Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell tråd.  (läst 385622 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad baljo

  • Nybörjaramatör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Korsholm, Finland
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255-6, golvvärme
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1500 skrivet: 08 november 2020, 20:07:16 »
Om man kommer ihåg det, kan man väl ett par timmar innan koppla på "Tillfällig lyx" som enligt Nibe betyder:"Vid tillfälligt ökat varmvattenbehov kan du i denna meny välja en höjning av varmvattentemperaturen till lyxläget under valbar tid."
Hur långt det räcker är sen en annan fråga, men enkelt att pröva.

Utloggad baljo

  • Nybörjaramatör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Korsholm, Finland
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255-6, golvvärme
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1501 skrivet: 11 november 2020, 20:06:30 »
Ny programvara idag, singlarnas dag till äran kanske  ;)

Ändringar:

Version: 9240R3 Release date: 2020-11-11
Added
• Popup menu is now requesting a restart of the machine if selected protocol is changed in menu 5.2.1
Changes
• Improved control of ground water pump
• Improved control of brine pump in passive cooling
• Improved control of heating mediump pump (GP1).

Utloggad Bonzo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1502 skrivet: 28 november 2020, 18:47:09 »
Hej.

Har en anläggning enligt bild. Mätaren på expansionskärlet vid fönstret ligger lite lågt, och jag undrar om någon kan berätta dels vad det är till för och var jag ska ratta för att få upp trycket.

Tacksam för alla svar.
Har försökt få min röris att återkoppla till mig i över en månad utan framgång. Skulle gärna byta entreprenör, men för tillfället är det inte aktuellt av olika anledningar.

Edit:
Jag ser att bilderna hamnade åt alla håll förutom det rätta, men hoppas att ni ser vad jag pratar om ändå. Vet inte hur jag fixar det på telefonen.
Edit 2:
Bilder roterade så att man slipper vrida huvudet ur led.
« Senast ändrad: 30 november 2020, 15:53:34 av Bonzo »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1503 skrivet: 28 november 2020, 19:06:55 »
Det är expansionskärlet för kalla sidan och  det tryck som visas är helt OK. Däremot tycker jag att det "fattas" lite isolering på "kalla sidan".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1504 skrivet: 28 november 2020, 19:25:34 »
Hur länge har du haft VP , kärlets anslutning är lite fel.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1505 skrivet: 28 november 2020, 20:59:31 »
Är det riktigt väl avluftat lär det väl funka men installation på kalla sidan ser rätt klantigt ut. Det borde gått att använda det medföljande genomskinliga kärlet och gjort rördragningen så det luftat av sig själv istället. Kolla i installationsmanualen för exempel på hur man bör göra.

Men du har lagom tryck och är det inte luft i systemet så är det bara att köra på.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Bonzo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1506 skrivet: 28 november 2020, 23:19:08 »
Hur länge har du haft VP , kärlets anslutning är lite fel.

Det blev installerat för ca ett år sedan. På vilket sätt är det fel?

Utloggad Bonzo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1507 skrivet: 28 november 2020, 23:22:18 »
Är det riktigt väl avluftat lär det väl funka men installation på kalla sidan ser rätt klantigt ut. Det borde gått att använda det medföljande genomskinliga kärlet och gjort rördragningen så det luftat av sig själv istället. Kolla i installationsmanualen för exempel på hur man bör göra.

Men du har lagom tryck och är det inte luft i systemet så är det bara att köra på.

// Magnus

Tänker du på något specifikt när du säger att det ser klantigt ut? Jag är väl själv inte helt nöjd med att de drog in det under fönstret, men det är inte mycket att göra åt nu.

Utloggad Bonzo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1508 skrivet: 28 november 2020, 23:24:15 »
Det är expansionskärlet för kalla sidan och  det tryck som visas är helt OK. Däremot tycker jag att det "fattas" lite isolering på "kalla sidan".

Var skulle det vara isolerat? Jag har uppenbarligen lite dålig koll på vilka delar som gör vad i installationen.

