Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 630 - behöver hjälp att förstÃ¥...  (läst 874 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
IVT 630 - behöver hjälp att förstå...
« skrivet: 19 september 2021, 10:05:38 »
Hej alla! Hoppas nån kunnig kan hjälpa mig :)
Jag har en IVT 630 som såvitt jag förstår är samma som 490 men med fjärrvärme som tillskott.
Under en tid nu så minskar trycket hela tiden och jag behöver så gott som varje dag fylla på lite vatten.
Finns inga synliga läckor nånstans varken vid pannan eller vid golvvärme-fördelaren inne i huset så
min undran är liksom.... vart fasen tar vattnet vägen?
Har också haft lite problem med centralen inne i huset där golvvärmen och värmen till radiatorerna på övervåningen fördelas.
Cirkulationspumpen som sitter där gick sönder och innan den byttes la jag märke till att den var väldigt varm.
Har också märkt nu att den nya blir väldigt varm OM golvvärmen är nedställd med termostaterna. I det läget borde väl vattnet gå
upp till radiatorerna på övervåningen? Som jag fattat det och som det har funkat innan så reglerar termostaterna på nedervåningen de små "hattarna" som
släpper på värmen till golvet och när de är neddragna så går mer vatten upp istället. Har jag fattat rätt då?
Jag såg nu att reparatören har satt cirkulationspumpen i läge 1. Den gamla var i läge 3. Vad är lagom?
Det sitter samma typ av cirkulationspump vid pannan och den står i läge 3.
Oj, blev mkt text och frågor här men kanske nån har lite input :)
mvh
Robert

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 630 - behöver hjälp att förstå...
« Svar #1 skrivet: 19 september 2021, 10:29:42 »
Om du måste fylla på varje dag behöver man undersöka vart vattnet tar vägen. Sätt en påse under utloppet från säkerhetsventilen till värmesystemet (brukar vara röd och antingen på 1,5 bar eller 2,5 bar). Kan vara problem med expansionskärlet.

Sitter det någon bypass på golvvärmefördelaren? Om alla slingor har ställdon och termostater som stänger och det saknas bypass kan cirkulationspumpen för golvvärmen haverera. Cirkulationspumpen inne i pannan cirkulerar vattnet genom radiatorerna men läge 3 är kanske onödigt högt och det räcker med läge 2 eller 1 ?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: IVT 630 - behöver hjälp att förstå...
« Svar #2 skrivet: 19 september 2021, 11:34:09 »
Om du måste fylla på varje dag behöver man undersöka vart vattnet tar vägen. Sätt en påse under utloppet från säkerhetsventilen till värmesystemet (brukar vara röd och antingen på 1,5 bar eller 2,5 bar). Kan vara problem med expansionskärlet.

Sitter det någon bypass på golvvärmefördelaren? Om alla slingor har ställdon och termostater som stänger och det saknas bypass kan cirkulationspumpen för golvvärmen haverera. Cirkulationspumpen inne i pannan cirkulerar vattnet genom radiatorerna men läge 3 är kanske onödigt högt och det räcker med läge 2 eller 1 ?

Den röda säkerhetsventilen du pratar om här är en stor rund "knapp" långt upp på det stora kärlet va? Den har en slang på sig som leder ner till ett litet uppsamlingstråg.
Jag kan ta den slangen till en separat hink istället för att se om där kommer nåt vatten. Är det så du menar?
Mkt riktigt saknas det bypass-funktion vid golv/radiator-fördelningen. Jag vet detta för reparatören nämnde det när han bytte pumpen.
När det gäller de 2 cirkulationspumparna så är nu den vid pannan ställd på 3 och den inne i huset vid fördelningen ställd på 1.
Bör de två pumparna vara på samma? Tex. på 2?
Tusen tack för att du försöker hjälpa mig Josth :)

Ps. Kan posta lite bilder om det kan hjälpa med nåt...?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 630 - behöver hjälp att förstå...
« Svar #3 skrivet: 19 september 2021, 11:55:05 »
Ja det blir bra att tillfälligt dra slangen till en hink för att se hur mycket värmevatten som rinner ut.

