Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 03 augusti 2016, 14:40:37 »

Hur ofta drar du husvagn? Många som argumenterar för att dom behöver en bil med mycket lastutrymme eller möjlighet att dra släp och husvagn skulle i praktiken tjäna på att äga en mindre bil och hyra en större de få gånger det behövs. Problemet är att vi Svenskar (inklusive jag själv) är så insnöade på att vi måste äga alla saker vi eventuellt kommer att behöva i framtiden...

För övrigt snittade min 1,5-liters diesel nästan 1,2 liter milen med 1,6 ton skåpvagn i knappt hundra knyck på E4 mellan Sundsvall och Gävle i går kväll. Mer än dubbelt så mycket som utan släp...

I princip varje helg under perioden maj - augusti. Och sen dras det släp i princip varje helg (december - aprill) så njae, hyra går nog bort ;)

Nja jag glömmer inte bort att dieslar är något dyrare i inköp (det varierar ju stort beroende på fabrikat). Dock har jag lite svårt att se varför man köper nya dyra bilar om man knappt kör bil alls, eller varför man som fullt frisk tar bilen även fast man bara har några km till jobbet.
Man kan ju skylla på mani och att man börjar svettas, tidsbesparing etc etc för att skydda sitt eget beteende men i verkligheten så om man bara har ett fåtal km till jobbet så bor man troligen i tätbebyggt område och då går det i många fall i princip lika fort att cykla eller tillochmed fortare UTAN att börja svettas.  Med en ok cykel håller man lätt 20km/h utan att börja svettas, om man nu inte är en lat överviktig slökorv, men då tjänar man ju extra mycket på att cykla.. :P
Visst, har man djur som man måste åka och se till under lunchen kan det ju finnas en vinst med bil vs cykel på korta avstånd, men har man inte de djuren etc är det kanske att åka hem på lunchen man borde sluta med ;)
Är nog väldigt mycket billigare att äta på lokal än att köra bil några km tur och retur till hemmet för att luncha.

Jag är förövrigt inte någon extrem dieselförespråkare. Jag förstår verkligen inte de som kör lite men ändå lyckas lura sig själv att det är "vinst" att köra någon relativt stor lite äldre dieselbil med skatt på 6-8000kr..
När jag köpte min så var skatten lägre än på jämförbar bensinare. Dock så är det ju dåligt för staten att populära saker är billiga så då måste man ju ändra skattesatser etc för att få in pengar till annat svammel..
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 augusti 2016, 14:25:27 »

För de allra flesta tror jag det är billigast med en vanlig bensinare och manuel låda i längden. Hur många nyare hi tech bilar är det inte som fått dyra problem och hur länge håller en motor med start stop teknik  Sc:,h
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 03 augusti 2016, 11:59:09 »

Det är märkligt att det har gått sån inflation i motoreffekter på senare år. Idag är det knappast någon som ens kommer på tanken att dra husvagn med en bil med under 100 kW, men på 80-talet var det inga som helst problem med dragbilar med halva den effekten.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 augusti 2016, 11:08:13 »

Många av gasbilarna är VW och de har haft rostande/ärgande trycktankar, kostar mer att byta än vad bilen är värd.
Tidiga hybrider och elbilar har brister, kort räckvidd, dyra batterier och sämre livslängd än man kan förvänta sig framöver.
Se bara på mobiltelefonernas batterier de senaste åren, när hörde du någon sist säga att "batteriet börjar bli dåligt"?
För många borde en bensinhybrid med kanske 100 hk bensinmotor och batterier för 5-10 mil elbilsdrift i max 110 km/h vara adekvat, det går t.o.m dra husvagn med den effekten som det ger, om drivlinan i övrigt pallar för den belastningen.
En sådan bil borde ha kraft ungefär som en 170 hk diesel när båda motorerna samarbetar, och 100 hk räcker för att dra ett husvagn långa sträckor i 100 km/h om man vill köra så fort.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 augusti 2016, 10:29:09 »

Funderar just på hybrid, gas och andra "miljöbilar".
På blocket verkar de närmast osäljbara, varför?
Och jag är inte bättre själv, ratar omedelbart dessa bilar då jag söker begagnat.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 augusti 2016, 08:36:53 »

Thelemorf gör som många andra, glömmer att diselbilarna ofta kostar 30 000 kr mer än jämförbar bensinmodell.
Det tar många år att tjäna in.
Och nu med facit i hand så lär inte heller begpriserna bli speciellt bra, "topptrimmade" högtrycksdieselbilar med skitdåliga avgaser som är dyra att serva och reparera lär inte vara speciellt eftertraktade de närmaste åren, eller överhuvudtaget framöver.

