Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Förskjuta kurvan mer än +/-10 på Nibe 1155?  (läst 2016 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lagomvarmt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förskjuta kurvan mer än +/-10 på Nibe 1155?
« skrivet: 13 november 2022, 17:04:31 »
Vi har en Nibe 1155 utan rumsgivare i sommarhuset där en förskjutning av värmekurvan på -4 ger c:a 20 graders inomhustemperatur sommar som vinter (huset är vinterbonat).

Jag skulle vilja sänka temperaturen till 10-12 grader vintertid men max förskjutning är -10 vilket ger 15-16 grader inomhus. Hur kan jag ändra värmekurvan så att jag i stället för att ställa in -4 kan ställa in +1 (säg) med samma resultat?

Lutningen på värmekurvan är det så vitt jag kan se inget fel på eftersom inomhustemperaturen är stabil, utan jag vill alltså göra en mer permanent förskjutning/omkalibrering så att säga.

Edit: Ska tilläggas att vi åker dit på vintern ibland och då vill jag kunna höja temperaturen ett par dagar i förväg via SMS40.
« Senast ändrad: 13 november 2022, 20:39:41 av lagomvarmt »

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förskjuta kurvan mer än +/-10 på Nibe 1155?
« Svar #1 skrivet: 13 november 2022, 17:40:10 »
Du skall inte jobba med förskjutningen, du skall istället gå in i menyerna och välja en annan kurva för kurvlutning. Förskjutning är mest en fininställning när rätt kurvlutning har erhållits.
Exempelvis om du idag har kurvlutning 10 ger det vid 0C framledning på 44C, Men om du ändrar till exempelvis kurvlutning 4, kommer framledningen vi 0C att bli 29C, värdena gäller för förskjutning 0. Återkom med vilken kurvlutning du använder så kan vi svara mer exakt på frågan. Bläddra i menyer tills du får fram texten kurvlutning

Utloggad lagomvarmt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förskjuta kurvan mer än +/-10 på Nibe 1155?
« Svar #2 skrivet: 13 november 2022, 18:35:36 »
Glömde säga en sak: Det händer att vi åker dit under vinterhalvåret och då vill jag kunna dra upp temperaturen ett par dagar i förväg via SMS40.

Valiant, ditt svar låter konstigt i mina öron. Om jag vill ha en lägre innetemperatur när det är kallt ute är det så klart värmekurvan som ska justeras. Men så är det inte, utan jag vill ha en (betydligt) lägre temperatur när vi inte är där. Det vill säga jag vill ha ett ”bortaläge” som förskjuter värmekurvan.

Eftersom nuvarande värmekurva fungerar utmärkt året runt, när vi är där, har jag svårt att se att den bör ändras. Och man kan inte ändra/växla värmekurva per sms så vitt jag förstår. Det finns en möjlighet att koppla på eller av ”semesterinställning” via sms men jag vet inte om det går att åstadkomma vad jag är ute efter på det sättet.




Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förskjuta kurvan mer än +/-10 på Nibe 1155?
« Svar #3 skrivet: 13 november 2022, 18:42:57 »
Du har helt rätt. Jag tänkte att du inför din avresa byter värmekurva och skiftar tillbaks när du är tillbaks igen.

Utloggad lagomvarmt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förskjuta kurvan mer än +/-10 på Nibe 1155?
« Svar #4 skrivet: 13 november 2022, 20:45:42 »
Ok, ja det går ju i teorin men möjligheten att kunna fjärrstyra känns viktig. Om jag lyckas få ner temperaturen till 10-12 grader kommer det att ta rätt många dagar att uppnå god värmekomfort i huset när man skruvar upp värmen igen. Kommer inte att uppskattas av kvinnor och barn.

