Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompakt jordvärme + solvärme?  (läst 11030 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #30 skrivet: 01 mars 2017, 10:26:46 »
Idealet är om man har "oöm mark" att lägga den på.
Även fast jag har sand på min tomt så är det som att marken "lever" lite där kollektorn ligger (även fast det är "vanlig jordvärme")
Jag köper ett gäng säckar med jord varje vår och fyller i/jämnar ut sättningar och upphöjningar.
Om det beror på att det fryser runt utgående kollektorslang, eller om det bara är för att vi grävde i marken för 15 år sedan kan jag inte svara på.

Nu plogar jag ocksÃ¥ den där delen av marken som rör mer pÃ¥ sig, sÃ¥ det kan ju vara ett resultat av vanlig tjäle ocksÃ¥ dÃ¥ jag skottar bort det mesta av snön där det rör sig som mest.  dontknow
Är nog inte helt ovanlig att marken rör på sig vid jordvärme har en bekant som är bonde och han vägrar lägga jordvärme planerar borra istället just för att jordvärmen ger ojämn mark trots att jag tror att lägger man mycket kollektor kommer det inte märkas på marken men han är envis och lite speciell.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #31 skrivet: 01 mars 2017, 10:27:49 »
Om den ger 2 kW 24/7 under 5 månader så återladdar en FLM med 7200 kWh.
Det borde räcka, men allt beror ju på hur mycket återladdnign man får från solen uppifrån, och från marken nedifrån...
Solfångare i den storlek han talar om borde återladda avsevärt mycket mer med tanke på den låga temperaturen, men visst blir det dyrt jämför med en FLM, Aboslut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #32 skrivet: 01 mars 2017, 10:32:51 »
Men en flm går i 12 månader och vet inte om den ger 2 kw men kanske 1,5 kw med kall brine. Även med mycket långt till berg kan det bli billigare att borra än solvärme + markvärme med diverse ventiler och automatik för återladdning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #33 skrivet: 01 mars 2017, 10:35:46 »
Jag har svarat på frågorna utifrån att trådstartaren VILLE ha solfångare, inte att han ville ha det ekonomiskt mest fördelaktiga.
Ekonomiskt tror jag mer på FLM än på solfångare.
Men det skulle även vara kul att se om det alls behövs någon återladdning annat än solen.
Kom ihåg att jag t.ex. tar ut värme året runt från min jordvärme, lika mycket till poolen på sommarn som huset behöver på vintern, och det funkar generellt sett mycket bra med återladdningen.
Liiite återladdas väl genom min frikyla, men det är nog rätt marginellt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #34 skrivet: 01 mars 2017, 11:55:54 »
Intressant diskussion.

Helt riktigt så undrade jag om det skulle funka med slinky+Sol, men all input är värdefull.

Något jag inte förstår är varför återladdning via frånluft skulle vara bättre än frånluftsvärmeåtervinning. Varför är det bättre att stoppa värmen i marken istället för tillbaka i huset?

Många verkar intresserade av att veta om slinky+Sol fungerar, jag hade hoppats att någon annan redan provat ;)
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #35 skrivet: 01 mars 2017, 12:04:35 »
Har du möjlighet till FTX är det ett bättre alternativ det sänker energiförbrukningen samt topp effekts behovet men det kan vara svårt att få in rören i gamla hus hos mig gick det inte så jag körde med återvinning till brine.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #36 skrivet: 01 mars 2017, 12:49:01 »
Intressant diskussion.

Helt riktigt så undrade jag om det skulle funka med slinky+Sol, men all input är värdefull.

Något jag inte förstår är varför återladdning via frånluft skulle vara bättre än frånluftsvärmeåtervinning. Varför är det bättre att stoppa värmen i marken istället för tillbaka i huset?

Många verkar intresserade av att veta om slinky+Sol fungerar, jag hade hoppats att någon annan redan provat ;)
Jag tror nog att det kan fungera bra , något sämre än raka slingor , men 2m användbar yta
begränsar nÃ¥got : det som är viktigast i det här läget känns som , 1 hur mycket kan jag ta ut frÃ¥n backen och ha VP för det och inte som vanligt i försäljarleden : du  ska ha en sÃ¥ här stor

