Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Trimma in sphinx värmepump.  (läst 15210 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad checkulater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Trimma in sphinx värmepump.
« skrivet: 17 januari 2012, 12:41:45 »
Då har jag fått igång ett värmesystem, den har en 500 liters ack tänk 6 kw elpatron shuntstyrning till radiatorerna och en sfinx 11kw lvvp. Nu som så många andra snåla personer vill jag ha ner elförbrukning så mycket som det bara är möjligt. Läst mycket här på forumet och det står mycket intressant att läsa men allt är bara så utspritt. Jag tänkte att vi alla kunde att ägna lite på att hjälpas åt att trimma in den.
Denna tråd vill jag helst ska vara till för när man fått pumpen att fungera som den ska. Inget om installation eller dylikt bara ren konfiguration av inställningar. Ev vad man ska göra för att få mest av den. Ska man spetsa med elpatron eller köra fullt enbart på pumpen?
Så vad har vi för alternativ? Trimma in avfrostningen är ju en sak. (fattar inte riktigt hur jagh ska göra jför att optimera) vad har vi mer för inställning alternativ?
Hoppas att flera hoppar på tåget.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2012, 12:58:10 »
Pumpen går ju billigare än en ren elpatron i alla lägen, så den när väl patronen går in så skall VP'n gå kontinuerligt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2012, 13:23:54 »
Har du beredare eller slinga i acktanken för vv ? Hur varmt vatten behöver du shunta ut för att hålla rätt temp inne när det är kallt. Har du en vanlig 3 vägs shunt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad checkulater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2012, 14:25:16 »
Har satt pumpen på 50 grader själv och stängt av elpatronen helt klarar av det men när den förstår av så slukar den nästan all ackumulerad energi för att sen starta om nästan direkt. Värt att poängtera att jag kör standard inställningar. Finns det någon möjlighet att öka framledningstempen eller ger den full kräm hela tiden?
Just nu har jag runt 33 grader till radiatorerna. Jag har slinga i tanken och det är en fyrvägsshunt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2012, 14:28:31 »
Att den startar och stoppar beror antagligen på vart givaren sitter. med 4 vägs shunt bör du kunna ha elpatron på tex 60 grader samt köra vp på 45 grader mot radiator systemet och om inte framledningen räcker till så öppnar shunten mot övre delen av acktanken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad checkulater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2012, 14:46:14 »
Varför inte värma uppenbart med pumpen?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2012, 14:58:56 »
Gör du varmvatten via tanken? I så fall är det en bra idé att hålla en högre temp i tanken. använder du den bara till att värma huset så får du bättre COP om du anpassar VP'ns temp till önskad framledningstemp.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2012, 15:20:27 »
Därför att varmvatten kostnaden är normalt en liten del av totala kostnaden och kör du lägre temp på vp så går den billigare samt lämnar mera effekt och slits mindre. Med slinga i tanken i alla fall med dubbla slingor så värmer vp nedre delen av tanken till tex 45 grader och elpatron övre till 60 grader då kommer du att genom att slingan börjar i nedre delen av tanken ha ca 35-40 gradigt vv innan vattnet går in och slutvärms i den övre slingan så totalt sett är det inte många grader elpatron står för. Men vill du kan du naturligtvis köra en högre temp på vp och inte använda elpatron det ger ett lägre cop på uppvärmningen av huset men högre cop på vv beredningen och vilket som är största delen vet nog du bäst själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Checkulater-gäst

  • Gäst
Checkulater-gäst
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2012, 15:57:18 »
Körde så några dagar men räkna på det och tyckte inte jag tjänade så mycket på att ha värmepump då. Därför jag nu testar att bara köra pump. Tycker patronen jobbar för mycket för att det ska vara värt det. Vet inte hur jag ska ta reda på hur man gör för att få det optimalt. Alla tips är välkomna.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2012, 16:01:21 »
Elpatron ska inte jobba om du inte tappar vatten det gäller att trimma in systemet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Checkulater-gäst

