Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Alla dessa dieselbilar som är till salu?  (läst 4121 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« skrivet: 01 augusti 2016, 11:11:39 »
Sitter för skojs skull och tittar lite på bilar på nätet och har märkt att det är så in i helsike mycket dieselbilar till salu. Varför har det blivit så, var det för man fick för sig att diesel var så billiga och miljövänliga att köra eller?

Kör man kortare sträckor så är inte diesel bra, tror ju knappast alla har 4-5 mil till jobbet vilket nästan krävs för att en diesel ska löna sig och regenerera som den ska. Korta sträckor är inte alls bra för dieselmotorer heller, bensin/gas/etanol klarar sig bättre.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #1 skrivet: 01 augusti 2016, 11:16:27 »
Köper man en nyare diesel sÃ¥ är väl inte skatten sÃ¥ hög sÃ¥ man behöver köra lÃ¥ngt för att det ska löna sig med diesel eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #2 skrivet: 01 augusti 2016, 11:28:26 »
Det har du kanske rätt i, såg nån bil som hade rätt hög skatt.

Kollade på en annan disel nu och den var inte alls så farlig, 1600:-
Men en exakt likadan bil fast bensin gick på 770:-
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #3 skrivet: 01 augusti 2016, 11:39:47 »
Andelen dieselbilar som säljs är över 50% av den totala mängden bilar som säljs.
http://www.trafa.se/sidor/press/#/pressreleases/nya-bilar-oekade-med-11-1-procent-1463511
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #4 skrivet: 01 augusti 2016, 13:41:56 »
Nya dieslar med partikelfilter är nästa stora skandal när folk upptäcker att filtren slutar funka om man inte kör 3-4 mil i sträck minst en eller ett par gånger i veckan.
Min bil skall man köra i minst 80km/h i minst 10 minuter vid minst 1750 rpm efter att den har uppnått arbetstemperatur för att filtret skall brännas ur. Har man 2 mil till jobbet så hinner den precis komma upp i arbetstemperatur när man är framme...

Driftkostnaden är det inget fel på - Strax under halvlitern per mil till och från jobbet och 1300:- per år i skatt. Men det finns ju bensinbilar i dag med näst intill samma förbrukning, så det gäller att det inte är jättemycket dyrare att köpa dieselbilen och att det inte blir en massa extrakostnader för partikelfilter och annat.
« Senast ändrad: 01 augusti 2016, 13:43:50 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #5 skrivet: 01 augusti 2016, 14:24:28 »
Mmm,  precis, med korta sträckor blir filtren igensatta och motorn kan i värsta fall rusa och döda sig själv om det vill sig illa.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #6 skrivet: 01 augusti 2016, 17:13:24 »
Det borde absolut vara en tydlig signal som indikerar att avbränningen satt igång, och att man bör fortsätta köra tills indikatorn stoppas - kosta vad det kosta vill!
Jag har noterat ca 1 dl/mil högre momentanförbrukning ett par gånger när efterbrännkammarn sätter igång, men det är ju inte alltid man sitter och stirrar på bränsleförbrukningen!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #7 skrivet: 01 augusti 2016, 17:43:37 »
Och en indikator som visar att det är dags för avbränning så att man kan planera in en liten omväg. Som det är nu får man ingen indikation alls förr än den har misslyckats tillräckligt länge så att man måste åka till verkstan och göra en forcerad avbränning.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #8 skrivet: 01 augusti 2016, 19:38:51 »
En bilhandlare försökte sälja på mig en dieselbil med argumentet att han säljer nästan bara dieselbilar numera.
Tack och lov köpte jag en bensinare av en annan handlare, som sagt är förbruknigen nästan lika låg på nya bensinbilar och jag kör oftast bara 1,5 mil enkel väg till/från jobbet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #9 skrivet: 01 augusti 2016, 22:38:14 »
Har varit fast i dieselträsket sen 2003 , sÃ¥ skönt att ligga pÃ¥ c 800 rpm lägre än motsvarande bensinare i samma fart och växel.  Nackdelen är väl att förbrukning stiger vintertid dÃ¥ tillsatsvärmaren mÃ¥ste gÃ¥ för att överhuvudtaget nÃ¥ normal motortemp.