Utloggad Shortcut

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #37 skrivet: 03 mars 2017, 08:42:55 »
Er Dansker, derfor svaret er på Dansk ;-)
Lav dit solvarmeanlæg med 2 beholdere. Beholder 1 til din brine til Vp. Beholder 2 til almindeligt brugsvand.
Prioriter din solvarme til at opvarme beholder 1 til 28 grader -der efter går den til beholder 2.
Når varmepumpen kører tager den brinen fra beholder 1 -shunters til 20 grader indgående til vp.
Når returbrinen fra VP er 4 grader LAVERE end temperaturen i jordvarmeslangerne skifter en tregangsventil over til at brinen nu kommer fra jordvarmeslagerne - men stadigvæk igennem beholder 1.
Så udnytter du din solvarme meget effektivt - og kan undgå at grave mere slange ned m.m.
Jeg har et sådan anlæg med 30 stk rørsolfangere - 2x 300 liters beholdere -en NIBE Figther 1245 8 kw -og er meget glad for den opbygning, da jeg ikke havde plads til mere slange efter en ombygning af huset.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #38 skrivet: 03 mars 2017, 09:54:41 »
Vi har en CTC ecopart 5 den deg ca 6,5 kW vid 28 graders framledning.
Det är viktigt att inte behöva för hög framledning för en värmepump, men vid låg framledning blir belastningen på malkkolektorn större. Vi är nu på 1 + in och -2 ut på brinet.
Vo grävde ett 1 meter brett dike och la en slang i varje kanten ca 900 mellan dom och sedan 1100 till nästa dike.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #39 skrivet: 03 mars 2017, 14:24:04 »
Er Dansker, derfor svaret er på Dansk ;-)
Lav dit solvarmeanlæg med 2 beholdere. Beholder 1 til din brine til Vp. Beholder 2 til almindeligt brugsvand.
Prioriter din solvarme til at opvarme beholder 1 til 28 grader -der efter går den til beholder 2.
Når varmepumpen kører tager den brinen fra beholder 1 -shunters til 20 grader indgående til vp.
Når returbrinen fra VP er 4 grader LAVERE end temperaturen i jordvarmeslangerne skifter en tregangsventil over til at brinen nu kommer fra jordvarmeslagerne - men stadigvæk igennem beholder 1.
Så udnytter du din solvarme meget effektivt - og kan undgå at grave mere slange ned m.m.
Jeg har et sådan anlæg med 30 stk rørsolfangere - 2x 300 liters beholdere -en NIBE Figther 1245 8 kw -og er meget glad for den opbygning, da jeg ikke havde plads til mere slange efter en ombygning af huset.
Intressant med en lite annorlunda lösning hur mycket ligger brine tempen på vid lite kyla och hur mycket tror du att din lösning bidrar med rörande brine temp ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Shortcut

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #40 skrivet: 04 mars 2017, 06:32:04 »
Nu har det ikke været rigtig koldt i de sidste 3 vintre her i Danmark, sÃ¥ opstillingen har ikke været rigtig presset endnu. Men i 2013  vi ombyggede huset og før det var det ikke uvanligt at vi havde - 3 pÃ¥ indgÃ¥ende brine. Denne vinter har den ikke været under 0, men den har ogsÃ¥ været usædvanlig mild.
Ideen var at øge mængden af brine, og bruge akkumuleringseffekten i beholderen -samt udnytte solvarmen mest muligt, hvilket den også gør. når brinebeholderen er 28 grader varm tager det næsten 2 timer før den går på jordslangerne da temperaturen i beholderen skal være 4 grader koldere før den går på jordslangerne.

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
SV: Kompakt jordvärme + solvärme?
« Svar #41 skrivet: 26 september 2017, 10:31:27 »
Uppdatering:

Tack för all hjälp och input. Till slut övervägde fördelarna och enkelheten med luft-/vattenvärmepump osäkerheten kring jordvärme + solvärme. Det skulle helt enkelt bli för stora ingrepp i tomten med osäkert resultat i form av tjälskjutning. Även installationskostnaden blev lägre.

Jag har nu fått en Nibe F2120 + VVM310 installerad, med separat shuntgrupp till golvvärmen i köket (därav VVM310). Radiatorerna installerade jag själv, 15 st, till en kostnad av 55 000 kr. Värmepump + installation ca 106 000 kr. Nu återstår att se vad besparingen av el blir. En sak som är säker är att inomhusklimatet blivit mycket bättre, nu har vi "råd" att ha en behaglig inomhustemperatur med jämnare värme.
« Senast ändrad: 26 september 2017, 13:32:08 av Ralleballe »
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!