Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rimligt pris för installation bergvärme norr om Stockholm?  (läst 8201 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej alla,

Jag undrar om ni kan hjälpa mig att hitta rätt prisläge, år 2017, för installation av bergvärme i utkanten av Stockholm, Norrtälje. För den första offerten jag fått har nästan fått mig att trilla av stolen... Ska tillägga att jag även använt offerttjänsten här på forumet som gav en intresserad, av den har jag inte fått offert ännu två veckor efter träffen.

Jag har installerat bergvärme i två tidigare hus:
1. År 2006: Villa 240 kvadrat i Enköping. Ersatte oljepanna med CTC Ecoheat 8.5, borrhål 140 m, grävning mellan hus och borrhål, extra element i pannrum, borttagning av oljepanna, inkoppling, material och allt. Totalkostnad 130'

2. År 2009: Villa 185 kvadrat i södra Dalarna. Ersatte kökspanna och elpatron med IVT Greenline HT Plus E9 med separat varmvattenberedare DVB 300 liter, borrhål 170 m, grävning mellan hus och borrhål, borttagning av gammal ack.tank, inkoppling, material och allt. Totalkostnad 140' efter ROT-avdrag

Sedan flyttade vi till Norrtälje. Det här huset är på 190 kvadrat, tvåplans trähus. Vattenburen värme med Värmebaronen vedpanna och 1.500 liter ack.tank. I nuvarande pannrummet är elementstammen lättillgänglig med avstängningskranar på både till och returen. Givetvis finns även vatten nära och tack vare elpatronen i ack.tank finns 3-fas säkerhetsbrytare alldeles intill som jag tänker mig ska återanvändas till inkoppling av pumpen. Tanken är att riva ut allt och ställa dit en bergvärmepump även här med 300 liter separat beredare (många som duschar ofta i huset). Borrhålet ska tas på husets baksida med sluttande terräng, 4-5 meter från väggen och därifrån kommer man rakt igenom pannrummets vägg c:a 5 meter bort från där pumpen ska stå. Jag tycker det är en relativt okomplicerad installation, väldigt lik den vi gjorde i förra huset med IVT.

Jag hade gärna prövat en Nibe 1155 3-12 kW och VBP300, eller motsvarande från annan tillverkare. Borrningen borde bli runt 180 meter. Extra element i pannrummet. Borttagning av befintlig panna och ack.tankar.

Jag hade själv gissat på 170'-180' någonting men fått offert på 238' före ROT vilket blir 213' efter ROT. Jag vet att ROT-avdraget har minskat sedan 2009 men ändå, detta är hela 70' dyrare än 2009. Samtidigt har inflationen varit i princip obefintlig.

Min skuggkalkyl:
Nibe F1155 och VBP300 finns att köpa på nätet för sammanlagt 80' inkl. moms.
Vad kostar sedan 180 meter borrning? Jag trodde c:a 60'
Vad kostar grävning från borrhål 5 meter till husvägg och igenom? 3'?
Vad borde materialkostnaden hamna på med rör, ventiler, expansionskärl mm? 12'?
Elektriker som kopplar in 2 meter kabel från pump till befintlig säkerhetsbrytare? 1-2'
Borttag av panna och installation ny pump, jag räknar 2 dagar med 2 man = 32h. Vad kostar det? 25'?
Lägg sedan på några tusen för besväret med offert och papper, det blir runt 185' före ROT-avdrag.

Är det rimligt med priser över 200' för detta även efter ROT-avdrag?

Önskar tips på vad som kan anses vara en rimlig prisbild för denna installation år 2017, och om någon har tips på en bra installatör norr om Stockholm får ni gärna PM:a mig. Jag har inget emot att betala en bra firma skäligt för bra arbete, men vill samtidigt inte lägga ut överpris.

I hopp om att hitta en bra lösning, stort tack på förhand för tips!!
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Fråga de som gjorde jobbet i Enköping resp södra Dalarna, kommer att kosta lite mer pga resor, men kanske lönar sig ändå?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rimligt pris för installation bergvärme norr om Stockholm?
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2017, 17:12:15 »
Erfarenhet från i höstas:
Thermia Inverter L som ersättning för en VP : 124 000:-
Ny brunn 180 m 65 000:-
Norrort i Sth helt utan ROT.(som angavs till 11200 resp 7000)
 :)
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för svar! Då känns det som att min lilla skuggkalkyl ändå borde vara rimlig. 185'-190' före ROT, 170'-175' efter ROT, ska begära in fler offerter med IVT och CTC också nu. Hade ändå gärna haft en bra offert med Nibe också, om någon kan tipsa om en prisvärd Nibe-installatör norr om Stockholm vore jag mycket tacksam.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Värt att tänka på är att en elpatron kan vara inkopplad utan N (neutral) och då kan kabeln från centralen sakna en ledare vilket behövs till värmepumpen. Då får man dra en ny kabel..

