Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur effektiva är luftvärmepumparna?  (läst 6354 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad inkognito

  • certifierad kylmek, verkstadsmek
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump is the shit
Hur effektiva är luftvärmepumparna?
« skrivet: 10 mars 2006, 18:13:14 »
Hej alla luftvärmepumpare.

Jag funderar på hur mycket man sparar in i energiåtgång, genom att installera en luftvärmepump.

Finns det några Norrbottningar som kan dela med sig av erfarenheter.
Jag ska köpa hus i Boden, som är ganska kallt på vintrarna, och vill veta när den slutar vara lönsam för värme.

/Stefan
Bor i 125 kvm villa som haft direktel, konverterad till vattenburet system, med en Nibe 1245-6 och ett 160m hål i september 2010.

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Hur effektiva är luftvärmepumparna?
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2006, 22:31:48 »
Det är mÃ¥nga faktorer som spelar in men du kan spara över 50% med rätt pump som är rätt installerad/placerad och hyfsat öppen planlösning (sÃ¥ luften kommer Ã¥t att värma)!  De ger bra värmekomfort dessutom.                                                 Mvh Joakar                     

Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad inkognito

  • certifierad kylmek, verkstadsmek
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump is the shit
SV: Hur effektiva är luftvärmepumparna?
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2006, 22:38:45 »
Okej vi har nämligen kollat på ett 125 kvm hus med 59 kvm garage som förbrukar 32000 kWh/år och jag funderar på att värma upp garaget med en L/L pump, och installera en ordentlig braskamin i huset. Garaget har väldigt öppen planlösning, men huset är inte lika öppet. Kanske man ska satsa på en pump till garaget i alla fall, det jag inte gillar med L/L i huset är att jag vill inte ha den stora klumpen inne på väggen, de är ju inte så estetiska oftast, men i garaget spelar det mindre roll.

/Stefan
Bor i 125 kvm villa som haft direktel, konverterad till vattenburet system, med en Nibe 1245-6 och ett 160m hål i september 2010.

Utloggad inkognito

  • certifierad kylmek, verkstadsmek
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump is the shit
SV: Hur effektiva är luftvärmepumparna?
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2006, 19:28:24 »
Verkar inte finnas norrbottningar som har jämfört förbrukning före/efter, eller så har dem gjort det och upptäckt att dem gjort en dålig affär. Kom igen nog måste det finnas någon norrbottning som har installerat L/LVP.

/Stefan
Bor i 125 kvm villa som haft direktel, konverterad till vattenburet system, med en Nibe 1245-6 och ett 160m hål i september 2010.

Utloggad J-O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur effektiva är luftvärmepumparna?
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2006, 20:20:32 »
Hej "inkognito"

Platser i landet där temperaturen långa tider ligger under -10 kan bergärmepumpar vara att föredra. Detta om huset är byggt för vattenburen värme och har stora radiatorer, dvs lågtemperatursystem. I annat fall måste radiatorerna bytas ut.


Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Hur effektiva är luftvärmepumparna?
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2006, 20:34:57 »
Hej "inkognito"

Platser i landet där temperaturen långa tider ligger under -10 kan bergärmepumpar vara att föredra. Detta om huset är byggt för vattenburen värme och har stora radiatorer, dvs lågtemperatursystem. I annat fall måste radiatorerna bytas ut.



Instämmer! man kan ju faktiskt nästan bära runt köldmediet i spänner stora delar av Ã¥ret. Ja gjorde repövning i Vittangi och det var -38grader, hällde man fotogen pÃ¥ elden sÃ¥ slocknade den som av vatten!  om temperaturen är ovan -10 grader sÃ¥ funkar en Inverter hyfsat, sen fÃ¥r du elda med allt som brinner
Payofftiden blir lång och det får inte bli några reparationer, så kanske den är betald på 6 år!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur effektiva är luftvärmepumparna?
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2006, 21:19:17 »
Just i garage fungerar de bra, när det blir riktigt kallt så kan du ju leva med att den inte riktigt håller den värme du önskar.

Det enda som gör det lite tveksamt i ditt fall är den lilla ytan du skall värma med värmepumpen, 59 m2 kostar inte så mycket att värma... säg att du kan spara ca 2500-3500 kWh/år om du håller +20 grader.

Det ger en ganska lång payoff-tid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad marnyk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur effektiva är luftvärmepumparna?
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2006, 22:50:41 »
Hej från Norrbotten!
Jag har lvp första vintern. Min årsförbrukning kommer att minska med 7 --- 8000 kWh under första året jämfört med tidigare år. Pumpen har jag haft igång ner till -28 grader. Enbart pumpen räcker till ca -8 --- 10grader. Eldar med ved i ugnen när det blir kallare. Vid -15 --- 18 måste jag slå på några element. Har suterräng på 140 kvm. Funderar på att skaffa en pump till på andra plan. Värmen vill inte stiga upp när det blir kallare ute.