Har själv två dieselbilar, så jag är inte bättre själv, tror dock att vi ser slutet av bensin/dieseleran de kommande åren, framöver lär det vara laddhybrider, rena elbilar, gasbilar eller liknande som gäller, och det är ytterst få som sätter dieselmotorer i laddhybrider, och lär bli än färre.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 augusti 2016, 07:37:31 »

Hur ofta drar du husvagn? Många som argumenterar för att dom behöver en bil med mycket lastutrymme eller möjlighet att dra släp och husvagn skulle i praktiken tjäna på att äga en mindre bil och hyra en större de få gånger det behövs. Problemet är att vi Svenskar (inklusive jag själv) är så insnöade på att vi måste äga alla saker vi eventuellt kommer att behöva i framtiden...

För övrigt snittade min 1,5-liters diesel nästan 1,2 liter milen med 1,6 ton skåpvagn i knappt hundra knyck på E4 mellan Sundsvall och Gävle i går kväll. Mer än dubbelt så mycket som utan släp...
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 03 augusti 2016, 05:07:08 »

On topic.

Jag kör en 177hk diesel som kostar ~2000kr om året i skatt och ligger på ca 0.55l/mil blandad körning (med större inslag av landsvängskörning).
Motsvarande bensinbil (inom samma koncern) med ca 10hk färre tar ungefär 3dl mer per mil och kostar 400kr mindre i skatt.

Tar inte många mil att komma på "vinst" med dieseln.
Sen att den är hästlängder bättre att hänga på husvagnen bakom är ju bara en ren bonus.

Skulle säga att bensin vs diesel beror helt på vilken bilmodell och typ av körning man har.

Sen får man ju kankse ha i åtanke att en stor del av de som köper nya bilar leasar via något företag och då har man bilen i ett fåtal år så oavsett vilken typ av körning man har så drabbas man sällan av problem med t.ex partikelfilterregeneration etc.

För min del så har då övergången till dieselbil varit enbart positiv. Skatt + bränsle + amortering kostar bra precis samma som enbart bränsleräkningen gick på med den bensinbil jag hade tidigare.

Elbil är fint i teorin, eller om man bor i innerstad och sällan åker utomskärs. För min del skulle det inte fungera alls då det inte finns någon elbil som går att dra husvagn eller släp med (såklart GÅR det ju, men räckvidd...)
Skrivet av: jehu
« skrivet: 03 augusti 2016, 00:31:02 »

Såg en Audicab diesel till salu på Blocket och kom ihåg hur revolutionerande den var när den kom för tjugo år sen - dittills var det otänkbart att sitta i dieselavgaser i en öppen bil.
Enda fördelen med diesel som jag ser det är om man ska dra släp, då gör det stor skillnad på konsumtionen mellan diesel och bensin. En gång i tiden var dieslar robustare en del outslitliga, men så är det inte längre. Service och reparationer inte  billigare.
Vi har en rymlig bensinkombi som drar 0.6 har räknat på att byta den till något snålare men i praktiken blir det inte alls billigare. Även om de uppger en förbrukning på 0.39 så är det i praktiken 0.5 eller mer. Med daglig pendling på 10 mil vore det intressant med en riktigt snål bil. Men vi får nog vänta på nästa Tesla eller liknande.
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 02 augusti 2016, 23:53:57 »

Alla som skaffar en tjänstebil köper diesel.

Förbrukningen är lägre...
Skrivet av: shelter
« skrivet: 02 augusti 2016, 22:44:39 »

Tja, man undrar ju lite hur de kan ha blivit så poppis med just diesel. Jag tänker bara på farsans gamla diesel merca när jag hör diesel.
Nu är det lite annat dock, chiptrim är väl huvudsakligen till dieselbilar t.ex.
En annan fördel är väl vridmomentet och de lägre motorvarven.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 augusti 2016, 21:42:51 »

Angående cykling så cyklade jag hela studietiden (i Lule) och på mitt första jobb (ca 2,5 km enkel väg).
Köpte dubbdäck och hade på vintern, funkar kanon.
Men 1,5 mil enkelt väg är lite för långt, hade gärna haft typ max 3 km, då hade jag cyklat i de flesta fallen.
I stadstrafik tar det ungefär lika lång tid om man har en bra cykelväg utan trafikljus.