Man behöver inte ha cirkulationspumparna högre ställda än att värmen blir tillräcklig. Börja med läge 1 och blir det sedan för kallt inne när det är kalla vinterveckor ute så får man öka till läge 2 eller kanske justera värmekurvan om den inte blir så hög att kompressorn stänger av. Istället för bypass kan man lyfta bort ett ställdon så det alltid finns en öppen väg för värmevattnet att cirkulera i golven.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: IVT 630 - behöver hjälp att förstå...
« Svar #4 skrivet: 19 september 2021, 12:02:56 »
Ja det blir bra att tillfälligt dra slangen till en hink för att se hur mycket värmevatten som rinner ut.

Man behöver inte ha cirkulationspumparna högre ställda än att värmen blir tillräcklig. Börja med läge 1 och blir det sedan för kallt inne när det är kalla vinterveckor ute så får man öka till läge 2 eller kanske justera värmekurvan om den inte blir så hög att kompressorn stänger av. Istället för bypass kan man lyfta bort ett ställdon så det alltid finns en öppen väg för värmevattnet att cirkulera i golven.

Slangen går nu till en hink istället. Det var mkt riktigt en röd "ratt" som det står 2,5bar på.
Kan jag istället för att ta bort ett ställdon för golvvärmen låta den stå på max hela tiden och på så vis se till att det flödar? Tex. badrummet.
Funkar systemet så som jag tror att om alla ställdon för golvvärmen är helt öppna så går ingen värme till radiatorerna på övervåningen?
Är det viktigt att man har båda cirkulationspumparna på samma läge? Som sagt, nu står en på 3 vid pannan och den andra vid golvvärmen på 1.
Innan bytet härom dagen stod bägge på 3. Bägge på 2 kanske vore lämpligt?
Återigen, jättestort tack för att du hjälper mig :)

EDIT: Kom på nu att ställdonen är av typen normally closed så att ta bort en borde väl inte öppna flödet förmodar jag?
« Senast ändrad: 19 september 2021, 12:19:02 av drob »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 630 - behöver hjälp att förstå...
« Svar #5 skrivet: 19 september 2021, 12:21:15 »
Visst gÃ¥r det bra att ha ett ställdon pÃ¥ max istället bara man lÃ¥ter den stÃ¥ pÃ¥ max. Blir det för varmt i badrummet fÃ¥r man prova att justera ner värmekurvan. Radiatorerna fÃ¥r alltid värme om golvvärmen fÃ¥r värme. Golvvärmen kan inte "kortsluta systemet" men i ett stort hus behöver ocksÃ¥ värmepumpen vara kraftig för att orka värma allt. Börja med cirkulationspumparna pÃ¥ läge 1 och öka om värmen är dÃ¥lig och ojämn i huset. Det brukar även kunna susa om radiatorerna om man har hög inställning pÃ¥ cirkulationspumpen. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: IVT 630 - behöver hjälp att förstå...
« Svar #6 skrivet: 19 september 2021, 14:57:02 »
Ok, nu ca 3 timmar efter jag satte dit hinken så är där redan en del vatten. Uppskattningsvis 2-3dl.
Förmodar att det betyder att säkerhetsventilen är trasig? Kan man göra nåt? Är det bara att byta?
Är det något man kan byta själv i så fall?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 630 - behöver hjälp att förstå...
« Svar #7 skrivet: 19 september 2021, 15:04:19 »
Ja då läcker den. Ibland kan man motionera ventilen många gånger så det spolar igenom den om det fastnat något smuts. Räcker inte det får man byta. Går att byta själv om man är händig. Det kommer en del vatten så man får ha några gamla handdukar som skydd.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 630 - behöver hjälp att förstå...
« Svar #8 skrivet: 19 september 2021, 15:29:49 »
https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/varme/expansionskarl-och-system/expansionskarl-slutna/5530463/

Det nya tryckmätare grön bakgrund gräns visar mellan 1,5 - 2,5 bar.
Jag har 1,6 bar 22 grader framledning och 1,8 bar 40 grader framledning.
« Senast ändrad: 19 september 2021, 15:32:09 av G.F »
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!