Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ännu ett intressant projekt  (läst 91644 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Ännu ett intressant projekt
« skrivet: 14 april 2011, 22:35:29 »
För de som har läst min FLVP trÃ¥d sÃ¥ vet ni vem jag är  *vinkar*

Jag har ju redan en 4m2 luftsolfÃ¥ngare och genom att jag har ett T-rör med ventil pÃ¥ röret frÃ¥n solfÃ¥ngaren till värmepumpen sÃ¥ är det bara att vrida pÃ¥ en ventil för att använda den i sommarläge  :)

Jag har börjar studera PCM (Phase Change Materials) vilket betyder att man utnyttjar fasomvandlingsvärmet i ett ämne för att få ett större värmelager på mindre yta och det finns 2 kandidater i mitt fall:

Coconut Oil (Kokosfett) som har en omvandlingstemperatur på 25 ºC och 140KJ/Kg vi fasomvandlingen.

Det andra är Parrafin (läs värmeljus) som har omvandlingstemperatur på 46 ºC och 240KJ/Kg.

Tricket är alltså att ladda ur ackumulatorn vid omvandlingstemperaturen med ett delta på max 5 ºC och vi kommer att få ut ett energiinnehåll som kraftigt överstiger (9 ggr vid delta 5) den normala pga att ackumulatorn övergår från flytande till fast form.

Givetvis måste vi stoppa in samma mängd energi när den värms och går från fast till flytande men behöver då inte bry oss om något delta utan bara bryta barriären och ladda fullt.

Om man har ett konstant energiuttag ur ackumulatorn så kommer alltså temperaturfallet att stanna upp tills HELA ackumulatormaterialet har gått från flytande till fast form för att därefter fortsätta att falla.

Intressant  studs

Problemet är förstås kostnaden för 300Kg kokosfett eller värmeljus.

Ni som har följt med förrut vet att jag kommer att prova  Thumbsup
« Senast ändrad: 14 april 2011, 22:50:57 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Ännu ett intressant projekt
« Svar #1 skrivet: 14 april 2011, 23:04:38 »
Kul Tok-Jan, vi får hiva oss ur hängmattan i sommar och hänga med i dina äventyr!
Dyrt?....Har du kläm på fasomvandlinsenergin på vatten/is, det är ju ett ganska billigt medium men energitätheten kanske inte intressant?
("Ispinnen"använder sig ju av den fasomvandlingen)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Ännu ett intressant projekt
« Svar #2 skrivet: 14 april 2011, 23:12:56 »
Fasomvandlingen vatten/is har ett stort problem, expansion.

Medans andra material som fett och oljor minskar i volym när de fryser så är vatten nästan det enda ämne som expanderar i volym när det blir till is.

Sedan så är 0 ºC ingen rolig temperatur att jobba med.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Ännu ett intressant projekt
« Svar #3 skrivet: 14 april 2011, 23:45:39 »
("Ispinnen"använder sig ju av den fasomvandlingen)

Visst har jag tänkt på ispinnen och den fungerar med VVVP och glykol också.
Bekymmret är väl 200m energifångare i trädgården och stopp vid -10 ºC.

Några på detta forum har frågat vad som händer om man fyller sin oljetank med vatten och kör detta genom sin v/v pump.
Det fryser förstås och när fasomvandling sker vid 0 ºC så stannar tempen tills tanken blir en ballong och issprängs.

Men om tanken innehåller fett?
Den blir förstås 0 ºC ändå, och kallare, pumpen går till sin gräns, -10, -15 ºC och stannar men tanken håller.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Ännu ett intressant projekt
« Svar #4 skrivet: 15 april 2011, 06:06:08 »
Jag kände en man som brukade få stora mängder ister gratis från ett slakteri, detta smälte han och rörde i solrosfrön och lät det stelna igen, för att slutligen hängas upp ute som vinterföda till fåglarna.

Jag vet inte vid vilken temp animaliskt ister övergår från fast till flytande, men kanske är detta något som skulle funka för dig?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ännu ett intressant projekt
« Svar #5 skrivet: 15 april 2011, 06:52:23 »
Om jag räknar rätt så blir det omvandlingsvärme i storleken 12 kWh för att driva kokosfettet från fast till flytande eller omvänt.
Vad är grejen, har du tänkt ladda värmelagret med luftvärme på dagen, och nyttja det till "värmepumpsvärme" på natten?

Och i vilken typ av värmepump, frånluftsvärmepumpen eller en liten jordvärmepump?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ännu ett intressant projekt
« Svar #6 skrivet: 15 april 2011, 08:30:04 »
Det har forskats en del kring gipsskivor med ingjutna vaxdroppar som smälter vid lite över 20 grader. Det är ju samma princip, men lite mindre lager än en tank på ett par kubik. Dock sker ju värmeabsorptionen/avgivningen direkt i det rummet där det behövs...
Lycka till.



