Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bäst kompressor för R290 2023?  (läst 1680 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Bäst kompressor för R290 2023?
« skrivet: 12 januari 2023, 20:19:47 »
Det är nu 10 år sedan jag byggde om min sjövärmepump och kompressorn har slutligen fått ett inre jordläckage så den måste till metallåtervinningen efter lång o trogen tjänst sedan 1985.
Så, med tanke på de toppmoderna installationerna med elektronisk expventil och ec59 vvx, så måste det ju bli den effektivaste och bästa kompressorn nu.
Men det verkar tunnt med värmepumps kompressorer avsedda för propan än idag.
Vad jag vet om så har iaf Copeland och Sanyo (numera Panasonic) sedan länge R290 scrollar men finns det flera i effektområdet 3 till 15 kW?
Copeland verkar ha släppt en ny serie 2018, https://climate.emerson.com/documents/copeland-scroll-for-r290-comfort-applications-fixed-variable-speed-models-en-gb-4839784.pdf men dessa är tydligen rätt ovanliga och finns inte hos Kylma eller Ahsell iaf. Som typ YHV0461U. 
I Copelands online-select sÃ¥ jag istället ZH11KCU-TFMN-524 som förslag,  det är samma som i bif broshyr men för efast hastighet 50Hz.
Sedan undrar man ju vad som skiljer deras R290 maskiner, förutom oljan de levereras med,  ifrÃ¥n övriga som verkar ta en massa olika media.
Lite besviken på att jag fortfarande verkar ligga i framkant här i jakten på den perfekta värmepumpen.
Nu har jag både pengar och kompetens tror jag, och då är det ändå svårt att få fram en kompressor?
Danfoss pratar bara om mindre kolvkompressorer för R290, trots att jag minns vad de skrev om framtiden 2013.
Mkt verkar finnas i Kina, ska jag behöva söka på Aliexpress..?
Nån som vet vad de kör i Viesmanns R290- maskiner?

Alla tips är välkomna!
« Senast ändrad: 15 januari 2023, 16:48:52 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bäst scroll för R290 2023?
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2023, 16:37:24 »
Bump?
Ingen?
Börja snegla på R22 scrollar nu, de kostar rätt lite, finns i många modeller inkl med Rotalock, och borde ju funka bra egentligen för R290. Om man byter till rätt olja vill säga, vilket jag gjorde på min gamla kolvkompressor.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bäst scroll för R290 2023?
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2023, 13:27:23 »
Dagens kompressorer är 95% DC-invertrar. Du måste ha en inverter driver. Och även STYRNING. Det är relativt enkelt, men du måste fortfarande skaffa lämpliga certifikat. Propanvärmepumpen måste stå utomhus. Utvecklingsavdelningar världen runt arbetar med det. Om du envisas kan jag hjälpa dig till.

Jag undrar om Panasonic (tidigare Sanyo) har R290 scroll. Mycket möjligt eftersom Panasonic planerar en luft/vatten värmepump april 2023. Ska kolla med mina kontakter i Kina.

« Senast ändrad: 15 januari 2023, 15:44:57 av tubaralo »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bäst kompressor för R290 2023?
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2023, 15:45:52 »
Dagens kompressorer är 95% DC-invertrar. Du måste ha en inverter driver. Och även kontroll. Det är relativt enkelt, men du måste fortfarande skaffa lämpliga certifikat. Propanvärmepumpen måste stå utomhus. Utvecklingsavdelningar världen runt arbetar med det. Om du envisas kan jag hjälpa dig till.

Jag undrar om Panasonic (tidigare Sanyo) har R290 scroll. Mycket möjligt eftersom Panasonic planerar en luft/vatten värmepump april 2023. Ska kolla med mina kontakter i Kina.

Jo, nörden i mig vill nog ha en inverter trots allt. Verkar som Copeland har mkt fixed speed ännu, men de kanske säljer dåligt. Dessutom verkar deras invertermodeller vara AC-invertrar.
Har Copeland inga permanentmagnet motorer ännu?

Har surfat runt nu och även kollat med de 2 svenska grossisterna, båda kliar sig i huvet bara när man säger R290 och något annat än små kolvkompressorer för frysar..

På Ali finns iaf en del, men infon är ju ibland knapphändig så även ett lågt pris kan ju vara meningslöst..

