Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Jisse
« skrivet: 17 januari 2024, 16:19:43 »

"Medeltemperatur in till FTX under perioden ovan var +3.7 grader. Samma för utetemperatur var -5.4 grader. Det innebär en temperaturskillnad i marken på i genomsnitt +9.1 grader. "

Sedär ja, jag är inte så dum som jag ser ut och killgissar 9dT  "love"


En villa utanför skellefteå som har markförlagd förvärmning av ventilationsluften, kallast inluft som lägst +3°.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 13 januari 2024, 23:38:17 »

"Medeltemperatur in till FTX under perioden ovan var +3.7 grader. Samma för utetemperatur var -5.4 grader. Det innebär en temperaturskillnad i marken på i genomsnitt +9.1 grader. "

Sedär ja, jag är inte så dum som jag ser ut och killgissar 9dT  "love"
Skrivet av: Jisse
« skrivet: 13 januari 2024, 22:08:12 »

...därav vill jag köra en sluten köldbärarkrets, i kollektorslang och billigt bilvärmepaket. Fattigmansmarkvärme som Marklund sa =)
Är nog svårt att veta exakt vid vilken period man ska skydda sig mot mögeldöden i markventilationslösningen  :o


Det kan nog vara en avvägning som inte alltid är enkel att avgöra, men om uteluften är kallare än vad marktempen är så borde det vara lugnt?


En annan sak, just angående att köra en sluten köldbärarkrets med bara en cirkulationspump ansluten, om man skulle låta köldbäraren cirkulera i en gjuten platta, alltså som "golvvärme", skulle det fungera, om man leker med tanken att köldbärarvätskan aldrig går under 0 grader, utan vintern igenom håller plusgrader (är det vettigt att anta)?


Om man tänker att man har 100 meter slang nedgrävd, precis som vid jordvärme, och en gjuten platta med golvvärmeslingor, att bara låta köldbärarvätskan cirkulera, om man då "får ut" 10 watt × 100 meter, och har slang i plattan, har man då konstant 1 kw "golvvärme" som aldrig blir kallare än vad köldbärarvätskan blir?

Temperaturen i garaget blir väl antagligen mer som i ett kallt kylskåp, eller en för varm frys, vilka problem kan man få, kondens?
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 13 januari 2024, 21:45:30 »


Ja, det bygger ju på att det är luft som tas från uteluften och förs in i byggnaden.

Luften vintertid (om det är kallt) håller ju förhållandevis lite fukt, och ju längre in luften kommer i röret desto varmare blir den, och luften "orkar" således hålla mer fukt ju längre in i röret luften kommer.

Det är så som jag förstått det, att det är framförallt under sommarhalvåret man får kondens i röret, dvs då uteluften är varmare än vad röret i marken är, då fäller den varma luften ifrån sig sin fukt mot det relativt kalla röret i marken.. det är förövrigt driften under sommarhalvåret som brukar anges som skäl till att inte använda denna typen av markförlagd ventilationsförläggning, då det kan/kommer att kunna bildas kondens och om rätt(fel) förutsättningar uppstår också mögelbildning.

...därav vill jag köra en sluten köldbärarkrets, i kollektorslang och billigt bilvärmepaket. Fattigmansmarkvärme som Marklund sa =)
Är nog svårt att veta exakt vid vilken period man ska skydda sig mot mögeldöden i markventilationslösningen  :o


Edit:
Okej, vi leker med tanken:

Umeå, 4.5°C medelutetemperatur. 150 kalldagar/år, -4.5°C i snitt, markmedeltemperatur över året på 140 cm djup (för enkelhetens skull, 4.5°C).

Dubbeltermostatstyrning, eller Shellystyrning av spjäll, hjälpfläkt, och cirkulationspump, som sitter intill bilvärmepaketet. 

150 dygn × 24h × 9 dT × 1.2 g/l × 70 l/s  × 0.001 kW/W = 2722 kWh,

 låter kanske inte som mycket, MEN, frånluftsvärmepumpen kommer ju jobba som om det vore 4,5°C ute, i snitt, eller kanske 0°C om man ska vara krass.,dvs ca 300 Win, men samtidigt är klimatskalet drabbat av den betydligt lägre utomhustemperaturen, så det blir en svårberäknad mix.

Mitt hus har 70W/K i transmissionsförluster och 84W/K i ventilationsförluster, så det är ju typ i samma härad.
55/45 för att göra det enkelt, ger att kompressorn kommer vilja maxa pga transmissionen, och köra på minfrekvens för ventilationen, så [1.4-0.3]× 0,55 = 0.9 kWin, alltså 0.5kWin besparing (1800 kWh?)

Inte illa pinkat kan jag tycka!

