Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Magnetitfilter  (läst 4151 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

vpmas5

  • Gäst
vpmas5
Magnetitfilter
« skrivet: 28 september 2019, 15:08:29 »
Bergvärmepump: IVT Greenline E11 med separat rostfri VVberedare.
Villa: 2 våningar, 250 m2 plus delvis uppvärmd källare.
1. Har rengjort VVberedarens aluminium offeranod, ett par gÃ¥nger, och märkt att den är täckt med ett   brunaktigt grus, som jag antar är magnetit.
2. Pumpens flexslangar har rengjorts ett par gÃ¥nger, första gÃ¥ngen avlägsnades rätt mycket "grus",  andra gÃ¥ngen en mindre mängd, jag antar att detta ochsÃ¥ är magnetit.
1 och 2 ovan är ju 2 olika kretsar, så jag behöver väl installera 2 st. magnetitfilter.
Var i de 2 kretsarna installerar jag filtren?
Hur bedömer jag storleken på filtren(jag antar att det finns olika storlekar)?
Någon som är villig att rekommendera ett eller flera filter?
Tacksam för rekommendationer och kommentarer.
Tack!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Magnetitfilter
« Svar #1 skrivet: 28 september 2019, 15:15:30 »
Har för mig att IVT haft en del strul med flexslangar som det blivit (grus) av så det kan kanske komma därifrån och magnetit filter på inkommande vatten tror jag inte funkar och behövs inte heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Magnetitfilter
« Svar #2 skrivet: 28 september 2019, 19:25:09 »
Jsag fick ett magnetitfilter AVi1770 installerat i fritidshuset (sitter på returen före värmepumpen) i samband med att värmepumpen installerades.
Fick instruktionen att rengöra nu i höst, det var inte mycket som satt i detta filter.
Installatören visade dock några exempel där det fastnat MYCKET i just denna typen av filter så det kan vara mycket individuellt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Magnetitfilter
« Svar #3 skrivet: 28 september 2019, 19:59:59 »
För att det ska kunna bildas magnetit måste finnas syre, antingen från inläckage av luft eller löst syre i påfyllt vatten. Har man ett diffusionstätt system där man inte behöver fylla på vatten kan det inte bildas magnetit. Har man problem med att det bildas en massa magnetit har man egentligen problem med någon form av tillförsel av syre.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

vpmas5

  • Gäst
vpmas5
SV: Magnetitfilter
« Svar #4 skrivet: 29 september 2019, 09:49:45 »
Tack för svaren!
Bör lägga till, att jag har egen grävd, 3,5 m djup brunn, med hydrofor. En gång i månaden släpper jag ut vatten genom hydroforens bottenventil. Får då omkr. 2 liter brunt vatten innan rent vatten.
Mitt expansionskärl är öppet(inte tryck) och finns på andra våningen.
Pumpen installerades 2000 jag köpte fastigheten 2003.
Kommer ihåg, att då jag luftade radiatorerna de första åren var vattnet något svartaktigt, nu då jag luftar är vattnet rent. Kommentarer?
Är det bara IVT pumpar som har problem med "grus" i flexslangarna(värmebärarkretsen) eller har andra märken liknande problem?
Om bara IVT har detta problem, är det då orskat av materialet i flexslangarna? Har inte hittat ett bra svar.
Tack!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Magnetitfilter
« Svar #5 skrivet: 29 september 2019, 11:10:38 »
Det är framför allt IVT-pumpar från början av 2000-talet som har haft problem med igensatta slangar. Det beror på att metallflätan kring flexslangen är gjord av ett magnetiskt stål så att slangarna fungerar som magnetitfilter. Det verkar som om man har bytt till omagnetiskt stål för jag kan inte påminna mig att problemen finns på nyare årsmodeller.

Att vattnet klarnade måste bero på att syret hade förbrukats så att ingen mer magnetit kunde bildas.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Magnetitfilter
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2019, 19:57:23 »
jo magnetitfilter insatt då ventiler byttes fångade upp en hel del. det här var andra gången jag gjorde rent
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Magnetitfilter
« Svar #7 skrivet: 05 oktober 2019, 15:16:33 »
Det är framför allt IVT-pumpar från början av 2000-talet som har haft problem med igensatta slangar. Det beror på att metallflätan kring flexslangen är gjord av ett magnetiskt stål så att slangarna fungerar som magnetitfilter. Det verkar som om man har bytt till omagnetiskt stål för jag kan inte påminna mig att problemen finns på nyare årsmodeller.

Att vattnet klarnade måste bero på att syret hade förbrukats så att ingen mer magnetit kunde bildas.

Min IVT är frÃ¥n 2009 och den har jag fÃ¥tt rensa frÃ¥n magnetit i flexslangarna en gÃ¥ng. Min Ã¥terförsäljare hävdar bestämt att orsaken är att flexslangarna inte är helt syre diffusionstäta och att det är anledningen till uppbyggnaden av magnetit (i kombination med att nÃ¥gon bestÃ¥ndsdel i värmesystemet är i järn) .  Jag frÃ¥gade honom om det kunde vara sÃ¥ att syret kommer in via golvvärmeslangarna , men han sa att även system med enbart radiatorer fÃ¥r samma problem.  Han hade ocksÃ¥ nÃ¥gon siffra pÃ¥ efter hur mÃ¥nga driftstimmar detta problem i regel uppstÃ¥r, men den kommer jag inte ihÃ¥g.

Huvudproblemet där cirkulationsproblemen uppstÃ¥r är den metallspiral längst ned som skall förhindra veck pÃ¥ slangen i den kraftiga böj som är där. 

