Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vedpanna/elkassett combo  (läst 1452 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matssjoqvist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vedpanna/elkassett combo
« skrivet: 25 september 2017, 22:06:18 »
Hej

Undrar om det är möjligt att sätta en elkassett efter shunten, den ska endast hålla framledningstempen konstant med hjälp av en thermomatic ec homerun + relätillsats.

Om acktankarna sjunker under min. framledningstempen ska elkassett värma tills jag hinner hem att tända en brasa.
Det borde räcka med 2-3kw kanske.

Mvh Mats

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vedpanna/elkassett combo
« Svar #1 skrivet: 26 september 2017, 07:37:17 »
Rent logiskt så skulle det funka lika att sätta elpatron i övre delen av den acktank som du shuntar ifrån.
När temperaturen i acktanken sjunker under min framledningstemp sÃ¥ öppnar troligen shunten max mot acktanken sÃ¥ dÃ¥ spelar det ingen roll om elpatron sitter där eller pÃ¥ stigaren.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad matssjoqvist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedpanna/elkassett combo
« Svar #2 skrivet: 26 september 2017, 13:03:33 »
Främsta anledningen till att jag inte vill sätta den på acktank är att det saknas uttag för elpatron i den överdelen +den är på ganska stor 1500 liter.

Tror ni att det blir problem med kokning i "elkassetten"? Det borde vara hyffsat flöde pÃ¥ det shuntade  vattnet. Reläboxen till thermomaticen fÃ¥r slÃ¥ av pÃ¥, av pÃ¥, av pÃ¥ sÃ¥ fram-ledningen hÃ¥ller tex 34 grader.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Vedpanna/elkassett combo
« Svar #3 skrivet: 26 september 2017, 14:38:43 »
går bra.Du har samma flöde på tilloppet oavsett om shunten är öppen el stängd.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vedpanna/elkassett combo
« Svar #4 skrivet: 26 september 2017, 18:21:01 »
OK, det finns elkassetter som är gjorda för genomströmningsvärme, en sån ska ju funka.
De har ju troligen överhettningsskydd om flödet stannar.

Jag skulle kolla på blocket efter en beg genomströmningspanna, de är troligen rätt enkla att styra med en brytare.
« Senast ändrad: 26 september 2017, 18:23:13 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedpanna/elkassett combo
« Svar #5 skrivet: 29 september 2017, 19:35:53 »
Jag skrotade ut en sådan där elkasset i min anläggning för längesedan, det var bara en elpatron och termostat i flödet. Funka säkert bra för sitt syfte men helt värdelöst i mitt dåvarande system eftersom man inte fick något varmvatten från radiatorerkreten... Jag kunde montera en elpatron i ackumulatortanken istället och gjorde det.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!