Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög framledning som ändÃ¥ inte ger ut tillräcklig värme i golvsystemet  (läst 7463 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersWiik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej.

Har en framledningstemperatur på mitt golvvärmesystem som är 51 grader. Har läst på flera ställen att det inte skall vara mer än ca 35 grader.
Jag har inte någon rumstermostat kopplat till fördelaren (uponor) och cirkulationspumpen sitter i källaren.

Jag har läst att det skall vara skillnad på framledning och returtemperatur. Tyvärr har slingornas längd inte lästs av vid installationen men de är beräknade med hjälp av uponors beräkningssystem.

Jag har 1 st ventil pÃ¥ framledning vid fördelaren och 1 pÃ¥ returen vid fördelaren. Dessa stod pÃ¥ 100% öppet bÃ¥da tvÃ¥ sÃ¥ framledning och retur hade samma temperatur.  Ska det vara sÃ¥?

Värme i golvet känns men jag får ändå bara ca 19 grader inne. Systemet jag har är blandat, dvs gamla radiatorer av flänskarraktär samt 3 slingar i en tillbyggnad.

Vad kan det vara för fel?

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tjena.

Framledning på 51 låter högt men det beror på utomhusgivarens uppfattning (antar att systemet styrs av en sån).
Det är inte ovanligt med VBut på över 35, jag hade 37 för några dagar sedan då det var svinkallt.

Kan vara så att det är dåligt isolerat? när är det byggt? Storlek, antal plan?
Eller så kan det vara luft i systemet. Eller så kan det vara givarfel. Eller...eller...eller. :)
Vad har du för VBin? VB delta?
 
IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Utloggad AndersWiik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej.

Blir orolig att den isolering jag har inte duger. Bjälklaget är 195 reglar och jag har i alla fall 15-17 av dessa isolerade. Sen kan det finnas luft mellan aluminiumplattoran där slingan ligger i. Kan de orsaka förlusten?? I sÃ¥ fall kan jag nog pÃ¥ nÃ¥got sätt frÃ¥n källar taket borra  mig in och trycka upp isoleringen mot aluminiumplattorna.
Kan detta vara orsaken? Blir ju en del jobb dÃ¥  :'(

Vbin och Vb delta kan jag inget om. Du kanske kan hjälpa mig så jag kan svara på detta.

Huset är 2 plans från 1935. Tillbyggnad i ett plan + källare gjordes 2007. Där ligger golvvärmen.

Vilken givare kan det vara fel på tror du? Jag har ingen givare inkopplad på själva golvvärmen. Endast givare kopplade mot pannan.

/Anders

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Lugn nu, inte borra i onödan. ;) Få se om jag förstått rätt. Du har alltså en utbyggnad med källare. Och det är i utbyggnadens "övervåning" som golvvärmen sitter i bjälklaget. Med ett trägolv ovanför kanske. Är det rätt uppfattat?
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad AndersWiik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej.
Det stämmer.
22mm spånskiva med 7mm golvskiva över (foam mellan)
På ovan delen finns kök, badrum (klinkrat) och ett sovrum.
I Badrummet sprids värmen bra. Det är ett mindre rum men är också flytspacklatt mm som leder värmen bättre.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har också en liknande utbyggnad där fördelningsplåtarna med slangarna fästs i bjälklaget sedan ett massivt 26mm trägolv på det. Jag har inte inrett källaren under än och källartaket saknar helt isolering än så länge. Mina plåtar saknar alltså helt isolering och man kan säga att jag har takvärme där nere ;D

Men över till dig. Du har tre slingor i den här utbyggnaden. Är det samma problem med alla tre? Tillopp och retur kan inte ha samma temp, någon energi måste ha lämnats. Men du upplever att det inte är någon större skillnad? Så ska det inte vara, men är inte riktigt källan till ditt problem. Trots 51 ºC och ett (för) högt flöde så blir inte golven varma. Det låter som det är lite felberäknat.
Vad har du för uppvärmningssystem?
« Senast ändrad: 02 december 2010, 20:28:14 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har du radiatorer så kräver de HÖG framledningstemp och man får shunta
till svalare temp. Kan vara att det shuntas fel?
Hur stort är det som skall värmas med golvvärmeslingorna? Lika långa slingor?

