Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Geo 312C Officiell trÃ¥d.  (läst 126728 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nurko

  • Gäst
Nurko
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #225 skrivet: 01 juli 2018, 16:59:18 »
Så trycket stiger över 10 bar när pumpen gör VV?

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #226 skrivet: 01 juli 2018, 18:38:42 »
Ja, vattnet ökar i volym vid värmning och eftersom vanligt tappvarmvatten inte har något expansionskärl så stiger trycket fort och säk ventilen måste släppa ifrån sig överskottet.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad rbrakhya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #227 skrivet: 17 juli 2018, 09:16:19 »
Hej!
Jag skulle vilja köra min cirkulationspump även när värmen är av under sommaren. Finns det något sätt att styra detta manuellt på IVT Geo312C?

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #228 skrivet: 15 augusti 2018, 22:54:02 »
Jag har förvisso en Bosch 7000 LWM, men vad jag förstått är den mer eller mindre identisk med IVT GEO312. Eftersom denna tråd är betydligt aktivare så ställer jag min fråga om varmvattenproduktionen här istället.

Vi är bara två i huset så vi behöver inte extremt stor vattenmängden och jag vill därför prioritera verkningsgrad och få starter (varmvattenspets körs veckovis mot legionella). Som jag tolkat det så startat och stoppar Komfort- och ECO-läget på samma temperaturer men med skillnaden att ECO kör värmepumpen på lägre effekt.

Det  som förvirrar mig är det jag ser nedan:
  • Displayen pÃ¥ värmepumpen säger att varmvattentemperaturen är 52.0ËšC
  • Jag har ställt in starttemperaturen pÃ¥ 45ËšC och stopptemperaturen pÃ¥ 56ËšC
  • När jag tittar pÃ¥ övervakningsvärdena sÃ¥ säger de följande:
    - TW1 Temperatur VV-start   41.7Ëš (det är ocksÃ¥ här den startar)
    - TW1 Temp. varmvatten      43.5Ëš (stämmer ej med displayvärdet)
    - VV stopptemp                   56.0Ëš (den stannar pÃ¥ 47.9Ëš fortfarande 52.0Ëš pÃ¥ displayen)

Det jag ser ovan är att regleringen går mellan 41.7-47.9˚C. Jag gissar att TW1 är en sensor i botten på VVB och att det som syns på displayen är någon annan sensor, men jag får det ändå inte att stämma.

Kan någon vänlig och kunnig själ förklara vad jag ser och hur regleringen egentligen fungerar?

Utloggad Callemans

  • Fixar allt.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #229 skrivet: 07 september 2018, 14:24:59 »
Hej.
Jag har precis installerat en 312-a men det jag reagerar på är att det kommer upp emot 2 liter vatten per dag via säkerhetventilen( via skvallerröret)som är monterad på KV .
Säk.ventilen är på 10 bar.
Någon som har samma problem och har eventuellt lösningen?

Jag har samma problem - nyinstallerad 312a flera liter per dag. Problemet, eller varför jag upptäckte det är att jag har LKs läckage detektor. Den börjar tjuta pga. lågt tryck efter ca 18h. Man har varit lite stressad eftersom den mesta VVSen är utbytt och en del slangar går i väggarna tex till badrum. Efter att ha kopplat bort allt utom VVB så hittade jag till sist problemet.

Är det någon här som kör med vattenfelsbrytare och får samma problem?

Jag hade också tänkt att byta min säk ventil till en ny 10bar (har 9 idag) för att se om det hjälper något. Den är extremt känslig när man petar på den.
Souterränghus på 200m2 i norra Stockholm. IVT Geo 312c med 200m borrhål. Gått från eluppvärmt till vattenburen bergvärme men just nu kör vi lite blandat då övervåningens vattenburna golvvärme inte är klar och blir inte det än på några år.

Runt 21-22 grader inne.

2016 - 26418kwh
2017 - 27293kwh
2018 - 19935kwh - Ny IVT BV med Ngenic styrning, golvvärme hela 1a våningen, Äldre LVP, 2 EL radiatorer och äldre EL GV i hall, kök, matrum och badrum(Ny termostat) på 2a våningen. Tilläggsisolerat norrvägg uppe. All belysning LED eller lågenergi.
2019 - 18112kwh - Borttagen LVP, Kamin i december och tilläggsisolering ca 14m + 2 utbytta altandörrar till 3glas.

