Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.  (läst 21811 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
Sc:,h Exakt vad skiljer F1255 och S1255 egentligen?

Jag har letat och sökt här och hos NIBE, samt googlat. Jag har läst datablad. Men någon vettig sammanställning har jag inte hittat. Vissa påstår att det enda som skiljer är displayen, och att resten är identiskt. Data i databladen jag kunnat hitta ser lika ut. Någon anger att S1255 har WiFi. S1255 har några 1000kr högre pris.

Med tanke på att två av de populäraste trådarna på forumet handlar om just F1255 och S1255 tycker jag att denna fråga förtjänar en egen tråd. Eftersom jag inte hittar någon skapar jag en.

För att undvika dubbelarbete börjar jag med att fråga om det redan finns en sammanställning? :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det finns nån som frågat samma sak tidigare.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71780
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2020, 17:31:08 »
Det finns nån som frågat samma sak tidigare.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71780
Jo, jag läste den tråden. Intressant! Men den tillför väl egentligen inget mer än det jag redan skrev i inlägg #1.
Fast det är inte samma fråga. Den gäller bara om TS skall byta sin fellevererade F1255 till en S1255. Inte min lite mer nördiga fråga om EXAKT ALLA skillnader mellan dem.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Har för mig att S har ett annat styr, sen finns en till tydlig skillnad, en har ett S framför 1255 och den andra ett F  tOOmten

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #4 skrivet: 11 augusti 2020, 23:28:17 »
Har för mig att S har ett annat styr
Kan du utveckla? Vad skiljer från F?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
ja kollar man på nibes felkodslista, så har s modellerna helt andra felkoder bland annat.
du kan inte heller ladda ner och uppdatera mjukvara som till de äldre, utan allt sker via nibe uplink.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vad jag har förstått så är det exakt samma komponenter i själva kyl-/värmedelarna?
Är det någon praktisk skillnad i styrsystemet (dvs regleras uppvärmningen utifrån andra principer), eller är det bara en flashigare färgskärm med annat gränssnitt och bättre uppkopplingsmöjligheter?
« Senast ändrad: 12 augusti 2020, 12:13:50 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
JAg har ställt frågan till Nibe, vi får väl se om de svarar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har nu studerat de bÃ¥da modellerna ingÃ¥ende. Jag delar Purjo's inställning, S-serien är mer flashigare, vilket säljer. I broschyren sitter man pÃ¥ golvet och käkar glass och talar om all uppkoppling i det intelligenta hemmet.  Allt kan kollas med en app. För mig är en värmepump nÃ¥got som stÃ¥r i källaren och skall kunna glömmas bort.

Tekniskt:
Det verkar som om alla mekaniska komponenter är detsamma. Exakt samma tekniska värden in i minsta detalj. Bilder på köldpumpmodul visar exakt samma lösning m.m. Tyvärr hittade jag ej komponentlista för S-serien och kan därför ej jämföra hur många komponenter som är identiska.
Har även studerat elschema, sida för sida. Ny kille som ritat, eller nytt ritprogram. Man har tydligen bytt samtliga kretskort, men i princip är allt kopplat till dessa kretskort som tidigare. Ofta har dagens kretskort komponenter som är tillgängliga i ca 10 Ã¥r, vilket tvingar tillverkaren till nya kretskortsdesign. 
Som har framgått av detta forum har S-serien en annan mjukvara än F-serien, vilket är fullkomligt normalt med nya kretskort.
Jag känner igen denna kärlek från mitt jobb innan pension (ett större globalt företag för industriprodukter). De unga utvecklarna skall ha allt flum flum på platta eller telefon. När man försöker förklara att dagen telefoner, appar och kommunikation ej kommer överleva produktens livslängd tittar de oförklarligt på en. Det blir som en Windows dator med Millenium eller Windows 7 eller CD-spelaren.
För mig skall en industriprodukt eller en värmepump vara stand alone, oberoende av den för dagen gällande Android eller Apple-telefonen.
Därför valde jag medvetet en F1255 nyligen, som en beprövad bilmodell i sitt slutskede, med en mjukvara som få klagar på numera.
Från mitt jobb bär jag även med mig att vi har många duktiga tekniker som förstår exempelvis värmepumpar med dess komponenter.
Nu skall den erfarna rörmokaren behärska både värmepumpar, appar, WiFi, frekvensomriktare, nätanalys och Modibus kommunikation. Denna supertekniker växer ej på träd.
Men sammanfattningsvis, S-serien har fått en ny kostym och några smycken glittrar extra på utsidan. Detta skall få kunden att betala 5.000 kr extra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tror tvärtom att framtidens värmepumpar måste vara ännu mer avancerade i styrningen så att de kan snacka med vilken smart-home app som helst.
Det kommer inte duga att man måste ha en Nibe-app för att kunna styra den, i framtiden kommer alla grejer i huset kopplas ihop till samma plattform som styr klimat, ljus, håller koll på kyl och frys, laddar bilen på bästa sätt och den håller koll på både elbörsen, solceller osv...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #10 skrivet: 12 augusti 2020, 22:33:56 »
Carl N skrev:  Jag tror tvärtom att framtidens värmepumpar mÃ¥ste vara ännu mer avancerade i styrningen sÃ¥ att de kan snacka med vilken smart-home app som helst.
Fråga, varför skall värmepumpen snacka med en app. Min skall producera billig och tillförlitlig uppvärmning.

