Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kökspanna+Acktank+Luftvärmepump eller Jordvärmepump?  (läst 7198 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mullaghmore

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hallå!

Vi ska installera ett nytt värmesystem i huset och funderar på följande setup:
- Kökspanna (Lohberger 15kw eller Wamsler 19kw till vattnet)
- Ack(teknik)tank med slingor på ca 500-750L
- Lokala eldstäder (troligtvis en ny Vermont Castings Encore + nuvarande gamla kaminer och kakelugnar)

Till detta vill vi ha en VP för bekvämlighetens skull, men vilken typ?

Vi har möjlighet att gräva ner jordvärme på åkern utanför huset, men funderar på hur det funkar att kombinera med acktank/kökspanna? Har förstått det som att det finns luftvärmepumpar som kan jobba direkt mot acktanken så att man slipper en innedel, där priset för VP dessutom är lägre.

Totala bostadsytan är ungefär 250kvm, varav hälften är ett gammalt timmerhus utan vattendragningar och hälften är tillbygget som pågår just nu där det än så länge finns golvvärmeslingor i plattan. Grundtanken just nu är att ha radiatorer på övervåningen i tillbygget samt sätta in radiatorer i den gamla delen, men det är också ett alternativ att köra golvvärme på ovanvåningen i tillbygget och en luft/luft-värmepump i det gamla huset och i praktiken helt komma ifrån radiatorer. Huset finns på Småländska höglandet.

Tacksam för alla tips och råd!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Har du möjlighet till jordvärme skulle jag välja det och det finns enkla jordvärme pumpar också. Tror inte det blir billigare än att köpa en komplett vp varken i jordvärme fallet eller luft vatten vp om man ska få full funktion.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag skulle satsa på en CTC EcoPart 400 + EcoZenith i550.
Tanken är dyrare än t ex en Strömsnäspanna men grejerna kommer funka helt OK själva den dag du inser att ved i köket är skräpigt, jobbigt och sparar inga pengar.
Sen är det inga problem att ansluta t ex solpaneler om du har som hobby att pyssla med såna grejer.
« Senast ändrad: 11 april 2017, 14:46:17 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det kommer bli en dyr lösning  Ecozenith är ruskigt dyr och behöver kompletteras med dubbla växelventiler för vv laddning och Ecopart är inte sÃ¥ billig den heller man fÃ¥r nog en modern inverter vp och acktank +styrning för mindre slantar gissar jag om man nu gillar inverter vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mullaghmore

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tycker att CTC EcoPart 400 + EcoZenith i550 ser ut som ett smakligt alternativ, även om jag då inte vet pengen riktigt. Google shopping antyder ett listpris kring 40k per enhet. Det är alltså samma pris för VP-enheten som de luftvärmepumpar jag kikat på och jag har räknat med att det skulle krävas en avancerad acc-tank. Växelventiler tycks gå lös på 5k stycket ungefär? Slangar, grävning, installation och småplock tillkommer. Det låter överkomligt.

Skillnaden i pris mot en luftvärmepump så skulle då i praktiken bli slangarna och grävningen?

Om jag uppfattar det rätt skulle denna lösning kunna fungera helt sömlöst med kökspannan? En tempgivare som styr så att värmepumpen släcks ner när man eldar och sedan startar upp igen när accen börjar svalna?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tycker att CTC EcoPart 400 + EcoZenith i550 ser ut som ett smakligt alternativ, även om jag då inte vet pengen riktigt. Google shopping antyder ett listpris kring 40k per enhet. Det är alltså samma pris för VP-enheten som de luftvärmepumpar jag kikat på och jag har räknat med att det skulle krävas en avancerad acc-tank. Växelventiler tycks gå lös på 5k stycket ungefär? Slangar, grävning, installation och småplock tillkommer. Det låter överkomligt.

Skillnaden i pris mot en luftvärmepump så skulle då i praktiken bli slangarna och grävningen?

Om jag uppfattar det rätt skulle denna lösning kunna fungera helt sömlöst med kökspannan? En tempgivare som styr så att värmepumpen släcks ner när man eldar och sedan startar upp igen när accen börjar svalna?
Det där med växelventiler a 5kkr är nog lite överkurs

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det finns ett växelventils paket från ctc för drygt 5000 kr men då tror jag även rör och anslutning medföljer och dubbla växelventiler så vp kan ladda vv mot övre delen av tanken på ett bra sätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det finns ett växelventils paket från ctc för drygt 5000 kr men då tror jag även rör och anslutning medföljer och dubbla växelventiler så vp kan ladda vv mot övre delen av tanken på ett bra sätt.
OK ett paket ingående allt som behövs då , som passar direkt in utan krusiduller
kikade på det hos ctc såg inte så tokigt ut , dom ska väl ha betalt för att knäcka rören
« Senast ändrad: 12 april 2017, 12:30:08 av 25fOCUS »

Utloggad mullaghmore

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
sparar inga pengar.

