Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme till ack-tank  (läst 8486 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mupparna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Köping
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bergvärme till ack-tank
« skrivet: 26 januari 2012, 11:24:30 »
Hej alla.

Försöker komma pÃ¥ nÃ¥gon bra lösning att fÃ¥ ihop bergvärme med ackumulator tank, vattenmantlad kamin och i framtiden även solvärme, men det är främst hur bergvärmen ska kopplas in som skapar huvudbry  huvuddunk
Skickar med en bild på hur jag tänkt så här långt, kom gärna med kritik och förslag på lösningar.

Idén är att kamin/solvärme ska kunna stå för allt varmvatten behov och uppvärmning av huset så länge det finns värme att tillgå i ackumulator tanken, när den värmen tar slut så ska värmepumpen ta över värme produktionen.

Finns det shunt grupper som kan skicka en styrsignal vid en viss tempratur och starta värmepumpen?

Tack på förhand
Micke

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme till ack-tank
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2012, 15:20:29 »
Ärligt så förstår jag inte varför du ska ha en bergvärmepump?
Med en sån anläggning så planerar du ändå inte att den ska få jobba säskillt mycket?
En billig luft/vatten typ Airwell skulle jag rekommendera.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme till ack-tank
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2012, 16:07:23 »
Carl N:s förslag låter ungefär som jag tänkt. Jag har en billig L/V pump (Sfinx) och solfångare och vedpanna. Jag behöver lite spets när det sjunker under -15C och det är inte ofta, om du inte bor riktigt långt norrut.
Om du bara skall använda bergvärmepumpen som spetsvärme kan det nog vara lönsammare att bara köra elpatron - om du ser till kostnaden för totalinvestering kontra löpande drift.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärme till ack-tank
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2012, 16:37:23 »
om vi tänker oss att vi sätter värmepumpens framledningsgivare på systemframledningen till radiatorer/golvvärme så kommer ju värmepumpen hela tiden räkna gradminuter och endast starta i det fall som temperaturen sjunker under det börvärde som indikeras av kurvan när väl gradminuterna räknat ner till start.

Ett annat alternativ är att ha ett övergripande styr som håller kontroll på alla delar i anläggningen och som även skickar en startsignal till värmepumpen vid behov.

Men i övrigt håller jag med föregående inlägg. Bergvärme som spets känns onödigt dyrt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Bergvärme till ack-tank
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2012, 17:37:16 »
Kaminen skall absolut jobba direkt mot tankens hela volym, istället för via solslingorna.
Använd så grova anslutningar som du kan och koppla helst så att du kan värma tanken
med självcirkulation om det skulle bli strömavbrott.

Det finns shuntstyrningar som kallar på hjälp när de står X% öppna. När sol och ved har
gjort jobbet så skall vi inte ge VP en chans att starta överhuvudtaget.

Ekonomin i det hela är förstås en helt annan fråga...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad mupparna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Köping
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme till ack-tank
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2012, 17:39:11 »

Bergvärme pumpen finns redan idag (fanns när jag köpte huset) tänker inte slänga ut den för att köpa en billig LL värme pump. Så då är det inga tveksamheter där, skulle kanske vart tydligare med det i första inlägget.

Det som ska inhandlas är alltsÃ¥ vattenmantlad kamin  studs och ackumulator tank + inkoppling delar, frÃ¥gan är hur man ska lösa driften och inkoppling pÃ¥ hela systemet, finns det kanske externa styrsystem som klarar hantera fler värme källor? Vart hittar man det i sÃ¥ fall?

Elen lär knappast bli billigare än vad den är idag, speciellt efter dagens förslag frÃ¥n riksdagen om att förbjuda det höga tillsvidare priset sen ska vi ju alla köra elbilar om nÃ¥gra Ã¥r. Dubbelt elpris om 5 Ã¥r känns nog inte sÃ¥ orealistiskt sÃ¥ jag kopplar gärna in allt sÃ¥ bergvärme fÃ¥r jobba sÃ¥ lite som möjligt och ta tillvara pÃ¥ den billigare energin sÃ¥ som ved och i framtiden sol. (förtänksamhet)  *vinkar*

Utloggad mupparna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Köping
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme till ack-tank
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2012, 17:45:40 »
Kaminen skall absolut jobba direkt mot tankens hela volym, istället för via solslingorna.
Använd så grova anslutningar som du kan och koppla helst så att du kan värma tanken
med självcirkulation om det skulle bli strömavbrott.

Det finns shuntstyrningar som kallar på hjälp när de står X% öppna. När sol och ved har
gjort jobbet så skall vi inte ge VP en chans att starta överhuvudtaget.

Ekonomin i det hela är förstås en helt annan fråga...

Okej, så kamin kopplar jag med fördel in mot hela tankens volym låter ju helt klart vettigt. Hur långt upp bör den kopplas in? ända uppe i toppen?

Shuntstyrning som kallar på "hjälp" skickar dom en elektroniskt signal på "hjälp"? några förslag på vart jag kan läsa mer om sådana styrningar?

