Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fäktbuller  (läst 14383 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad X-file

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fäktbuller
« skrivet: 23 november 2005, 13:09:53 »
Skulle vilja veta vad ni tycker om innerdelens fläktbuller,om ni störs av den
och vilken fläkthastiget ni kör med. Jag var medveten om att Toshiba lät relativt
högt enligt R&R tester när jag valde pump men trodde  inte den skulle störa
då den sitter i hallen ovanför entrédörren. Nu låter jag den gå på manuell
och lägsta hastighet för att slippa för mycket sus vilket har gått bra ner till –6 grader.
Har ej haft så mycket kallare i Uppsalatrakten så jag får väl öka fläkten när det blir rejält kallt ….och svälja susljudet. När det är  plus grader kör jag på auto ,då går den på ännu lägre varvtal och låter knappt alls. Finns det någon som har jämfört olika pumpar subjektivt  m.a.p fläktbuller…ett siffervärde på en bullermätare säger ju inte allt om hur ett buller stör,typ.
Jag har en  RAS B-10 EKVP-E
Bor i Uppsalatrakten , har en  Toshiba RAS B-10 EKVP
sedan okt 2005. Vi har ett enplanshus på  ca 120 m2 från 70-talet med tvåglasfönster .relativt dåligt isolerat.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fäktbuller
« Svar #1 skrivet: 23 november 2005, 14:47:50 »
Hej, hemme hos oss störs vi inte det minsta av ljudet från innerdelen (sitter ovanför entredörren), när vi passerar hallen märks det ju natugligtvis men i övrigt upplever vi inget obehag
Kör "alltid" fläkten på auto, det lustiga är att när det är som nu 4-5 plusgrader så går fläkten så sakta att det blir 20-21gr istället för 21-22 som är vår normaltemp, det löser jag med läge 1 eller 2 när jag kliver upp på morgonen. Så fort det blir minusgrader så funkar det för mig mkt. bra med autoläget, upplever att tempen blir jämnare i hela huset med den inställningen
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Fäktbuller
« Svar #2 skrivet: 23 november 2005, 15:52:10 »
Hej Sven A,

Störs för närvarande inte av innerdelens ljudnivå. Har en RAS B-13 som vi kör med manuell inställning på fläktläge 1, vilket med 19 graders inställning ger 21 grader ute i rummen. När det blir kallare tänker jag mig att i första hand öka temperaturen, och i andra hand öka fläkthastigheten, om den ökade värmen inte når ut i rummen som den ska.

Vid läge 3 tycker vi att det blir för hög ljudnivå från innerdelen, trots en bra placering ovanför entrédörren. Lyssnade på en Panasonic "Sverigepumpen" för inköpet i september, men tyckte inte att det var nån större skillnad mot Toshibas modell...

Hälsningar
Micra

1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad berta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fäktbuller
« Svar #3 skrivet: 27 november 2005, 23:11:59 »
Hej! Har ungefär samma erfarenhet som hitillsvarande. Har en RAS10 och fläktpaketet ovanför ytterdörr i hallen. Har hitills haft "auto" på innedelen, men grannen börjar klaga på för högt ljud från ytterdelen. Tycker mig ha märkt att fläkthastigheten och därmed ytterdelens ljudnivå kan variera rätt mycket vid "auto" och detta "varierande" kanske upplevs som störande, så nu provar jag fast läge = 2, allt för grannsämjan! Finns det något tips hur man skulle kunna få ner ljudnivån på ytterdelen ? Kan ett fristående stativ t.ex. hjälpa? (nu konsoler på träpanel).  studs
Bor i Stockholmstrakten. Har haft en Toshiba RAS10 JKVP-E(R410A) sedan mars 2005. Byttes i april 2023 till en Toshiba RAS-35 Edge. Edgemodellen har fördelen att innerdelen sluttar, så kravet på min 5cm luftspalt mot innertaket lätt uppfylls. Märker också helt annan verkningsgrad. Vi har ett 11/2-planshus på 140 m2 från 1980 med treglasfönster. Direktverkande elvärme med nya oljefyllda elektroniska termostater.

