0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Leon Sportstourer.Nej det är ingen SUV men rymmer lika mycket. Saknar såklart fyrhjulsdrift också.Hur som helst så hade jag hellre valt en Skoda Enyaq som kostar detsamma som Toyotan och samma storleksklass samt SUV. Den ger även 70000:- tillbaka från april så den är billigare till och med.
PÅ min Diesel-KIA är det 2 år eller 3000 mil mellan service.Jag skulle bli förvånad om det var billigare med plugin än med en ren fossildriven bil om man gör en 5-årskalkyl, men de flesta kanske gör det mer för miljön och för att det är skönt att slippa höra motorn?Det är så länge sedan jag bytte bil att jag har noll koll på vad som blir bäst affär idag för mig känns det dock som är plugin blir rätt mycket mer som kan krångla utan att det blir just billigare.Har man inget emot ett lite varmare klimat så är det ju dessutom tveksamt om det gör någon nämnvärd nytta. Fast det är väl å andra sidan inte skrivet i sten vilken bil som totalt sett orsakar större CO2-utsläpp heller.
Vi producerar 164 TWh/år mest från vattenkraft och kärnkraft.Vi förbrukar 138 TWh/år.Överskott 26 TWh-finnarna köper största delen. 10 milj elbilar som drar 4000kwh var skulle förbruka 40 GWh=0,04 TWh -det skulle knappt märkas på överskottet.Siffrorna är så otroliga att jag tror det knappt själv.Men detta är en helt annan fråga än trådens tema./Bensod
Elbilar kan faktiskt hjälpa elnätet istället.Fler och fler kommer nu med funktion att mata tillbaka till huset vilket man kan göra vid effekttoppar i nätet.BMW är en rejält gammal elbil by the way.Om 10 år behöver ni inte fundera längre för det kommer inte säljas annat än elbilar.
Moderna elbilsbatterier är som bekant litiumjonbatterier. Alltså samma batterityp som sedan över 20 år har använts i bärbara datorer, mobiltelefoner mm och sedan åtminstone 15 år i de flesta laddbara elverktyg.Numera finns det alltså rätt mycket erfarenhet samlad när det gäller vad som påverkar sådana batteriers livslängd. Och helt klart är att deras största fiende är att bli djupurladdade, eller att bli lämnade länge i urladdat tillstånd. Därnäst kommer överladdning. Stora strömuttag, speciellt då batteriet är nära urladdat är inte heller så bra. Snabbladdning bör man också vara tveksam till. I synnerhet att snabbladda sista biten upp till 100 % laddningstillstånd.Att utnyttja elbilen för energilagring, med ganska måttliga strömuttag respektive laddströmmar, och att inom ramen för detta inte utnyttja hela batteriets kapacitet utan bara gå mellan t ex 30 % och 85 % laddning, bör man kunna göra hur mycket som helst utan att batteriets livslängd påverkas. Det kan t o m vara bättre för ett elbilsbatteri att "motioneras" på så sätt än att stå oanvänt.