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #11 skrivet: 13 augusti 2020, 02:25:32 »
Nyttan med att "snacka" med just en app kan man naturligtvis fundera på. Speciellt om man med en app menar en sådan som finns i en smartphone.

Att VP skall "snacka" med omgivningen tycker jag är en självklarhet. Varför? Jo, för att t.ex. kunna anpassa VPns drift efter fakta frÃ¥n omgivningen. Men i "det smarta hemmet" är det knappast självklart eller ens lämpligt att det är VPn som skall vara hjärnan i systemet. DÃ¥ är goda möjligheter att kommunicera viktig information och styrning till och frÃ¥n systemets hjärna. Vad som är "hjärna" kommer med säkerhet att variera under de kommande 20Ã¥ren. DÃ¥ är det viktigt med ett väl definierat gränssnitt,  API. Naturligtvis kan en app använda samma API.

Citera
NIBE Uplink API enables your app, service or product to utilize the power of NIBE Uplink. This website provides you with the documentation you need to get started coding and integrating with the NIBE Uplink API.
https://api.nibeuplink.com/Home/About

Kan någon länka till API dokumentationen?
Skiljer det i API mellan F & S?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Desto energieffektivare en produkt blir, desto känsligare blir den, mera elektronik och rackel tyvärr.
Under mina 4 Ã¥r som vp reparatör, kan jag utifrÃ¥n Nibepumpar säga, den minst krÃ¥nglande värmepumpen ur det nyare segmentet ca 0-10 Ã¥r gamla pumpar, sÃ¥ är det Nibe 1245.  Vanligaste felen pÃ¥ dessa har varit nÃ¥nstans kring Ã¥rsm 2011, hade de en dÃ¥lig serie av kondensorväxlare, har bytt nÃ¥gra stycken, i övrigt inget att nämna, det är strögrejer, som kan gÃ¥ sönder pÃ¥ vilken pump som helst,  2-3 cirkulationspumpar, och nÃ¥gon temperaturbegränsare.
Tar vi de äldre pumparna 1215-1225-1235 så är det trevägsventilens insats/kägla som brukar strula, ja och deras mjukstart 718078.
Få se då F1255 det blinka till i belysningen, byte inverter, det var strömavbrott, byte inverter, det var åska 5 mil bort, byte inverter, grannen starta vedklyven, byte inverter. Bor man i en stad/tätort fine då funkar det med 1255, men bor du ute på landet, då blir det känsligt, det är min upplevelse, för det är där vi har sett flest inverterproblem på bv pumpar.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Frågan är då har s bättre inverter än f? För måste ju vara fabriksfel på dem.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #14 skrivet: 13 augusti 2020, 07:30:33 »
Fråga, varför skall värmepumpen snacka med en app. Min skall producera billig och tillförlitlig uppvärmning.

En bil ska transportera en mellan 2 punkter, alla kan ju ha en Trabant?
En mobiltelefon ska man snacka i och skicka SMS med, typ Nockia 3210 är ju utmärkt på detta?
Eller varför ska man ha en 50 tums TV när man klarar att se på en 28 tums utmärkt, man ser ju allt på en sån?

Jo man skulle kunna stanna utvecklingen av värmepumpar, jag har en Nibe 1215 i källaren och sitter nöjd, men jag tror inte att den yngre generationen köper en enklare modell och och käner sig lika nöjd om det finns en annan tillverkare som har en modell som kan interagera i det smarta hemmet.
Och värmepumpen blir inte hjärnan i det smarta hemmet, nej, men den måste nog vara tillräckligt avancerad för att kunna hantera energi-värme delen inklusive solceller, energipriser, elbil, väderprognoser mm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Frågan är ju hur NIBE vill att man kopplar upp sin S maskin mot det smarta hemmet? Ska allt gå via uplink så man kan ta lite extra betalt för funktionerna och blir indragen i den ständiga kampen för att synka uppdateringar på alla ingående delar i det smarta hemmet?

Själv är jag inte någon förespråkare för att all data måste ut på nätet och vända i någon portal istället för att man har ett trådat interface direkt mellan enheterna med något beprövat protokoll.

För F maskinerna så är ju protokollet hackat sedan några år så där finns stora möjligheter att koppla in sig med en kabel.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #16 skrivet: 13 augusti 2020, 08:53:59 »
Sammanfattningsvis har vi nu fått svaret. Det finns ett antal presumtiva köpare som väljer det fabrikat av värmepump som är bäst uppkopplad. För att inte tappa dessa kunder har Nibe i sin S-serie bytt kostym och gjort den mer uppkopplad. Man har anpassat sig till marknaden.
Jag vill påstå att som värmeproducerande apparat är det samma gamla maskin i ny kostym. Men man fångar de kunder som kräver det intelligenta hemmet genom ny glittrande elektronik och exempelvis touchscreen. Det skulle vara intressant on exempelvis DonPablo med sin erfarenhet kunde bekräfta eller dementera ifall de tunga komponenterna (kompressor, cirkulationspumpar, växelventil m.m.) i stort sett är desamma eller likvärdiga.