Utloggad Hubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • T.C.B
SV: Fäktbuller
« Svar #4 skrivet: 28 november 2005, 09:33:32 »
Citera
men grannen börjar klaga på för högt ljud från ytterdelen.
Du borde valt en tystare pump! ;) Inga märken nämnda eller glömda.
mvh
Enplansvilla ca: 135 kvm, direktel (avstängd utom badrum & toalett) mekanisk ventilation RDAA, braskamin & Panasonic E9CKP5 Norrköping

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fäktbuller
« Svar #5 skrivet: 28 november 2005, 10:40:54 »
Citera
men grannen börjar klaga på för högt ljud från ytterdelen.
Du borde valt en tystare pump! ;) Inga märken nämnda eller glömda.
mvh

Visst kan du ha rätt i detta men som regel gäller oftast att olika typer av maskiner låter när dom levererar *hehe*

Lite mera seriöst, har du mjuuuka gummikuddar som utedelen står på?
Det blir helt klart mera ljud (oljud) från en utedel monterad på en träfasad än på en tegelfasad, i mitt fall hör jag knappt utedelen om jag befinner mig mitt på långsidan av huset och utedelen monterad runt hörnet på gaveln (tegelfasad) och måste lyssna väldigt väl för att höra den inne i huset och det vid många minusgrader

Ett fristående stativ skulle nog hjälpa dig en hel del

Ett annat alternativ är att få grannen intresserad av en llvp då skulle han garanterat sluta klaga *hehe*  (eller byta granne  *hehe* min granne påstår att han inte hör min pump)

Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad Hubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • T.C.B
SV: Fäktbuller
« Svar #6 skrivet: 28 november 2005, 11:43:49 »
Citera
Visst kan du ha rätt i detta men som regel gäller oftast att olika typer av maskiner låter när dom levererar

Lite mera seriöst, har du mjuuuka gummikuddar som utedelen står på?
Det blir helt klart mera ljud (oljud) från en utedel monterad på en träfasad än på en tegelfasad, i mitt fall hör jag knappt utedelen om jag befinner mig mitt på långsidan av huset och utedelen monterad runt hörnet på gaveln (tegelfasad) och måste lyssna väldigt väl för att höra den inne i huset och det vid många minusgrader
Du borde ha valt en bättre balanserad pump ;). Verkar som du har mycket vibrationer.
mvh
Enplansvilla ca: 135 kvm, direktel (avstängd utom badrum & toalett) mekanisk ventilation RDAA, braskamin & Panasonic E9CKP5 Norrköping

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fäktbuller
« Svar #7 skrivet: 28 november 2005, 12:51:35 »
Citera
Visst kan du ha rätt i detta men som regel gäller oftast att olika typer av maskiner låter när dom levererar

Lite mera seriöst, har du mjuuuka gummikuddar som utedelen står på?
Det blir helt klart mera ljud (oljud) från en utedel monterad på en träfasad än på en tegelfasad, i mitt fall hör jag knappt utedelen om jag befinner mig mitt på långsidan av huset och utedelen monterad runt hörnet på gaveln (tegelfasad) och måste lyssna väldigt väl för att höra den inne i huset och det vid många minusgrader
Du borde ha valt en bättre balanserad pump ;). Verkar som du har mycket vibrationer.
mvh

Förstår inte alls vad du menar, skriver ju tydligt att jag inte har det minsta problem med något oljud eller buller Sc:,h Sc:,h Sc:,h
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Fäktbuller
« Svar #8 skrivet: 28 november 2005, 15:59:43 »
Citera
Visst kan du ha rätt i detta men som regel gäller oftast att olika typer av maskiner låter när dom levererar