  • Gäst
Checkulater-gäst
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2012, 16:29:50 »
Kan det bero på dålig skiktning eller för jag hör den gå igång några gånger varje minut. Vad kan det bero på isf. Dålig isolering?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2012, 17:11:07 »
Är det samma givare som styr start stop på vp vart sitter den vilka temperaturer har du som start stopp. Med 500 liters tank borde vp gå ett bra tag. Ett alternativ är att montera en brytare på shunten och när shunten är helt öppen ska vp starta och när shunten är helt stängd ska vp stanna efter tex 30 min men då kommer det att bli för kallt för att få vv direkt ur acktanken så ska du få vv direkt är det nog en dålig lösning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2012, 18:23:49 »
Hur värmer du tanken med pumpen - solslinga - plattvärmeväxlare eller direkt med tankvattnet? Vart/hur produceras varmvattnet och vart på tanken sitter elpatronen och på vilken nivå shuntar du ut? - puh.
Har vi koll på detta tror jag att vi tillsammans kan hitta ett bra förslag.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad checkulater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2012, 19:45:38 »
Gjorde en snabb skiss. Den e inte fin jag vet men höjderna på allt stämmer hyffsat. Det är en shuntmotor på som styrs av rumstempen. Jag har satt börvärdet på 20.5 i huset. lvvp går in i en solslinga och givaren till den sitter mitt imellan ut och inloppet. Tanken skall ha skiktplåtar och skit i sig eller vad det heter för att förbättra skiktningen. elpatronen är en relek och det verkar som att den inte har stor skillnad på övre och undre gräns på när den slår på eller av med hjälp av termostaten. Kan det vara att den försöker hålla ett konstant på 60 grader om den skall vara på 60 typ går vattnet ner till 59 då går den igång och sen kan den stängas av vid 60 vilket leder till att den den kanske går upp till 61 vet inte. Dock vid avfrostningen drar pumpen ur mycket energi ur tanken. Sen kan jag ju säga att tank temperaturen är ungefär 10 under framledningen. Vet inte vad som är normalt. Och det tar ju typ en 10 minuter minst att få upp tempen på pumpen till nån vettig temperatur.

Hur är det med radiator vattnet kan skiktningen förstöras mycket om jag trycker på för mycket med cirkpumpen. Hur mycket flöde är lagom. Har en vilo pump nu som jag kör på läge tre är det kanske bättre att sänka den?

Blir lycklig för all hjälp jag kan få tack på förhand.

Utloggad checkulater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2012, 19:52:30 »
hehe målade solslingan fel i tanken den är naturligtvis rättkopplad på riktigt.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #15 skrivet: 17 januari 2012, 20:38:16 »
Tror det bästa med nuvarande set up, är att köra hela tanken på låt säga 40-45 grader med pumpen, elpatronen sätter du på kanske 35 C som back up om något lägger av. Sedan måste du spetsa varmvattnet med en varmvattenberedare. Att sitta och köra pumpen mot 55-60C är inget att rekommendera om du vill spara pengar.
Skall man tolka skissen som att radiatorreturen går mot tankbotten?
Det bästa skulle vara att flytta upp elpatronen till övre 1/4 delen av tanken och hämta en högre temp som en spets till en 4 vägs biv shunt ovanför denna. Ev skulle då varmvattnet kunna fixas i tanken.

Prova att korta ned avfrostningarana - både tiden den frostar av och tempen som stoppar densamma - orginalavfrostningsparametrarna avfrostar alldeles för länge - i vart fall på min pump med normalparametrarna inknappade.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #16 skrivet: 17 januari 2012, 20:47:35 »
Om skissen stämmer har du en vanlig 3 vägs shunt en 4 vägs shunt och uppflyttad elpatron som står på 60 grader skulle funka bra. Mellan vilka grader jobbar vp i dag ? det kanske blir längre gångtider om du placerar givaren på baksidan av tanken så långt bort från i laddning och urladdning som möjligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad checkulater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #17 skrivet: 17 januari 2012, 21:45:24 »
Övre uttaget till shuntventilen ( http://www.termoventiler.se/index.php?sida=produkter&undersida=thermomatic&produkt=thermomatic_ec_home  styrningen jag använder. har kopplat enligt schema i manualen.)  sitter en fjärdedel upp än, bilden e helt fel jag tar allt ur minnet här =). Det är en 4 vägs shunt pilarna är fel och jag har inte mÃ¥lat den rätt i kopplingen. Pumpen gÃ¥r konstant mellan avfrostningarna och jag har satt den pÃ¥ 48 grader. SÃ¥ vitt jag förstÃ¥r sÃ¥ skall det inte vara stor risk för legionella i en slingberedare.

Gällande elpatronen är den placerad på den enda plats som det är möjligt att sätta den om jag inte skall svetsa in en helt ny muff (trots att jag är svetsare är detta inget jag vill göra då det inte är meningen att köra elpatronen alls när systemet är helt klart).

min ide är att fixa skorstenen (behöver slammas) och elda ved i en vattenmantlad kamin i framtiden. Den tänkte ja trycka in i övre slingan.