När det gäller tillförlitlighet och frekvensomriktare verkar det som om F-serien är lika S-serien. BÃ¥da har pÃ¥  12kW modellen försetts efterhand med ett transientfilter.
Transientfilter tar bort de för omriktaren utifrÃ¥n inkommande skadliga spänningstransienter som uppstÃ¥r vid  strömavbrott, Ã¥ska 5 mil bort, grannen starta vedklyven.
Det förvÃ¥nar mig att Nibe inte kompletterar hela sin F och S-effektserie med sÃ¥dana skydd, eller säljer det som tillbehör.  I de övriga modellstorlekar finns endast ett filter inmonterat, som skall förhindra att de av värmepumpens egna frekvensomriktare skapade störningar, ej skall störa sin omgivning i hemmet. Detta för att följa gällande EMC-krav för elutrustning.

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #17 skrivet: 13 augusti 2020, 16:33:42 »
Alltså, ang det smarta hemmet, AI-högtalare och allt vad man kallar det.
Om det är viktigt för köparen, är det helt ointressant med flashiga displejer, coola menyer och snygg design. Även dessa köpare har värmepumpen i "pannrummet". Och de är nog den grupp som allra minst vill gå och pilla på en VP.
"OK Google, öka värmen en grad" är det närmaste de vill komma tekniken.

Smarthet innebär att "verka utan att synas".

För att klara detta krävs kommunikation med omvärlden. Där är S bättre än F.
Vad jag nu läst mig till på NIBEs hemsida är att S kan styras av små trådlösa innetempsensorer/kontrollpaneler. Man kan ha flera. Dessutom skall det finnas trådlöst styrda termostater att koppla till systemets radiatorer.
"OK Google, öka värmen en grad i köket och sänk en grad i Kalles rum"

Det verkar dock som mycket av detta inte finns att köpa idag, men att det är avsikten, planen. Antagligen därför det är sparsamt med info. Ganska logiska funktioner med tanke på den tekniska utvecklingen.

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #18 skrivet: 13 augusti 2020, 16:41:33 »
JAg har ställt frågan till Nibe, vi får väl se om de svarar.
tummenupp
Har du fått något svar? När frågade du?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #19 skrivet: 13 augusti 2020, 17:51:00 »
Inget svar, tror det var i förrgår.
Inte säkert att någon utanför utvecklingsavdelningen känner till skillnaderna...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #20 skrivet: 13 augusti 2020, 21:13:50 »
X skrev att han läst:
Vad jag nu läst mig till på NIBEs hemsida är att S kan styras av små trådlösa innetempsensorer/kontrollpaneler. Man kan ha flera. Dessutom skall det finnas trådlöst styrda termostater att koppla till systemets radiatorer.

Nibe borde väl veta att vid en viss utetemperatur skickar värmepumpen ut en förutbestämd stigartemp enligt inställd värmekurva. Sedan är det upp till termostaten i köket eller på elementet i Kalles rum att strypa vid behov. Varför skall man blanda in värmepumpen? Den kan inte skicka en stigartemperatur till köket och en annan till Kalles rum.
Men allt går att sälja med mördande reklam, speciellt om man kallar det intelligenta hem.

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #21 skrivet: 14 augusti 2020, 00:29:35 »
Tja, varför? Det är väl för att det går bäst att sälja det kunderna vill ha. Men ofta är svaret "för att det går" såklart. Varför gör man överhuvudtaget en ny modell? För att det går? För att den ger större vinst? För att den gamla modellen snart är hopplöst föråldrad? Min gissning är att det är en blandning av dessa.

Jag läste som sagt den info som finns på NIBES hemsida. Det framgår att de stora skillnaderna ligger i styrningen. Valiant konstaterade att alla kretskort var utbytta och att det var svårt med komponenter på 10år gamla kort. Jag vet inte , men det låter ej otroligt. Så F har alltså redan kort som har ca10år gammal design. S är ny, med mycket fler rader programkod 10M istf 100k enl hemsidan.

Ett nytt svar på vad som skiljer jag såg och kommer ihåg är.

F är den gamla S är den nya.
Varför skall man blanda in värmepumpen? Den kan inte skicka en stigartemperatur till köket och en annan till Kalles rum.
Det är valfritt hur man styr, men det är ju i princip just det värmepumpen S1255 kan! Ja inte olika stigartemp, det nya är att den kan justera termostaten i Kalles rum. Och alla andra termostater oxo.


Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
kollat lite snabbt nu på morgonen på kmponentlista, kompressorn har inte samma nummer mella s1255-12 och f1255-12, inte cirkpumpar heller, inte ac-choke(drossel) heller, men inverter är samma på båda, kretskort verkar inte stämma alls överens, nog finns det skillnader, men vissa likheter också. Nå vi får se hur detta utvecklar sig, har inte petat i någon S modell ännu

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #23 skrivet: 14 augusti 2020, 14:55:05 »
Inget svar, tror det var i förrgår.
Inte säkert att någon utanför utvecklingsavdelningen känner till skillnaderna...
tummenupp
Det finns ju redan nu S1255 i drift hos kunder, så rimligen har säljorganisationen och serviceorganisationen oxo koll. På hemsidan har jag hittat en del info. Men mitt intryck är ändå samma, dvs att det fortfarande utvecklas tillbehör och funktionalitet till S1255. Medan F1255 snarare håller på att fasas ur.