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1509 skrivet: 28 november 2020, 23:44:17 »
Vad jag tänker på är varför det med pannan medföljande expansionskärlet ej har använts. Jag kan ej heller se någon avstängning på den ena slangen. I Nibes leverans ingår två filterkulventiler som ej monterats. Utan dessa ventiler kan du ej på ett enkelt sätt återskapa övertryck på det sätt som beskrivs i manualen.
I vanliga fall ligger det medföljande expansionskärlet på den högsta punkten, och blir därmed en naturlig samlingsplats för luft i systemet. Var luften samlas i ditt system vet ingen. Men porlar det inte, så har du ingen luft.
För det mesta brukar man vid dagens installationer lägga ganska mycket jobb på isoleringen för att undvika kondens. Min installatör la 4-5 timmar på isoleringen. Den stora grejen med 3 kranar har ett avtagbart frigolitskydd som skall placeras kring enheten för att undvika kondens.

Utloggad Bonzo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1510 skrivet: 29 november 2020, 09:57:57 »
Vad jag tänker på är varför det med pannan medföljande expansionskärlet ej har använts. Jag kan ej heller se någon avstängning på den ena slangen. I Nibes leverans ingår två filterkulventiler som ej monterats. Utan dessa ventiler kan du ej på ett enkelt sätt återskapa övertryck på det sätt som beskrivs i manualen.
I vanliga fall ligger det medföljande expansionskärlet på den högsta punkten, och blir därmed en naturlig samlingsplats för luft i systemet. Var luften samlas i ditt system vet ingen. Men porlar det inte, så har du ingen luft.
För det mesta brukar man vid dagens installationer lägga ganska mycket jobb på isoleringen för att undvika kondens. Min installatör la 4-5 timmar på isoleringen. Den stora grejen med 3 kranar har ett avtagbart frigolitskydd som skall placeras kring enheten för att undvika kondens.

Okej. Expansionskärlet för värmesystemet sitter till höger i första bilden och det har jag koll på hur man fyller på vid tryckfall vid t.ex. luftning av radiatorerna. Om det är ordinarie medföljande eller om installatören monterat ett annat vet jag inte.

Gällande frigolitskyddet runt enheten med tre kranar så ser du att det är monterat på första bilden. Jag tog bort det tillfälligt för de andra bilderna då jag tänkte att det blev enklare för någon här inne att berätta vad de olika vreden har för funktion.

Vilken typ av avstängningen det som du inte ser på ”den ena slangen”? Det känns som om jag har en massa kranar, ventiler och vred på olika utspridda ställen men jag fattar ju inte vilka som gör vad så jag vet inte vad jag ska leta efter.

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1511 skrivet: 29 november 2020, 10:33:44 »
Visar bild på min installation. Troligtvis en ganska typisk. Rören tar visserligen lite omvägar för att de var tidigare kopplade till min Nibe 1210.
Som du ser på övre röret, till vänster, finns en kulventil med uttag i isoleringen för att komma åt filtret. Därefter medföljande expansionskärl, även det med avstängning. Ovanpå expansionskärlet finns säkerhetsventilen. Behöver jag fylla på brine, lossar jag locket på expansionskärlet, men kan behålla övertrycket i systemet. Till höger om expansionskärlet finns en avstängning, och i likhet med din installation har jag en "skorsten" med kulventil för yttre anslutning.
I mitt fall har jag dubbla borror, därför ser du justeringar långt ned för individuell inställning av flöde.
Bilden visar även on sådan isolering, som inte kommer att medföra kondens.
Vill jag skapa övertryck i mitt system, stänger jag ventilen till höger om expansionskärlet, samtidigt som jag öppnar säkerhetsventilen på kärlet. Då kommer circulationspumpen att suga, suga in luft i expansionskärlet. Stänger säkerhetsventilen och öppnar åter ventil till höger om expansionskärl. Övertryck fixas därmed på 15 sekunder. Allt i enlighet med instruktionsboken.