LG har helt klart en luft/vatten med Propan för lansering i vår, Niibe har ju också en ny. Vad deras kompressorer heter och kan inköpas verkar döljt i dunkel.
Sanyo har haft en scroll för 10 år sedan som Multichiller körde sina prov på, men det har jag inte lyckats hitta tillbaka.

Det jag hittat är dessa modeller för R290:
Mitsubishi (Scrollkompressor)
APB33FAAMT 1,1 – 10,55 kW
APB42FAAMT  1,5 – 14,12 kW
APB52FAAMT1,83 – 17,490 kW
APH60YAAMT  7720W  (Fixed speed)   
På Aliexpress säljs dessa för runt 200$
I detta dokument finns även 3 modeller med lite bättre COP, men dessa finns inte någonstans på nätet annars:
https://www.siamcompressor.com/siamcompressor/assets/file/SCI%20scroll%20catalogue%20English.pdf
DPB28FC3MT   2,1 – 8,12 kW
DPB36FC6MT   2,72 – 10,47 kW
DPB52FA1MT   2,61 – 18,27 kW


Copeland (Scroll)
YHV029     Pris och tillgÃ¥ng oklart
YHV046     Pris och tillgÃ¥ng oklart
ZH11KCU-TFMN-434  (Fixed speed)   En pÃ¥ Ali vill ha 23690 kr

Helt klart verkar Copeland ta bra betalt, är de värda 10 ggr mer än en Mitsubishi?

Sedan har LG och Daikin några modeller för R22 förstås, men det verkar vara fixed speed.

De som säljer kompressorer verkar nästan aldrig sälja driver så det blir ju nästa fråga, var hittar man sådana?
Är det nödvändigt att köpa av samma märke?
Sedan då kontroll. Men det kanske man kan bygga på en Aurdino eller köpa billigt nånstans.

Har du möjlighet att hjälpa mig välja komponenter o inköpsställen är jag tacksam!  tummenupp

Detta med propan på utsidan utreddes noga när jag byggde om vpn för 10 år sedan. Vi kom fram till att då källaren den står i har tillräckligt stor golvyta och mängden som maximalt kan läcka ut är mindre än 2 kg så är det lugnt.
Ett läckage sker ju nästan alltid med långsamt förlopp också så det blir ännu mindre koncentration. :)
Har dessutom skaffat ett gaslarm med Zigbeekoppling som jag tänkte installera trots allt.
Certifikat behövs som väl inte, en av anledningarna att jag valde propan frÃ¥n början  8)

Har justerat rubriken då det ju ska vara teknikneutralt. Bara jag slipper en ny kolvkompressor..

« Senast ändrad: 15 januari 2023, 20:02:17 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bäst kompressor för R290 2023?
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2023, 16:59:14 »
Tycker Mitsubishi Electric verkar vara de som leder utvecklingen på kompressorsidan faktiskt.
De har både DC-drive dvs lågenergimotorer vad jag fattar det som, och innovativ scrollfunction.
Samt verkar vara de enda som kommer med flera nya R290 maskiner på senare år:
https://www.siamcompressor.com/siamcompressor/assets/file/SCI%20scroll%20catalogue%20English.pdf

Har jag fel? Har Copeland ens DC-drive ännu? LG verkar inte ens ha någon R290 scroll alls.
Inte heller Hitachi eller Danfoss.
Hur tänker de?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bäst kompressor för R290 2023?
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2023, 06:55:09 »
Om du ska slipa propan kolvkompressorer så finns det Twin rotary f.ex Highly (Hitachi). Alla billiga R290 L/V VP använder en sådan.
https://www.blocket.se/annons/105376161

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bäst kompressor för R290 2023?
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2023, 09:04:32 »
Om du ska slipa propan kolvkompressorer så finns det Twin rotary f.ex Highly (Hitachi). Alla billiga R290 L/V VP använder en sådan.
https://www.blocket.se/annons/105376161

Ok. Fast den där verkade ha en Copeland.
Hmmm
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bäst kompressor för R290 2023?
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2023, 18:57:13 »
Highly (Hitatchi) verkar helt klar ligga i framkant med propan!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bäst kompressor för R290 2023?
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2023, 19:07:47 »
Intelligensen i min vp har hittills bestått av en microbrytare aktiverad av armen på automatshunten...
Om man nu skaffar en inverter så är chansen rätt stor att den styrs via modbus.
Förslag på enkel och billig styrning som man kan bygga för att ge ut modbus-signaler?
LAN är nog trevligt också, och ett webgränssnitt.
Aurdino? Raspberry PI?