Spiken i kistan för många dieselbilar kommer väl 2018-19 om miljöskattereglerna ändras , knappt någon som lär köra t.ex. Volvo D5 av äldre modeller där skatten redan är hög, men riskerar bli ännu värre.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #10 skrivet: 01 augusti 2016, 23:06:50 »
Ja, problemet för mig är att jag kör för lite för en diesel. Har c:a 3km bilväg till jobbet i dagsläget. Skulle jag få jobb längre bort så måste jag nog överväga bilbyte till något lite snålare, har en flexifuel nu och den är ganska törstig.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #11 skrivet: 02 augusti 2016, 03:17:54 »
Har man 3km till jobbet så har man ju inget direkt behov av ta bilen alls om man är fullt frisk i övrigt...
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #12 skrivet: 02 augusti 2016, 07:53:49 »
Nej, bara regn, halka, kyla, värme, vind o.s.v...
Bilen är nog en av de bästa uppfinningarna som gjorts.
Men visst, arbetar man som crossfittränare med 25-50 minuter över/dag sÃ¥ är ju 6 km i ur och skur inget alls.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #13 skrivet: 02 augusti 2016, 08:17:37 »
Det är bara att klä sig rätt - Det finns inget fulväder, bara fula kläder.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #14 skrivet: 02 augusti 2016, 08:23:14 »
Nej, de som går/cyklar till jobbet har en släng av mani, det finns inget sätt att gömma sig från detta.
Jag påstår inte att det är dåligt att vara manisk, har själv som nog många förstått en släng av detta, men jag fokuserar mina manier på annat/mer produktiva saker än att gå/cykla till jobbet.
SÃ¥ frÃ¥n och med nu skall ni se pÃ¥ alla som pendlar till/frÃ¥n jobbet varje dag med andra ögon, de har antingen dödsskräck, eller sÃ¥ är de  maniska.  tummenupp
Någon form av tvångssyndrom kan även vara fallet.

Om det inte beror på fattigdom.

"Fullt frisk" var det jag reagerade pÃ¥, jag  menar alltsÃ¥ att man definitivt har en släng av nÃ¥gon form av diagnos om man dagligen pendlar med cykel eller gÃ¥r >3 km enkel väg till jobbet varje dag.

OBS. Det är inget fel i att vara manisk eller lida av tvångssyndrom, jag bara konstaterar att de jag sett och ser som är slaviska med denna typ av beteende ofta (även om inte alltid så är fallet) kan placeras i fållan över "extrema" människor av någon sort.
Extrema människor har (eller borde) i många fall ha eller få insikt i sin diagnos för att kunna föra över sina tvångshandlingar till mer produktiva aktiviteter.
Eget företag, aktiv i föreningslivet, politikst aktiv, avancera på jobbet, arbeta ideellt i andra sammanhang är saker som jag så här omedelbart kan komma på som bättre tidsfördriv än att ränna efter vägen timmar varje dag.

Så tycker i alla fall jag som anser mig vara till delar både manisk och psykopat.
Tycker det är viktigt att man har den självinsikten om man nu har begåvats med dessa "fel".
Kan tillägga att även jag i ett skov av mani cyklade till/från jobbet (17 km enkel väg) en sommar.
Vansinne, men kul att ha gjort det en säsong.  Ajabaja

PS. i sak har Thelemorf inte fel, det är inget problem att pendla 3 km till/från jobbet tills fots eller via cykel, men det tar tid, man blir svettig (vilket kan vara störande beroende på vilket jobb man har) och det finns andra saker man kan göra med sin tid.
Jag kör hellre bil till/från jobbet varje dag, Även om jag promenerar 3-5 km några gånger i veckan som motion.
För mig passar det mycket bättre att motionera på annan tid än direkt före och efter jobbet av många olika anledningar.
Att slippa "tvångstanken" varje dag och afton är den absolut största orsaken.
« Senast ändrad: 02 augusti 2016, 08:53:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #15 skrivet: 02 augusti 2016, 09:03:46 »
Brukar cykla till jobbet ibland men det blir alldeles för sällan och har bara ca 5 km dit. Bara man väl sitter på cykeln går det bra och är så kort bit så det är inte ens jobbigt men just före när man väljer mellan bil eller cykel då är bilvalet väldigt mycket lättare. Men får se det som lite gratis motion även om en 5 km cykel tur i lugnt tempo inte ger så mycket så ger det mer än att sitta i bilen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #16 skrivet: 02 augusti 2016, 09:14:34 »
Det är en frisk approach till pendlingen.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #17 skrivet: 02 augusti 2016, 10:18:10 »
Har man 3km till jobbet så har man ju inget direkt behov av ta bilen alls om man är fullt frisk i övrigt...

Vet, fast på vintern hinner jag t.ex inte för då ska det skottas också. Och dessutom kan det precis som Rickard skrev vara halt. Sen brukar jag åka hem och äta för det mesta.