Jag kände en man som brukade få stora mängder ister gratis från ett slakteri, detta smälte han och rörde i solrosfrön och lät det stelna igen, för att slutligen hängas upp ute som vinterföda till fåglarna.

Jag vet inte vid vilken temp animaliskt ister övergår från fast till flytande, men kanske är detta något som skulle funka för dig?

Den här rapporten kanske kan vara till hjälp:
http://www.iovs.org/content/early/2011/03/11/iovs.10-6514.abstract
Risken är kanske att feta människor börjar försvinna i TokJans näromrÃ¥de...  ::)
« Senast ändrad: 15 april 2011, 08:33:59 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Ännu ett intressant projekt
« Svar #7 skrivet: 15 april 2011, 08:42:59 »
Om jag räknar rätt så blir det omvandlingsvärme i storleken 12 kWh för att driva kokosfettet från fast till flytande eller omvänt.
Vad är grejen, har du tänkt ladda värmelagret med luftvärme på dagen, och nyttja det till "värmepumpsvärme" på natten?

Och i vilken typ av värmepump, frånluftsvärmepumpen eller en liten jordvärmepump?

Har bara teoriserat (bra ord) än och behöver lite praktiska experiment för att veta vad och hur jag skall göra.

Ett sätt är ladda upp och ur med 2 små värmepumpar typ avfuktare. De har COP 3 ungefär med R134a och förångartemp 25 ºC.

225w in 650w ut.
« Senast ändrad: 15 april 2011, 08:49:05 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Ännu ett intressant projekt
« Svar #8 skrivet: 15 april 2011, 08:48:16 »
Problemet med ister (har säkert omkring samma omvandlingstemp) är att det inte är förädlad och bryts ned.

Man kan kanske blanda kokosfett och paraffin och på så sett få skiktning med 46 ºC i övre halvan och 25 ºC i botten?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Ännu ett intressant projekt
« Svar #9 skrivet: 15 april 2011, 09:00:38 »
Jag har INTE tänkt använda min oljetank.

Den skall skäras sönder och kastas ut i sommar.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Ännu ett intressant projekt
« Svar #10 skrivet: 15 april 2011, 09:17:49 »
Den här rapporten kanske kan vara till hjälp:
http://www.iovs.org/content/early/2011/03/11/iovs.10-6514.abstract
Risken är kanske att feta människor börjar försvinna i TokJans näromrÃ¥de...  ::)

Det var en lite väl surealistisk rapport för min smak  :o
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Ännu ett intressant projekt
« Svar #11 skrivet: 15 april 2011, 10:56:50 »
Med att blanda kokosfett och paraffin i 2 skikt så tänker jag så här:

Värmeväxlingen in sker först in genom det övre skiktet och sedan genom det nedre skiktet.
Den höga temperaturen relativt i de båda skikten borde göra att de smälter parallellt.

Ut sker åt samma håll, in genom det övre som stelnar först och sedan genom det nedre som stelnar sist.

Lägger man ett aluminiumnät emellan de båda skikten så behöver man inte värma hela tanken till en hög temperatur för att få vätskan att skikta sig.

Nu är ju frågan hur paraffin och kokosfett skiktar sig?
Efter densitet eller temperatur?
« Senast ändrad: 15 april 2011, 11:01:32 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Ännu ett intressant projekt
« Svar #12 skrivet: 15 april 2011, 11:19:52 »
högsta densiteten längst ner, annars har fått äpplet att falla uppåt eller hur ::)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Ännu ett intressant projekt
« Svar #13 skrivet: 15 april 2011, 11:22:10 »
högsta densiteten längst ner, annars har fått äpplet att falla uppåt eller hur ::)

Har du sett en lavalampa?

Blobarna är paraffin.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Ännu ett intressant projekt
« Svar #14 skrivet: 15 april 2011, 11:35:55 »
För det första kan vi konstatera att både kokosfett och paraffin är mycket brandfarliga
och du har nog inte nÃ¥'t att hämta pÃ¥ försäkringen om det gÃ¥r Ã¥t skogen  Sc:,h

För det andra så får du förr eller senare en nedbrytning av kokosfettet, medan man nog
kan anta att paraffinet är stabilt.

En brist jag ser är att det inte finns något klart syfte med projektet. Vad är det du vill uppnå?
Att bara öka lagringskapaciteten för en given volym räcker väl inte som motiv? Där börjar du
väl förresten på en nivå som ligger på hälften mot vatten när det gäller värmekapaciteten?
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!