Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vatten i fläkten pÃ¥ 360p  (läst 4288 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad THJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
Vatten i fläkten på 360p
« skrivet: 25 december 2009, 18:01:30 »
Julpyssel med 360p - Vatten i fläkten
Har problem med vår sekundära värmekälla i huset, vår primära värmekälla, vår 42 tums teve fungerar utan anmärkning.
Julafton började med vatten på golvet i tvättrummet där vår familjemedlem 360p står, jag har har tydligen inte varit snäll i år. Efter att samtliga kåpor demonterats, även de med skruvar hittades vatten på bottenplattan i fläktenheten, högst upp, till höger. Vattnet hade runnit genom hela maskinen genom kontaktdonet till fläktens hål i bottenplåten ner förbi/genom manöverpanelen, på utsidan av isoleringen till VVB, genom/förbi frontluckan till elkoppningarna och ner på golvet. Bor i ett hus på 135m2 och fläkten är plintad till 3, ventilationen är uppmätt och enl norm. Frånluft ligger normalt på 22-23 och avluft på -1 till +2, fenomenet har inte inträffat tidigare utan endast de senaste dygnen. Aldrig sätt att avfrostning gjorts på displayen. Har gjort en provisorisk dränering med hjälp av Gardenaslang från oanvänd kabelgenomföringen (längst till höger, pluggad med gummiplugg) ner till golvbrunnen och en tub silicon men vad är det som händer? Samma fenomen hände även i natt. Inga synliga läckage, har normala tryck samt temp.sänkning i kompressorn, allt är normalt förutom det mystiska vattnet. Sker fuktutfällning/kondensering i fläkten och varför? Tips mottges med tacksamhet.

Utloggad 93turbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vatten i fläkten på 360p
« Svar #1 skrivet: 25 december 2009, 19:20:33 »
Hade ett liknade problem med min CTC för nått år sedan. Det var dräneringsslangen från förångaren som var täppt. Tog en dragtråd för el och tryckte igenom slangen och då släppte proppen som hade stoppat drän - vattnet.
Nibe 370 med LVA kopplad till markkollektor.

Utloggad THJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Vatten i fläkten på 360p
« Svar #2 skrivet: 25 december 2009, 23:57:35 »
Tyvärr var det inte så enkelt, kollade att baljan som kondensvattnet rinner ned i och den är tät och att inga stopp fanns i dräneringsröret. Inte heller några tecken på att det är blött mellan baljan som sitter till vänster i skåpet och vattnet som ligger till höger vid fläkten. Tack ändå. Mer ideer någon?

Utloggad taz79

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vatten i fläkten på 360p
« Svar #3 skrivet: 26 december 2009, 19:56:37 »
Hej THJH..

Jag har ingen lösning på ditt problem. Men jag har haft vatten rinnande på min nya pump (från mars i år).. Det rann efter chassi sidan ner.. Vet inte vart det kom ifrån då jag aldrig skruvade isär för att kolla.. Men misstänker att det kom uppifrån pumpen där delarna blir kalla och vatten kondenseras på dem.. Det har bara hänt när pumpen har arbetat länge i sträck med ungefär samma temp i systemet utan att lyckas få upp tempen något... Då samlas det en stor pöl vatten på golvet...

Har inte fått hit nån att titta på det hela än, då jag inte kan reproducera det för tillfället...
Boende i en och en halvplans hus på 180kvm. Övervåning oinredd och oisolerad för tillfället. Boende på 120 uppvärmda kvm. Huset byggt 2009-04. Nibe 360P med Golvvärme i nedervåning. Kamin för vedeldning.
Årsförbrukning: 7274 kWh (All El) (2 vuxna i hushållet)
Förbrukning (kWh) (Tot:HH+VP):
2010-Jul 342  2010-Jun 288  2010-Maj 376  2010-Apr 568  2010-Mar 693
2010-Feb 1013  2010-Jan 1209  2009-Dec 818  2009-Nov 651
2009-Okt 647  2009-Sep 364  2009-Aug 305  2009-Jul 293  2009-Jun 354

Utloggad THJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Vatten i fläkten på 360p
« Svar #4 skrivet: 26 december 2009, 20:57:05 »
Hej Taz79