Min tro är att det finns två skäl att både S och F finns parallellt med identiska värmeprestanda.
  • Man har ett lager av färdiga F-pumpar (och/eller komponenter) kvar som man vill sälja ut
  • Man vill kunna ta ut ett högre pris för S-serien under en tid med argumentet att den "nya moderna" är bättre än F-serien.
Det gäller om planen är att lägga ner F1255 och ersätta med S1255.

Dvs istället för att rea ut "den gamla utgående" modellen tar man extra betalt för "den nya framtidens" modell. Det går eftersom F-serien är så pass bra att den säljer utan prissänkning. Då har man större möjlighet att senare komma med en prissänkning på S1255.

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #24 skrivet: 15 augusti 2020, 20:20:56 »
Mer skillnader?
Jag hittade denna info hos en leverantör:
Citera
Fler fördelar
  •     Hög Ã¥rsvärmefaktor
  •     LÃ¥g ljudnivÃ¥
  •     Integrerat WiFi
  •     Inverterstyrning
  •     Optimal behovsanpassning
  •     Energisparande smart teknik
  •     Väderstyrning
  •     Stöd för röstassistent
  •     TrÃ¥dlösa uppdateringar av mjukvara
"Optimal behovsanpassning" och "Energisparande smart teknik" låter ju fint. Säljsnack! Här kommer NIBE Smart Price Adaption in, men oxo anpassningar för att vara en del av "det smarta hemmet och den uppkopplade framtiden" Nu har säljavdelningen lyckats ::)

NIBE Smart Price Adaption innebär besparing genom att anpassa driften efter elprisets variationer. Väderstyrning är väl motsvarande  efter vädrets variationer.

Jag har sett att NIBE säger att S1255 tex kan veta att man är på semester genom att kolla i mobilens kalender och passa på att spara lite extra när man är hemma. Då ha den oxo koll på när man går hemmifrån och kommer hem varje dag.
Vad röststyrning är är ganska uppenbart, men när och hur det skall användas känns inte lika självklart.
"OK Google öka värmen 1grad resten av kvällen" kanske, eller
"OK Google God natt" så vet VPn att den kan gå in i nattläge kanske...

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #25 skrivet: 16 augusti 2020, 22:03:45 »
Jag tycker att X har sammanfattat det hela mycket bra. Rent värmeproducentmässigt verkar det vara samma pump med samma uppbyggnad. I princip samma styrning med exakt samma data. Så mekaniskt är de mycket lika. Jag har en känsla av att S-serien närmar sig F serien i pris, nu ca 3.000 kr skillnad.
Av diskussionen här framgår även att det finns ett tydligt önskemål från marknaden att en värmepump skall ingå i det intelligenta hemmet.
Detta löser man med nya kretskort.
Jag har en känsla av att Nibe har för avsikt att ta hand om hela husets värmebehov via sin egna plattform. Man har redan kyla och poolvärme, men vill nu tydligen även ha in exempelvis temperaturinformation från varje rum och individuell styrning av rummens termostater. Så skapar man en totalmarknad för sina produkter.
Många tycker detta är fantastiskt, medan jag tillhör de som funderar på ifall mina data skall ta en omväg över eventuellt en kinesisk server. Varför väderinformation? Man behöver väl inte elda i huset förrän vädret har nått husknuten, eller.....Skall den dessutom kopplas till SMHI så kommer pannan få fnatt. Litar mer på utomhustermostaten.

Kanske har jag skrämt någon med 10 år gamla kretskort som saknar komponenter. Ingen fara, tillverkaransvaret kräver tillgång på reservdelar i minst 10 år. Det betyder ibland att en tillverkare låter producera en reservdelsbuffert inför framtiden, eller köper upp lager av kritiska komponenter för att kunna reparera och erbjuda utbytessystem. Ingen anledning till oro.

Själv kör jag med min NYA F1255, en beprövad konstruktion där barnsjukdomar är lösta. Visserligen inte lika vacker dörr som reklamen anser att S-serien har. Jag justerar temperaturen vid behov via rumstermostat kopplad via sladd. Visar både yttertemp, innertemp och varmvattentemp. Fungerar utmärkt.

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #26 skrivet: 05 september 2020, 15:07:03 »
Skillnad: S1255 kan ha upp till fyra rumsgivare anslutna. F1255 kan ha en rumsgivare.

Citerar installatörshandboken
Citera
Det går att ansluta upp till fyra rumsgivare till varje klimatsystem och du kan ge varje givare ett unikt namn.
Den givare i varje klimatsystem som är längst ifrån inställd temperatur blir styrande; S1255 strävar efter att hålla uppe temperaturen i det rum vars rumsgivare är längst ifrån inställt värde.
« Senast ändrad: 05 september 2020, 15:09:43 av X »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #27 skrivet: 06 september 2020, 05:44:32 »
Så om den styr på det kallaste rummet, blir det alltså för varmt i alla rum där det inte finns givare då!