Hittade en väldigt intressant sida som har testat din idé i praktiken!  tummenupp

Kanske finns siffror där att jämföra med?

https://villasolkraft.wordpress.com/2015/01/23/passiv-markvarme-ar-grejen/
Skrivet av: Jisse
« skrivet: 13 januari 2024, 20:09:25 »

Inte så säker på att det fungerar med rör i backen. Det ska in luft med i röret, varifrån ? Det blir från friska luften och på vintern så är minus, på något ställe så fäller det ut kondens och det kommer att frysa i röret. Efter ett tag så kommer det att bli en ispropp som täpper till röret och t.o.m spränger det.


Ja, det bygger ju på att det är luft som tas från uteluften och förs in i byggnaden.

Luften vintertid (om det är kallt) håller ju förhållandevis lite fukt, och ju längre in luften kommer i röret desto varmare blir den, och luften "orkar" således hålla mer fukt ju längre in i röret luften kommer.

Det är så som jag förstått det, att det är framförallt under sommarhalvåret man får kondens i röret, dvs då uteluften är varmare än vad röret i marken är, då fäller den varma luften ifrån sig sin fukt mot det relativt kalla röret i marken.. det är förövrigt driften under sommarhalvåret som brukar anges som skäl till att inte använda denna typen av markförlagd ventilationsförläggning, då det kan/kommer att kunna bildas kondens och om rätt(fel) förutsättningar uppstår också mögelbildning.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 13 januari 2024, 19:51:56 »

Inte så säker på att det fungerar med rör i backen. Det ska in luft med i röret, varifrån ? Det blir från friska luften och på vintern så är minus, på något ställe så fäller det ut kondens och det kommer att frysa i röret. Efter ett tag så kommer det att bli en ispropp som täpper till röret och t.o.m spränger det.
Skrivet av: Jisse
« skrivet: 13 januari 2024, 19:01:52 »

Ser rätt ut, förutom "+4800h" och att jag får flödeshastigheten till 2.2 m/s?

Och ja, du har rätt i att man vinner på det sålänge rörtempen är högre än utetemperaturen, så win-win senhöst-vinter-vår, men förlust på senvåren och sommaren (fast då kan man ju kyla huset iofs ^^

Jag gillar idén, men tycker markkollektor verkar bättre, rent tekniskt. Fast sjukt simpelt med 160mm ventrör iofs, men de kommer ju rosta tyvärr. Plaströr funkar, men leder energiöverföringen mycket sämre.

:)

Har ett 40 m² garage jag skulle kunna prova på, men hur långa slingor/rör behöver man? (Har minigrävare iofs : )


Aj, aj, ja, undra var jag fick fram mitt flöde av för matematisk formel.  Sc:,h  .,;-

Men det blev ju åt rätt håll med det lägre flödet du räknade fram.  tummenupp

Lite sugen på att testa i ett garage jag också, men det är bara ungefär 25 kvadrat.

Hade varit intressant, det kan ju, om tempskillnaden blir hyfsad ge en del energi som det verkar, och ett garage av enklare modell är ju ett lämpligt objekt att utvärdera ett test på.. men det kräver ju lite arbete.

Hade isf tänkt nyttja någon typ av plaströr, men frågan är hur mkt sämre plast är än metall ifråga om överföring av värme?
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 13 januari 2024, 18:47:51 »

Om man räknar på en luftomsättning för att ventilera en villa på 130 m2 med 0,35 liter/sekund kontinuerligt så verkar sifrorna se ut enligt nedan:

0,35L/S x 130 M2 = 45,5 L/S

45,5 L/S × 60 S = 2730 L/M

2730 L/M × 60 M = 163,8 M3/H


Om man antar att man väljer att lägga ner ett 40 meter långt cylindriskt rör med innerdiameter 160 mm så har röret en volym som rymmer 804 liter (0,84 m3) luft kontinuerligt.

För att få igenom de 163,8 m3 luft som motsvarar 0,35 L/S på en timme ska luftflödet mao vara 11,39 M/S igenom röret i marken, om jag räknat rätt?

163,8 m3/60min = 2,73 m3/min

2,73 m3/60sek = 45,5 l/sek

45,4 l/s × 40 meter rör a 20,1 liter luft/meter rör = 11,39 meter/sekund i lufthastighet?


Är det rätt och rimligt räknat, eller har jag villat bort mig någonstans i matematiken?



Och hur mycket värmeöverföring kan man förvänta sig hinner ske vid denna lufthastighet?


Går det ha sådant flöde i ett 40 meter långt rör, och vad behöver man isf för "fläkt"?



Om man skulle anta att luften värms 5 grader relativt utetemperaturen som råder under 200 av årets dagar så borde det väl se ut enligt nedan:

45,5 l/s x 1,2 g/l × 5k +4800h = 1310 kwh?

Och om luften värms 10 grader relativt utetemperaturen:

45,5 l/s × 1,2 g/l × 10k × 4800h = 2620 kwh.

Korrekt?

Ser rätt ut, förutom "+4800h" och att jag får flödeshastigheten till 2.2 m/s?

