Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin - "förberedd för frikyla" hurdÃ¥?  (läst 4634 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ribar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Daikin BVP
Daikin - "förberedd för frikyla" hurdå?
« skrivet: 02 december 2016, 09:23:11 »
Hej,

Vi har precis (8/10) installerat en Daikin bergvärmepump i radhuset. Innan detta sÃ¥ värmdes huset med en gammal elpanna frÃ¥n 70-talet.  Nu när uppvärmingsproblematiken är löst sÃ¥ har jag börjat fundera pÃ¥ nedkylningen.
Sovrummen på övre plan blir fruktansvärt varma i och med att vi har skuggfritt och mörka tegelpannor.
Min plan är därför att använda bergvärmepumpen för att leverera frikyla under sommaren.
Jag tänker mig att jag drar rör frÃ¥n bvp upp till vinden via befintligt schakt och installerar en fläktkonvektor i vardera sovrum. 
Men jag har förgäves googlat på hur kylkretsen skall kopplas in till bvp. Tillverkaren skryter med att den är förberedd för frikyla, men ger ingen annan information om hur det ska kopplats(som jag hittat iaf).
Frågan till forumet är alltså:
Finns det officiell info om hur det ska kopplas ngnstans?
alternativt HUR ska det kopplas i bvp?

med vänlig hälsning
Rickard

Daikin Bergvärme 150m
Gavelradhus i södra Stockholm.
140kvm
byggår 1968
Högtemperatursystem dimensionerat för oljeeldning

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Daikin - "förberedd för frikyla" hurdå?
« Svar #1 skrivet: 02 december 2016, 21:02:18 »
Här kan man se principen för hur det kopplas, den är samma oavsett märke.
Styrningen däremot vet jag inte så mycket om på Daikin.

http://www.nibe.se/nibedocuments/13122/M10544-1.pdf
« Senast ändrad: 02 december 2016, 21:06:28 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin - "förberedd för frikyla" hurdå?
« Svar #2 skrivet: 07 december 2016, 10:33:49 »
Så här skulle jag ha kopplat in frikylan:

Mvh
Daikin

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin - "förberedd för frikyla" hurdå?
« Svar #3 skrivet: 07 december 2016, 10:41:58 »
OK, en egen koppling...
Förklaring till varför du rekomenderar en annan lösning (med två backventiler) än de flesta andra.
Och så grundfrågan, finns det något i styrningen för er värmepump som gör den förberedd för frikyla, kan man t.ex. låta er rumsgivare, eller annan givare kopplad till värmepumpen styra start/stopp av cirkpumpen, och i så fall, både den interna och den externa?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Daikin - "förberedd för frikyla" hurdå?
« Svar #4 skrivet: 07 december 2016, 13:53:04 »
Backventilen ersätter i princip den styrda ventil som annars brukar finnas på fläktkonvektorn, jag tror denna lösning funkar lika bra.
Själv har jag en inbyggd styrning i konvektorn som kör både styrd ventil och cirkpump, det behövs inte nån styrning i värmepumpen.
Men däremot är jag frågande till beskrivningen att Daikin skulle vara förberedd för frikyla, jo det står i en broschyr, men nån information om detta finns inte i installationsmanualen jag har?
Alla bergvärmepumpar är "förberedda" pÃ¥ sÃ¥ sätt att det finns en borra att plocka upp frikylan med.  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ribar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Daikin BVP
SV: Daikin - "förberedd för frikyla" hurdå?
« Svar #5 skrivet: 09 december 2016, 09:58:35 »
Tack för svaren,
 
Kan vi nu dra slutsatsen att Daikins "förberedd för frikyla" helt enkelt betyder att eftersom bergvärmepumpen pumpar runt köldbärare så kan man koppla in sig på den och kyla ned huset.
Ja, det är visserligen sant.  Men naiv som man är sÃ¥ tolkade jag att "förberedd för frikyla" att det skulle vara nÃ¥got annat.  :-\
Daikin Bergvärme 150m
Gavelradhus i södra Stockholm.
140kvm
byggår 1968
Högtemperatursystem dimensionerat för oljeeldning

Utloggad ribar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Daikin BVP
SV: Daikin - "förberedd för frikyla" hurdå?
« Svar #6 skrivet: 09 december 2016, 10:35:31 »
Jag tittade nyss på broschyren. Det verkar som om Daikins expansionskärl är vad de menar när de påstår att pumpen är förberedd för frikyla.
Men exakt vad är det med expansionskärlet som gör systemet anpassat för frikyla?
/R
« Senast ändrad: 09 december 2016, 14:33:46 av ribar »
Daikin Bergvärme 150m
Gavelradhus i södra Stockholm.
140kvm
byggår 1968
Högtemperatursystem dimensionerat för oljeeldning

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Daikin - "förberedd för frikyla" hurdå?
« Svar #7 skrivet: 10 december 2016, 06:40:13 »
Har man inte frikyla så brukar det räcka med ett nivåkärl på köldbäraren, då är oftast värmepumpen högsta punkten på köldbärarsystemet som inte behöver vara trycksatt.
Med frikyla är konvektorn oftast högpunkt, då behöver köldbäraren trycksättas.
Förberedd, i detta fallet, är då att expansionskärlet inte behöver inhandlas separat med en Daikin...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!