Planer - Nya fönster, FTX, EL radiatorer och EL GV med vattenburen, mer tilläggsisolering och ordentlig vindsisolering. Fortsatt tätning av tjuvluft. Räknar med att komma under 15000kwh per år? Ser nu att det inte bör vara några problem alls. Siktar på 12000kwh!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #230 skrivet: 10 september 2018, 06:49:07 »
LÃ¥gtryckslarmet avser "radiatorkretsen".
Att det kommer vatten från säkerhetsventilen på inkommande KV-ledning har inget att göra med radiatorkretsen.
Slutsatsen är i ditt fall att det läcker vatten någonstans i värmesystemet.
Det sitter en säkerhetsventil även på radiatorkretsen, kommer det vatten ur den så pass mycket att trycket i systemet sjunker så är det nåt fel.
Antingen har du ett trasigt expansionskärl, inte ovanligt om man återanvänt ett gammalt kärl, eller så läcker säkerhetsventilen lite hela tiden.
Eller så har du ett läckage på någon ledning i systemet.
Det skulle även kunna bero på att du har mycket luft i systemet och att det sitter en automatavluftare någonstans som succesivt släpper ut luften, i så fall borde problemen minska med tiden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Callemans

  • Fixar allt.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #231 skrivet: 10 september 2018, 07:03:26 »
LÃ¥gtryckslarmet avser "radiatorkretsen".
Att det kommer vatten från säkerhetsventilen på inkommande KV-ledning har inget att göra med radiatorkretsen.
Slutsatsen är i ditt fall att det läcker vatten någonstans i värmesystemet.
Det sitter en säkerhetsventil även på radiatorkretsen, kommer det vatten ur den så pass mycket att trycket i systemet sjunker så är det nåt fel.
Antingen har du ett trasigt expansionskärl, inte ovanligt om man återanvänt ett gammalt kärl, eller så läcker säkerhetsventilen lite hela tiden.
Eller så har du ett läckage på någon ledning i systemet.
Det skulle även kunna bero på att du har mycket luft i systemet och att det sitter en automatavluftare någonstans som succesivt släpper ut luften, i så fall borde problemen minska med tiden.

Nu blev det nog sent igår Rickard! :)

En vattenfelsbrytare kopplas inte på radiatorkretsen? Larm på lågt tryck där syns endast på manometern på expansionskärlet.

Jag har vattenfelsbrytare (LK) på inkommande KV - direkt efter backventilen på vattenmätaren. Trycket sjunker pga påfyllning till VVB.

/C
Souterränghus på 200m2 i norra Stockholm. IVT Geo 312c med 200m borrhål. Gått från eluppvärmt till vattenburen bergvärme men just nu kör vi lite blandat då övervåningens vattenburna golvvärme inte är klar och blir inte det än på några år.

Runt 21-22 grader inne.

2016 - 26418kwh
2017 - 27293kwh
2018 - 19935kwh - Ny IVT BV med Ngenic styrning, golvvärme hela 1a våningen, Äldre LVP, 2 EL radiatorer och äldre EL GV i hall, kök, matrum och badrum(Ny termostat) på 2a våningen. Tilläggsisolerat norrvägg uppe. All belysning LED eller lågenergi.
2019 - 18112kwh - Borttagen LVP, Kamin i december och tilläggsisolering ca 14m + 2 utbytta altandörrar till 3glas.

Planer - Nya fönster, FTX, EL radiatorer och EL GV med vattenburen, mer tilläggsisolering och ordentlig vindsisolering. Fortsatt tätning av tjuvluft. Räknar med att komma under 15000kwh per år? Ser nu att det inte bör vara några problem alls. Siktar på 12000kwh!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #232 skrivet: 10 september 2018, 07:19:07 »
OK, jag drog bara slutsatsen att du menade radiatorkretsen eftersom larmet kom efter 18 timmar.
Men nu förstår jag att det bara slumpade sig att vara efter 18 timmar.
Finns det ingen fördröjning du kan justera så du slipper få falsklarm vid "normala" händelser?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Callemans

  • Fixar allt.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #233 skrivet: 10 september 2018, 07:26:52 »
OK, jag drog bara slutsatsen att du menade radiatorkretsen eftersom larmet kom efter 18 timmar.
Men nu förstår jag att det bara slumpade sig att vara efter 18 timmar.
Finns det ingen fördröjning du kan justera så du slipper få falsklarm vid "normala" händelser?