Och ja, du har rätt i att man vinner på det sålänge rörtempen är högre än utetemperaturen, så win-win senhöst-vinter-vår, men förlust på senvåren och sommaren (fast då kan man ju kyla huset iofs ^^)

Jag gillar idén, men tycker markkollektor verkar bättre, rent tekniskt. Fast sjukt simpelt med 160mm ventrör iofs, men de kommer ju rosta tyvärr. Plaströr funkar, men leder energiöverföringen mycket sämre.

:)

Har ett 40 m² garage jag skulle kunna prova på, men hur långa slingor/rör behöver man? (Har minigrävare iofs : )

Edit: Kom just på att man behöver en FLVP i sagda garage för att dra nytta av "markventilationen.", annars blir det ett passivgarage som du sa, med minusgrader på senvintern :S

Har 1000-2000 kWh förbrukning i garaget i dagsläget, så det är ju inga stora besparingar man kan göra tyvärr.

Nån som har en halv F730/F750 till övers? Är ju van vid överventilation i huset *roflmao* :-))
Skrivet av: Jisse
« skrivet: 13 januari 2024, 18:00:44 »

Om man räknar på en luftomsättning för att ventilera en villa på 130 m2 med 0,35 liter/sekund kontinuerligt så verkar sifrorna se ut enligt nedan:

0,35L/S x 130 M2 = 45,5 L/S

45,5 L/S × 60 S = 2730 L/M

2730 L/M × 60 M = 163,8 M3/H


Om man antar att man väljer att lägga ner ett 40 meter långt cylindriskt rör med innerdiameter 160 mm så har röret en volym som rymmer 804 liter (0,84 m3) luft kontinuerligt.

För att få igenom de 163,8 m3 luft som motsvarar 0,35 L/S på en timme ska luftflödet mao vara 11,39 M/S igenom röret i marken, om jag räknat rätt?

163,8 m3/60min = 2,73 m3/min

2,73 m3/60sek = 45,5 l/sek

45,4 l/s × 40 meter rör a 20,1 liter luft/meter rör = 11,39 meter/sekund i lufthastighet?


Är det rätt och rimligt räknat, eller har jag villat bort mig någonstans i matematiken?



Och hur mycket värmeöverföring kan man förvänta sig hinner ske vid denna lufthastighet?


Går det ha sådant flöde i ett 40 meter långt rör, och vad behöver man isf för "fläkt"?



Om man skulle anta att luften värms 5 grader relativt utetemperaturen som råder under 200 av årets dagar så borde det väl se ut enligt nedan:

45,5 l/s x 1,2 g/l × 5k +4800h = 1310 kwh?

Och om luften värms 10 grader relativt utetemperaturen:

45,5 l/s × 1,2 g/l × 10k × 4800h = 2620 kwh.

Korrekt?

Skrivet av: Jisse
« skrivet: 09 januari 2024, 15:15:24 »

Jag gillade idén om fattigmansjordvärme, dvs glykolslingor i mark, till vatten/luftvärmeväxlare, sen friskluftskanal till huset. Dock i min mening dålig payoff då jag redan har luftsolfångare och typ mindre än 5000 kWh/år förbrukning för ventilation/varmvatten/värme per år (eldar lite ved istället för el-spets).

Nån får gärna räkna på det, men ett snabbt killgissningsöverslag för mig ger:

Antar oändligt lång och bred ventilationskanal, 10°C markluft istället för 5°C medeltemp i Umeå.

200 uppvärmningsdygn per år med <10°c

4800h/år

60 l/s × 1.2 g/l × 5K × 4800h × 1 J/(g×K) = 1728 kWh brutto.

Med värmepump ökar COP från; 2.71 -> 3.25

Med 0°C snittemp, kontra 10°C markluftvärme, allt samma, fördubblas förtjänsten, 3456 kWh brutto,
2.18 -> 3.25 COP

Blir ju en viss effekt, men vinsteffekten är nog mest "kännbar" på hösten/, vet att marktempen går mot 0°C rätt så snabbt här i Norr.

Får ta och simulera en riktig körning för att få fram sann besparing netto. Men det kommer ta ett tag...


Å andra sidan om marktempen snabbt går ner till 0, och kanske håller sig där under hela vintern?..

såå blir ju "vinsten" trots allt ganska stor då lufttemperaturen stora delar av året är betydligt kallare under stora delar av vintern.


Jag tänker att ju kallare det blir, desto större nytta ger förvärmningen, då man ser till totalen över året?


Hur långa rör och med vilken dimension kan man tänkas behöva för att undvika en för kraftig nedkylning av rörets omkringliggande mark?


Om man leker med tanken att man tex har ett garage på 25-30 m2, isolerat förstås, och med bara naturligt självdrag.

Är det görbart att kunna räkna med att garaget blir "passivgarage" om man tex gräver ned markrör för förvärmning och installerar en reglerbar fläkt för frånluft, drar ner luftomsättningen och försöker balansera det till att behöva minimalt med luftombyte, eller bara strypa ned självdraget till minsta möjliga, alternativt komplettera med npgon enklare mini-värmeväxlare?

