Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp BeslutsÃ¥ngest....  (läst 21431 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp Beslutsångest....
« Svar #45 skrivet: 25 oktober 2005, 06:58:52 »
Finns det någon som kört längre än 6 år?
Grannen och jag satte in luft/vattenpumpar 1983. Jag bytte min i dec förra året, den fungerade fortfarande men en växelventil var på väg att ge upp och pannan hade börjat läcka. Grannens pump är fortfarande i gång. Vi har båda bytt kompressor en gång.

Båda pumparna har alltså gått över 20 år.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Hjälp Beslutsångest....
« Svar #46 skrivet: 25 oktober 2005, 13:53:28 »
Hej Mats i BÃ¥stad.

Jag tror att en Stiebel Eltron skulle göra ett mycket bra jobb för dig men ifrågasätter om du kan motivera den maskinens höga kostnad? Fördelen med Stiebel är ju att den producerar värme under -10°C vilket traditionellt är stopptemperatur för luft/vatten. I skåne har du inte många dagar per år med en temperatur under -10°C.

Jag tycker heller inte du ska stirra dig blind på COP siffror. Skärskådar man de olika luft/vatten maskinerna på marknaden så ser man att det egentligen inte är någon dramatisk skillnad i COP.

Det du ska ta hänsyn till är det faktum att du har hög energiförbrukning vilket innebär att du behöver en kraftfull värmepump. Ska du dessutom använda el som spetsvärme behöver du kanske säkra upp vilket kostar en del.

Min rekomendation till dig skulle vara att köpa en kraftfull luft/vatten och fortsätta använda olja till spetsvärme när VPn inte orkar med eller stannar.

Hälsningar från Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad BÃ¥stadMats

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp Beslutsångest....
« Svar #47 skrivet: 28 oktober 2005, 06:37:45 »
Hej,

Jag har nu fått in offerter på att installera en kondenserande gaspanna. Det kostar ca 60.000kr och ger i dagsläget en årlig driftskostnad på 46.000kr. Den el jag skall använda kommer jag ta från min egen lägenhets elcentral då man bara behöver 420kWh per år för drift av gaspannan. Vid luft/vatten-värmepump så tvingas jag ha ett 35A separat abonnemang vilket kostar ca 5.600kr/år som belastar kalkylen för L/V.

Att installera en Stiebel WPL23, 300L varmvattenberedare, 200L bufferttank (låter lite med tanke på att Stiebel rekommenderar 700L) samt en ny elpanna, kostar 165.000kr och ger en årlig driftskostnad på 19.500kWh+4.500kWh spetsvärme samt 5.600kr för ett 35A el-abonnemang, dvs en total driftskostnad på ca 30.000kr.

Jag vill bli av med oljan eftersom jag har en stark oljedoft från mina två plasttankar. Tydligen har tidigare ägare försökt att få rätt på problemet ett antal gånger och inte lyckats. Dessutom är pannan en gammal Diom från mitten av 80-talet med en Beo10V brännare från år 2000. Kanske har jag fel men det känns som att den anläggningen kan ge upp när som helst?!

Jag kanske tänker fel? Borde jag istället försöka behålla oljan, alternativt köra den bara på el? Enligt skyltarna på pannan så sitter det elpatroner i den på totalt 15kW. Stiebels värmepump innehåller väl 9kW i sig själv, vilket tillsammans ger 24kW. Stiebel-återförsäljaren (Kylab i Förslöv, som är en av Stiebels tre tekniska rådgivare i södra Sverige=duktiga) säger att jag klarar mig med 20kW spetsvärme. Kan jag lita på en så gammal panna om jag behåller den som spetsvärmare? Finns inte risken att den ger upp rätt vad det är? Visst, det finns ju en golvbrunn bredvid pannan, så det enda som händer är kanske att pannan börjar läcka?

Det skulle ju bli en bättre driftsekonomi om jag får ner investeringskostnaden så mycket som möjligt. 165.000kr känns ju rätt dyrt för ett luft/vatten-system (även om det inkluderar en ny elpanna för ca 20.000kr). Jag gissar att om jag behåller min panna och kör den som elpanna så sparar jag väl ca 30.000kr på installationskostnaden?!

Kan man lita på de kalkyler som återförsäljarna gör? Med gas så vet man ju vad man får för driftskostnad (i alla fall baserat på dagens gaspriser). Det låter ju nästan för bra med 30.000kr jämfört med 46.000kr för gas.

Vet ni något om Mona Sahlins bidrag? Kan jag få tillbaks lite pengar genom att konvertera från olja till el och luft/vatten-värmepump?

Tack för alla goda råd! Mycket bra forum!

MVH
Mats

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!