Men dieselbilar är kanske till för de som kör mycket och rätt långa sträckor.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 02 augusti 2016, 19:25:37 »

Nu blev ju tråden en cykeltråd en stund så jag dundrar i med ett inlägg till.
Världsmästar 4 ggr i tempocykling och fick bara 3 medaljer, kommer från Luleå.  tummenupp
Han som har en cykelsäsong några månader mindre än alla andra. Sc:,h

Pratade med hans flickvän: Han åker inlines till jobbet när det går, om jag inte minns fel så sprang han annars, på varje lunch gymmade han. Inlines/sprang hem och ut med cykeln. Målade han om huset hade han en ryggsäck med tyngder medans han klättrade upp på stegen. Allt han gjorde, gjorde han om till träning.

Jag frågade honom hur han kan vara så bra i tempo, vilket är hans tjuvknep.
Thomas berättade att han alltid tränade i medvind för att det är lättare att plåga sig under en längre tid då man cyklar riktigt fort, cykla fort är kul. Alla andra gör tvärtom, tror att det ger mer för att det går tungt och långsamt en kortare stund.
http://www.kirunahasse.se/luleackold/users/Thomas/VM_GULD_2007_Min_historia.html

Bengt Gingsjö OS simmaren gjorde samma sak, allt var en träning. Då han plockade svamp med familjen, hade han en ryggsäck med tegelstenar. Han är/var också en väldigt duktig cyklist.

För att återknyta tråden mot bil, jag hjälpte Ann-Sofie "Thomas Åbergs flickvän" genom att ligga i skydd med bilen för sidvinden, liiiiite för länge, den som skulle vinna vann ändå. Preskriberat fusk.

Dock var bilen en bensinare, nu har jag öppnat upp möjligheten att spåra ur mot simning också! :)
Skrivet av: shelter
« skrivet: 02 augusti 2016, 16:44:49 »

Håller med om att cykla är ett bra alternativ, speciellt om det är relativt platt där man bor.

Har en kollega som är ganska sportig av sig men jag tror aldrig han gått till jobbet och då har han typ 2.5km till dit. Men även han åker hem och äter.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 02 augusti 2016, 16:28:11 »

Jag hade 250 meter till Hockeyträningen, tog alltid bilen.
Hände nån gång att man fick parkera 200 meter ifrån rinken för att det var fullt med bilar. >:( 

Fast jag har ju några Vätternrundor bakom mig, även Värnen-runt några ggr.
Ska cykla Vätternrundan en gång till det året jag går i pension, fram tills dess blir det bil så det inte går så fort runt Vättern den gången.

Bästa placering 225 av nästan 18000 cyklister, det ni ;)
Fast jag var missnöjd då, hade siktet inställt på en bättre tid, men gick in i väggen!

Min nästa bil blir förmodligen en nyare husbil "Inget bestämt" eftersom vi har en Kia med 7 års nybilsgaranti sitter man säkert en stund :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 augusti 2016, 13:34:42 »

Man var inte lika lat tidigare cykla 25 km är inget problem för den som är van men skulle man säga åt ungarna att dom fick ta cykeln 25 km vore det katastrof folk är bortskämda helt enkelt och även jag  :)
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 02 augusti 2016, 12:08:40 »

Jag har nyss köpt en sommarstuga som tidigare har använts som permanentboende. Har fått höra av en granne att damen som bodde där på 80-talet cyklade 25 km till och från jobbet året runt, oavsett väder och väglag. Rejäla uppförsbackar på hemvägen, stugan ligger 250 m högre än arbetsplatsen.
Skrivet av: shelter
« skrivet: 02 augusti 2016, 10:18:10 »

Har man 3km till jobbet så har man ju inget direkt behov av ta bilen alls om man är fullt frisk i övrigt...

Vet, fast på vintern hinner jag t.ex inte för då ska det skottas också. Och dessutom kan det precis som Rickard skrev vara halt. Sen brukar jag åka hem och äta för det mesta.

