånger rummen behöver höjas får man avgöra själv.

Nibes trådlösa grejer verkar finnas billigast på deras egna sida.
https://shop.myuplink.com/

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibes smarta hem-lösning
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2024, 10:20:54 »
Det Valiant beskriver är ett separat shuntsystem av typen som funnits även i F-modellerna.
Nibe gör numera skillnad på Klimatsystem (shuntsystem) och zoner, det kan finnas flera zoner inom samma klimatsystem just för att man ska kunna göra som du tänkt och styra enskilda termostater m.m.

Har du rumsgivare som styr resten av huset kommer den känna av att du behöver mer effekt och höja framledningen men reagerar nog inte blixtsnabbt.

Av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta hur detta system fungerar? Flera zoner, visst, jag kan kanske välja mellan 4 olika termostater i huset.
Men faktum, enligt min uppfattning, om det går ut stigartemperatur på exempelvis 40C, måste väl alla element få 40C. En nibe S1256 har ju bara ett rör ut för stigaren, och 1 rör för returen.

Det verkar som om Nibe säljer trådlösa batteridrivna termostater, SRV10, som kan kopplas till pannan, och detta skapar då zoner. Visst, detta går ju att styra med UpLink.
Jag är endast nyfiken, ej kritisk ::)
« Senast ändrad: 25 mars 2024, 10:43:53 av Valiant »

Utloggad Johnlennonx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibes smarta hem-lösning
« Svar #6 skrivet: 25 mars 2024, 13:03:52 »
Av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta hur detta system fungerar? Flera zoner, visst, jag kan kanske välja mellan 4 olika termostater i huset.
Men faktum, enligt min uppfattning, om det går ut stigartemperatur på exempelvis 40C, måste väl alla element få 40C. En nibe S1256 har ju bara ett rör ut för stigaren, och 1 rör för returen.

Det verkar som om Nibe säljer trådlösa batteridrivna termostater, SRV10, som kan kopplas till pannan, och detta skapar då zoner. Visst, detta går ju att styra med UpLink.
Jag är endast nyfiken, ej kritisk ::)

Själv har jag inga termostater utan bara rumsgivare fördelat på 3 zoner Huset, uterummet och källaren och 2 smartplugs för att styra el-uttag.
Huset är det enda som är satt som styrande så de andra är endast för visning.

Men om vi tar RicoRiders exempel borde det bli något ungefär såhär TROR jag.
Klimatsystem 1 fördelat på 3 zoner på Huset (1 Rumsgivare), Sovrum 1 (SRV10, Rumsgivare) , Sovrum 2(SRV10, Rumsgivare). Varje zon kan ha max 4st SRV10 om jag fattat det rätt, vet inte hur många zoner man kan ha dock.

Om alla rumsgivare är satta till styrande kommer den zon med högst värmebehov vara styrande för framledningen och man förväntas strypa de andra zonerna.
RicoRider kan ställa önskad temperatur i sovrummen via appen eller genom att schemalägga vilka tider han vill ha höjning eller sänkning. Termostaterna kommer att reglera för att hålla önskad temperatur i sin zon.

Min åsikt är att detta är väldigt lyxigt om man bara ska ändra temperaturen ibland utan är mer passande om man vill sänka temperaturen i sovrummet varje kväll innan man går och lägger sig eller liknande.

Själv hade jag kört på att själv vrida termostaterna när det behövs och haft en eller 2 rumsgivare i huset-zonen som styrande istället.
När termostaterna öppnas kommer värmepumpen ändå efterhand kompensera för den ökade värmeförlusten i systemet och hela tiden sträva efter att hålla rumsgivarna på önskad temp.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibes smarta hem-lösning
« Svar #7 skrivet: 25 mars 2024, 13:37:44 »
En undran, det med s.k. smarta hem, inte gratis och får man hem det som invensteras i, tveksamt. Men klart det är en trend nu att allt ska vara så smart, men är det så smart. Någon ska tjäna pengar på att sälja och då är allt det med smart en inkomst. Går bra att vara utan det allför smarta med, men i dagens tider, så är det nog den yngre generationen som hakar på det som kallas smart i samhället, allt ska kallas smart idag, men för att få det så kostar det en del.