Utloggad Bonzo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1512 skrivet: 29 november 2020, 12:15:46 »
Visar bild på min installation. Troligtvis en ganska typisk. Rören tar visserligen lite omvägar för att de var tidigare kopplade till min Nibe 1210.
Som du ser på övre röret, till vänster, finns en kulventil med uttag i isoleringen för att komma åt filtret. Därefter medföljande expansionskärl, även det med avstängning. Ovanpå expansionskärlet finns säkerhetsventilen. Behöver jag fylla på brine, lossar jag locket på expansionskärlet, men kan behålla övertrycket i systemet. Till höger om expansionskärlet finns en avstängning, och i likhet med din installation har jag en "skorsten" med kulventil för yttre anslutning.
I mitt fall har jag dubbla borror, därför ser du justeringar långt ned för individuell inställning av flöde.
Bilden visar även on sådan isolering, som inte kommer att medföra kondens.
Vill jag skapa övertryck i mitt system, stänger jag ventilen till höger om expansionskärlet, samtidigt som jag öppnar säkerhetsventilen på kärlet. Då kommer circulationspumpen att suga, suga in luft i expansionskärlet. Stänger säkerhetsventilen och öppnar åter ventil till höger om expansionskärl. Övertryck fixas därmed på 15 sekunder. Allt i enlighet med instruktionsboken.

Tack för beskrivningen.

Jag tror det bästa är om jag lyckas få ut firman som installerade allt och ber om en ordentlig genomgång. Problemet är bara att de har jäkligt svårt att återkomma trots att jag har uttryckt intresse av ytterligare installationer.

Det ska nämnas också att vissa av delarna de installerade gjordes i förberedelse för kommande utbyggnad av systemet då planen är att köra kyla också, om det gör någon klokare. Det ska även byggas vidare för både värme och vatten från nuvarande installation och vissa av de delarna ska också vara förberedda.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1513 skrivet: 29 november 2020, 12:53:25 »
Det blev installerat för ca ett år sedan. På vilket sätt är det fel?
Som andra även säger så ska inte kärlet sitta på en blindtarm  som nu , utan rakt på ett rör som är högst eller ha blindtarmen på ett T-stycke i vid en nedgång, då kan ev. luft stiga upp i kärlet, så det syns om nivån sjunker.  I KB finns det normalt inte stora bubblor, men microbubblor som följer med runt och stiger upp vid stopp av KB-pumpen, det sämsta som kan bli är att dessa stiger från djupet i hålet och stannar på topp där. Då kan det bli en stor bubbla och hindra flöden en del. Är det uppförsbacke hela vägen från ett hål och in och avluftare/kärl sitter bra till, så luftar det sig själv.

Utloggad Bonzo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1514 skrivet: 29 november 2020, 16:11:46 »
Som andra även säger så ska inte kärlet sitta på en blindtarm  som nu , utan rakt på ett rör som är högst eller ha blindtarmen på ett T-stycke i vid en nedgång, då kan ev. luft stiga upp i kärlet, så det syns om nivån sjunker.  I KB finns det normalt inte stora bubblor, men microbubblor som följer med runt och stiger upp vid stopp av KB-pumpen, det sämsta som kan bli är att dessa stiger från djupet i hålet och stannar på topp där. Då kan det bli en stor bubbla och hindra flöden en del. Är det uppförsbacke hela vägen från ett hål och in och avluftare/kärl sitter bra till, så luftar det sig själv.

Gäller det båda kärlen eller ska de placeras/installeras olika?

Om jag lyssnar på er så känns det inte som om det är många rätt med installationen, men den har ju ändå funkat hittills. Jag vill självklart ha en anläggning som är korrekt installerad men som det är nu vet jag inte riktigt vad jag ska säga till installatören, mer än att ”folk på internet säger att det är felaktigt gjort”, och det vet jag inte hur långt jag kommer med.
Det hade varit enklare om alla yrkesmän bara kunde göra rätt från början.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!