Hur långt in på hösten/vintern räcker förvärmningen till innan det behöver kompletteras med annan värmekälla?


Vore intressant att höra vad man kan förvänta sig för mängd energi, är det möjligt med 10 watt/meter rör kontinuerligt, eller är det mer eller mindre?

Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 09 januari 2024, 15:00:29 »

Har ingen egen erfarenhet men marken håller nån plusgrad hela vintern så är den bara nergrävd ordentlig och tillräckligt lång så borde den ge minst 0 C.
Sen får du räkna på medeltemp ute och luftväxlingen för att få nån uppkattning på hur många kWh detta kan spara.

Jag gillade idén om fattigmansjordvärme, dvs glykolslingor i mark, till vatten/luftvärmeväxlare, sen friskluftskanal till huset. Dock i min mening dålig payoff då jag redan har luftsolfångare och typ mindre än 5000 kWh/år förbrukning för ventilation/varmvatten/värme per år (eldar lite ved istället för el-spets).

Nån får gärna räkna på det, men ett snabbt killgissningsöverslag för mig ger:

Antar oändligt lång och bred ventilationskanal, 10°C markluft istället för 5°C medeltemp i Umeå.

200 uppvärmningsdygn per år med <10°c

4800h/år

60 l/s × 1.2 g/l × 5K × 4800h × 1 J/(g×K) = 1728 kWh brutto.

Med värmepump ökar COP från; 2.71 -> 3.25

Med 0°C snittemp, kontra 10°C markluftvärme, allt samma, fördubblas förtjänsten, 3456 kWh brutto,
2.18 -> 3.25 COP

Blir ju en viss effekt, men vinsteffekten är nog mest "kännbar" på hösten/, vet att marktempen går mot 0°C rätt så snabbt här i Norr.

Får ta och simulera en riktig körning för att få fram sann besparing netto. Men det kommer ta ett tag...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 januari 2024, 14:18:52 »

Har ingen egen erfarenhet men marken håller nån plusgrad hela vintern så är den bara nergrävd ordentlig och tillräckligt lång så borde den ge minst 0 C.
Sen får du räkna på medeltemp ute och luftväxlingen för att få nån uppkattning på hur många kWh detta kan spara.
Skrivet av: Jisse
« skrivet: 09 januari 2024, 12:03:27 »

Någon av skribenterna i tråden som fortfarande är aktiva på forumet?

Om så, eller om någon annan sitter på kunskap kring förvärmning av ventilationsluft så får ni gärna skriva era upplevelser om hur effektiv energiöverföringen mha markrör är.

Hur mkt energi kan man räkna med att få ut per merer 110 mm rör?

Hur mycket höjs temperaturen mitt i vintern?


Är inte intresserad av användning av rören under sommarhalvåret utan endast förvärmning vintertid.
Skrivet av: Kenshin
« skrivet: 07 oktober 2012, 21:47:05 »

De gjorde stor nummer av markslingor för att förvärma ventilationen på SABO-konferensen den 3 och 4 oktober som en nyhet.

Skrivet av: Kenshin
« skrivet: 07 oktober 2012, 21:44:04 »

Förmodligen inte.
Men allt beror ju på hur stor kanal du använder.
Skrivet av: svmh906
« skrivet: 06 oktober 2012, 01:37:31 »

Orkar en FLVP tilluftsfläkt dra in luft genom en slinga runt huset? Har nibe 410p.
ingensomvet?
Skrivet av: svmh906
« skrivet: 03 oktober 2012, 15:22:50 »

Jag har inte haft några problem med min anlägning
luftintaget sitter på trappen på framsidan med ett filter sen går det i en slinga runt huset.
Röret kommer in på baksidan till min LVA1 som värms av CTC104 lika gammal som huset skall bytas snart.
vet ej fabrikat på rören men det är brandgult plast i dom.
Orkar en FLVP tilluftsfläkt dra in luft genom en slinga runt huset? Har nibe 410p.
Skrivet av: 787878
« skrivet: 19 augusti 2012, 21:24:31 »

Hej på er!
Århundradets trådlyft men undrar ändå om det finns några nya input i ämnet?

Mvh /Jonas
Skrivet av: Mr.Frost
« skrivet: 26 oktober 2006, 09:16:46 »

Det måste väl vara bättre på alla sätt ?? Att ha en markslinga med vätska och en växlare (ex som Rikard föreslår bilvärmepaket) Än att gräva ner klumpiga grova luftbärarrör...  ::)
Skrivet av: perkele
« skrivet: 05 oktober 2006, 23:01:25 »

Här är det en VVX som matas av rör i backen. http://hem.bredband.net/b590256
Skrivet av: Gano
« skrivet: 25 juli 2006, 02:04:03 »

Man kanske skulle skaffa sig ett liv ?  ;D ;D ;D ;D ;D

Godnatt/Gano
Skrivet av: nic2
« skrivet: 24 juli 2006, 23:48:11 »

Hehe, du har för mycket fritid Gano.... ;)
Skrivet av: Gano
« skrivet: 24 juli 2006, 18:03:40 »

Hoppsan glömde visst beskrivningen på luftsolfångaren, kommer här:

http://www.kommun-energirad.vilhelmina.com/LuftsolWebb.pdf

-Fast man kan ju still undra om tragpetsplåten verkligen motstår de påfrestningar den utsätts för inuti en solfångare, man har ju sett en del ganska "metallfärgade" tak som varit svarta från början....