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #28 skrivet: 06 september 2020, 10:30:24 »
Låter som en funktion som kommer att kunna diskuteras flitigt framöver när varken installatören eller kunden läst på.
Troligen kommer de som dimensionerar värmesystem också slarva ännu mer och hoppas värmepumpen sedan kompenserar för det.

Men rätt använt kan det vara en bra funktion. Jag vidmakthåller dock att grunden för en bra funktion i ett trögt system som en villa är en en väl justerad kurva mot utetemp, det andra är finlir på slutet.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #29 skrivet: 06 september 2020, 11:30:36 »
Så om den styr på det kallaste rummet, blir det alltså för varmt i alla rum där det inte finns givare då!

Jo, så blir det förstås om man inte maxbegränsar dessa med termostater.
Så korrekt grundjustering som möjligt är helt avgörande för effektivast möjliga drift, sen kan rumsgivarna hjälpa till att undvika att det blir för kallt.
Inte mer än så.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #30 skrivet: 07 september 2020, 02:48:10 »
Så om den styr på det kallaste rummet, blir det alltså för varmt i alla rum där det inte finns givare då!
Nej, verkligen inte. Varför skulle det bli det om man har installerat och justerat systemet ordentligt?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #31 skrivet: 07 september 2020, 05:28:29 »
ja men hur ska den kunna göra värme i bara ett rum? Då måste du ha termostater till alla rum! givaren säger ju bara att rummet är för kallt, den styr inga termostater. Ett värmepumpssystem funkar bäst utan termostater, eftersom den arbetar med låg temp och stora vattenvolymer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #32 skrivet: 07 september 2020, 08:14:06 »
"För varmt" och "lite varmare än man önskat" är väl iofs också två olika saker.
Man kan väl definiera det som följer.
Rumsgivaren säkerställer bara att det inte blir för kallt i det eller de rum där den/de sitter, i fallet S-1255 så gäller fortfarande att det bara är det kallaste rummet som styr, och det innebär de facto att de andra rummen kommer att bli varmare, huruvida det är märkbart eller ej är en annan sak.
Är systemet bra injusterat skall det ju i de flesta fall bli försumbart mycket varmare i andra rum.
Det som kan "reta" är väl främst att man i vissa situationer (mycket folk, lÃ¥ngkok  i köket, eller solinstrÃ¥lning i ett rum) kan fÃ¥ lite varmare än man vill, och ÄNDÃ… fortsätter värmepumpen att skicka ut värme till rummet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #33 skrivet: 07 september 2020, 09:20:34 »
Det viktigaste är, som nämnts, att få en korrekt kurva. Med min föregående Nibe 1210 la jag åratal av studier och justeringar, för att få en kurva som stämde lika bra vid +15, 10, 0 eller -10 grader, inte bara val av kurva typ 11 som jag använder, utan även förskjutning -2 blev helt perfekt. Detta kunde lyckligtvis föras över på nya pannan, eftersom Nibe behållit principen. Med rätt kurva behövs i princip ingen rumstermostat.

Att man verkligen noterar vilken stigartemperatur som är korrekt vid varje utetemperatur, vilket kommer ta några år innan det är perfekt. Att noter vad som behövs vid 10, 5, 0, -5, -10C, för att välja kurva som passar vid samtliga dessa temperaturer. Faktum är att kurvorna och förskjutningens inverkan är mer tydlig i de äldre värmepumparnas böcker, vilket kan användas för att hitta rätt.

Men rumstermostat behövs, ifall det är solinstrålning, men speciellt i gamla hus där det vid hård vind är korsdrag i trossbotten.

I mitt fall är övervÃ¥ningen alltid varmare. Det innebär att min termostat är placerad pÃ¥  bottenvÃ¥ningen med icke strypande rumstermostater, medan övervÃ¥ningen har injusterade termostater som stryper.

I min gamla kåk kan jag med detta hålla temperaturtoleranser inom en halv grad, oavsett om det är +10C eller -10C. Men det tar några år att hitta kurvan med rätt förskjutning. Att exempelvis inse att min gamla kåk behöver initiera värmen vid +14C.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #34 skrivet: 07 september 2020, 13:16:50 »
Jag vill visa vilka fina tydliga kurvor som visades i instruktionsboken för Nibe 1210. Jag vill påstå att dessa gäller och kan fortfarande användas på S/F 1255.


Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #35 skrivet: 12 september 2020, 04:01:24 »
ja men hur ska den kunna göra värme i bara ett rum? Då måste du ha termostater till alla rum!
Naturligtvis kan inte värmepumpen göra värme i "bara ett rum". Det är självklart.
Ungefär lika självklart som att man mÃ¥ste ha termostater i de rum där man mÃ¥ste ha exakt en viss temperatur. (om inte huset saknar fönster och är obebott  ::)) SÃ¥ vill man alltid ha en exakt temp i alla rum mÃ¥ste man alltid ha termostarter i alla rum. Men det är en annan frÃ¥ga. Oberoende av om man har rumsgivare och i sÃ¥ fall hur mÃ¥nga.