Har som läsare av detta forum försökt optimera 360p för att få så mycket kompresortid som möjligt, trend 0gr, köra med öppna termostarter till golvvärmen osv och har också fått mer driftid på kompressor och mindre elpatron men undrar om man håller på att ta livet ur 360n i sin ambition att vara energieffektiv. Har nu återgått till mer leveransliknade inställninger (trend 5 gr etc) och då blir det också mer start och stopp på kompressor då elpatronen går oftare och jag upplever att det då också minskar på vattnet i fläkten, kan de bero på att kompressorn inte går lika mycket? Utetempen har varit hyfsat lika de senaste dygnen och då även framledningstempen, kör på kurva 5-0 med ca 20-21 grader i huset. Frånluften ligger då på ca 22-23 enl 360n. Har lossat på skuvarna till fläktenheten massor av gånger och ser absolut inga spår av kondens på varken de kalla eller varma rören som är påväg till och från kompressorn i fläktmodulen, knackat på exp.ventilen, svurit, funderat etc. Kännt på isoleringen på insida i fläktmodulen och den är endast blöt i det högra hörnet längst ut mot kåpan. Provar ikväll att plinta om fläkten till 2 (normalt 3) för att se om det blir någon skillnad. Mysteriet kvarstår, ser fram mot låååång vänta i Nibes kundtjänst på måndag.
/THJH

Utloggad taz79

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vatten i fläkten på 360p
« Svar #5 skrivet: 28 december 2009, 14:56:06 »
Det kanske är så att avrinningen från kylelementet där det brukar samlas is är något fel på så att vattnet rinner över till fläktsidan? Du kanske kan testa att hälla lite vatten på brickan under kylelementet och se så att det rinner rätt väg.. Jag har inte så mycket mer att komma med i denna frågan..

Men nu borde du ha pratat med nibe då med andra ord.. Vad sa de? Fick du nått bra svar? Kom du fram? ;)
Boende i en och en halvplans hus på 180kvm. Övervåning oinredd och oisolerad för tillfället. Boende på 120 uppvärmda kvm. Huset byggt 2009-04. Nibe 360P med Golvvärme i nedervåning. Kamin för vedeldning.
Årsförbrukning: 7274 kWh (All El) (2 vuxna i hushållet)
Förbrukning (kWh) (Tot:HH+VP):
2010-Jul 342  2010-Jun 288  2010-Maj 376  2010-Apr 568  2010-Mar 693
2010-Feb 1013  2010-Jan 1209  2009-Dec 818  2009-Nov 651
2009-Okt 647  2009-Sep 364  2009-Aug 305  2009-Jul 293  2009-Jun 354

Utloggad THJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Vatten i fläkten på 360p
« Svar #6 skrivet: 28 december 2009, 18:08:57 »
Hej taz

Jodå jag har suttit i telefonsamtal med Nibe idag, flera timmar faktiskt men det enda svar jag fått är "det är samtal före dig, tack för att du väntar", var så god, det gör jag så gärna. Har funderat och titta om och om igen och sett att det kan bildas lite kondens på det oisolerade ca 5mm kopparröret som går från förångaren till kompresorn, vilket borde tyda på att stryp/expansionsventilen fungera. Jag börjar tro att denna kondens skulle kunna rinna bakom eller under isoleringen ner i hörnet på fläktmodulen. Även ca 3mm röret från kompressorn till kondensorn i VVB är oisolerad. Är det inte lite konstigt då båda dessa rör sitter i fläktblåset i ventilationsmodulen? Det kalla röret kommer ju att värmas av fläktblåset och det varma att kylas? Minskar inte verkningsgraden om man inte kan bibehålla den temperaturer som framförallt kompressorn arbetat upp, det skall ju ner i VVB och värma, dessutom risken för kondens på det kalla röret eller har jag fattat allt fel? Baljan har jag kollat tidigare men tack för tipset.

Utloggad pelle900

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Vatten i fläkten på 360p
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2010, 11:09:46 »
Hej

Är utgående ventilations-slang/rör väl isolerat, 3-4cm tjockt, hela vägen ut på taket/väggen?

Är inte det rör som släpper ut den iskalla nedkylda luften väl isolerat så bildas kondens hela vägen ut på taket/väggen vilket kan rinna tillbaka in i pannan eller på utsidan av slangen/röret och skapa vattenskador på både hus och panna.

//Pelle
2 vuxna, 32" LCD TV, 4 datorer.
Nibe Fighter 410p, 85m2, 1 innomhusgivare, ingen yttre givare (än).
Tidigare installerad panna: CTC 103, 15000-17000Kwh

LarsB85

  • Gäst
LarsB85
SV: Vatten i fläkten på 360p
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2020, 20:09:24 »
Hej !
Någon som hittat en lösning om vad detta var?
Har samma problem som uppdagats nu bara "sådär"
Skapar mycket vatten som lägger sig i framkan HÖ på pannan i fläktutrymmet och läcker sedan via elkablarna ned i elektroniken och sedan ut på golvet. bildar även jordfel på så sätt...

Har inte lyckats lista ut varför eller i vilket skede den gör det men det är ju när kompressorn går/har gått ...
har testat att ställa upp flödet på fläkten / sänkt flödet och ingen skillnad...

Tacksam för svar. !!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!