Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Håkke
« skrivet: 01 september 2018, 14:07:24 »

Förre ägaren till vårt hus konverterade från oljepanna till bergvärme 1994  (Huset byggt 1975-76). Huset hade då enrörs lösning och har fortfarande delvis det. Den första vintern konstaterades det att elpatronen användes en hel del. Det hela slutade med att en stor del av markplanet konverterades till golvvärme. Därefter har elpatron knappt använts, han nämnde att det rörde sig om c 4000kWh mindre elförbrukning efter golvärmen kopplats in. Det är däremot fortfarande enrörssystem i källaren vilket ger dålig värme pga den låga framledningstempen till golvvärmen.

Att offerterna räknar med hög framledningstemp (eller har de angett max som kan ges utan elpatron?)  kan peka på att värmesystemet inte kommer att kunna värma huset utan elpatron och i så fall med dålig verkningsgrad (COP)

Räkna i värsta fall med att dina radiatorer kan behöva bytas ut och gör i så fall om systemet till 2rör, eller sätt in konvektorelement som komplement.   
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 01 september 2018, 08:21:26 »

Den högre framledningstemperaturen kan man lätt lura sig på! Det gjorde jag!

Jag installerade min IVT-pump 2002 och den dimensionerades då för att täcka 90% (!?) av husets värmebehov. Dvs när det blir riktigt kallt skall elpatronerna gå in och hjälpa till. Nu har jag elpatronerna alltid bortkopplade vilket innebär att pumpen är "för liten" för att klara uppvärmningen när det är kallare än minus 8-10 grader. Under den temperaturen går den således 100% av tiden och orkar då inte upp i mer än max 46-47 graders framledningstemperatur fast dess "teoretiskt" maximala framledningstemperatur enligt broschyren är 55 grader.

Att den inte orkar upp till 55 grader i ditt system beror med stor säkerhet på att effekten är för låg. Max temperaturen som anges är den temp som kompressorn klarar av under förutsättning att den är kraftigt nog i förhållande till delta temp och flöde.

// Magnus
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 31 augusti 2018, 21:19:44 »

Går det att byta till raddar med mer vattenvolym i så borde det kanske fungera bättre
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 31 augusti 2018, 16:05:45 »

Den högre framledningstemperaturen kan man lätt lura sig på! Det gjorde jag!

Jag installerade min IVT-pump 2002 och den dimensionerades då för att täcka 90% (!?) av husets värmebehov. Dvs när det blir riktigt kallt skall elpatronerna gå in och hjälpa till. Nu har jag elpatronerna alltid bortkopplade vilket innebär att pumpen är "för liten" för att klara uppvärmningen när det är kallare än minus 8-10 grader. Under den temperaturen går den således 100% av tiden och orkar då inte upp i mer än max 46-47 graders framledningstemperatur fast dess "teoretiskt" maximala framledningstemperatur enligt broschyren är 55 grader.

Fast det kanske blir annorlunda om man tillåter elpatronerna också hjälpa till. Då kanske man har nytta av den högre framledningstemperaturen. Det får andra berätta om för, som sagt var, jag har alltid mina elpatroner avstängda.

För övrigt har jag ett enrörssystem i mitt hus från 1974 och det har fungerat hyfsat bra. Jag har nog för liten volym i mitt värmesystem för från början ville pumpen starta 30-35 ggr/dygn runt nollan ute. Men det var enkelt att ändra parametrarna (till- och frånslagstemperaturerna) så att den nu startar runt 17 ggr/dygn.
Sedan är garaget sista elementet på en slinga och där kan jag inte få upp temperaturen till lämplig "mekar"-temperatur. Men det beror nog på att man dimensionerat det så från början. Nackdelen med mitt enrörssystem är att jag inte kan göra något åt det på ett enkelt sätt. Mer än klä på mig ordentligt när det är kallt ute och jag mekar i garaget
Skrivet av: Pilgrimen
« skrivet: 31 augusti 2018, 12:36:44 »

Dra om så du får 2 rörssystem i stället så du kan utnyttja en bättre cop från BV.pumpen
Säkert superbra förslag men inte ett alternativ i det här fallet.
Skrivet av: Henrikthom
« skrivet: 31 augusti 2018, 11:51:42 »

Dra om så du får 2 rörssystem i stället så du kan utnyttja en bättre cop från BV.pumpen
Skrivet av: Pilgrimen
« skrivet: 31 augusti 2018, 11:01:04 »

Hej,
Jag har ett enplanshus på ungefär 200 kvm i Uppsala från 60-talet med ett enrörssystem som i dagsläget är kopplat till fjärrvärme. Fjärrvärmen i Uppsala är snordyr så därför vill vi installera Bergvärme.
Tidigare är huset värmt av oljepanna och radiatorerna i huset är inte direkt överdimensionerade.

Jag har fått ett gäng offerter och de som är kvar är IVT, Thermia och CTC.
Alla landar på i runda slängar 130-150 kkr.

CTC säger EcoHeat 408 och 170 m borrhål och säger att den pumpen är anpassad till ettrörssystem på ett bättre sätt än konkurrenterna. De har räknat på ungefär 28 MWh. Framledningstemperatur 60 C.

IVT säger Greenline HE C9/C11 med 170m/220m borrhål och i sådant fall en tank (oklart vilken typ, ackumulatortank/arbetstank [jag har dock dålig koll på vad som är skillnaden mellan dessa] och vill ha 9000 kr extra för denna). De har räknat på 30/35 MWh. Framledningstemperatur 65 C.
De verkar inte ha någon exakt plan för bortkoppling av fjärrvärmen som ingår heller.

Thermia säger Diplomat Optimum G3-8/Optimum 8 med borrhål på 143m/137m. De har 100 L arbetstank inkluderad i offerten. Framledningstemperatur 60 C.

Frågorna hopar sig.
Tankarna som Thermia/IVT säger ska till för att det inte ska bli vajsing pga enrörssytem och vatten till annat, hur är livslängden på dem? Kommer de behöva bytas ut när pumpen byts ut om 20 år?
Är den högre framledningstemperaturen som IVT ger positiv när det gäller att hela huset ska få värme?
Andra saker jag behöver tänka på?

En annan fundering jag har kring det hela är att man ju kan köpa en Daikin inverterstyrd pump för 57000 kr, borrning 200 m för 50000 kr men det verkar vara krångligt att köpa en vettig installation för det. När jag pratat med installatörer i området som jobbar med Daikin säger de att de tar 180-200 kkr för att installera en sån konfiguration och det landar såpass mycket över det jag har tänkt att det blir oattraktivt.

Alla konstruktiva svar tas emot med öppna armar!

mvh




Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!