Nu har jag inte tänkt att installera kökspannan primärt för att spara pengar utan för att vi trivs med att ha en vedspis igång i köket, värmningen vv + övriga huset blir en bonus. Men jag blir ändå nyfiken på varför det inte skulle gå att sänka elförbrukningen med en kökspanna?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Elförbrukningen är inga problem att sänka med en kökspanna finns dom som enbart värmer med såna men om det sänker uppvärmnings kostnaden beror på vad du betalar för veden. Sen tillkommer ju avgifter för tex sotning och besiktning men tillhör man dom som tex vill klara värmen vid ett strömavbrott så är den kostnaden en struntsumma.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
En strömsnäspanna på 500 liter kostar väl ca 15-20 kkr beroende på utrustning så detta alternativet är klart billigare.
Men då får man köra med fast kondensering utan växelventiler mm.
Grejern med CTC:s lösning är ju att man kan köra med en variant av flytande kondensering och en inbyggd styr som tar hand om alltihopa.
EcoZenith i550 har dessutom lite andra smarta lösningar som en vanlig acktank saknar så jag tycker nog den är ganska prisvärd som multitank om man vill koppla ihop den med en värmepump + andra värmekällor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Man behöver inte köra fast kondensering bara för att man inte väljer Ecozenith man kan välja valfri vp med beredare och låta den jobba flytande mot tanken som en arbetstank. Jag tror inte riktigt på att blanda vv och rad i samma tank finns stor risk för omblandning i tanken så vv går till värme har sett fenomenet i loggar dock inte med Ecozenith tank och Ctc styr kör väl nån typ av semi fast kondensering vilket ger lite lägre cop.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mullaghmore

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag är väldigt okunnig på VP men har förstått att det kan vara svårt att få upp vv-tempen med bra COP? Halva huset (ca 130-140kvm) kommer att värmas med radiatorer. Borde inte en kombination med kökspanna då kunna vara ett perfekt sätt att värma upp "sista biten", eller är det något jag missar? Jag tänker CTC EcoZenith + CTC EcoPart markvärme + Wamsler K178.

När det gäller övervåningen i nybygget har vi inte bestämt om vi ska köra radiatorer eller golvvärme än, vad finns det för fördelar och nackdelar med de olika alternativen med ovanstående uppvärmningssystem?

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
Man behöver inte köra fast kondensering bara för att man inte väljer Ecozenith man kan välja valfri vp med beredare och låta den jobba flytande mot tanken som en arbetstank. Jag tror inte riktigt på att blanda vv och rad i samma tank finns stor risk för omblandning i tanken så vv går till värme har sett fenomenet i loggar dock inte med Ecozenith tank och Ctc styr kör väl nån typ av semi fast kondensering vilket ger lite lägre cop.
i550 har en skiktplåt så det blir ingen omblandning, den är i princip två tankar i en.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Jo vet den har nån typ av plåt i mitten vet dock inte hur den ser ut Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo vet den har nån typ av plåt i mitten vet dock inte hur den ser ut Sc:,h
Det sitter en hålad plåt ca 50cm upp i dessa för VP ska kopplas mot nedre delen , den övre är VV
med högre temp

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
Det sitter en hålad plåt ca 50cm upp i dessa för VP ska kopplas mot nedre delen , den övre är VV
med högre temp
Nej i550 har inte någon hålad plåt utan en issolerad plåt för att kunna hålla låg temp i den nedre tanken och högre temp i den övre. Och den sitter mitt i tanken. VP är kopplad både till den undre och övre tanken med växelventiler.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nej i550 har inte någon hålad plåt utan en issolerad plåt för att kunna hålla låg temp i den nedre tanken och högre temp i den övre. Och den sitter mitt i tanken. VP är kopplad både till den undre och övre tanken med växelventiler.
Du vet nog bättre än jag för denna tank , men en fråga hur kan det sitta en isolerad plåt ini tanken ,vilken sorts isolering är det , är det vattentäta skott mellen VV och värme

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det funderade jag ocksÃ¥ pÃ¥ isolering i tanken  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det funderade jag ocksÃ¥ pÃ¥ isolering i tanken  Sc:,h
Jag med  kanske en modellbeteckning sÃ¥ man googla pÃ¥ den

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
Nu står det i och försig inte att det är en plåt på CTC:s sida utan:
"Mellan tankens övre och nedre tank finns ett isolerande skikt"
Vill ni veta vad det är för material så rekommenderar jag er att ringa till CTC.

Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
OK det är med andra ord ett uttryck på vad det är med isolering ,kan ju vara vad som helst , men jag köper det

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Enligt bilden ser isolering ut att vara 10-15 mm tjock så gör nog inte så stor skillnad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!