Nej, de som går/cyklar till jobbet har en släng av mani, det finns inget sätt att gömma sig från detta.

En på jobbet går till och från jobbet varje dag i princip, 1 mil enkel väg.
Och sen har jag en granne som går 6km flera gånger per dag.
De är lite sjukliga bägge 2, det är min egen diagnos.
« Senast ändrad: 02 augusti 2016, 10:26:46 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #18 skrivet: 02 augusti 2016, 12:08:40 »
Jag har nyss köpt en sommarstuga som tidigare har använts som permanentboende. Har fått höra av en granne att damen som bodde där på 80-talet cyklade 25 km till och från jobbet året runt, oavsett väder och väglag. Rejäla uppförsbackar på hemvägen, stugan ligger 250 m högre än arbetsplatsen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #19 skrivet: 02 augusti 2016, 13:34:42 »
Man var inte lika lat tidigare cykla 25 km är inget problem för den som är van men skulle man säga Ã¥t ungarna att dom fick ta cykeln 25 km vore det katastrof folk är bortskämda helt enkelt och även jag  :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #20 skrivet: 02 augusti 2016, 16:28:11 »
Jag hade 250 meter till Hockeyträningen, tog alltid bilen.
Hände nÃ¥n gÃ¥ng att man fick parkera 200 meter ifrÃ¥n rinken för att det var fullt med bilar. >:( 

Fast jag har ju några Vätternrundor bakom mig, även Värnen-runt några ggr.
Ska cykla Vätternrundan en gång till det året jag går i pension, fram tills dess blir det bil så det inte går så fort runt Vättern den gången.

Bästa placering 225 av nästan 18000 cyklister, det ni ;)
Fast jag var missnöjd då, hade siktet inställt på en bättre tid, men gick in i väggen!

Min nästa bil blir förmodligen en nyare husbil "Inget bestämt" eftersom vi har en Kia med 7 års nybilsgaranti sitter man säkert en stund :)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #21 skrivet: 02 augusti 2016, 16:44:49 »
Håller med om att cykla är ett bra alternativ, speciellt om det är relativt platt där man bor.

Har en kollega som är ganska sportig av sig men jag tror aldrig han gått till jobbet och då har han typ 2.5km till dit. Men även han åker hem och äter.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #22 skrivet: 02 augusti 2016, 19:25:37 »
Nu blev ju tråden en cykeltråd en stund så jag dundrar i med ett inlägg till.
Världsmästar 4 ggr i tempocykling och fick bara 3 medaljer, kommer frÃ¥n LuleÃ¥.  tummenupp
Han som har en cykelsäsong några månader mindre än alla andra. Sc:,h

Pratade med hans flickvän: Han åker inlines till jobbet när det går, om jag inte minns fel så sprang han annars, på varje lunch gymmade han. Inlines/sprang hem och ut med cykeln. Målade han om huset hade han en ryggsäck med tyngder medans han klättrade upp på stegen. Allt han gjorde, gjorde han om till träning.

Jag frågade honom hur han kan vara så bra i tempo, vilket är hans tjuvknep.
Thomas berättade att han alltid tränade i medvind för att det är lättare att plåga sig under en längre tid då man cyklar riktigt fort, cykla fort är kul. Alla andra gör tvärtom, tror att det ger mer för att det går tungt och långsamt en kortare stund.
http://www.kirunahasse.se/luleackold/users/Thomas/VM_GULD_2007_Min_historia.html

Bengt Gingsjö OS simmaren gjorde samma sak, allt var en träning. Då han plockade svamp med familjen, hade han en ryggsäck med tegelstenar. Han är/var också en väldigt duktig cyklist.

För att återknyta tråden mot bil, jag hjälpte Ann-Sofie "Thomas Åbergs flickvän" genom att ligga i skydd med bilen för sidvinden, liiiiite för länge, den som skulle vinna vann ändå. Preskriberat fusk.

Dock var bilen en bensinare, nu har jag öppnat upp möjligheten att spåra ur mot simning också! :)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #23 skrivet: 02 augusti 2016, 21:42:51 »
Angående cykling så cyklade jag hela studietiden (i Lule) och på mitt första jobb (ca 2,5 km enkel väg).
Köpte dubbdäck och hade på vintern, funkar kanon.
Men 1,5 mil enkelt väg är lite för långt, hade gärna haft typ max 3 km, då hade jag cyklat i de flesta fallen.
I stadstrafik tar det ungefär lika lång tid om man har en bra cykelväg utan trafikljus.