MVH/Gano
Skrivet av: Gano
« skrivet: 24 juli 2006, 17:39:41 »

Hej.

Finns det någon som provat att ha en luftsolfångare som förvärmer ventilationsluften ? Den måste i och för sig sitta på en sydvägg, men om man har frånluftsfläkt (F, FTX etc) så kan man skippa både fläkt och solcell som annars ingår i en luftsolfångare typ hembygge a la Vilhelmina kommuns energirådgivare.

Finns ju ritningar på luftsolfångare man bygger själv av ett gammalt fönster och en trapetsformad takplåt. Kostnad några hundralappar om man slipper solcellen (500 kr) och fläkten (150 kr). Skorstenseffekten genom solfångaren och draghjälp från husets frånluftsfläkt borde räcka.

Jag hade en vild tanke på att koppla ihop en luftsolfångare med en markslinga. På vintern kör man markslinga-luftsolfångare, på sommaren enbart markslingan. Kanske vinterns garageprojekt (inte grävningen alltså  ;D ;D). Jag har en helt fri sydvägg på mitt garage som ligger öppet mot en allmänning.

MVH/Gano
Skrivet av: perkele
« skrivet: 30 juni 2006, 23:08:47 »

Marken är aldrig varmare eller kallare än 8 grader på visst djup.


Någon som vet av  en temperaturskala på 'normal' jordtemperatur på olika djup? Sommartid alltså.
Mina nedgrävda rör är en besvikelse. Den nedkylda tilluften uteblev och den tidigare så svala sommarnattsluften är numera uppvärmd... Men rören ligger på endast ca. 1 m djup.
Gör om gör rätt... :-(
Skrivet av: Nisken
« skrivet: 20 maj 2006, 12:04:45 »

Min erfarenhet av ventilationsrör är att med sug i uteluft kanaler är rören ganska rena.

Där det samlas smuts är alla frånluft kanaler. Har man äterluft skapar man smutsig luft som kommer tillbaka till ens bostad. Men helt klart måste man periodvis rengöra även tilluftkanalerna. men som jag sa om de ligger i mark eller på ens vind är likgiltigt smuts synpunkt. ´

Var väldigt försiktiga med långa tilluftkanaler som ni inte håller kliniskt rena. Framförallt mögelsporer är väldigt hälsovådligt.
Biologiskt nedbrytbart material som fastnar i rören, som pollen, andra luftburna damm och insekter + hög relativ luftfuktighet (som det blir när tilluften kyls t.ex. på sommarhalvåret om vi talar om mark tilluft) = garanterad mögelbildning.

Det här gäller naturligtvis oavsett om tilluftkanalerna är i mark eller någon annanstans!  ;)

Påverkan på inneluften kan ju kontrolleras med en tilluftvärmeväxlare förstås, men då minskar verkningsgraden till 60-80% och kostnad för växlare + placeringsbekymret tillkommer. Ett annat sätt är ett effektivt dammfilter på luftintaget till markröret.

Idén att på något sätt höja (på vintern) och sänka  (på sommaren) tilluftstemperaturen med mark eller vattenslinga är ju ett jättebra komplement till en FLVP. Kalkylen på den förbättras med många tusenlappar per år när tillufttemperaturen höjs med 10-15 ºC på vintern. Oavsett om det sker med luft eller vätska i markrören.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 27 oktober 2005, 21:13:29 »

Ni måste ha luftväxling i bostaden  med min 0,5 luftväxlingar /timme. Annars blir luften dålig och hälsofarlig.
Det löses med bra ekonomi med värmeväxlare eller frånluft värmepump.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 02 juni 2005, 17:26:45 »

Kanske detta hjälper dig.


Jag säger kabelkulvert plast rör. Viktigt att marken består av lera som binder mer värme så att man får mer värme/kyla till luften via rören.

Efter som det vanligaste är 125 vent rör så anv då liknande dim på markrören. Då blir det minst vent förluster. (tryckfall)

Tidigare i denna tråd Frågor från mig:

Citat från: Janne EL-Energi skrivet 2005-04-03, 19:50:46
Citera
Har du haft detta problem eller är du på min linje ätt man har allt att vinna genom att förvärma eller kyla sin tillúft via markslingor?

Var sitter ditt luftintag.?

Jag drog mitt upp strax under min takfot.

Hur lång markslinga har du i marken?

Vad för typ av rör eller slang ligger i mark?
Vad för typ av aggr är kopplat till slingorna?.?