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Bergvärme till ack-tank
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2012, 18:15:11 »
Ja, hela volymen skall det vara för att resultatet av en eldning skall räcka så länge som möjligt...
Dock får man alltid en konflikt mellan ved och sol, på så vis att vid vedeldning vill man släppa
returen så lågt som möjligt i tanken. Detta motverkar då solens chanser att bidra till förvärmning
av varmvatten på temperaturer lägre än radiatorreturens. Min solfångare gick idag med temperaturer
runt 25 grader pÃ¥ taket och 17 grader i botten av lÃ¥gtemp.tanken  Thumbsup

Det jag har gjort för att hindra VP från att starta är att VP får se ett fast motståndsvärde som motsvarar
t.ex. 60 grader i stället för sin riktiga givare i de fall man inte vill att den skall starta.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bergvärme till ack-tank
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2012, 18:26:49 »
vad är det för värmepump?

Min thermia har en EVU ingång. Nu mins jag inte men har för mig att om man kortsluter denna ingång så förhindras pumpen att starta. Typ så. Extremt enkelt är det i alla fall.

Exempelvis har jag med hjälp av förslag från Lexus här på forumet kopplat en trådlös termostat som när den slår i från går mot denna ingång, fast då med ett motstånd som ger en "nattsänkning". Har man denna på max så kommer inte VP gå heller. För då är man nere på en framledning som är så låg att värmepumpen går ner till sitt minimivärde om 10grader, som är typ en säkerhetsfunktion mot frysning etc.

Om det hade vart min egen anläggning som jag byggde har jag använt en abelko imse som fått styra hela rasket - Solpumpar, kurvor, shuntar, ventiler, motionering, värmepump osv. Samt då förstås mäta och logga momentant och historiskt effektleverans och förbrukning samt hantering och förmedling av larm. etc
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad mupparna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Köping
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme till ack-tank
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2012, 18:27:43 »
Ja, hela volymen skall det vara för att resultatet av en eldning skall räcka så länge som möjligt...
Dock får man alltid en konflikt mellan ved och sol, på så vis att vid vedeldning vill man släppa
returen så lågt som möjligt i tanken. Detta motverkar då solens chanser att bidra till förvärmning
av varmvatten på temperaturer lägre än radiatorreturens. Min solfångare gick idag med temperaturer
runt 25 grader pÃ¥ taket och 17 grader i botten av lÃ¥gtemp.tanken  Thumbsup

Det jag har gjort för att hindra VP från att starta är att VP får se ett fast motståndsvärde som motsvarar
t.ex. 60 grader i stället för sin riktiga givare i de fall man inte vill att den skall starta.

Konflikt mellan sol och ved borde väl inte hända så jätte ofta, speciellt när det oftast är vinter då man eldar i kaminen och dagtid när solen skiner är man på jobbet. men jag förstår din tanke.
Har du nå inkopplings förslag på hur du kopplat ihop värmepump, ackumulator, kamin och sol.?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme till ack-tank
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2012, 20:09:36 »
Vet inte hur eviheat styr men gissar att den styr på framledning. du kan montera en extra eller ev flytta befintlig framledningsgivare till röret som går från tanken till shunten då kommer vp att stanna när tanken är varm samt starta när tanken senare kallnar. Vp ska ladda in värmen i toppen på tanken samt ta in vatten från tankbotten eller via t rör till rad retur men du måste antagligen montera en backventil på ledningen mellan vp och tanken annars kan det bli självcirkulation och hett vatten in i vp är inte så bra. Jag kör ungefär enligt ovanstående och det verkar funka bra har bara provat i ca en vecka.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme till ack-tank
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2012, 20:13:57 »
Missade att du bereder vv i tanken men det bör gÃ¥ att koppla in vp i mitten pÃ¥ tanken  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mupparna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Köping
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme till ack-tank
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2012, 09:57:25 »
vad är det för värmepump?

Min thermia har en EVU ingång. Nu mins jag inte men har för mig att om man kortsluter denna ingång så förhindras pumpen att starta. Typ så. Extremt enkelt är det i alla fall.

Exempelvis har jag med hjälp av förslag från Lexus här på forumet kopplat en trådlös termostat som när den slår i från går mot denna ingång, fast då med ett motstånd som ger en "nattsänkning". Har man denna på max så kommer inte VP gå heller. För då är man nere på en framledning som är så låg att värmepumpen går ner till sitt minimivärde om 10grader, som är typ en säkerhetsfunktion mot frysning etc.

Om det hade vart min egen anläggning som jag byggde har jag använt en abelko imse som fått styra hela rasket - Solpumpar, kurvor, shuntar, ventiler, motionering, värmepump osv. Samt då förstås mäta och logga momentant och historiskt effektleverans och förbrukning samt hantering och förmedling av larm. etc

tjena
det är en evi heat split 10 bergvärme pump,
ska sätta mig och gå igen elschemat till pump och se vad det finns för lösningar.

Vet inte hur eviheat styr men gissar att den styr på framledning. du kan montera en extra eller ev flytta befintlig framledningsgivare till röret som går från tanken till shunten då kommer vp att stanna när tanken är varm samt starta när tanken senare kallnar. Vp ska ladda in värmen i toppen på tanken samt ta in vatten från tankbotten eller via t rör till rad retur men du måste antagligen montera en backventil på ledningen mellan vp och tanken annars kan det bli självcirkulation och hett vatten in i vp är inte så bra. Jag kör ungefär enligt ovanstående och det verkar funka bra har bara provat i ca en vecka.

Det sitter inga givare på framledningen synligt i på rören, sitter väl sannolikt innanför skalet, ska ta helgen och skruva bort och ta mig en titt =)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!