Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tryck i radiatorsystemet.  (läst 1406 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kebabpizza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Tryck i radiatorsystemet.
« skrivet: 13 december 2010, 19:13:18 »
Jag har hittat en kran på ett rör som går till expansionskärlet som hör till radiatorsystemet. Skruvar jag upp kranen så stiger trycket i systemet och jag har nu fyllt på systemet så jag har ca 1 bars tryck. Om jag nu känner att jag vill ha lägre tryck i systemet, hur gör jag då?
Det sitter ju en säkerhetsventil på röda expansionskärlet alldeles vid tryckmätaren.. den ska lösa ut vid 1.5 bar så vitt jag förstår.. Kan man släppa på trycket där? Eller hur gör man?
Tacksam för svar!

Finns det någon nackdel med för högt tryck i radiatorsystemet?

/Kebabpizza

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tryck i radiatorsystemet.
« Svar #1 skrivet: 13 december 2010, 19:23:20 »
Trycket skall vara 0.1 bar per höjdmeter från mätaren till högsta punkten i värmesystemet + ca 0.5 bar.
För lågt tryck gör att luft kan sugas in i högt belägna kopplingar där det blir undertryck.
För högt tryck gör att det kan läcka ut lite vatten vid säkerhetsventilen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tryck i radiatorsystemet.
« Svar #2 skrivet: 13 december 2010, 19:23:46 »
Ett bars tryck är ganska normalt i en vanlig villa, men om du av någon anledning skulle vilja släppa trycket så kan man göra det via säkerhetsventilen.
principen för trycksättning bygger lite förenklat på att man tar höjden till den högst placerade radiatorn (tex. 5 meter=0,5 Bar)+0,5 bar så har man det ungefärliga systemtrycket 1 Bar.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad kebabpizza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Tryck i radiatorsystemet.
« Svar #3 skrivet: 13 december 2010, 19:36:52 »
Tack så mycket för snabba svar. Har inte bott så länge i huset så det uppkommer ju lite funderingar som man går och grunnar på.
Verkligen toppen med ett sådant här forum där man får veta hur saker och ting fungerar.
Tack!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!