Du säger att framledning och retur har samma temp. Det låter märkligt.
IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Utloggad AndersWiik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Temperatur framledning och retur skall jag ta och mäta om. Låter märkligt precis som ni säger.

Det är en elpanna med utedel (luft vatten). Har radiatorer av äldre typ samt en separat cirk.pump till golvvärmen.

Min beräkning av slingornas längd är 54,5 för sovrummet, 21,2 för badrummet samt 57,7 för köket. Baserat på m2 i rummet samt 20mm grovlek på slangen.

???

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har du shuntar till golvvärmen?
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad AndersWiik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Det går 2 rör ut från pannan.
Dessa två rör är ihopkopplade och på tilloppet sitter en Esse grej med varmt/kall symbol på.
Efter detta sitter en cirk.pump på tilloppet.
Detta går vidare till 2 fördelare för källargolv (2 slingor) och vidare till fördelarna för ovanvåning (3 slingor).

Glömde säga att jag har slingor i källargolv också.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det går 2 rör ut från pannan.
Dessa två rör är ihopkopplade och på tilloppet sitter en Esse grej med varmt/kall symbol på.
Efter detta sitter en cirk.pump på tilloppet.
Detta går vidare till 2 fördelare för källargolv (2 slingor) och vidare till fördelarna för ovanvåning (3 slingor).

Glömde säga att jag har slingor i källargolv också.


En shunt späder ut värmevattnet med returvattnet, så att de slingor som sitter efter shunten kan ha en lägre temperatur än övriga värmesystemet. Kan det vara en sådan "Esse grej" vi talar om? Och i så fall är det varmt i rören efter shunten?
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad AndersWiik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
yes sir. Varmt på både framledning och tilloppet.
Här känns tydligt en värmeskillnad på tillopp / retur.
Cirk.pumpen gick på andra växeln. Hur stort inflytande har den?

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
yes sir. Varmt på både framledning och tilloppet.
Här känns tydligt en värmeskillnad på tillopp / retur.
Cirk.pumpen gick på andra växeln. Hur stort inflytande har den?

Låter bra. Och vid fördelaren på övervåningen, kan du känna att temperaturen fördelas någorlunda lika mellan rummen? eller egentligen, fördelas de på ett sätt som du önskar?

Kommande frågor kommer att vara hur kallt det är ute och hur tjocka ytterväggar du har, hur stora fönster etc. Och då anar du kanske vart jag vill komma?


edit.
ökad hast på cirkpump=mindre temp skillnad på tillopp/retur och vise versa
« Senast ändrad: 02 december 2010, 21:46:58 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad AndersWiik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nej, jag är trög...:-)
Ute är det 8 minus.
Väggarna är 195+45 +lockpanel och gips. Isolering 195+45 mm.

Fönster. I både kök och sovrum glasdörrar plus föster. Total yta m2 sovrum = 4 m2
Kök = 5 m2 fönster.

I badrum 50cm runt fönster.
Skulle vilja bromsa värmen till badrummet och få den till de större rummen istället.
Fördelningen är väl ganska samma till alla idag.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nej, jag är trög...:-)
Ute är det 8 minus.
Väggarna är 195+45 +lockpanel och gips. Isolering 195+45 mm.

Fönster. I både kök och sovrum glasdörrar plus föster. Total yta m2 sovrum = 4 m2
Kök = 5 m2 fönster.

I badrum 50cm runt fönster.
Skulle vilja bromsa värmen till badrummet och få den till de större rummen istället.
Fördelningen är väl ganska samma till alla idag.

OK Thumbsup
Har du tillräckligt varmt efter shunten, så får du justera flödet.
Har du justeringar pÃ¥ tillopp och returer för varje krets sÃ¥ ska du strypa pÃ¥ retursidan pÃ¥ den krets som du vill minska. DÃ¥ kommer övriga fÃ¥ mera.  Du kommer att fÃ¥ labba lite och det kommer pÃ¥verka källaren ocksÃ¥.
Troligen kan du utgå ifrån fullt öppet på de stora rummen och kraftigt strypning på källare och toa. Öka seda i de rum som ev blir för kalla.

Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 788
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!