Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med eldning Vedex 3300 + laddomat 21 mot 1500L acc.  (läst 14023 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Naveus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södermanland
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med eldning Vedex 3300 + laddomat 21 mot 1500L acc.
« Svar #15 skrivet: 07 mars 2017, 20:22:30 »
Hej,

Först, ett riktigt långskott... Det är inte så att du har en SYR-ventil till pannan som råkar läcka igenom och dessutom mynna ut på ett ställe där det inte syns?

Hej, det sitter någon sorts SYR-kombination på anslutningen mot tappvatten på kombinationstanken. Kan ses inringad på bilden i mitt inlägg högre upp.
Den läcker litegrann har jag märkt och det röret blir också varmt. Men det verkar vara säkerhetsventilen som läcker lite, ca 1 droppe var tredje sekund.
kan tempbegränsaren läcka internt och flöda igenom för mycket VV till tappvattnet?
1 1/2-planshus med källare (totalt ca 120m2) byggt 1920 som värms upp med en Vedex 3300 försedd med laddomat 21 mot 3x500L ackumulatortankar och en ESBE CRB122 trådlös shuntautomatik.
Tilläggsisolerat och kopplade 1+1-glas fönster.

Elförbrukning under vårt första år i huset (2016): 8999kWh

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Problem med eldning Vedex 3300 + laddomat 21 mot 1500L acc.
« Svar #16 skrivet: 07 mars 2017, 21:13:50 »
Snabbrengöring laddomat 21. Bryt strömmen till laddomaten. Stäng de tre unionvenilerna med en stadig rak mejsel. Under laddomaten sitter ett lock som dras av med en rejäl skiftnyckel. Det kommer bli lite blött på golvet. Spola locket rent i ljummet vatten. Skruva tillbaka locket öppna ventilerna, slå till strömmen och lufta laddomaten. Sänk max panna till 90 grader ist för 95 så behöver du inte fylla på ved lika ofta
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Man får nästan räkna med att det kommer läcka ur avstängningarna efter man använt dom men vad gör man.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med eldning Vedex 3300 + laddomat 21 mot 1500L acc.
« Svar #18 skrivet: 09 mars 2017, 08:07:40 »
Ta bort SYR-ventilen så fort du bara kan, när den väl har löst ut en gång så fastnar den oftast där. Inte så jäkla kul när det är -30 och man spolar kall vatten genom pannan hela tiden...Min fastnade i fullt öppet läge, din kanske står i något halvöppet läge som du inte märker av.
Jag råkade ut för det mitt i smällkalla vintern en fredag kväll, fick slå av inkommande vatten och stabilisera trycket med hjälp av färskvattenavstängningen. Råkade någon öppna en kran i huset var det bara att gå ner i källaren och stabilisera trycket i värmesystemet igen. Fick hålla på så i 3 dagar innan jag fick dit en rörmockare som plocka bort skräpet. Jag vet att det är mer eller mindre lag på dessa men det finns andra sätt att säkra upp pannan på som inte bara ställer till problem...