Nej, de som går/cyklar till jobbet har en släng av mani, det finns inget sätt att gömma sig från detta.

En på jobbet går till och från jobbet varje dag i princip, 1 mil enkel väg.
Och sen har jag en granne som går 6km flera gånger per dag.
De är lite sjukliga bägge 2, det är min egen diagnos.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 augusti 2016, 09:14:34 »

Det är en frisk approach till pendlingen.  tummenupp
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 augusti 2016, 09:03:46 »

Brukar cykla till jobbet ibland men det blir alldeles för sällan och har bara ca 5 km dit. Bara man väl sitter på cykeln går det bra och är så kort bit så det är inte ens jobbigt men just före när man väljer mellan bil eller cykel då är bilvalet väldigt mycket lättare. Men får se det som lite gratis motion även om en 5 km cykel tur i lugnt tempo inte ger så mycket så ger det mer än att sitta i bilen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 augusti 2016, 08:23:14 »

Nej, de som går/cyklar till jobbet har en släng av mani, det finns inget sätt att gömma sig från detta.
Jag påstår inte att det är dåligt att vara manisk, har själv som nog många förstått en släng av detta, men jag fokuserar mina manier på annat/mer produktiva saker än att gå/cykla till jobbet.
Så från och med nu skall ni se på alla som pendlar till/från jobbet varje dag med andra ögon, de har antingen dödsskräck, eller så är de  maniska.  tummenupp
Någon form av tvångssyndrom kan även vara fallet.

Om det inte beror på fattigdom.

"Fullt frisk" var det jag reagerade på, jag  menar alltså att man definitivt har en släng av någon form av diagnos om man dagligen pendlar med cykel eller går >3 km enkel väg till jobbet varje dag.

OBS. Det är inget fel i att vara manisk eller lida av tvångssyndrom, jag bara konstaterar att de jag sett och ser som är slaviska med denna typ av beteende ofta (även om inte alltid så är fallet) kan placeras i fållan över "extrema" människor av någon sort.
Extrema människor har (eller borde) i många fall ha eller få insikt i sin diagnos för att kunna föra över sina tvångshandlingar till mer produktiva aktiviteter.
Eget företag, aktiv i föreningslivet, politikst aktiv, avancera på jobbet, arbeta ideellt i andra sammanhang är saker som jag så här omedelbart kan komma på som bättre tidsfördriv än att ränna efter vägen timmar varje dag.

Så tycker i alla fall jag som anser mig vara till delar både manisk och psykopat.
Tycker det är viktigt att man har den självinsikten om man nu har begåvats med dessa "fel".
Kan tillägga att även jag i ett skov av mani cyklade till/från jobbet (17 km enkel väg) en sommar.
Vansinne, men kul att ha gjort det en säsong.  Ajabaja

PS. i sak har Thelemorf inte fel, det är inget problem att pendla 3 km till/från jobbet tills fots eller via cykel, men det tar tid, man blir svettig (vilket kan vara störande beroende på vilket jobb man har) och det finns andra saker man kan göra med sin tid.
Jag kör hellre bil till/från jobbet varje dag, Även om jag promenerar 3-5 km några gånger i veckan som motion.
För mig passar det mycket bättre att motionera på annan tid än direkt före och efter jobbet av många olika anledningar.
Att slippa "tvångstanken" varje dag och afton är den absolut största orsaken.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 02 augusti 2016, 08:17:37 »

Det är bara att klä sig rätt - Det finns inget fulväder, bara fula kläder.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 augusti 2016, 07:53:49 »

Nej, bara regn, halka, kyla, värme, vind o.s.v...
Bilen är nog en av de bästa uppfinningarna som gjorts.
Men visst, arbetar man som crossfittränare med 25-50 minuter över/dag så är ju 6 km i ur och skur inget alls.  ;)
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 02 augusti 2016, 03:17:54 »

Har man 3km till jobbet så har man ju inget direkt behov av ta bilen alls om man är fullt frisk i övrigt...
Skrivet av: shelter
« skrivet: 01 augusti 2016, 23:06:50 »

Ja, problemet för mig är att jag kör för lite för en diesel. Har c:a 3km bilväg till jobbet i dagsläget. Skulle jag få jobb längre bort så måste jag nog överväga bilbyte till något lite snålare, har en flexifuel nu och den är ganska törstig.
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 01 augusti 2016, 22:38:14 »

Har varit fast i dieselträsket sen 2003 , så skönt att ligga på c 800 rpm lägre än motsvarande bensinare i samma fart och växel.  Nackdelen är väl att förbrukning stiger vintertid då tillsatsvärmaren måste gå för att överhuvudtaget nå normal motortemp.