18h är 50% av trycket vid start. Tyvärr är det lägsta inställningen. Kanske får minska differansen på låg/hög temp och slå av vattnet sent så ev nedkylning vid VV användning minskat?
Souterränghus på 200m2 i norra Stockholm. IVT Geo 312c med 200m borrhål. Gått från eluppvärmt till vattenburen bergvärme men just nu kör vi lite blandat då övervåningens vattenburna golvvärme inte är klar och blir inte det än på några år.

Runt 21-22 grader inne.

2016 - 26418kwh
2017 - 27293kwh
2018 - 19935kwh - Ny IVT BV med Ngenic styrning, golvvärme hela 1a våningen, Äldre LVP, 2 EL radiatorer och äldre EL GV i hall, kök, matrum och badrum(Ny termostat) på 2a våningen. Tilläggsisolerat norrvägg uppe. All belysning LED eller lågenergi.
2019 - 18112kwh - Borttagen LVP, Kamin i december och tilläggsisolering ca 14m + 2 utbytta altandörrar till 3glas.

Planer - Nya fönster, FTX, EL radiatorer och EL GV med vattenburen, mer tilläggsisolering och ordentlig vindsisolering. Fortsatt tätning av tjuvluft. Räknar med att komma under 15000kwh per år? Ser nu att det inte bör vara några problem alls. Siktar på 12000kwh!

Utloggad Fredrik_80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #234 skrivet: 30 september 2018, 19:44:47 »
Monterades den 26 mars - nu väntar jag och ser och hoppas


Hejsan!
Jag har beställt och den ska kopplas in nu den 26e.
Hoppas och tror att det ska gå bra och funka som det är tänkt.
Har i dagsläget en c5a som är nästan 20år och har varit mycket strul med pga förliten pump.
(är min tanke) i alla fall.
Ivt rego 600 C5 från 2001
DÃ¥ligt isolerat tegelhus byggt 1957.
Borrhål 110m
Beräknad Ã¥rsförbrukning  23480 kWh

Utloggad XD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #235 skrivet: 05 oktober 2018, 17:26:32 »
Hej på er,

Jag håller på att justera värmekurvan, men det är ju en vetenskap för sig, speciellt när instruktionsboken inte är särskilt detaljerad.

Jag håller på att kolla på möjlighet att logga pumpen (och förhoppningsvis kunna justera den via loggprogrammet).

Just nu har jag ca 23 grader inne (rumsgivaren visar fel och går inte att kalibrera även om jag har kalibrerat den i inställningarna!?).

Jag undrar hur ni har ställt in era pumpar?
Kolla gärna på min kurva och återkoppla om det är något jag bör justera!



Förutsättningar för mitt hus är:
Byggår 1955
Allt original så som fönster och isolering.
Nya radiatorer från 2012.
Ca 3 mil norr om Göteborg, ca 120 meter över havet.
210 meter borrhål, med ca 205 meter vatten.


https://forumbilder.com/image/JgcP
https://forumbilder.com/image/Jgcb
https://forumbilder.com/image/Jgci
https://forumbilder.com/image/JgcH
https://forumbilder.com/image/JgcB

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #236 skrivet: 05 oktober 2018, 20:30:45 »
Det går bra att infoga bilder direkt i inlägg, klicka på "Bilagor och andra tillval" när du skriver ditt inlägg så förstår du.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad EJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #237 skrivet: 06 oktober 2018, 11:08:12 »
Hej, VÃ¥r IVT Geo 512c som är 1 Ã¥r gammal lade av natten mot lördag..  Visar ett fel meddelande: H01/5331.  Vet inte vad det betyder. Har nÃ¥gon sett felet förut?  Har sökt Google och hittar ingenting. Inte heller pÃ¥ Energipartner (installatör) och IVTs hemsidor finns nÃ¥got ledtrÃ¥d. Manualerna stÃ¥r det inte detta fel medd tyvärr.  Energipartner svarar ej pÃ¥ telefon.  Det är 23grader i systemet, 10grader utomhus temp.  Exp kärlet stÃ¥r pÃ¥ 0,6 bar.  Jag rengjorde filtret för 1 vecka sen. NÃ¥gon som har en idé vad felet betyder och hur man kan Ã¥tgärda det?
« Senast ändrad: 06 oktober 2018, 11:15:16 av EJ »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #238 skrivet: 06 oktober 2018, 12:32:12 »
Kommunikationsfel kompressor  :'(

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #239 skrivet: 12 oktober 2018, 06:01:14 »
Prova med en norsk reset (Slå av och på strömmen till värmepumpen)
Med lite tur är det bara en bugg i systemet som gjort att det larmar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!