Nöjer man sig med att inte ha för kallt i vissa rum och då kan acceptera en någor högre temp i andra rum under speciella omständigheter klarar man sig nog utan termostater. Grejen är väl att risken att någon skall sitta och frysa i sitt rum blir mindre.
givaren säger ju bara att rummet är för kallt, den styr inga termostater.
Precis. Och när det är för kallt kan VPn kompensera. Men bara om den får veta det. Har man en rumsgivare är det ju den som meddelar att det är för kallt. Fast bara i det rum den sitter.

I ett stort hus med flera människor som kommer och går, olika aktiviteter, solinstrålning, vindkyla osv. kan det skilja vilket rum som är det kallaste från tid till annan. Med flera rumsgivare kan det hanteras bättre än om man bara har en enda. Dvs man har större möjlighet att undvika att ett rum blir för kallt. Innebär det i sin tur att det blir oacceptebelt varmt på andra ställen kan man ju lösa det med termostater där. Men flera rumsgivare ger större möjlighet att undvika att det blir för kallt. Den exakta nyttan kan säkert variera från hus till hus.
Ett värmepumpssystem funkar bäst utan termostater, eftersom den arbetar med låg temp och stora vattenvolymer.
Det beror nog till stor del på huset och läget. Rum med stora fönster i solläge utan termostater är väl inte så lysande

Men detta är ett teoretiskt resonemang från min sida. Det skulle vara intressant med info från någon som testat...

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #36 skrivet: 16 september 2020, 17:05:11 »
du kan inte heller ladda ner och uppdatera mjukvara som till de äldre, utan allt sker via nibe uplink.
Vet inte om det är exakt som på de äldre, eller om det är någon skillnad av betydelse. Men det fungerar att uppgradera via USB.
I alla fall enl manualen:
Citat från: NIBE S1255 Installatörshandbok sid 62
Om du ansluter produkten till nätverket kan du uppgradera mjukvaran utan att använda USB-porten. Se avsnitt "myUplink".
Displayenheten är utrustad med USB-uttag som kan användas till att uppdatera programvaran och spara loggad information i S1255.

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #37 skrivet: 24 september 2020, 19:11:46 »
En skillnad till, vad jag kan se, ang värmemängdsmätare
  • S1255 har (egentligen är det flödesmätaren BF1 den har och som används).
  • F1255 har inte.
Dock finns det undantag i och med att F1255 på vissa marknader har värmemängdsmätare, så i det fallet måste man se efter om man vill vara säker.

Då undrar man nyfiket om det finns varianter av S1255 som saknar värmemängdsmätare, eller om NIBE för enkelhetens skull monterar BF1 på alla.

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #38 skrivet: 07 oktober 2020, 03:24:27 »
Inget svar, tror det var i förrgår.
Inte säkert att någon utanför utvecklingsavdelningen känner till skillnaderna...
Fortfarande inget svar? Man tycker det borde finnas väl dokumenterat...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #39 skrivet: 07 oktober 2020, 15:14:41 »
Nope, inte ett knyst från Nibe.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #40 skrivet: 30 mars 2021, 03:36:05 »
Skillnad: S1255 kan ha upp till fyra rumsgivare BT50 anslutna per klimatsystem. F1255 kan ha en rumsgivare.

Citat från: installatörshandboken S1255
Det går att ansluta upp till fyra rumsgivare till varje klimatsystem och du kan ge varje givare ett unikt namn.
Rumsgivare 1 ansluts så här:
Citat från: installatörshandboken S1255
Rumsgivaren kopplas in på kopplingsplint X28:13 och till valfri ingång på kopplingsplint AA2-X29
Det är ju väldigt bra att denna info står i installatörshandboken. ::)
Men jag har inte hittat beskrivning av hur man ansluter givare 2,3 &4. Dvs var skall de kopplas in och behövs någon inställning av S1255. Kan någon som vet detta berätta?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vill du bara ha medelvärdet av dina fyra givare så koppla de två och två i serie och koppla dessa parallellt. Så kan du göra med alla grejer som använder resistiva givare.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vill du bara ha medelvärdet av dina fyra givare så koppla de två och två i serie och koppla dessa parallellt. Så kan du göra med alla grejer som använder resistiva givare.

// Magnus
Försöker man sälja S1255 med mördande reklam? Man kan, precis som 944 Driver beskriver, koppla in 4 givare, serie -parallell kopplade även till en F1255.
Men vill man ha en bättre givare typ RMU40, då är det en annan sak eftersom den kommunicerar med databus

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #43 skrivet: 01 april 2021, 23:18:48 »
Vill du bara ha medelvärdet av dina fyra givare så koppla de två och två i serie och koppla dessa parallellt. Så kan du göra med alla grejer som använder resistiva givare.