Utloggad inkognito

  • certifierad kylmek, verkstadsmek
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump is the shit
SV: Hur effektiva är luftvärmepumparna?
« Svar #8 skrivet: 12 mars 2006, 08:28:26 »
Ja det kanske inte finns så mycket lönsamhet me LVP i så litet garag, kanske bättre skaffa sig oljefyllda radiatorer, istället för plåtskorvarna som är från 78. Det jag har emot Lvp för husbruk är innerdelen =( vart sdka man placera en sån så den inte stör blicken, den e ju inte direkt snygg att glo på. kanske man får börja spara pengar så man kan vattenkonvertera huset och installera jordvärme, alt bergvärme, för elen blir inge billigare, det vi i allafall har tänkt göra, är att sätta i en ordentlig braskamin in i huset.

/Stefan
Bor i 125 kvm villa som haft direktel, konverterad till vattenburet system, med en Nibe 1245-6 och ett 160m hål i september 2010.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Hur effektiva är luftvärmepumparna?
« Svar #9 skrivet: 12 mars 2006, 09:08:33 »
Kamin låter perfekt, komplettera sedan med ett solvärmepaket för tappvarmvatten(ca30000:-). Gratis varmvatten under 6 månader.
Tror det är smart att göra sig så oberoende man kan av stigande elpriser.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur effektiva är luftvärmepumparna?
« Svar #10 skrivet: 12 mars 2006, 09:42:12 »
Jag bor i Älvsbyn det är inte många ställen här som är kallare. Den sämsta besparingen har varit 6000kw den bästa 11500kw detta på en investering på 15-20000:- jag tycker det är helt okay. Eftersom vi även säljer jord o bergvärme kan jag ju lätt jämföra . jordvärmen sparar naturligtvis mer men den kostar också betydligt mer att installera normal pay-off tid är ca 2-3 år på l/l pump , 7-10 år på jord o bergvärme (ju större förbrukning dessto kortare pay-off) Jag anser att man bör ha en värmeförbrukning på minst 20000kw för att jordvärme ska vara intressant om man nu inte har en massa pengar liggande då spelar det ju mindre roll.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Hur effektiva är luftvärmepumparna?
« Svar #11 skrivet: 12 mars 2006, 10:19:11 »
Du kan ju få 2st Fujitsu l/l VP för 30.000:- med tråg/kompressor värmare monterat o klart. Det är ord pris.
L/L VP i kombination braskamin så får du billig värme.

Snacket att pay/off tiden blir så förbaskat lång tycker jag är skitsnack. Visst har norra landet kallaren än södra men det är ju inte -38 grader i norr alltid. Man tar en större VP som är stark när det är kallt så klarar man det bra ändå.

mvh Rickard

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur effektiva är luftvärmepumparna?
« Svar #12 skrivet: 12 mars 2006, 10:33:09 »
Nu är det ju i detta fall inte den mindre besparingen som hindrar honom att köpa, utan mest utseendet och kanske oljudet.

Detta är ju faktiskt något som man inte kan snacka bort, de har sina brister l/l-värmepumparna, men, för de som är beredda att offra plats/utseende och kan stå ut med lite drag/buller i huset så kan de vara en bra lösning, även i Norrbotten.

Besparingen med jord/berg-värmepump eller Pellets blir dock i normalfallet ca dubbelt så stor, minst, payoff-tiden dock längre...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Hur effektiva är luftvärmepumparna?
« Svar #13 skrivet: 21 mars 2006, 00:14:19 »
L/L VP i kombination braskamin så får du billig värme.

Snacket att pay/off tiden blir så förbaskat lång tycker jag är skitsnack. Visst har norra landet kallaren än södra men det är ju inte -38 grader i norr alltid. Man tar en större VP som är stark när det är kallt så klarar man det bra ändå.

mvh Rickard

HÃ¥ller med Rickard, det är väl inte -38 riktigt hela tiden. Jag bor i Västerbottten och jag är väldigt nöjd med min lösning som i stort nu baseras pÃ¥ L/L pump och braskamin trots att jag har ved o pellets att tillgÃ¥.       

Jag har sparat in min pump pÃ¥ ca 1Ã¥r och 1 mÃ¥n och jag hade samma förbrukning som du har nu! Jag monterade själv för tot 12300:- och förbrukningen sjönk till 16400Kw/Ã¥r och jag har endast eldat nÃ¥gra hundra liter ved!     
                                                                                    Mvh  Joakar   
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Hur effektiva är luftvärmepumparna?
« Svar #14 skrivet: 22 mars 2006, 19:42:38 »
Min reflektion på fantastiska besparingar i norrlandsklimat och även annars är att det ofta är mycket svårt att mäta den reälla besparingen då man oftast reagerar som människa på så vis att när man monterat en pump så vill man att den skall orka med så mycket som möjligt och det är denna vilja som ger den största besparingen! Ja är det 20grader när man lägger sig och det skulle vara 18 när man vaknar så må det vara hänt!

Tidigare temperatur 22grader i alla rum, efter installation 22grader + 19 + 18,5 +20 osv.
Energimedvetandet ökar markant! temperaturskillnader uppstår mellan kväll och tidig morgon som tidigare var konstant.

Det är dessutom i norrland vanligt med kaminer, och det är enklare att sköta en Vp och en kamin än 10 elraditorer och en kamin!

När vi talar med andra så jämför vi äpplen med päron helt omedvetet!

Man skall vara fullständigt klar över att om man går ned 1,5 grader i temperatur innomhus under en norrlandsnittvinter så blir det en rejäl besparing!

och därmed kan faktiskt även en luft-värmepump vara bra även om besparingen består till viss del av possitiv energimedvetenhet!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!