Skrivet av: xxargs
« skrivet: 01 oktober 2016, 14:34:44 »R32 har lägre termisk massa för samma volym (för att molekylen är lättare och med färre atomer) i jämförelse med R125 vilket gör den besvärlig vid kompression då gasen hettar sig mycket under kompressionen. Därför måste kompressorer designas för detta med mellankylning, liquid injektion av köldmedie/olja etc. för att hålla ned värmen under kompressionen. likaså att oljorna som används i kompressorerna designas för att tåla högre temperatur under långa tider utan att brytas ned. Varje tillverkare har sitt sätt att lösa detta och det kan vara flertal nämnda lösningar införda i samma kompressor.
Kort sagt R32 är knölig att hantera - nästan som att hantera ammoniak...
Tidigare så använde man inblandning med R125 i R32 som termisk ballast i 50/50 proportion (och kallades R410A) för att hålla ned temperaturerna vid kompression för att inte behöva designa nya kompressorer - men nu när hög GWP-köldmedierna som R125 förbjuds så har man inte alternativet längre.
Kort sagt R32 är knölig att hantera - nästan som att hantera ammoniak...
Tidigare så använde man inblandning med R125 i R32 som termisk ballast i 50/50 proportion (och kallades R410A) för att hålla ned temperaturerna vid kompression för att inte behöva designa nya kompressorer - men nu när hög GWP-köldmedierna som R125 förbjuds så har man inte alternativet längre.