Och som alla andra säger här, värmen kan inte bara försvinna, Vedex 3300 är en ganska liten panna och du får nog kallt räkna med att det tar sådan tid att elda upp 1500 liter acc-tank. Bara att fylla tankarna från 30 till 90 grader tar närmare 4 timmar vid optimal drift på din panna med bra ved, blandved har ju oftast något lägre energidensitet så bara det kan öka på tiden lite, sedan har du under tiden även förbrukning i huset som du måste ta hänsyn till. Jag har en äldre 30kW panna med 1000 liter tankar och när den dundrar på bra och det är svinkyla ute får jag elda från jag kommer hem tills jag lägger mig...då höjer jag tempen från kanske 25 till 95 grader...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SYR ventilen borde väl gå att rengöra/täta på nått sätt om den läcker och har den öppnat nån gång så behövs den i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med eldning Vedex 3300 + laddomat 21 mot 1500L acc.
« Svar #20 skrivet: 09 mars 2017, 09:20:40 »
Problemet är att den öppnar för tidigt 90-95 grader, ett värmesystem under tryck klarar utan problem över 100 grader utan att koka, vill minnas att vatten under 1,5 bars tryck klarar 115 grader innan det börjar koka (kan minnas fel).
Rengöra går då inte utan att man måste tömma systemet på vattnet och jag tittade på min när vi hade plockat bort den och jag vill minnas att den inte gick att rengöra på ett bra sätt och sedan få ihop den igen hel. Och dyra är dom dessutom men så är det när något är ett krav och konkurrensen är dålig...
Och vad är det man vill skydda sig emot? Mot övertryck är det ju bättre att ha någon extra säkerhetsventil istället. Kokning har då ingen panna hittills dött av, vad jag vet...SYR-ventilen skyddar ju bara mot kokning inte mot övertryck.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Har man öppen expansion behöver man ingen syr ventil för då blåser man oftast hett vatten på taket vid ev kokning. Man vill skydda sig mot ångblåsning i pannrummet. Vad tror du händer när ett värme system börjar koka vid 116 grader och säkerhetsventilen öppnar för övertryck och sprutar ut 116 gradigt vatten i pannrummet och vad händer med vatten vid så hög temp det blir ånga. Du fyller pannrummet med ånga på nolltid och risken är stor att nån i familjen rusat dit när det börjat koka för att kolla vad som är fel. Vet inte om det stämmer men hörde att av 1 liter vatten blir det ca 8m3 vatten ånga.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med eldning Vedex 3300 + laddomat 21 mot 1500L acc.
« Svar #22 skrivet: 09 mars 2017, 15:15:10 »
Problemet är att den öppnar för tidigt 90-95 grader, ett värmesystem under tryck klarar utan problem över 100 grader utan att koka, vill minnas att vatten under 1,5 bars tryck klarar 115 grader innan det börjar koka (kan minnas fel).
Rengöra går då inte utan att man måste tömma systemet på vattnet och jag tittade på min när vi hade plockat bort den och jag vill minnas att den inte gick att rengöra på ett bra sätt och sedan få ihop den igen hel. Och dyra är dom dessutom men så är det när något är ett krav och konkurrensen är dålig...
Och vad är det man vill skydda sig emot? Mot övertryck är det ju bättre att ha någon extra säkerhetsventil istället. Kokning har då ingen panna hittills dött av, vad jag vet...SYR-ventilen skyddar ju bara mot kokning inte mot övertryck.
Om det inte gÃ¥r att stänga ( fÃ¥r ju inte vara sÃ¥ , men nöden har ingen lag ) före SYR sÃ¥ kanske det är lättare att plugga utgÃ¥ende vid golvet med nÃ¥gon koppling stopp om den kokar sÃ¥ blÃ¥ser den ut Ã¥nga pÃ¥ det sätt som smurfen säger  NI fÃ¥r vara i pannrummet och hÃ¥lla koll pÃ¥ tempen , om den stiger stänga spjäll

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med eldning Vedex 3300 + laddomat 21 mot 1500L acc.
« Svar #23 skrivet: 09 mars 2017, 16:31:40 »
Idag med pannor som har tempstyrda fläktar och lambda styrd tilluft borde kokning kunna undvikas på andra sätt än SYR-ventil.
Ska man koka en panna med ack-tankar måste man vara riktigt klantig, det var en annan sak på den tiden när man småeldade hela tiden direkt mot värmesystemet, då var de lätt att lägga i lite för mycket, men det är väl 50 år sedan man gjorde sådant.
SYR-ventilen begränsar ju tankarnas rymd ganska mycket när man inte kan fylla dom helt eftersom man ska vara rädd för att den löser ut...ska man vara säker måste man väl sluta elda vid 80 grader eller något sådant. Har i 30 år alltid eldat upp tankarna till runt 90-95 grader men det gick inte med SYR-ventilen...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad emwgrni