Lite mera seriöst, har du mjuuuka gummikuddar som utedelen står på?
Det blir helt klart mera ljud (oljud) från en utedel monterad på en träfasad än på en tegelfasad, i mitt fall hör jag knappt utedelen om jag befinner mig mitt på långsidan av huset och utedelen monterad runt hörnet på gaveln (tegelfasad) och måste lyssna väldigt väl för att höra den inne i huset och det vid många minusgrader
Du borde ha valt en bättre balanserad pump ;). Verkar som du har mycket vibrationer.
mvh

Förstår inte alls vad du menar, skriver ju tydligt att jag inte har det minsta problem med något oljud eller buller Sc:,h Sc:,h Sc:,h

På våra pumpar står det Made in Japan, till skillnad från vissa andra.  ;) Är väl som att jämföra en Yamaha R1 med Baotian moppe?  Sc:,h
Är väl i.o.f.s teoretiskt möjligt att det vibrerar mer när 170 vilt vrålande bakhjulshästar släpps lösa än när 3 stackars fjöshästar väser lite?  *roflmao*
Men inte heller jag har något sådant problem!
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: Fäktbuller
« Svar #9 skrivet: 28 november 2005, 18:59:13 »
Och det stÃ¥r förstÃ¥s made in japan pÃ¥ alla komponenter inne i pumpen med ? >:D tjena det ä ju som att tro att alla delar i volvo faktiskt byggs i g-borg  ;D
« Senast ändrad: 28 november 2005, 19:02:15 av mansan »

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fäktbuller
« Svar #10 skrivet: 28 november 2005, 21:32:02 »
 ;D

O fläktljud ä svåra att störas av om man e döv  ;D
O man värmer ett helt hus ibland  ner till -25 ute, med bara en kupefläkt ( om huset e välisolerat o stort som en hundkoja).
 ;D  *roflmao* *roflmao* *roflmao*  ;D
Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fäktbuller
« Svar #11 skrivet: 28 november 2005, 22:15:52 »
Denna tråd visar (så länge den var seriös) tydligt på vad jag upprepade gånger skrivit angående luftvärmepumpar.

Skillnaden när det gäller hur mycket man störs av "fläktljud" varierar oerhört mycket mellan olika personer.

Betydligt mer än vad skillnaden mellan olika värmepumpars buller är.

Man bör därför ha detta med i bedömningen inför ett köp av luftvärmepump.

Blir man störd av PC:n fläktar eller rexoventen, eller liknande fläktljud skall man nog fundera en gång till innan man sätter in en luftvärmepump.

Kanske är det då bättre att ta ett rejält tag i plånboken och sätta in (kanske t.o.m. konvertera direktel till vattenburet) en luft/vatten, mark eller bergvärmepump. Kalkylen på sikt blir många gånger lika god, och bullerproblematiken betydligt mindre.

Luftvärmepumpen är lite som en pulverbantningskur... man får snabb payoff, men på sikt finns inget annat än att ändra (konverterat) livvstil (uppvärmningssystem) som fungerar.

Den ni!  :'(
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad X-file

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fäktbuller
« Svar #12 skrivet: 29 november 2005, 00:02:24 »
Jag kan tillägga att jag störs lite av bullret från innerdelen då det är helt tyst i huset ,vilket det sällan är,och då enbart i hallen. Roade mig med att mäta bullernivån ca 3 m in i hallen på 1:ans fläkt och fick ca 26-27 dBA vilket anses var god sovrumsstandard!  I köket och vardagsrummet blir ljudnivån ca 6 dB lägre dvs knappt hörbart så problemet är väl ganska litet men bör noga övervägas för dem som tänker investera i LvP  ; Roligt att höra allas synpunkter !!
Bor i Uppsalatrakten , har en  Toshiba RAS B-10 EKVP
sedan okt 2005. Vi har ett enplanshus på  ca 120 m2 från 70-talet med tvåglasfönster .relativt dåligt isolerat.

