Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fighter 1210 motorskydd/elektronikfel?  (läst 1623 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carnot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fighter 1210 motorskydd/elektronikfel?
« skrivet: 28 september 2020, 21:27:02 »
Upptäckte även att en av de tre snabbsäkringarna till VP löst u. Även säkringen till avloppspumpen (LTA pump) hade löst ut. Ingen av dessa säkringar har någonsin löst under de 11 åren vi bott i huset.

Efter att ha återställt säkringarna och kontrollerat att LTA pumpen ute på tomten går som de ska, så startar jag om VP:n. Får genast MS/HP larm inom 5 sek. VPn försöker inte ens att starta kompressorn. Jag byglar över HP pressostaten, men får ändå direkt samma larm vid omstart.

Forcerar kontaktorerna till kompressorn och kompressorn startar och låter som vanligt (kör bara några sekunder för att den inte ska gå för varm)
Motorskyddet verkar dock inte lösa ut. Den "gula peggen" hoppar aldrig ut. Jag kan dra på den röda testknappen och återställa med den blå.

Är inte så vass på det elektiska så jag behöver några goda råd.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fighter 1210 motorskydd/elektronikfel?
« Svar #1 skrivet: 28 september 2020, 23:16:07 »
Kolla meny 13, är det en 0:a även när HP är byglad?
I så fall är min gissning är att motorskyddet är trasigt.
Signalen till HP/MS i meny 13 är HP seriekopplad på den externa utsignalen på motorskyddet, och jag tror att det är den senare som felar.
Prova att bygla externa utsignalen på motorskyddet och starta, funkar detta så har jag rätt?
Men jag skulle rekommendera att inte köra så nån längre tid utan kör på elpatron tills du har ett nytt motorskydd på plats i så fall.
« Senast ändrad: 28 september 2020, 23:22:45 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carnot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1210 motorskydd/elektronikfel?
« Svar #2 skrivet: 28 september 2020, 23:42:22 »
Ja, meny 13 visar 0:a när HP är byglad, vilket var det som fick mig att tro att motorskyddet falerat. Men nu när jag precis provat att bygla motorskyddet enligt tipset från Carl N, så blir det tyvärr blir det ingen skillnad. Den larmar HP/MS inom bara några sekunder (efter att man slagit på VPn).
Märkte precis att när jag ställer om till EP drift så går inte VB pumpen, trots displayen visar att den laddar varmvatten (vilket den uppenbarligen inte kan göra när inte pumpen går). Jag kan inte heller i MAN meny starta VB pump eller ens köra växelventilen. Jag hör dock hur reläerna klickar när jag växlar mellan 0/1. När jag kör VP i Reservläge (R) så går dock VB pumpen.

NÃ¥got annat tips?

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1210 motorskydd/elektronikfel?
« Svar #3 skrivet: 29 september 2020, 08:01:12 »
Bara en liten tanke till felorsak som jag råkade ut för, ÅSKA. På min 1210 slutade en ingång att fungera efter åskoväder i närheten. Det blev nytt kretskort. Frågan är om det inte var samma ingång.