Svar från skorsten:

Jag har inte haft några problem med min anläggning. luftintaget sitter på trappen på framsidan med ett filter sen går det i en slinga runt huset. Röret kommer in på baksidan till min LVA1 som värms av CTC104 lika gammal som huset skall bytas snart. Vet ej fabrikat på rören men det är brandgult plast i dom.

Genom att ha tilluft system som förvärms/kyls via markrör 10-15m rör på ca 1 m djup.

Marken är aldrig varmare eller kallare än 8 grader på visst djup.

Om man tar in sin tilluft denna väg så blir luften vintertid uppvärmd till +5 grader in till huset. Sommartid får man något svalare luft in till in bostad. Så kombinera förvärmning och kyla via samma tilluft så blir det svalt sommartid och varmt vintertid. Detta kopplas sen ihop i flesta fall med frånluft VP som kan öka temp i vent vintertid så man transporterar värme in till sina rum den vägen.

Dagen hyperisolerade hus som testas värms endast upp av sådant system.

VINTER VARMT SOMMAR SVALT I BOSTADEN



Det är ett alternativ som bör beaktas. Utan extra energi får man huset svalt sommartid.

Skrivet av: plotsky
« skrivet: 02 juni 2005, 09:55:52 »

...vilka dimensioner behöver man på rören, vid självdrag? Hur långa slingor kan man ha? Vilket matrial?  Sc:,h

Min tanke är att ordna med rör i backen ca 15 m el mer, som går upp ca 1.3 m och det röret kläs vintertid över av en svart huv, så får man viss uppvärmning av luften vid intaget, liknande plåtkonstruktion vid intaget till källaren. Innan det går upp i våningen tänkte jag koppla på en kanalvärmare som kopplas på VB-R.

Men om man kör fläktlöst, vilka dimensioner måste man ha för att inte motståndet ska bli ett problem?

Dessutom tänkte jag bara använda markslingorna vintertid, sommartid kyls luften av 1 källaren 2 kanalvärmaren, temp diffen blir heller inte så stor att kondens kan bli ett problem.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 24 maj 2005, 21:25:29 »

Hej

Min erfarenhet av ventilationsrör är att med sug i uteluft kanaler är rören ganska rena.

Där det samlas smuts är alla frånluft kanaler. Har man äterluft skapar man smutsig luft som kommer tillbaka till ens bostad. Men helt klart måste man perodsvis rengöra även tilluftkanalerna. men som jag sa om de ligger i mark eller på ens vind är likgiltigt smuts synpunkt. ´


Den fördel man får med markslinga är samma som man får när man skickar vatten i rör det ger en förvärmning av ens media luft resp vatten.

--Vattnet låter man höjas till högre nivå med kompressor.

--Luften kan man om man är rädd att få in ute luften via kanelerna växla över så den förvärmer ens tilluft med hjälp av värmeväxlare. Exvis kör med 300m3 luft i mark som förvärmer ens 150m3tilluft.


Sen tar man den luften och värmer vidare med ens frånluft på 200m3 luftvärme med FTV VP. Detta gör att man tillgodogör ens frånluft mycket bättre än direkt luft in som är tidsvis -15 grader. Man behöver bara förvärma den från 0 grader vid -15 ute. Det gör stor skillnad. Sommartid kyls ens bostad utan kompressor till behagligt klimat. ( egen god erferenhet)

Samma med tilluft ventiler. Man måste ha in luft så luften är -15 då det är så kallt ute. Min lösning sparar en hel del.


Här är enkel värmeväxlare istället för vanliga tilluftdon.
länk: http://www.klimat-energiteknik.se/pdf/AirSt%20folhd%20V%E4rmetekn.pdf
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 24 maj 2005, 17:31:25 »

Jag är definitivt inte emot ventilation. Hur kan du tro det  Sc:,h

Det jag däremot känner mig lite tveksam till är att använda marken för att kyla luften.

Beroende på vilka temperaturer som luft/mark kan du kondensering i rören. Kör du med oisolerade spirorör på en kallvind kan du kondens både på utsidan och insidan av rören berodende på temperaturer. Med ventilationsrör i mark lär det inte kondesera på utsidan men om du tar in varm fuktig sommarluft så kondenserar den i marken. Är det dessutom smutsiga rör kan det växa i dom.

Men som du skriver Janne så är det viktigt att hålla alla ventilationsrör rena, oavsett om dom ligger på vinden eller i marken.

/Johan
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 24 maj 2005, 17:18:17 »

Då är det samma problem med alla tilluftkanaler var de så sitter.

Vill du slopa all tilluft ventilation.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 24 maj 2005, 17:10:11 »

Problemet kommer om man inte håller dessa ventilationskanaler rena från damm och annat skräp. Tillsammans med eventuellt kondensvatten blir det en bra grogrund för otrevlig växtlighet.