Just nu är jag inte hemma, och pga  jag e resesvetsare kommer jag inte hem förrens pÃ¥ mÃ¥ndag, sÃ¥ jag kan inte ge er exakta siffror men jag kan iaf försöka komma ihÃ¥g bättre än jag gjort nu =). 

Jag vill iaf kunna få ut det mesta av systemetjag har nu utan att behöva använda mig av vvb och för mycket omkonstruktion. Det hanndlar väl nu mest om en inställningskonfiguration?

Hur var det med flödet på radiator systemet förresten, hur gör jag för att ta reda på vilket flöde jag behöver?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #18 skrivet: 17 januari 2012, 21:49:46 »
Varför vill du köra kamin mot slingan är det inte bättre att köra direkt mot tanken ? kör du mot slingan i toppen kommer inte det heta vattnet till shunten om du inte har en 4 vägs shunt varmt vatten stiger.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad checkulater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #19 skrivet: 17 januari 2012, 21:59:07 »
är inte 500 liter lite till en vedeldning hade tänkt mig en "volymtank" till  som jag sen spetsar ut i den befintliga tanken eller är det helt fel tänk? jag är allt annat än en värme expert. Jag tar gärna in information. Dock är jag inte där än. Just nu vill jag bara fÃ¥ det jag har att funka dÃ¥ mina pengar har trytigt ordentligt. vill fÃ¥ det som jag har att funka optimalt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #20 skrivet: 17 januari 2012, 22:12:34 »
Börja med en tank tror det räcker länge till en kamin annars är det bara att docka på en till i serie med den befintliga *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #21 skrivet: 17 januari 2012, 22:28:01 »
Om du har en 4-vägs shunt skall du ha ett tillopp under elpatron, ett ovanför elpatron och tillopp från retur vidare in i botten på tank
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad checkulater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #22 skrivet: 17 januari 2012, 22:48:08 »
Jo det stämmer som du säger. Glömde bort lite hur det var kopplat. Men jag har kopplat som du sagt. Jag har inga problem med hur det funkar, den gör ett bra jobb att hålla temperaturen i huset. Den är även kopplad i höjden så elpatronen sitter mitt emellan de båda. Dock är den på motsatta sidan. Sen känns det som att elpatronen sitter lite långt ner när den sitter i mitten av tanken men jag kanske har fel? Dock är jag säker på att installationen av allt är rätt även om tanken kunde vara lite smärtar byggd? Jag har faktiskt inte någon aning vad som är bäst.

Men nu är för att återgå till vad man kan göra för att få det mesta av systemet som det är nu. Jag vet att jag kan optimera avfrostningen. Men det ska jag kolla på när jag kommer hem. Sedan undrar jag hur mycket skiktningen spelar roll när jag ska spetsa med elpatron. Hur mycket förstör jag den genom att maxa cp till radiatorerna. Finns det möjlighet att ställa in andra värden på pumpen för att optimera driften. Hur länge vill jag att den ska gå? Hur långt ner ska den gå innan den ska starta igen?

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #23 skrivet: 17 januari 2012, 23:04:52 »
Vet inte om jag missat fråga och svar men givaren till pumpen sitter var? Högt eller lågt?

Jag har min elpatron på samma ställe som du, mitt i tanken, vilket i mitt tycke är skitkorkat. Hade hellre haft den 1/4 från toppen eller dylikt så den inte värmde så mycket.

I övrigt har jag samma setup som du fast VVB efter istället för att använda elpatron (den står på 30 grader som backup). Min VVB drar kanske 2-3 kWh/dag när jag har pumpen inställd på 40 grader som jag har nu. Har jag pumpen lägre skiktar det sig dåligt och jag tycker jag får sämre gångtider när det blir några minusgrader och golvet vill ha 30 grader typ.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad checkulater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #24 skrivet: 18 januari 2012, 06:28:57 »
Jag har givaren lågt. Mellan in och utloppet till tanken från pumpen.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #25 skrivet: 18 januari 2012, 08:15:52 »
I så fall tycker jag att du skall ha pumpens börvärde på 45 grader och elpatronen på kanske 65. Hysteresen kanske 10C och korta av avfrostningscyklerna. Testa det och kolla hur pumpen går då...
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad checkulater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #26 skrivet: 18 januari 2012, 08:45:37 »
Hum är inte 65 grader sjukt mycket att värma tanken till. Om skiktningen inte är så bra kommer väl det "läcka" ner värme till pump delen. Räcker det inte med 50 grader delen högst upp kommer väl vara mycket högre? Hur ska jag göra för att minska skiktningen. Jag vill bara ha så mycket värme så jag slipper legionella. Jag behöver även hjälp hur jag ska hitta optimal inställning på avfrostningen.
Vad menas med hysteres. Är det hur långt ner pumpen ska gå ner innan den startar igen? I så fall vilken inställning är det?

