Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tittar pÃ¥ hus med bergvärme - detta är väl OK siffror?  (läst 5491 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Är spekulant på ett hus med bergvärme, anläggningen är installerad 2003 och följande läste jag av när jag tittade på huset:

Drifttimmar: 37440
Tillskott: 2515
Starter: 31122

Det ger ca 3400 gångtimmar och 228 timmar tillskott per år, starterna får jag till ca 7 per dag i snitt. Det skulle jag väl säga är OK siffror? Huset står i norra Norrbotten. Tyvärr bara borrat 130 m, vet ej hur stor pumpen är men gissar 7 kw.
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Vilket fabrikat är det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Pumpen är en Nibe.
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Effekten står på en klisterlapp på ovansidan av skåpet.
Hur stort/gammalt hus?

Som du ser har jag 120 m borra till en 1215-5 (som motsvarar en 6 kW med dagens mått).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Huset är ursprungligen byggt 1930 men utbyggt 1972. 121 m2 i bottenplan, 31 m2 på övre plan + oinredd kallvind.
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag tycker det var lite mer tillskott än man kunde tro med tanke på antalet drifttimmar, men å andra sidan är det väldigt få start/stopp/år så det indikerar att värmepumpen gått kontinuerlig under rätt långa perioder.
Kanske är eltillskottet en indikation på att önskad framledningstemp blir så pass hög när det är som kallast ute att kompressorn stnnar och värmepumpen går helt på elpatron. (Kompressorn klarar max 55 graders framledningstemp, om reglerdatorn kräver mer än 55 graders framledning så stannar kompressorn och upp till 9 kW elpatron går in istället för kompressorn.
Även om det bara sker några timmar eller dagar/år kan det bli rätt mycket eltillskott då det rör dagar när energibehovet kan vara över 100 kWh/dygn.
Eltillskottet är inte oroande högt, jag tycker bara att det ser lite konstigt ut med tanke på de relativt få drifttimmarna och det låga antalet starter/dygn som registrerats.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Min gissning är att det är samma storlek på värmepump som jag har och detta skulle då förklara siffrorna.
Det behöver inte betyda att det är ett högtempsystem, men kolla vilken värmekurva som den har nästa gång du är där?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag ska kolla vad det är för storlek på pumpen och värmekurva när jag får möjlighet, det bor en äldre man där nu ensam och han gör av med ca 14 000 kw per år. Ska bli spännande att kolla kurva och hur elementen är strypta.

Att det bara skulle vara en 5kw pump känns klent, men man kanske var lite försiktigare för 11 år sen.
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Har hela huset varit uppvärmt? Det har förekommit att framför allt äldre personer bara har värmt en del av huset. Det ändrar relationen mellan tillsatsel och kompressortid.

Även med en 7 kW pump blir det en mycket hushållsel, ca 6000 kWh, med tanke på att det är en person.

Tycker också det är konstigt med 130 meter borrhål till en pump på 7 kW i norra Norrbotten. Man var snål med borrhålen förr men så snål tror jag inte man var. Håller med Carl där, 5 kW verkar rimligare. Då verkar antalet gångtimmar per år lågt. 1930 isolerade man inte speciellt bra men utbyggnaden kanske är en stor del av totala ytan.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vet inte om hela huset har varit uppvärmt, kollade precis igenom energideklarationen:

"Din byggnad använder totalt 11 000 kWh för uppvärmning och varmvattenberedning. För att bevara
eller förbättra inomhusmiljön är det även viktigt att du ser över ventilationen. Läs mer om detta i
kapitlet Åtgärder för sund inomhusmiljö.
Efter registrering i Boverkets energideklarationsregister så har din byggnad fått följande värden:
Energiprestanda: 83 kWh/m², år
Referensvärden: 117 - 144 kWh/m², år (statistiskt intervall)"

Om det är en 5kw pump sÃ¥ tycker jag ocksÃ¥ att antalet gÃ¥ngtimmar är lÃ¥gt, är det som Rikard säger att det krävs sÃ¥ hög framledningstemp att pumpen stannar sÃ¥ är ju det inge vidare. Med lite tur sÃ¥ kanske anläggningen gÃ¥r att trimma lite  :) Farbrorn som bott där har nog inte pillat sÃ¥ mkt och installatörer inbillar jag mig gör vanligtvis endast en "grovjustering"
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
installatörer inbillar jag mig gör vanligtvis endast en "grovjustering"

Typ, de ställer in kurvan efter kartan i manualen och trycker på "on" på strömbrytaren...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det är en 5 kw pump och värmekurvan står på 7, jag är van IVTs styrsystem så jag vet inte om det är högt el lågt?
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det är en 5 kw pump och värmekurvan står på 7, jag är van IVTs styrsystem så jag vet inte om det är högt el lågt?

Som jag trodde, samma storlek som min (kanske lite klen för ditt hus) och det är inte högtempsystem.
Kurva 7/0 (om ratten står på noll) tyder på att huset bör klara -30 °C och lite till innan framledningen går över 55 °C och värmepumpen blir en elpanna.

Tillskottet ligger på 6,7% av drifttiden, det går säkert att få ner lite om man justerar upp TS-°min.
Finns inte manualen kvar i huset så hittar du den på Nibes hemsida:

http://www.nibe.se/nibedocuments/11194/611411-4.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tittar på hus med bergvärme - detta är väl OK siffror?
« Svar #13 skrivet: 01 september 2014, 07:45:53 »
Ja 5kw känns absolut lite klent, jag tror att han har eldat en del i kaminen också. Det har jag iofs inga problem att göra heller, elda är trevligt! Ratten stod på 3, hur påverkar det? Är det förresten en "parallell" höjning av kurvan?

MÃ¥ste ta och sätta mig in i det där med gradminuter sÃ¥ jag kan tweaka lite  .,;-

Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tittar på hus med bergvärme - detta är väl OK siffror?
« Svar #14 skrivet: 01 september 2014, 09:00:35 »
Kurva 7/+3 skär 55 °C vid strax under -20 °C ute.
Det kan ju vara så att kurvan inte är OK och att du får börja med att trimma in rätt kurvlutning.
Se till att termostaterna står på max då du trimmar in kurvan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!