/Johan
Skrivet av: eleson
« skrivet: 24 maj 2005, 15:05:06 »

Min sons dagis har till-luft via mark, och självdrag.
Alltså ingen mekanisk ventilation.


Jag förstår inte riktigt oron för kondens o fukt.
På sommaren så torde det kondensera en del vatten i rören,
men rimligtvis borde det innebär att torrare luft kommer in i huset ,
alltså något positivt.

/Erland
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 04 april 2005, 09:14:01 »

Har ej hör något neg om markvärme slingor.

Det ger  värme/ kyla när man behöver som förvärmning  till tilluftsystem.

Bra komplement till vanligt värme system.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 april 2005, 09:02:17 »

En jobbarkompis till mig har också ett sånt system (tilluften genom ett rör i marken). De har samma erfarenheter av detta som Skorsten.
Skrivet av: Skorsten
« skrivet: 03 april 2005, 22:52:00 »

Jag tycker att det har funkat bra pannan har gått sen 1986
utan några större problem.
Inga allergier.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 03 april 2005, 22:32:12 »

Min fråga kan du se något annat än fördel att installera detta i ny installation av FT system i framtiden.

Finns det några nackdelar med detta system. kallras vid don, drag, buller i sovrum.

Allergi och pollen känsliga pesoner omtalas att de får problem med detta system. Har du läst om något sådant. Har ni allergi i släkten och har de  vid besök iså fall haft problem.
Skrivet av: Skorsten
« skrivet: 03 april 2005, 22:21:32 »

Tack för svar.

Jag föreslår att du byter till effektiv nytt aggr. exv nya CE 50. Se tråd Forum. Eftersom det har läkt ut freon och lär ha R22 ( se manual) får det ej fyllas med ny köldmedel.

Janne

Jag ska köra tills den rasar  fiR:
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 03 april 2005, 22:13:27 »

Tack för svar.

Jag föreslår att du byter till effektiv nytt aggr. exv nya CE 50. Se tråd Forum. Eftersom det har läkt ut freon och lär ha R22 ( se manual) får det ej fyllas med ny köldmedel.

Janne
Skrivet av: Skorsten
« skrivet: 03 april 2005, 22:00:54 »

Vilken typ av mark ligger de i.

Lera ger ju bäst värme effekt. det hade jag i mitt förra hus.

När ute var -10 var in lufttemp till min CTC 103 +5 grader. Innan jag hade dessa slingor var det problem att hålla rumstemp i tilluft vid -10.

Har du samma temp.?
Vad är sen din inblås temp i de olika don du har?
Hur är de injusterade?

Citera
Jag körde min 103 på max frånluft ocg tillluften var ca 90% av från luften. Såg detta som efektivast. Min förbr i 125m2 hus. var mellan 16000-18000kWh/år. Vi var 2 vuxna med 2 barn 10-12 år. Badade flitigt. VV förbr var stor så VP arbetade kont under +5 gr ute. Viss tillskott behövdes till VV vid bad annars körde VP all VV.




Mina luftflöde är som följer

Frånluft: Kök   36 m3/h
             tvätt   36 m3/h
              bad   36 m3/h
                wc   36 m3/h
               klk      7 m3/h
           bastu   14 m3/h

        TOTALT  165 m3/h
------------------------------------
Till-Luft:
         Vard      3*40 m3/h
         kök            36 m3/h
          sovr 1       47 m3/h
          sovr 2       40 m3/h
          sovr 3       36 m3/h
          sovr 4       50 m3/h
          entre        32 m3/h
       
        Totalt       361  m3/h varav återluft är 202 m3/h
        vilket gör att uteluften blir 159 m3/h


uteluften håller ungefär 4-5 grader vid en utetemp av 10-20 minus
Till luften håller ca 35-45 grader
Elförbrukning låg på 13000 kw/h per år
men den har läkt ut gas så jag kör med blandad gas lite sämre efekt nu
ca 16-17000 kw/h beräknas det bli i år
2 vuxna 2 barn

Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 03 april 2005, 20:39:41 »

Vilken typ av mark ligger de i.

Mark med av lera ger ju bäst värme effekt. Det hade jag vid mitt förra hus.

När ute var -10 var in lufttemp till min CTC 103 +5 grader. Innan jag hade dessa slingor var det problem att hålla rumstemp i tilluft vid -10.

Har du samma temp.?
Vad är sen din inblås temp i de olika don du har?
Hur är de injusterade?

Citera
Jag körde min 103 på max frånluft och tillluften var ca 90% av från luften. Såg detta som effektivast. Min förbr i 125m2 hus. var mellan 16000-18000kWh/år. Vi var 2 vuxna med 2 barn 10-12 år. Badade flitigt. VV förbr var stor så VP arbetade kont under +5 gr ute. Viss tillskott behövdes till VV vid bad annars körde VP all VV.

Skrivet av: Skorsten
« skrivet: 03 april 2005, 20:29:00 »

tack för detta svaret.