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 278
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
SV: Problem med eldning Vedex 3300 + laddomat 21 mot 1500L acc.
« Svar #24 skrivet: 09 mars 2017, 16:41:36 »
Vad står tempgivarna på laddomaten när pannan är uppe i drifttemp?
Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Idag med pannor som har tempstyrda fläktar och lambda styrd tilluft borde kokning kunna undvikas på andra sätt än SYR-ventil.
Ska man koka en panna med ack-tankar måste man vara riktigt klantig, det var en annan sak på den tiden när man småeldade hela tiden direkt mot värmesystemet, då var de lätt att lägga i lite för mycket, men det är väl 50 år sedan man gjorde sådant.
SYR-ventilen begränsar ju tankarnas rymd ganska mycket när man inte kan fylla dom helt eftersom man ska vara rädd för att den löser ut...ska man vara säker måste man väl sluta elda vid 80 grader eller något sådant. Har i 30 år alltid eldat upp tankarna till runt 90-95 grader men det gick inte med SYR-ventilen...
En korrekt installerad syrventil öppnar vid 97 grader har jag för mig   Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med eldning Vedex 3300 + laddomat 21 mot 1500L acc.
« Svar #26 skrivet: 09 mars 2017, 18:50:31 »
En korrekt installerad syrventil öppnar vid 97 grader har jag för mig   Sc:,h
Det kan mycket väl stämma eftersom min satt i toppen på pannan där det är som varmast och jag hade nog närmare 95 grader på panntermometern. Elden hade precis börjat falna och jag ansåg eldningen var färdig när jag hörde att det knäppte till och det började spola vatten utav sjutton...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Naveus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södermanland
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med eldning Vedex 3300 + laddomat 21 mot 1500L acc.
« Svar #27 skrivet: 09 mars 2017, 22:11:12 »
Vad står tempgivarna på laddomaten när pannan är uppe i drifttemp?

De står på:
90°C ut ur panntoppen
78°C från botten av pannan
45°C retur från tankarna

Bra eller dÃ¥ligt, ingen aning?  .,;-

Det verkar inte vara en SYR jag har utan en kombinerad ESBE blandningsventil, säv och avstängningar + pÃ¥fyllning. TROR jag..  dontknow

Idag driftsattes shuntregleringen så nu är det bye bye till manuell shuntning och evigt springande i källartrappen.
Det blev en ESBE CRB122 med framledning och trÃ¥dlös innetempstyrning.  tummenupp
« Senast ändrad: 09 mars 2017, 22:17:28 av Naveus »
1 1/2-planshus med källare (totalt ca 120m2) byggt 1920 som värms upp med en Vedex 3300 försedd med laddomat 21 mot 3x500L ackumulatortankar och en ESBE CRB122 trådlös shuntautomatik.
Tilläggsisolerat och kopplade 1+1-glas fönster.

Elförbrukning under vårt första år i huset (2016): 8999kWh

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med eldning Vedex 3300 + laddomat 21 mot 1500L acc.
« Svar #28 skrivet: 09 mars 2017, 22:55:55 »
Så där borde det se ut under större delen av hela eldningen, mot slutet ska returen från tankarna stiga. Har du bara givare i toppen och botten av tankarna? Om du har flera givare på flera olika nivåer i tankarna ska du se ju längre du eldar hur tankarna fylls med hett vatten från toppen och nedåt. Det är först i slutet som den nedersta givaren börjar stiga, för mig och min anläggning är det en bra indikation när jag inte ska lägga i mera ved...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad emwgrni

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 278
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
SV: Problem med eldning Vedex 3300 + laddomat 21 mot 1500L acc.
« Svar #29 skrivet: 10 mars 2017, 15:39:32 »
Då har du 18 grader tempdiff över pannan dvs då laddar pannan på för fullt.

Hur är termostaterna ställda i huset? om de står på 27 grader och ni har 20grader när ni påbörjar eldningen då kommer huset att ta imot all värme ifrån pannan.
Mitt hus på 160m2 hus tar ca 10kw/h ur tankarna kontinuerligt vid 0 grader.

Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 504
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!