Utloggad Carnot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1210 motorskydd/elektronikfel?
« Svar #4 skrivet: 29 september 2020, 08:43:50 »
Ja Valiant, det har "slagit" mig att något kan ha brunnit på kretskortet. Som sagt mycket märkligt att två säkringar, som aldrig tidigare utlöst, gick samtidigt, varav en är till avloppspumpen som inte har något med VPn att göra. När du säger "samma ingång" antar jag att du menar sensoringången för motorskyddet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fighter 1210 motorskydd/elektronikfel?
« Svar #5 skrivet: 29 september 2020, 13:59:25 »
Det kan vara nått på reglerkortet, det är tyvärr rätt omöjligt att testa på nått sätt, man måste byta ut det för att se om det är detta?
Du måste då byta hela kortet inklysive display mm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carnot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1210 motorskydd/elektronikfel?
« Svar #6 skrivet: 29 september 2020, 19:58:40 »
Ja, jag befarade detta. Det får bli till och kalla hit en servicetekniker i morgon då.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1210 motorskydd/elektronikfel?
« Svar #7 skrivet: 30 september 2020, 08:25:29 »
För min del tog det ej många minuter för serviceteknikern att avgöra felorsaken.
Min uppfattning blev att den gamla 1210 modellen har mycket dåligt åskskydd. Faktum var att det var endast pannan som gick sönder i mitt hus. Detta ledde då till att jag installerade ett extra åskskydd på just matning av elektronik i pannan.
Man hoppas att Nibe har lagt in lite mer skydd i senare modeller. Skulle faktiskt vilja påstå att den drossel som numera monteras i 12kW frekvensdrivna modeller F1255 och S1255 ger ett förbättrat skydd.

Utloggad Carnot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1210 motorskydd/elektronikfel?
« Svar #8 skrivet: 30 september 2020, 10:01:43 »
Serviceteknikern var här imorse. En säkring på styrkortet hade gått. Det visade sig att det var KB pumpen som gett upp, så det blir en ny pump. Det gamla byttes för ca 7-8 år sedan. Antar att de inte håller längre än så.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fighter 1210 motorskydd/elektronikfel?
« Svar #9 skrivet: 30 september 2020, 10:10:17 »
Livslängden på cirkulationspumpar brukar bero på hur mycket skräp det finns i vattnet/vätskan. Finns det något smutsfilter på KB?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fighter 1210 motorskydd/elektronikfel?
« Svar #10 skrivet: 30 september 2020, 10:11:00 »
Det var inte glas-säkringen på reläkortet?
Denna som stoppar alla relä-utgångar?
Displayen funkar dock så den är lite förrädisk.
« Senast ändrad: 30 september 2020, 10:12:35 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carnot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1210 motorskydd/elektronikfel?
« Svar #11 skrivet: 30 september 2020, 11:11:28 »
Ja Carl, du har rätt, det var glassäkringen på reläkortet.
Nej, jag har kanske inget smutsfilter på KB kretsen. Ska kolla upp det.
Satt precis in ett stort boilermag filter (magnet och smutsfilter) på VB sidan i somras.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fighter 1210 motorskydd/elektronikfel?
« Svar #12 skrivet: 30 september 2020, 14:03:53 »
DÃ¥ lärde man sig nÃ¥tt nytt, säkringen orsakar HP/MS larm pÃ¥ vissa modeller.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1210 motorskydd/elektronikfel?
« Svar #13 skrivet: 30 september 2020, 20:47:28 »
Bra att det löste sig relativt enkelt. Nytt kretskort hade kostat väldigt mycket.
Angående smutsfilter: I leveransen av 1210 ingick smutsfilter för VB och CB. Ej monterade?
Kommer ihåg att jag kollade mitt filter efter några år på köldbäraren och det var igensatt av något som såg ut som blå saltkristaller. Kanske någon utfällning av ursprunglig kalk i vattnet tillsammans med spriten i systemet.
Mina circulationspumpar fungerade alla de 20 åren jag hade min 1210. Hade kanske tur.

Utloggad Carnot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1210 motorskydd/elektronikfel?
« Svar #14 skrivet: 02 oktober 2020, 22:13:46 »
Det blir till att undersöka filtret när jag ger mig på att försöka byta pumpen. Den havererade pumpen ser bedrövlig ut på utsidan liknande saltkristaller och rost.
Det sitter ju en grundfos 25-80 180 där nu, men jag ser att det finns nyare pumpmodeller som ex. GRUNDFOS Magna3 25-80 180. Jag har inte koll på Grundfos nomenklatur, men med samma benämning och inbyggnadmått borde väl gå bra? Någon som har lite koll på detta?
« Senast ändrad: 02 oktober 2020, 22:56:32 av Carnot »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!