Startar en ny tråd om det här.. https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=79824.0#new
« Senast ändrad: 27 januari 2023, 09:27:43 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bäst kompressor för R290 2023?
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2023, 10:58:11 »
Kan du Modbus?

Vad är du ute efter? Att ersätta  din sjö -VP med nybygge? Gärna propan-R290?

Kom ihÃ¥g att man fÃ¥r inte installera en R290 vp med mer än 150g. Jag tror att  man höjde i maj 22 upp till 500g. Mera än 500g fyllning  mÃ¥ste VP stÃ¥ ute.  Jag funderar pÃ¥ att bygga en hybrid Luft + berg VP med R290. DC Inverter. Om den ändÃ¥ mÃ¥ste stÃ¥ utomhus?
« Senast ändrad: 28 januari 2023, 10:59:50 av tubaralo »

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bäst kompressor för R290 2023?
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2023, 11:12:50 »

Ok. Fast den där verkade ha en Copeland.
Hmmm
[/quote]
Jag rinde och de säger att det är Highly. Det samma med Nibe S2125. När man frÃ¥gar dÃ¥ alla säger  Scroll.
Men man can se att det är twin rotary och igen scroll.
/Det som man kan säga positiv om Highly att det gÃ¥r  att köpa och priset är ca 4000,- och att det fungerar ett tag. Hos mig över 3 Ã¥r.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bäst kompressor för R290 2023?
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2023, 12:33:14 »
Kan du Modbus?

Vad är du ute efter? Att ersätta  din sjö -VP med nybygge? Gärna propan-R290?

Kom ihÃ¥g att man fÃ¥r inte installera en R290 vp med mer än 150g. Jag tror att  man höjde i maj 22 upp till 500g. Mera än 500g fyllning  mÃ¥ste VP stÃ¥ ute.  Jag funderar pÃ¥ att bygga en hybrid Luft + berg VP med R290. DC Inverter. Om den ändÃ¥ mÃ¥ste stÃ¥ utomhus?

Nä, får lära mig enkla modbuskommandon verkar det.
Propan inomhus har jag kört i 10 år.
Ska installera gaslarm nu också.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bäst kompressor för R290 2023?
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2023, 10:04:56 »
Sorry men det finns inga enklare Modbuskommando. Hälften av programmerarna vet inte vad Modbus är.

 Att använda en propanvärmepump utan de certifiering som krävs är som att köra bil utan körkort. Problem kommer först när nÃ¥got händer.
2. Jag själv funderar på en split L/V VP. Förslut plattvärmeväxlaren i ett gastätt hermetiskt box enligt ritningen med dränering till utsidan om det blir läckage. Inga elkomponenter som kan tända.

3. Man höjde gränsen för tillåtet R290 fyllning i värmepumpar installerade inomhus från 150g till 500g.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bäst kompressor för R290 2023?
« Svar #13 skrivet: 31 januari 2023, 12:38:54 »
Sorry men det finns inga enklare Modbuskommando. Hälften av programmerarna vet inte vad Modbus är.

 Att använda en propanvärmepump utan de certifiering som krävs är som att köra bil utan körkort. Problem kommer först när nÃ¥got händer.
2. Jag själv funderar på en split L/V VP. Förslut plattvärmeväxlaren i ett gastätt hermetiskt box enligt ritningen med dränering till utsidan om det blir läckage. Inga elkomponenter som kan tända.

3. Man höjde gränsen för tillåtet R290 fyllning i värmepumpar installerade inomhus från 150g till 500g.

Tack för varningarna, men jag anser mig veta vad riskerna består i. Man kan ha flaskor med 20 ggr mer propan inomhus och i husvagnar så att 1-2 kg skulle ge några katastrofer är helt enkelt inte troligt.
Det är tex tillåtet i mataffärer att ha flera frysar med propan inomhus, bara den sammanlagda golvytan överstiger en viss area per kg brandfarlig gas.

Synd med Modbus, då får jag gå en kurs..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Bäst kompressor för R290 2023?
« Svar #14 skrivet: 28 mars 2023, 05:10:39 »
Har du utsug från säkerhetsventilen också, vad händer om växlaren går läck mot radiatorsystemet, då pyser r290 ut genom säkerhetsventil

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!