Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Alla dessa dieselbilar som är till salu?  (läst 4155 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #30 skrivet: 03 augusti 2016, 10:29:09 »
Funderar just på hybrid, gas och andra "miljöbilar".
På blocket verkar de närmast osäljbara, varför?
Och jag är inte bättre själv, ratar omedelbart dessa bilar då jag söker begagnat.
« Senast ändrad: 03 augusti 2016, 10:30:46 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #31 skrivet: 03 augusti 2016, 11:08:13 »
Många av gasbilarna är VW och de har haft rostande/ärgande trycktankar, kostar mer att byta än vad bilen är värd.
Tidiga hybrider och elbilar har brister, kort räckvidd, dyra batterier och sämre livslängd än man kan förvänta sig framöver.
Se bara på mobiltelefonernas batterier de senaste åren, när hörde du någon sist säga att "batteriet börjar bli dåligt"?
För många borde en bensinhybrid med kanske 100 hk bensinmotor och batterier för 5-10 mil elbilsdrift i max 110 km/h vara adekvat, det går t.o.m dra husvagn med den effekten som det ger, om drivlinan i övrigt pallar för den belastningen.
En sådan bil borde ha kraft ungefär som en 170 hk diesel när båda motorerna samarbetar, och 100 hk räcker för att dra ett husvagn långa sträckor i 100 km/h om man vill köra så fort.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #32 skrivet: 03 augusti 2016, 11:59:09 »
Det är märkligt att det har gått sån inflation i motoreffekter på senare år. Idag är det knappast någon som ens kommer på tanken att dra husvagn med en bil med under 100 kW, men på 80-talet var det inga som helst problem med dragbilar med halva den effekten.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #33 skrivet: 03 augusti 2016, 14:25:27 »
För de allra flesta tror jag det är billigast med en vanlig bensinare och manuel lÃ¥da i längden. Hur mÃ¥nga nyare hi tech bilar är det inte som fÃ¥tt dyra problem och hur länge hÃ¥ller en motor med start stop teknik  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #34 skrivet: 03 augusti 2016, 14:40:37 »
Hur ofta drar du husvagn? Många som argumenterar för att dom behöver en bil med mycket lastutrymme eller möjlighet att dra släp och husvagn skulle i praktiken tjäna på att äga en mindre bil och hyra en större de få gånger det behövs. Problemet är att vi Svenskar (inklusive jag själv) är så insnöade på att vi måste äga alla saker vi eventuellt kommer att behöva i framtiden...

För övrigt snittade min 1,5-liters diesel nästan 1,2 liter milen med 1,6 ton skåpvagn i knappt hundra knyck på E4 mellan Sundsvall och Gävle i går kväll. Mer än dubbelt så mycket som utan släp...

I princip varje helg under perioden maj - augusti. Och sen dras det släp i princip varje helg (december - aprill) så njae, hyra går nog bort ;)

Nja jag glömmer inte bort att dieslar är något dyrare i inköp (det varierar ju stort beroende på fabrikat). Dock har jag lite svårt att se varför man köper nya dyra bilar om man knappt kör bil alls, eller varför man som fullt frisk tar bilen även fast man bara har några km till jobbet.
Man kan ju skylla pÃ¥ mani och att man börjar svettas, tidsbesparing etc etc för att skydda sitt eget beteende men i verkligheten sÃ¥ om man bara har ett fÃ¥tal km till jobbet sÃ¥ bor man troligen i tätbebyggt omrÃ¥de och dÃ¥ gÃ¥r det i mÃ¥nga fall i princip lika fort att cykla eller tillochmed fortare UTAN att börja svettas.  Med en ok cykel hÃ¥ller man lätt 20km/h utan att börja svettas, om man nu inte är en lat överviktig slökorv, men dÃ¥ tjänar man ju extra mycket pÃ¥ att cykla.. :P
Visst, har man djur som man måste åka och se till under lunchen kan det ju finnas en vinst med bil vs cykel på korta avstånd, men har man inte de djuren etc är det kanske att åka hem på lunchen man borde sluta med ;)
Är nog väldigt mycket billigare att äta på lokal än att köra bil några km tur och retur till hemmet för att luncha.

Jag är förövrigt inte någon extrem dieselförespråkare. Jag förstår verkligen inte de som kör lite men ändå lyckas lura sig själv att det är "vinst" att köra någon relativt stor lite äldre dieselbil med skatt på 6-8000kr..
När jag köpte min så var skatten lägre än på jämförbar bensinare. Dock så är det ju dåligt för staten att populära saker är billiga så då måste man ju ändra skattesatser etc för att få in pengar till annat svammel..
« Senast ändrad: 03 augusti 2016, 14:43:38 av Thelemorf »
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 715
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!