I någon annan tråd har en forum medlem fått sina slangar utbytta till en ny "säker" variant.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Magnetitfilter
« Svar #8 skrivet: 06 oktober 2019, 10:05:05 »
Min Ã¥terförsäljare hävdar bestämt att orsaken är att flexslangarna inte är helt syre diffusionstäta och att det är anledningen till uppbyggnaden av magnetit (i kombination med att nÃ¥gon bestÃ¥ndsdel i värmesystemet är i järn) . 

Det stämmer att slangarna inte är helt diffusionstäta men det kan gärna inte vara orsaken till problemet. Det är ju inte alla som drabbas av problemet. Jag har till exempel inte märkt nÃ¥gra problem efter 17 Ã¥rs drift med järnrör och blandat panel- och sektionsradiatorer i värmesystemet. Sen är det sÃ¥ att diffunderar det in syre bildas magnetiten där järnet finns. Syret transporteras dit löst i vattnet och reagerar med järnet. Det är inte sÃ¥ att järnet är löst i vattnet och reagerar med syret där syret diffunderar in och magnetiten som bildas avsätts där. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Magnetitfilter
« Svar #9 skrivet: 06 oktober 2019, 18:14:27 »
Det stämmer att slangarna inte är helt diffusionstäta men det kan gärna inte vara orsaken till problemet. Det är ju inte alla som drabbas av problemet. Jag har till exempel inte märkt några problem efter 17 års drift med järnrör och blandat panel- och sektionsradiatorer i värmesystemet. Sen är det så att diffunderar det in syre bildas magnetiten där järnet finns. Syret transporteras dit löst i vattnet och reagerar med järnet. Det är inte så att järnet är löst i vattnet och reagerar med syret där syret diffunderar in och magnetiten som bildas avsätts där.

Kan vara så att äldre IVT pumpar har bättre flexslangar ?

Blev förvånad när jag läste detta reportage

https://www.energi-miljo.se/tidningen/digitala-utgavor-av-energi-miljo/storre-risk-korrosion-i-nya-varmesystem   

Att man kan fÃ¥ in syre i systemet via presskopplingar var nÃ¥t nytt för mig Sc:,h   , det är ju monterat ett antal presskopplingar (antar att de menar sÃ¥dana med inbyggd O-ring?) i samband med byte av VP hos mig för snart 10 Ã¥r sedan.  Tolkar man denna analys sÃ¥ är magnetitfiltret bara konstgjord andning, korrossionen fortsätter ändÃ¥ om jag tolkar rapporten rätt.

Men om det bara kan bildas magnetit där järnet finns hur fungerar dÃ¥ ett magnetitfilter ?  Transporteras magnetiten runt i systemet tills det fastnar 
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Magnetitfilter
« Svar #10 skrivet: 07 oktober 2019, 10:33:12 »
Äldre IVT-pumpar har vad jag vet inte bättre slangar, snarare tvärtom. Om man får problem med magnetitbildning beror det på andra faktorer än slangarna som att man har behövt fylla på vatten ofta eller att det finns någon komponent som det diffunderar in syre genom.

Man ska inte överdriva faran med presskopplingar. Om man för enkelhetens skull antar temperaturen är 30 grader, att O-ringen är fyrkantig 2x2 mm, sitter på ett 22 mm rör, är i kontakt med luft på ena sidan och syrefritt vatten på den andra och är gjord av butylgummi (har rätt låg permeation för syre) läcker det in 0,5 milligram syre per år. Det räcker för att korrodera 1 mg järn. Nu finns det vanligen rätt många presskopplingar i ett system men problemet verkar ändå hanterbart. Diffusionen genom flexslangarna måste vara betydligt större. De kan ju betraktas som en massa O-ringar i rad.

Att magnetitfilter fungerar beror pÃ¥ att magnetiten bildas i form av smÃ¥ partiklar som kan följa med det cirkulerande vattnet. Förmodligen är det en massa magnetit som sedimenterar i skrymslen i radiatorsystemet där det inte är nÃ¥gon cirkulation att tala om. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Magnetitfilter
« Svar #11 skrivet: 07 oktober 2019, 12:49:45 »
Kan vara så att äldre IVT pumpar har bättre flexslangar ?

Blev förvånad när jag läste detta reportage

https://www.energi-miljo.se/tidningen/digitala-utgavor-av-energi-miljo/storre-risk-korrosion-i-nya-varmesystem   

Att man kan fÃ¥ in syre i systemet via presskopplingar var nÃ¥t nytt för mig Sc:,h   , det är ju monterat ett antal presskopplingar (antar att de menar sÃ¥dana med inbyggd O-ring?) i samband med byte av VP hos mig för snart 10 Ã¥r sedan.  Tolkar man denna analys sÃ¥ är magnetitfiltret bara konstgjord andning, korrossionen fortsätter ändÃ¥ om jag tolkar rapporten rätt.

Men om det bara kan bildas magnetit där järnet finns hur fungerar dÃ¥ ett magnetitfilter ?  Transporteras magnetiten runt i systemet tills det fastnar


Vad jag förstÃ¥tt sÃ¥ bildas smÃ¥ partiklar som cirkulerar. Poängen med att avlägsna dem är väl att man inte vill fÃ¥ sin värmeväxlare igensatt- SmÃ¥ kanaler som lätt kan klägga igen vilket skulle leda till sämre utbyte eller hetgaslarm. 

Den artikel du länkat till talar om att inhibitorer mot korrosion även behövs i  villasystem och att magnetit bara skulle ses som symtom
.  Jag tittade pÃ¥ nÃ¥gra "marknadsledande"  vätskor att blanda in i mellan 0,5 -1% av volymen. Jag som har  350 l i varmvattenberedare 750 l i acktank  samt en ca 130 l i värmesystemet skulle ju behöva 10 liter a 5000:- ( ev lite volymrabatt.  Jag har inte sett mycket till diskussion om detta pÃ¥ forumet.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!