Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin introducerar 10 Ã¥rs kompressorgaranti pÃ¥ utvalda modeller.  (läst 3415 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Från och med den 1/9-2015 så introducerar Daikin 10 års kompressorgaranti på följande modeler:
Caldo X
Emura X
Nexura X
Daikins patenterade swingkompressor med färre rörliga delar minskar risken för kompressorhaverier, detta leder till att vi nu på ovan nämnda modeler introducerar 10 års garanti på kompressorn samt arbetet för utbyte av denna. Inga krav på mellanservice finns. I övrigt så kommer maskinerna med 5 års garanti.

Mvh
Daikin
« Senast ändrad: 04 september 2015, 09:01:23 av Daikin_ »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Bra initiativ tycker jag.  tummenupp

Själv kör jag KIA när det gäller bilar, mycket tack vare den 7-åriga garantin.
Jag tror att långa garantier är bra oavsett vad man säljer, det visar på en viljeinriktning mot hög kvalitet och god kundvård hos tillverkare och generalagent.
« Senast ändrad: 03 september 2015, 12:17:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
Vad är orsaken till att ni lämnar 10-års kompressorgaranti på X-serien och inte på R-serien ? Ett argument för R32 är ju att den är skonsammare mot kompressorn. När jag sedan läser
broschyren för R-serien stÃ¥r det att from Ã¥r 2025 fÃ¥r man inte längre sälja eller utföra service pÃ¥ värmepumpar innehÃ¥llande R410 gas. Är det verkligen sÃ¥ ? Jag har kontrollerat vad det stÃ¥r hos NaturvÃ¥rdsverket och Svenska Kyl&Värmepumpföreningen. Där stÃ¥r mycket riktigt att det rÃ¥der förbud att placera produkter pÃ¥ marknaden där GWP >750 (R410=GWP 2088) men inget om att service pÃ¥ R410 utrustning inte fÃ¥r utföras. Där stÃ¥r även att man pÃ¥ sikt vill införa förbud för pÃ¥fyllnad vid service och underhÃ¥ll av hög-GWP medier (>2500). Inte det heller rör R410 vad jag kan se.  Skulle det vara sÃ¥ att man inte fÃ¥r utföra service pÃ¥ R410 maskiner skulle kompressorgarantin bli verkningslös om den skulle haverera 9 Ã¥r frÃ¥n dagens datum.

Mvh / Niclas

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad är orsaken till att ni lämnar 10-års kompressorgaranti på X-serien och inte på R-serien ? Ett argument för R32 är ju att den är skonsammare mot kompressorn. När jag sedan läser
broschyren för R-serien stÃ¥r det att from Ã¥r 2025 fÃ¥r man inte längre sälja eller utföra service pÃ¥ värmepumpar innehÃ¥llande R410 gas. Är det verkligen sÃ¥ ? Jag har kontrollerat vad det stÃ¥r hos NaturvÃ¥rdsverket och Svenska Kyl&Värmepumpföreningen. Där stÃ¥r mycket riktigt att det rÃ¥der förbud att placera produkter pÃ¥ marknaden där GWP >750 (R410=GWP 2088) men inget om att service pÃ¥ R410 utrustning inte fÃ¥r utföras. Där stÃ¥r även att man pÃ¥ sikt vill införa förbud för pÃ¥fyllnad vid service och underhÃ¥ll av hög-GWP medier (>2500). Inte det heller rör R410 vad jag kan se.  Skulle det vara sÃ¥ att man inte fÃ¥r utföra service pÃ¥ R410 maskiner skulle kompressorgarantin bli verkningslös om den skulle haverera 9 Ã¥r frÃ¥n dagens datum.

Mvh / Niclas

Hej Niclas,

Vår intention att lämna 10 års kompressorgaranti får ej påverkas eller styras av myndighetsbeslut. 10 år skall en kund ha rätt till på utvalda modeler. Just I detta specifika fall så är det ju précis så att gränsen har passerats vad gäller R410A. F.o.m. 2025 får du inte göra service på en köldmediekrets innehållande R410A utan att ta hem köldmediet och destruktera det. Det betyder att en kund som köper en maskin med 10 års garanti på kompressorn nu kommer att få den served enligt konstens alla regler med R410A t.o.m. 31 Dec 2024. F.o.m. 1 Jan 2025 så kommer en ev. service på köldmediekretsen inom garantitiden att resultera att köldmediet byts ut mot ett drop in köldmedium. Daikin samt flera andra har redan sådana framtagna.
Vad gäller skonsamheten mot kompressorn och köldmedium så vet jag inte vart du har hört att R32 är skonsammare. Det är precis tvärtom. Anledningen är dels tryck/temperature samt köldmediets sämre värmeledningsförmåga (avsaknaden av R125 komponent).

Mvh
Daikin

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
Tack för ditt svar Daikin !! DÃ¥ kan jag känna mig trygg mao  ;) Flera Ã¥terförsäljare av Panasonic:s R32 pumpar hävdar pÃ¥ sina hemsidor att R32 är skonsammare mot kompressorn. Det finns även att läsa pÃ¥ Panasonics hemsida.  Se http://blog.panasonicnordic.com/sv/heating-and-cooling-sv/heating-and-cooling-blogg-sv/scop-seer-r32-och-inverterteknik-vi-reder-ut-begreppen/. Sen vet inte jag om detta är nÃ¥gon generalagent för deras LL-pumpar. Det finns ju sÃ¥ mÃ¥nga som säger sig vara det  ;) Det är svÃ¥rt som konsument att veta vilket som stämmer eller inte stämmer.

Med vänlig hälsning / Niclas

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
R32 har lägre termisk massa för samma volym (för att molekylen är lättare och med färre atomer) i jämförelse med R125 vilket gör den besvärlig vid kompression då gasen hettar sig mycket under kompressionen. Därför måste kompressorer designas för detta med mellankylning, liquid injektion av köldmedie/olja etc. för att hålla ned värmen under kompressionen. likaså att oljorna som används i kompressorerna designas för att tåla högre temperatur under långa tider utan att brytas ned. Varje tillverkare har sitt sätt att lösa detta och det kan vara flertal nämnda lösningar införda i samma kompressor.

Kort sagt R32 är knölig att hantera - nästan som att hantera ammoniak...

Tidigare sÃ¥ använde man inblandning med R125 i R32 som termisk ballast i 50/50 proportion (och kallades R410A)   för att hÃ¥lla ned temperaturerna vid kompression för att inte behöva designa nya kompressorer - men nu när hög GWP-köldmedierna som R125 förbjuds sÃ¥ har man inte alternativet längre.

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!