Men dieselbilar är kanske till för de som kör mycket och rätt långa sträckor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #24 skrivet: 02 augusti 2016, 22:44:39 »
Tja, man undrar ju lite hur de kan ha blivit så poppis med just diesel. Jag tänker bara på farsans gamla diesel merca när jag hör diesel.
Nu är det lite annat dock, chiptrim är väl huvudsakligen till dieselbilar t.ex.
En annan fördel är väl vridmomentet och de lägre motorvarven.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #25 skrivet: 02 augusti 2016, 23:53:57 »
Alla som skaffar en tjänstebil köper diesel.

Förbrukningen är lägre...
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #26 skrivet: 03 augusti 2016, 00:31:02 »
Såg en Audicab diesel till salu på Blocket och kom ihåg hur revolutionerande den var när den kom för tjugo år sen - dittills var det otänkbart att sitta i dieselavgaser i en öppen bil.
Enda fördelen med diesel som jag ser det är om man ska dra släp, dÃ¥ gör det stor skillnad pÃ¥ konsumtionen mellan diesel och bensin. En gÃ¥ng i tiden var dieslar robustare en del outslitliga, men sÃ¥ är det inte längre. Service och reparationer inte  billigare.
Vi har en rymlig bensinkombi som drar 0.6 har räknat på att byta den till något snålare men i praktiken blir det inte alls billigare. Även om de uppger en förbrukning på 0.39 så är det i praktiken 0.5 eller mer. Med daglig pendling på 10 mil vore det intressant med en riktigt snål bil. Men vi får nog vänta på nästa Tesla eller liknande.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #27 skrivet: 03 augusti 2016, 05:07:08 »
On topic.

Jag kör en 177hk diesel som kostar ~2000kr om året i skatt och ligger på ca 0.55l/mil blandad körning (med större inslag av landsvängskörning).
Motsvarande bensinbil (inom samma koncern) med ca 10hk färre tar ungefär 3dl mer per mil och kostar 400kr mindre i skatt.

Tar inte många mil att komma på "vinst" med dieseln.
Sen att den är hästlängder bättre att hänga på husvagnen bakom är ju bara en ren bonus.

Skulle säga att bensin vs diesel beror helt på vilken bilmodell och typ av körning man har.

Sen får man ju kankse ha i åtanke att en stor del av de som köper nya bilar leasar via något företag och då har man bilen i ett fåtal år så oavsett vilken typ av körning man har så drabbas man sällan av problem med t.ex partikelfilterregeneration etc.

För min del så har då övergången till dieselbil varit enbart positiv. Skatt + bränsle + amortering kostar bra precis samma som enbart bränsleräkningen gick på med den bensinbil jag hade tidigare.

Elbil är fint i teorin, eller om man bor i innerstad och sällan åker utomskärs. För min del skulle det inte fungera alls då det inte finns någon elbil som går att dra husvagn eller släp med (såklart GÅR det ju, men räckvidd...)
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #28 skrivet: 03 augusti 2016, 07:37:31 »
Hur ofta drar du husvagn? Många som argumenterar för att dom behöver en bil med mycket lastutrymme eller möjlighet att dra släp och husvagn skulle i praktiken tjäna på att äga en mindre bil och hyra en större de få gånger det behövs. Problemet är att vi Svenskar (inklusive jag själv) är så insnöade på att vi måste äga alla saker vi eventuellt kommer att behöva i framtiden...

För övrigt snittade min 1,5-liters diesel nästan 1,2 liter milen med 1,6 ton skåpvagn i knappt hundra knyck på E4 mellan Sundsvall och Gävle i går kväll. Mer än dubbelt så mycket som utan släp...
« Senast ändrad: 03 augusti 2016, 07:39:42 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #29 skrivet: 03 augusti 2016, 08:36:53 »
Thelemorf gör som många andra, glömmer att diselbilarna ofta kostar 30 000 kr mer än jämförbar bensinmodell.
Det tar många år att tjäna in.
Och nu med facit i hand så lär inte heller begpriserna bli speciellt bra, "topptrimmade" högtrycksdieselbilar med skitdåliga avgaser som är dyra att serva och reparera lär inte vara speciellt eftertraktade de närmaste åren, eller överhuvudtaget framöver.