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #27 skrivet: 18 januari 2012, 13:10:58 »
Förutsätter givetvis en bra skiktning - de 66C jag referrerade till är att du inte verkar ha en en förvärmningsslinga av varmvattnet.Annars lägre...
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad checkulater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #28 skrivet: 18 januari 2012, 14:59:02 »
Vv slingan går från botten av tanken till absoluta toppen. Det betyder väl att det är förvarning. Låt oss se det så här. Om jag har elpatronen i mitten av tankenoch jag sätter den på 50 grader ge full effekt till den når 50 grader i höjd med termostaten i elpatronen. Men eftersom den gått fullt borde temperaturen högst upp vara avsevärt mycket högre? Och då undrar jag om en tänk siktar bra borde jag kunna köra päronen väldigt lågt eller tänker jag fel? Jag hur stor del av tanken måste vara 55 grader i en tank för att få tillräckligt med varmvatten?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #29 skrivet: 18 januari 2012, 15:44:30 »
Hela delen av tanken som är över elpatron kommer att vara 50 grader om termostaten stÃ¥r pÃ¥ 50 grader  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad checkulater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #30 skrivet: 18 januari 2012, 16:14:47 »
 Ã¤r du helt säker pÃ¥ detta. Det betyder att elpatronen aldrig blir över 50 grader. Men om den av nÃ¥gon anledning blev det Skulle det betyda att värme inte stiger i vatten. Jag förstÃ¥r inte fysiken bakom en elpatron. Trodde den funkade pÃ¥ sÃ¥dant sätt att den gav full kräm till vattnet runt den blev den temperatur man ställer in. När den ger full kräm borde väl det vatten som är närmast päronen bli varmare än 50 och stiga upp. Detta fortsätter väl till vattnet blivit 50 runt elpatronen?
Jag vet inte men skulle vara kul att få en förklaring hur det fungerar. Gillar ju lära mig nya saker.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #31 skrivet: 18 januari 2012, 16:51:49 »
Vattnet närmast elpatron kan säkert bli 90 grader men det blandas ut på vägen upp i tanken så hela tanken kommer att stiga i temp samtidigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #32 skrivet: 18 januari 2012, 18:36:57 »
Vattnet ovanför elpatronen blir 50C pga av att vattnet kyler patronen och stiger...
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad checkulater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #33 skrivet: 18 januari 2012, 19:22:58 »
Jag skall prova det bara för att vara säker, menar värt ett försök. Funkar det så funkar det. Men iaf då återstår ändå om man nu skulle ta och sätta patronen på 55 och pumpen på 40 (Vi tar för givet att tanken har en bra skiktning). Då skall jag alltså få bäst besparing? Undrar dock fortfarande om jag kan på något sätt kan ta reda på hur mycket flöde jag behöver i cp mot raddarna. Ja vill ju inte ha för mycket (skiktningen) inte heller för lite(värmen).

Sen skulle jag vilja få hjälp att förstå hur avfrostningen ska ställas in om jag kan få hjälp med det.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #34 skrivet: 18 januari 2012, 21:24:12 »
Mina avfrostningsparametrar just nu: (strax under nollan ute)
D1 50
D2 3
D3 6
D4 12

När det är kallt och torrt har jag kört upp D1 till 110-120 utan problem.

Sedan är det en C-parameter som man skall labba med (har ingen manual där jag sitter) som handlar om tempen på förångaren för att avfrosta - jag TROR att jag har den på -3, då jag konstaterade att den inte bygger is när det är över nollan och den tempen är ned till -2. Men det gäller min maskin...
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad checkulater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #35 skrivet: 21 januari 2012, 09:43:36 »
Kommer hem på måndag och då kan jag leka lite med inställningar och annat. Men om jag behöver separat värmesystem, är en beredare bra eller skulle det vara bättre med genomströmningsberedare. Då kan jag ha 40 grader i tanken resten höjer jag med genomströmningsberedare. Några vad skulle vara snålast. Är en genomströmningsberedare termostat styrd? Höjer den bara det den behöver?

