Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ställa kurva  (läst 464 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad koffe_80

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ställa kurva
« skrivet: 13 december 2022, 21:57:35 »
Hej,

Jag tänkte ge mig på att optimera kurvan på min BVP en Thermia Diplomat Optimum. Är det bra läge att göra det nu med ett par minusgrader ute?
Huset är 68+87 kvm.
På källarplan finns golvvärme och på övre plan öppen planlösning med 4 radiatorer samt ett rum med en radiator.

Hur går jag tillväga bäst.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ställa kurva
« Svar #1 skrivet: 15 december 2022, 10:30:26 »
Läge för detta hela vintern.
Öppna alla radiatortermostater till max och justera sen ner kurva-värdet om det blir för varmt inne.
Vänta ca 1 dygn mellan varje justering så att allt stabiliserar sig.

Oftast kräver golvvärme lite lägre temperatur än radiatorer så det är inte lika enkelt med dessa.
Men det går om man är lite funtad att justera till det med öppna termostater där med, man får då justera till fördelningen av värme mellan golvvärmen och radiatorerna på golvvärmens shunt.
Oftast sitter en justerventil på golvvärmens primärsida som kan användas för detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!