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibes smarta hem-lösning
« Svar #8 skrivet: 25 mars 2024, 19:38:49 »
Jag tillhör de som är skeptiska till smarta hem. Det finns ingenting i vår snabba värld som garanterar att samma dataöverföringssystem finns tillgängligt om 5-10 år.
Man står där kanske med en radiatortermostat SRV10 eller rumstermostat CDS 10 som gått sönder, och finns ej längre att köpa kompartibla. Då har jag en värmepump som bara kan kommunicera med dessa termostater.

Bara en parallell vad som kan hända:
Vi ser ju nu när mobilnät 2G och 3G skall släckas. Smarta dyra bilar från 2019 har SOS-larm och har extrautrustats med original motorvärmare som ej går att aktivera. Ansvar från biltillverkare, glöm det. Ansvar från Telia, glöm det.

Utloggad RicoRider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibes smarta hem-lösning
« Svar #9 skrivet: 27 mars 2024, 03:50:29 »
Tack igen för ännu fler bra reflektioner. Jo, jag håller med om att Smarta hems prylarna är dyra (Nibes) och att man nog lika gärna kan vrida på en vanlig termostat. Jag föredrar ju lite svalka i sovrummet, så där kan det ju få vara lite lägre dygnet runt. Gästrummen kan jag ju bemöda mig att knalla in i och vrida upp i samband med gästernas ankomst.

Hur som helst; behöver man inte i alla fall en innegivare till pumpen i mitt "styrande" rum (kök/vardagsrum/matrum)?

Jag känner mig skeptisk till enbart utgivare, men det kanske funkar. Jag tänker att om systemet matar fram en viss energimängd endast baserat på att det är exempelvis -17 grader ute och att gästrummen är ställda på 14 grader och sen skruvar jag på mina manuella termostater i dessa rum. Ställer på 21. Då borde ju dessa "stjäla" lite flöde från pumpens ransonering och det borde bli något kallare i samtliga övriga element.

Om man däremot har en innegivare i "styrrummet" borde ju pumpen kompensera när den känner att det blir svalare och ställa om sig. Eller tänker jag snett?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibes smarta hem-lösning
« Svar #10 skrivet: 27 mars 2024, 08:43:46 »
När du öppnar termostaterna i gästrummen kommer den faktiska temperaturen i värmesystemet att sjunka något men den beräknade framledningstemperaturen beror direkt på utetemperaturen och den ligger ju kvar som tidigare. Därför kommer värmepumpen att i stort sett omedelbart öka effekten (om det är en inverter) så att framledningstemperaturen relativt snabbt kommer upp till den beräknade temperaturen igen. Jag har svårt att tro att en innegivare i t.ex. vardagsrummet skulle hinna registrera en temperatursänkning överhuvudtaget och som skulle hinna påverka den beräknade framledningstemperaturen. Har man däremot en braskamin som man eldar i flera timmar så kan däremot en innegivare rejält påverka framledningstemperaturen så den hålls nere under tiden.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibes smarta hem-lösning
« Svar #11 skrivet: 27 mars 2024, 09:56:05 »

Hur som helst; behöver man inte i alla fall en innegivare till pumpen i mitt "styrande" rum (kök/vardagsrum/matrum)?

Min uppfattning, det är klart att du även skall ha en innegivare i det större öppna utrymmet.
Du kan ha perfekt kurva som ger perfekt temperatur teoretiskt sett. Men sedan kommer solen, spisen, ugnen, kaminen, alla gästerna och vinden att påverka. Dessa avvikelser fixar inomhustermostaten. Det är utomhustermostaten som styr, men inomhustermostaten finlirar så att det blir riktigt bra.

Utloggad RicoRider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibes smarta hem-lösning
« Svar #12 skrivet: 28 mars 2024, 20:18:59 »
Tack igen. Bra reflektioner och förklaringar från alla håll. Tänker också att innegivaren kan finlir och reagera på det där lilla extra med 12 pers runt bordet. Sous Vide snurrandes i 22 timmar, ugnar med potatisgratäng, braskamin osv...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!