Har själv två dieselbilar, så jag är inte bättre själv, tror dock att vi ser slutet av bensin/dieseleran de kommande åren, framöver lär det vara laddhybrider, rena elbilar, gasbilar eller liknande som gäller, och det är ytterst få som sätter dieselmotorer i laddhybrider, och lär bli än färre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #30 skrivet: 03 augusti 2016, 10:29:09 »
Funderar just på hybrid, gas och andra "miljöbilar".
På blocket verkar de närmast osäljbara, varför?
Och jag är inte bättre själv, ratar omedelbart dessa bilar då jag söker begagnat.
« Senast ändrad: 03 augusti 2016, 10:30:46 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #31 skrivet: 03 augusti 2016, 11:08:13 »
Många av gasbilarna är VW och de har haft rostande/ärgande trycktankar, kostar mer att byta än vad bilen är värd.
Tidiga hybrider och elbilar har brister, kort räckvidd, dyra batterier och sämre livslängd än man kan förvänta sig framöver.
Se bara på mobiltelefonernas batterier de senaste åren, när hörde du någon sist säga att "batteriet börjar bli dåligt"?
För många borde en bensinhybrid med kanske 100 hk bensinmotor och batterier för 5-10 mil elbilsdrift i max 110 km/h vara adekvat, det går t.o.m dra husvagn med den effekten som det ger, om drivlinan i övrigt pallar för den belastningen.
En sådan bil borde ha kraft ungefär som en 170 hk diesel när båda motorerna samarbetar, och 100 hk räcker för att dra ett husvagn långa sträckor i 100 km/h om man vill köra så fort.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #32 skrivet: 03 augusti 2016, 11:59:09 »
Det är märkligt att det har gått sån inflation i motoreffekter på senare år. Idag är det knappast någon som ens kommer på tanken att dra husvagn med en bil med under 100 kW, men på 80-talet var det inga som helst problem med dragbilar med halva den effekten.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #33 skrivet: 03 augusti 2016, 14:25:27 »
För de allra flesta tror jag det är billigast med en vanlig bensinare och manuel lÃ¥da i längden. Hur mÃ¥nga nyare hi tech bilar är det inte som fÃ¥tt dyra problem och hur länge hÃ¥ller en motor med start stop teknik  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Alla dessa dieselbilar som är till salu?
« Svar #34 skrivet: 03 augusti 2016, 14:40:37 »
Hur ofta drar du husvagn? Många som argumenterar för att dom behöver en bil med mycket lastutrymme eller möjlighet att dra släp och husvagn skulle i praktiken tjäna på att äga en mindre bil och hyra en större de få gånger det behövs. Problemet är att vi Svenskar (inklusive jag själv) är så insnöade på att vi måste äga alla saker vi eventuellt kommer att behöva i framtiden...

För övrigt snittade min 1,5-liters diesel nästan 1,2 liter milen med 1,6 ton skåpvagn i knappt hundra knyck på E4 mellan Sundsvall och Gävle i går kväll. Mer än dubbelt så mycket som utan släp...

I princip varje helg under perioden maj - augusti. Och sen dras det släp i princip varje helg (december - aprill) så njae, hyra går nog bort ;)

Nja jag glömmer inte bort att dieslar är något dyrare i inköp (det varierar ju stort beroende på fabrikat). Dock har jag lite svårt att se varför man köper nya dyra bilar om man knappt kör bil alls, eller varför man som fullt frisk tar bilen även fast man bara har några km till jobbet.
Man kan ju skylla pÃ¥ mani och att man börjar svettas, tidsbesparing etc etc för att skydda sitt eget beteende men i verkligheten sÃ¥ om man bara har ett fÃ¥tal km till jobbet sÃ¥ bor man troligen i tätbebyggt omrÃ¥de och dÃ¥ gÃ¥r det i mÃ¥nga fall i princip lika fort att cykla eller tillochmed fortare UTAN att börja svettas.  Med en ok cykel hÃ¥ller man lätt 20km/h utan att börja svettas, om man nu inte är en lat överviktig slökorv, men dÃ¥ tjänar man ju extra mycket pÃ¥ att cykla.. :P
Visst, har man djur som man måste åka och se till under lunchen kan det ju finnas en vinst med bil vs cykel på korta avstånd, men har man inte de djuren etc är det kanske att åka hem på lunchen man borde sluta med ;)
Är nog väldigt mycket billigare att äta på lokal än att köra bil några km tur och retur till hemmet för att luncha.

Jag är förövrigt inte någon extrem dieselförespråkare. Jag förstår verkligen inte de som kör lite men ändå lyckas lura sig själv att det är "vinst" att köra någon relativt stor lite äldre dieselbil med skatt på 6-8000kr..
När jag köpte min så var skatten lägre än på jämförbar bensinare. Dock så är det ju dåligt för staten att populära saker är billiga så då måste man ju ändra skattesatser etc för att få in pengar till annat svammel..
« Senast ändrad: 03 augusti 2016, 14:43:38 av Thelemorf »
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!