Här i forumet är de rädda för kondens och fukt via mark slingorna. Finns det någon nackdelar med dessa?  Ljud mässigt Rensning av galler vid luftintag.

Har du haft detta problem eller är du på min linje ätt man har allt att vinna genom att förvärma eller kyla sin tillúft via markslingor?

Var sitter ditt luftintag.?
Jag drog mitt upp strax under min takfot.

Hur lång markslinga har du i marken?

Vad för typ av rör eller slang ligger i mark?
Vad för typ av aggr är kopplat till slingorna?

Jag har inte haft några problem med min anlägning
luftintaget sitter på trappen på framsidan med ett filter sen går det i en slinga runt huset.
Röret kommer in på baksidan till min LVA1 som värms av CTC104 lika gammal som huset skall bytas snart.
vet ej fabrikat på rören men det är brandgult plast i dom.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 03 april 2005, 19:50:46 »

tack för detta svaret.

Här i forumet är de rädda för kondens och fukt via mark slingorna. Finns det någon nackdelar med dessa?  Ljud mässigt Rensning av galler vid luftintag.

Har du haft detta problem eller är du på min linje ätt man har allt att vinna genom att förvärma eller kyla sin tillúft via markslingor?

Var sitter ditt luftintag.?
Jag drog mitt upp strax under min takfot.

Hur lång markslinga har du i marken?

Vad för typ av rör eller slang ligger i mark?
Vad för typ av aggr är kopplat till slingorna?
Skrivet av: Skorsten
« skrivet: 03 april 2005, 19:35:50 »

Genom att ha tilluft system som förvärms/kyls via markrör 10-15m rör på ca 1 m djup.

Marken är aldrig varmare eller kallare än 8 grader på visst djup.

Om man tar in sin tilluft denna väg så blir luften vintertid uppvärmd till +5 grader in till huset. Sommartid får man något svalare luft in till in bostad. Så kombinera förvärmning och kyla via samma tilluft så blir det svalt sommartid och varmt vintertid. Detta kopplas sen ihop i flesta fall med frånluft VP som kan öka temp i vent vintertid så man transporterar värme in till sina rum den vägen.

Dagen hyperisolerade hus som testas värms endast upp av sådant system.

VINTER VARMT SOMMAR SVALT I BOSTADEN

Har haft markslinga sen 1986 och det har fungerat bra luften håller ca 4 till 5 grader in
Skrivet av: Martin X
« skrivet: 23 mars 2005, 14:13:25 »

Kul att ni gillade idén  studs 
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 23 mars 2005, 07:59:52 »

Ta patent på detta. :,v(
Jag tror på din idee.!! huvuddunk

Mitt förslag finns i nya hus och bör användas mer, allra hälst då man har lera i mark som ger en mycket bra värmeöverföring.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 mars 2005, 07:46:20 »

Om jag förstod dig rätt tänkte du att man skulle köra luften i marken.

Det är inte så lyckat efersom fukt kondenseras i röret sommartid. Och fukten i kombination med damm och pollen är att inbjuda till problem.

Jag har en annan lösning:

Placera markslingar i marken (typ jordvärmeslingor) dra upp längs med väggen (väl isolerade) via en cirkulationspump,  koppla till en gammal bilkylare som finns inbyggd i en låda vid ventilationsintaget. (Expansionskärl behövs givetvis) Voila! En fattigmans jordvärmepump !!!



Hellre då ett gammalt värmepaket från en bil eller lastbil, de har tätare lameller med högre värmeöverföringsförmåga.

Bra ide, föresten, kanske nåt att börja tillverka/sälja!
Skrivet av: Martin X
« skrivet: 23 mars 2005, 00:16:18 »

Om jag förstod dig rätt tänkte du att man skulle köra luften i marken.

Det är inte så lyckat efersom fukt kondenseras i röret sommartid. Och fukten i kombination med damm och pollen är att inbjuda till problem.

Jag har en annan lösning:

Placera markslingar i marken (typ jordvärmeslingor) dra upp längs med väggen (väl isolerade) via en cirkulationspump,  koppla till en gammal bilkylare som finns inbyggd i en låda vid ventilationsintaget. (Expansionskärl behövs givetvis) Voila! En fattigmans jordvärmepump !!!

Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 20 mars 2005, 09:21:12 »

Genom att ha tilluft system som förvärms/kyls via markrör 10-15m rör på ca 1 m djup.

Marken är aldrig varmare eller kallare än 8 grader på visst djup.

Om man tar in sin tilluft denna väg så blir luften vintertid uppvärmd till +5 grader in till huset. Sommartid får man något svalare luft in till in bostad. Så kombinera förvärmning och kyla via samma tilluft så blir det svalt sommartid och varmt vintertid. Detta kopplas sen ihop i flesta fall med frånluft VP som kan öka temp i vent vintertid så man transporterar värme in till sina rum den vägen.

Dagen hyperisolerade hus som testas värms endast upp av sådant system.

VINTER VARMT SOMMAR SVALT I BOSTADEN

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!