Utloggad berta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fäktbuller
« Svar #13 skrivet: 29 november 2005, 00:13:13 »
Jag kan tillägga att jag störs lite av bullret från innerdelen då det är helt tyst i huset ,vilket det sällan är,och då enbart i hallen. Roade mig med att mäta bullernivån ca 3 m in i hallen på 1:ans fläkt och fick ca 26-27 dBA vilket anses var god sovrumsstandard!  I köket och vardagsrummet blir ljudnivån ca 6 dB lägre dvs knappt hörbart så problemet är väl ganska litet men bör noga övervägas för dem som tänker investera i LvP  ; Roligt att höra allas synpunkter !!
Har Du något tips på billig mätare för buller ??
Bor i Stockholmstrakten. Har haft en Toshiba RAS10 JKVP-E(R410A) sedan mars 2005. Byttes i april 2023 till en Toshiba RAS-35 Edge. Edgemodellen har fördelen att innerdelen sluttar, så kravet på min 5cm luftspalt mot innertaket lätt uppfylls. Märker också helt annan verkningsgrad. Vi har ett 11/2-planshus på 140 m2 från 1980 med treglasfönster. Direktverkande elvärme med nya oljefyllda elektroniska termostater.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Fäktbuller
« Svar #14 skrivet: 29 november 2005, 02:07:42 »
Och det står förstås made in japan på alla komponenter inne i pumpen med ? >:D tjena det ä ju som att tro att alla delar i volvo faktiskt byggs i g-borg  ;D
Rickard skrev att tråden inte längre är seriös??  :o
Volvo står väl som garant för att komponenterna är bra? Känns väl bättre än om det är Qingqi / Baotian/Pizzerian Nova i Hyltebruk?? Oavsett om komponenterna kommer från Burkina Faso / Schweiz.
Ja, jag tror på fullt allvar att ursprungslandet för en produkt kan vara en kvalitetsstämpel i sig, det är en garanti att det blir bra i det här fallet!
Mindre bra kvalitet, Kina, Malaysia, Elfenbenskusten, Liberia osv i detta fall. Om det gäller t.ex. ätpinnar/mahjongspel kan det vara annorlunda.  ???  ;)

;D

O fläktljud ä svåra att störas av om man e döv  ;D
O man värmer ett helt hus ibland  ner till -25 ute, med bara en kupefläkt ( om huset e välisolerat o stort som en hundkoja).
 ;D  *roflmao* *roflmao* *roflmao*  ;D

Och ännu mindre när man är död!  Sc:,h Eller ensam på en öde ö i västindien? På fjällvandring i Abisko? Eller räcker det med öronproppar?  ???
Kupefläkt? Är det vad du jämställer din med? Själv har jag en Toshiba!  *roflmao*
Annars är ju isoleringen faktiskt nyckeln till framgång, jämför med gunnebostängsel i väggar och tak, då kan du ju ha effekt 50 kW och du får ändå inte varmt. Så jag föreslår att du börjar med att tilläggsisolera.  :D Då kan du ju kanske få upp lite värme i kåken trots valet av pump!  ???  ;D

Luftvärmepumpen är lite som en pulverbantningskur... man får snabb payoff, men på sikt finns inget annat än att ändra (konverterat) livvstil (uppvärmningssystem) som fungerar.

Den ni!  :'(
Det kan också ses som en 5-10 årig väntan på den riktiga genomtänkta investeringen när allt blivit både bättre och billigare när riktningen på den långsiktiga energipolitiken är mer tydlig! Funderade på Comfortzone eftersom den i teorin passade oss perfekt, men den var "för ny" och politiken för osäker.
Det kanske inte ens blir värmepump utan Ved / Pellets / Solfångare / annan som även du Rickard sagt tidigare. Då sitter många med sina 150000 kronors investeringar, som dom aldrig fick avskrivna. Då tar vi andra tagit våra 100000 kr intjänade pengar och slänger in lite ved från sommarstugetomten i den nyinköpta/nyutvecklade kombinerade ved/pellets/raps/havre/gräs/frånluftsvp/solfångarpannan.  *roflmao*
Ps. Har inte plockat bort ett enda vattenelement av den orsaken.

Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!