// Magnus
Ja om man vill ha medelvärdet av resistanserna kan man göra så. Fast det sättet ger inte medelvärdet. Varken av resistanserna eller temperaturerna.
Så vad menar du man skall använda det till?
« Senast ändrad: 02 april 2021, 23:28:53 av X »

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja om man vill ha medelvärdet av resistanserna kan man göra så.
Men vad menar du man skall använda det till?
Jag skulle mer vilja fråga, hur har man tänkt att använd upp till 4 inomhusgivare? Det finns bara ett värmebärande rör ut från S1255.
Skall man kolla alla fyra givare och dra på värme så att inget rum understiger ett inställt minvärde?
Skall man kolla alla fyra givare och dra ned på värme så att inget rum överstiger ett inställt värde?
Skall man kolla alla fyra givare och räkna ut ett medelvärde som så att summan av alla rum stämmer?

Esias Tegnér sa: Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta, detta verkar gälla för Nibe S1255 med flera inomhusgivare.
« Senast ändrad: 02 april 2021, 12:24:08 av Valiant »

Utloggad Hilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej jag har en sådan pump
i en hyresfastighet med 4 lgh
undrar med hur man gör vill inte styra något med givarna bara ha en visning av temp i varje lgh i appen
har givare i varje lgh med sladd till pumpen men får ju byta kablar när jag vill se
dom olika givarna
Med vänlig hälsning,

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du kan sätta in en 4 läges  och koppla in varje LGH, sen vrida till den LGH du vill i läge ett tex sÃ¥ LGH 1, det blir alltid en mätning oavsett vad den stÃ¥r i för läge, bli aldrig noll. titta pÃ¥ den här '. Ska fungera bra och behöver en lÃ¥da att sätta den i

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #47 skrivet: 02 april 2021, 23:35:45 »
vill inte styra något med givarna bara ha en visning av temp i varje lgh i appen
Du kan sätta in en 4 läges  och koppla in varje LGH, sen vrida till den LGH du vill i läge ett tex sÃ¥ LGH 1, det blir alltid en mätning oavsett vad den stÃ¥r i för läge, bli aldrig noll. titta pÃ¥ den här '. Ska fungera bra och behöver en lÃ¥da att sätta den i
Vad är det för "4 läges" som kan styras av appen så den visar temp från 4 givare?

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du kan sätta in en 4 läges  och koppla in varje LGH, sen vrida till den LGH du vill i läge ett tex sÃ¥ LGH 1, det blir alltid en mätning oavsett vad den stÃ¥r i för läge, bli aldrig noll. titta pÃ¥ den här '. Ska fungera bra och behöver en lÃ¥da att sätta den i
Det är ingen app, men annars tycker jag att det är en bra lösning för Hilton's lägenheter. Efter att tag vet han vilken lägenhet som normalt sett påverkas mest av väder och vind och kan låta den lägenheten finjustera inomhusklimatet för hela fastigheten.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Rickard borde kunna hjälpa dig med en loggerlösning. Antingen så du läser alla givarna på distans eller kan växla givarna åt Niben på distans, eller både och.

https://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bommade lite det med att se i en app, då blir det lite mer av elektronik.

Utloggad Hilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej o tack för alla svar
borde ju kunna presentera i appen i o med att pumpen ska kunna styra fyra klimat system
kanske kan sätta dom som något annat typ temp pol eller så
Med vänlig hälsning,

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Juste, trådskaparen lyfte väl det du vill ha med S-serien, alla bör ju då kunna pluggas in i pumpen och komma till sin konstruerade potential. Har du kikat manualen och sett om det inte går göra som den säger?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #53 skrivet: 04 april 2021, 02:54:44 »
Bommade lite det med att se i en app, då blir det lite mer av elektronik.
no problem. Dessutom kom jag på att S1255 har AUX-utgångar.

Kanske kan man styra omkopplingen med hjälp av dessa. Men hur samt om det gÃ¥r via appen vet jag inte.  Först fÃ¥r man väl ta reda pÃ¥ hur man styr AUX-utgÃ¥ngarna. Har nÃ¥gon koll?

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #54 skrivet: 24 maj 2021, 18:03:41 »
SÃ¥g en skillnad till idag

NIBE lanserar smarta hem-tillbehör till nya värmepumparna som kan anslutas till S1255
  • Rumsenhet NIBE RMU S40 fjärrstyr och övervakar värmepumpen
  • TrÃ¥dlös temperatur- och fuktsensor THS 10 hÃ¥ller koll pÃ¥ fukt och värme
  • TrÃ¥dlös koldioxid-, temperatur- och fuktsensor CDS 10 förbättrar luftkvaliteten
  • Repeater RPP 10 fjärrstyrd strömbrytare med energimätare

Det är ganska mycket text och info, så jag kopierar in hela pressmeddelandet:
PRESSMEDDELANDE - 18 MAJ 2021 14:10
NIBE lanserar smarta hem-tillbehör till nya värmepumparna


Nu kan den som har en värmepump i NIBE S-serien dra nytta av dess fulla potential!
–Vi vill hjälpa våra kunder att få en enklare vardag och leva mer hållbart, säger Sven Hallbeck, produktchef för smarta hem-tillbehör på NIBE. Därför gör vi det ännu enklare att anpassa inomhusklimatet och energiförbrukningen helt efter egna behov.