Spiken i kistan för många dieselbilar kommer väl 2018-19 om miljöskattereglerna ändras , knappt någon som lär köra t.ex. Volvo D5 av äldre modeller där skatten redan är hög, men riskerar bli ännu värre.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 augusti 2016, 19:38:51 »

En bilhandlare försökte sälja på mig en dieselbil med argumentet att han säljer nästan bara dieselbilar numera.
Tack och lov köpte jag en bensinare av en annan handlare, som sagt är förbruknigen nästan lika låg på nya bensinbilar och jag kör oftast bara 1,5 mil enkel väg till/från jobbet.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 01 augusti 2016, 17:43:37 »

Och en indikator som visar att det är dags för avbränning så att man kan planera in en liten omväg. Som det är nu får man ingen indikation alls förr än den har misslyckats tillräckligt länge så att man måste åka till verkstan och göra en forcerad avbränning.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 augusti 2016, 17:13:24 »

Det borde absolut vara en tydlig signal som indikerar att avbränningen satt igång, och att man bör fortsätta köra tills indikatorn stoppas - kosta vad det kosta vill!
Jag har noterat ca 1 dl/mil högre momentanförbrukning ett par gånger när efterbrännkammarn sätter igång, men det är ju inte alltid man sitter och stirrar på bränsleförbrukningen!
Skrivet av: shelter
« skrivet: 01 augusti 2016, 14:24:28 »

Mmm,  precis, med korta sträckor blir filtren igensatta och motorn kan i värsta fall rusa och döda sig själv om det vill sig illa.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 01 augusti 2016, 13:41:56 »

Nya dieslar med partikelfilter är nästa stora skandal när folk upptäcker att filtren slutar funka om man inte kör 3-4 mil i sträck minst en eller ett par gånger i veckan.
Min bil skall man köra i minst 80km/h i minst 10 minuter vid minst 1750 rpm efter att den har uppnått arbetstemperatur för att filtret skall brännas ur. Har man 2 mil till jobbet så hinner den precis komma upp i arbetstemperatur när man är framme...

Driftkostnaden är det inget fel på - Strax under halvlitern per mil till och från jobbet och 1300:- per år i skatt. Men det finns ju bensinbilar i dag med näst intill samma förbrukning, så det gäller att det inte är jättemycket dyrare att köpa dieselbilen och att det inte blir en massa extrakostnader för partikelfilter och annat.
Skrivet av: kuntri
« skrivet: 01 augusti 2016, 11:39:47 »

Andelen dieselbilar som säljs är över 50% av den totala mängden bilar som säljs.
http://www.trafa.se/sidor/press/#/pressreleases/nya-bilar-oekade-med-11-1-procent-1463511
Skrivet av: shelter
« skrivet: 01 augusti 2016, 11:28:26 »

Det har du kanske rätt i, såg nån bil som hade rätt hög skatt.

Kollade på en annan disel nu och den var inte alls så farlig, 1600:-
Men en exakt likadan bil fast bensin gick på 770:-
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 augusti 2016, 11:16:27 »

Köper man en nyare diesel så är väl inte skatten så hög så man behöver köra långt för att det ska löna sig med diesel eller  Sc:,h
Skrivet av: shelter
« skrivet: 01 augusti 2016, 11:11:39 »

Sitter för skojs skull och tittar lite på bilar på nätet och har märkt att det är så in i helsike mycket dieselbilar till salu. Varför har det blivit så, var det för man fick för sig att diesel var så billiga och miljövänliga att köra eller?

Kör man kortare sträckor så är inte diesel bra, tror ju knappast alla har 4-5 mil till jobbet vilket nästan krävs för att en diesel ska löna sig och regenerera som den ska. Korta sträckor är inte alls bra för dieselmotorer heller, bensin/gas/etanol klarar sig bättre.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 669
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!