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #36 skrivet: 21 januari 2012, 11:47:32 »
Har fortsatt att dra ned D4 för att ytterligare minska avfrostningstiderna.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad checkulater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #37 skrivet: 21 januari 2012, 20:04:19 »
Maos, du har inte lust att förklara parametrarna lite och vad de gör. Vet inte riktigt vad förångaren har med nått att göra. Vet inte ens vad en förångare är på en värmepump. Enda jag vet e att utetempen felar totalt att visa rätt. Kommer inte ihåg vilka parametrar som var vad. tacksam för en utförlig beskrivning. Hur går jag till väga för att testa vad som är bäst för just min pump. (har sjukt blött klimat där jag bor)

Sen skulle jag gärna vilja veta vad som är bäst, vänta (upp till två år innan jag har råd med det)med beredare och köpa sol och ved eller sparar jag mer på att köpa beredare direkt. Om isf skall jag ha en genomströmnings eller vanlig förrådesberedare. Isf hur många liter. Tjänar ja nått på att ha beredare överhuvudtaget? skall den kopplas så jag använder mig av det förvärmda vattnet i tanken eller bättre att köra in kallt vatten i den direkt.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #38 skrivet: 22 januari 2012, 10:40:38 »
Lite hopklipp

D1 50 - tid mellan avfrostningar
D2 3 - Max avfrostningstid
D3 6 - Tempdiff för att avfrosta
D4 6 - Temp på utomhusdel för stopp av avisning
C8 -3 Temp på utohustenhet för avfrostningar

OM d4 förÃ¥ngarens temp<= utetemp/kretskortstemp d3  - D3 stannar maskinen 
OCH om d4 < C8 gör den en avfrostning
Uppfylls inte något av de tre kraven tid, tempdiff, förångartemp görs ingen avfrostning.

Villkor för att gå ur avfrostning:
Temp d4>= D4
Tid: max D2


* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad checkulater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #39 skrivet: 22 januari 2012, 12:48:33 »
Mats visar din utetemp helt fel också?

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #40 skrivet: 22 januari 2012, 13:27:00 »
Jipp - den visar kretskortstemp nu - dvs för högt - men vet man det så är det inga problem att förhålla sig till detta när man labbar med parametrarna
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #41 skrivet: 31 januari 2012, 21:51:58 »
Vad beträffar intrimmning så fick jag tipset om att ställa avfrostningen D1 till 20 minuter och ändra D3 till mellan 10-15 graders skillnad.
Vad som sker då är att den kollar om det har blivit ispåfrysning var 20:de minut, är det inte det så fortsätter pumpen bara, och när skillnaden är ca: 10-15 grader så avfrostar den.
Jag har provat detta några ggr och det fungerar alldeles utmärkt, men vågar inte lämna pumpen med dessa inställningar när jag inte är där utan kör då med standard inställningarna avfrostning var 45:de minut.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #42 skrivet: 31 januari 2012, 22:09:34 »
Stannar inte pumpen var 20:de min för att kolla om den behöver avfrosta - för att sedan starta om?
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #43 skrivet: 31 januari 2012, 22:22:48 »
Nej, den stannar inte den känner bara av om det finns ett behov för avfrostning, gör det inte det så fortsätter pumpen bara. Mätningen tar ju bara ett ögonblick, jag har aldrig sett att den stannar av iaf. Den bara går och går tills den har kommit upp till mätvärdet 10 eller 15 grader, beror på vad du satt den på.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #44 skrivet: 01 februari 2012, 08:28:38 »
OK - kanske skall testa det... Tycker att jag har hittat det gränsvärde på förångartemp (-3) som jag tycker krävs för att den skall bygga is. Så den får inte för sig att frosta av med plussgrader ute och eingen is på lamellerna. Lite roligt att testa någon ny variant bara.
« Senast ändrad: 01 februari 2012, 08:31:30 av maos66 »
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #45 skrivet: 01 februari 2012, 12:14:01 »
Prova på bara och återkom med resultatet. Jag har bara prövat detta några ggr när jag har varit där och det har fungerat. Det har dock inte varit något extremväder precis.
Nu sitter jag på Bahamas sedan 2 veckor tillbaka och är djäkligt brun, har dykt på vrak och bland koraller. Väntar på ett par kontainrar. Fast är inte säker på att jag längtar hem till kylan precis....
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #46 skrivet: 08 februari 2012, 03:52:59 »
Maos66, fick du prövat det jag sa? Hur upplevde du resulatet?
« Senast ändrad: 08 februari 2012, 12:08:35 av Abuquir »
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #47 skrivet: 08 februari 2012, 08:03:32 »
Inte än - knappt varit i huset på några dagar - sena kvällar på jobbet...
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!