En enklare och mer hållbar vardag är en del av strategin bakom de nya intelligenta värmepumparna i S-serien. Därför lanserar nu NIBE en serie trådlösa smarta hem-tillbehör som gör det enkelt att styra och övervaka sitt värmesystem ännu mer precist och ännu bekvämare.

Ett smart hem med NIBE
NIBEs värmepumpar har en självklar plats i det smarta hemmet.
–Vi har tidigare gjort det enkelt att addera röststyrning och nya energikällor till värmepumpen, solceller till exempel, säger Sven Hallbeck. Nu gör vi det lika enkelt att koppla på smarta tillbehör för att övervaka och styra efter temperatur och luftkvalitet. Allt för att bidra till hög komfort och låg energiförbrukning.

Värmepumpen justerar sig själv
Vitsen med tillbehören är inte att kunderna själva ska justera sitt värme- och ventilationssystem.
–Tvärtom, det görs automatiskt, förklarar Sven Hallbeck. Sensorerna kommunicerar med värmepumpen som justerar klimatet för att optimera komforten och med låg energiförbrukning. Det är bara att luta sig tillbaka och koppla av, eller om man vill, ändra inställningarna manuellt efter behov. Till exempel kan man sitta i soffan och ha koll på värmen i sovrummet, CO2-halten i vardagsrummet och luftfuktigheten i källaren.

Rumsenhet NIBE RMU S40 fjärrstyr och övervakar värmepumpen
Ibland är det bekvämt att kunna styra värmepumpen från en lättplacerad display på väggen istället för att gå ner i källaren eller använda mobilen/surfplattan. Den trådlösa rumsenheten* har en 2,8 tums touchscreen, inbyggd temperatur- och fuktgivare och fungerar även som repeater, dvs förstärker signalen mellan de trådlösa enheterna.

Trådlös temperatur- och fuktsensor THS 10 håller koll på fukt och värme
Den trådlösa sensorn gör att man kan läsa av temperaturen och luftfuktigheten för att skapa ett behagligt och hälsosamt inomhusklimat. Sensorn kan ersätta den fasta innegivaren.

Trådlös koldioxid-, temperatur- och fuktsensor CDS 10 förbättrar luftkvaliteten
Med en trådlös koldioxidsensor justeras koldioxidhalten automatiskt om värmepumpen har en tillhörande ventilationsanläggning. Allt för att man ska få en jämn och god luftkvalitet, till exempel i sovrummet.

Repeater RPP 10 fjärrstyrd strömbrytare med energimätare
Vill man kunna schemalägga av- och på-funktionen till strömbrytaren eller mäta energiåtgången i ett uttag, då ska man välja den här repeatern som även förstärker signalerna mellan smarta hem-produkterna i större hus.

*Rumsenheten är trådlös mot värmepumpen, men kräver extern strömförsörjning med micro-usb. Köpes separat.

De trådlösa tillbehören är enkla att placera på väggen och att ansluta till sin anläggning i NIBE S-serien.

KONTAKT
För mer information kontakta Andreas Johnsson, marknadschef på 0433-27 33 86 eller Sven Hallbeck, ansvarig för smarta hem-tillbehören på 0433-27 35 64.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Precis det är lite tillbehör på gång. Jag pratade med Nibe för några veckor sedan om just det (ringde iofs om något annat). Tänkte att deras FTX ERS S10-400 kunde vara något för mig.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #56 skrivet: 27 maj 2021, 05:05:37 »
Såhär gjorde jag:

Efter många kontakter med olika personer på NIBE och input från många på forumet (TACK!!) valde jag den nyaste. Argumenten var att den har flest funktioner, modernast teknik och högst potential för framtida uppdateringar.

Det kom faktiskt ny programvara och nya tillbehör senast denna veckan. En vän i grannskapet installerade en F1255 veckan innan mig. Hittills är det inte jag som ångrat mig.

Installatörer offererar fortfarande F1255 som alternativ även när man specifikt ber om S1255. Min högst personliga tro är att orsaken till att de föreslår en gammal modell är att de tjänar mer pengar på den gamla F1255. De har erfarenhet av F1255, så den går snabbt att installera. De har bättre marginaler på F1255. De vet inte hur de skall utnyttja/använda och ställa in allt på den nya moderna displayen på S1255. Gissar jag.

Så mitt tips är att anlita en installatör som är specialiserad på NIBE och dessutom installerar många NIBE VP. Så att de behärskar den nya tekniken.

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #57 skrivet: 27 maj 2021, 05:18:55 »
Hej jag har en sådan pump
i en hyresfastighet med 4 lgh
undrar med hur man gör vill inte styra något med givarna bara ha en visning av temp i varje lgh i appen
har givare i varje lgh med sladd till pumpen men får ju byta kablar när jag vill se
dom olika givarna
Du bör kunna lösa det genom att installera den nya trådlösa temperatur- och fuktsensorn THS 10. Den håller koll på fukt och värme.
Fast viss tycker man att samma sak borde kunna gÃ¥ att göra med de gamla vanliga trÃ¥danslutna rumsgivarna. Kanske kommer firmware som klarar det  senare?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!