I mitt fall drog jag kabeln och lät elektrikern koppla in den i centralen och vid VP:n med separat elmätare och brytare, kosta tvÃ¥ timmar utan stress. Separat elmätare med momentaneffekt är guld värt om man är nyfiken pÃ¥ hur VP:n funkar efter installationen och  kanske vill mäta COP.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack Magnus, bra tips där ang. elpatronens inkoppling, det ska jag kolla upp!
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Dan_T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Jag fick ett reklamblad från firman som installerade min värmepump för 3 år sedan.
(Tycker dom att det redan är dags att byta ut den :))

Dom verkar ha fasta priser installerat och klart, t.ex.
 Nibe 1255 4-16 med 230m borrhÃ¥l för 159.995 efter ROT
eller
CTC GSI-12 med 180m borrhål för 141.995 efter ROT

Det bör ju kunna tjäna som prisjämförelse.
Jag är nöjd med jobbet som gjordes hos mig.

Dom är verksamma i både norra och södra Sthlm http://vivarmer.se/kampanjer/



Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack Dan, de priserna känns genast mer rimliga. Ska kontakta dem nu.
Kan nämna att jag fick en offert till med IVT men den var också hög.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
@944_Driver Magnus, jag tittade på inkommande elmatningen till säkerhetsbrytaren som elpatronen är inkopplad på i dagsläget. Det kommer in 3 faser, neutral och jord, se bild. På varje fas ligger 230V och mellan faserna 380V. Denna brytare sitter en meter ifrån där värmepumpen kommer stå sedan. Borde väl vara perfekt i så fall att koppla in pumpen på denna brytare? I så fall borde offerterna inte behöva ta höjd för en dags elektrikerarbete eller hur.

Jag har själv begränsad behörighet BB1 sedan en komvux kurs för många år sedan, då fick vi koppla in trefas motorer på provet. Borde innebära att jag även får koppla in en trefas värmepump själv, eller?

Jag kommer ta in två offerter till kommande veckan, en från lokal CTC-installatör, enmansfirma som jag hoppas håller ett bra pris, och från Vi värmer Sverige också på CTC och Nibe, så får vi se vad det blir. Känns hur som helst skönt att veta att det går att landa på runt 160' med extra element och borttagning av befintlig vedanläggning.

Förstår fortfarande inte hur det kan diffa 50'-60' mellan installatörer, trots samma jobb som ska göras...
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Glöm inte separat effekt- och energimätare!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nog är väl jord och nolledaren i denna arbetsbrytare felkopplad...

/D

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nog är väl jord och nolledaren i denna arbetsbrytare felkopplad...

/D

Du har helt rätt! Inkommande är rätt men elpatronen har de skiftat, det fÃ¥r vi rätta till när värmepumpen kopplas in i stället för elpatronen.  tummenupp
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
nja, om inkommande är nere så har du jord anslutet till N plint, och N anslutet till PE plint. Och först efteråt är det rättkopplat på utgående där uppe.

Det är sådant som kan bli... problematiskt. Vad är vad i inkommande ledning? Är du säker på att det är rätt?

(antar det är den nedre för så brukar det vara och så var den blekare i färgerna och så verkar det vara någon anslutningskabel på den övre)
« Senast ändrad: 05 mars 2017, 18:03:17 av rikkitikkitavi »
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
nja, om inkommande är nere så har du jord anslutet till N plint, och N anslutet till PE plint. Och först efteråt är det rättkopplat på utgående där uppe.

Det är sådant som kan bli... problematiskt. Vad är vad i inkommande ledning? Är du säker på att det är rätt?

(antar det är den nedre för så brukar det vara och så var den blekare i färgerna och så verkar det vara någon anslutningskabel på den övre)

Den övre är inkommande, kabeln med vit isolering och fem ledare, där blå sitter på N. Den nedre kabeln med svart isolering går till elpatronen. Det är denna de måste ha kopplat in fel för många år sedan. Nu använder vi inte elpatronen då vi eldar men ved men ändå, vi får som sagt se till att koppla in värmepumpen korrekt sedan.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Mazi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tjena

För 200 meters hål betalade vi förra året för 69000kr i norra Stockholm.
Pumpen "ingick" med husköpet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!