Så min fråga kvarstår: Kan jag förskjuta kurvan mer än +/-10 på något sätt?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förskjuta kurvan mer än +/-10 på Nibe 1155?
« Svar #5 skrivet: 13 november 2022, 21:43:00 »
Är det då inte bättre att lura utomhusgivaren att tro det är varmare ute. Går då att fjärrstyra med ett relä. Prova med ett vridmotstånd  helst trådlindat på 100kohhm i stället för utomhusgivaren Relät ska då koppla ifrån utegivaren och koppla in motsåndet  Då kan du avläsa utetempen på displayen  Tänk på att du måste ha någon form av larm om VP strular till sig. Tex låg temp byggnad med en termostat på kanske + 5 C eller vad du vill.

Edit ta med ett 50kohms med
« Senast ändrad: 13 november 2022, 22:01:39 av 25fOCUS »

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förskjuta kurvan mer än +/-10 på Nibe 1155?
« Svar #6 skrivet: 13 november 2022, 22:57:38 »
Smart 25FOCUS!  Nu har jag inte kollat hur resistansen ändras i utegivaren, men man kan ju koppla in ett lurande lämpligt motstånd serie eller parallel med utegivaren, då får ju yttertemperaturen fortfarande inverkan.
Viktigt att välja relä med guldpläterade kontakter.   
Anm. Återkommer med ifall det skall vara serie eller parallellt

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Förskjuta kurvan mer än +/-10 på Nibe 1155?
« Svar #7 skrivet: 14 november 2022, 05:35:30 »
https://www.bildtagg.se/bild/6z2kafy2iqqvw4drnp3r9wz

Här finns en bild med data på nibegivare och hur motståndet ändras med temperatur
Detta är till de nyare nibe, F730/750 1145, 1245 1155 1255 m.m.
« Senast ändrad: 14 november 2022, 05:37:33 av DonPablo »

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förskjuta kurvan mer än +/-10 på Nibe 1155?
« Svar #8 skrivet: 14 november 2022, 08:37:56 »
Tack DonPablo. Någon som kan erbjuda liknande information för motståndet i utegivaren på 1155, så kan vi nog komma med en trevlig lösning.

Utloggad lagomvarmt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förskjuta kurvan mer än +/-10 på Nibe 1155?
« Svar #9 skrivet: 14 november 2022, 09:43:23 »
Hmm. Kreativt förslag att hacka utegivaren, men ska det verkligen behövas? Är det inte t ex möjligt att skapa en ny kurva med samma lutning som den nuvarande men förskjuten ”nedåt” redan i utgångsläget? Så att den extra förskjutningen mellan -10 och +10 läggs till en förskjutning som är inprogrammerad i själva kurvan?

Jag tror inte jag vill ge mig på att mixtra med utegivaren inför vintern. För mycket som kan gå snett, och jag har inte tillräcklig vana för att göra en sån grej själv och våga lita på resultatet.

Utloggad lagomvarmt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förskjuta kurvan mer än +/-10 på Nibe 1155?
« Svar #10 skrivet: 14 november 2022, 10:27:49 »
Jomenvadkatten. Om jag gör en egen kurva (kurva 0) där jag subtraherar 5 (säg) från samtliga framledningstemperaturer jämfört med den kurva som är vald nu, och samtidigt ändrar den inställda förskjutningen från dagens -4 till +1, då borde väl resultatet (alltså framledningstemperatur som funktion av utetemperatur) bli identiskt med mina nuvarande inställningar…? Och då har jag samtidigt ökat utrymmet för att dra ner värmen (från +1 till -10, att jämföra med dagens från -4 till -10).

Tänker jag rätt?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Förskjuta kurvan mer än +/-10 på Nibe 1155?
« Svar #11 skrivet: 14 november 2022, 11:54:38 »
Så med egen kurva var det första jag tänkte när jag läste trådens början. Då kan du behålla din kurvform och då få ett korrekt "omtag" i din förskjutning där +10 precis motsvarar lätt återhämtning så kanske +8 är en lagom vara där-temperatur. Sen har du hela minusskalan kvar att välja när ni är borta.

Temperaturtabellen DonPablo skickade stämmer mot din pump och dess givare om det skulle bli aktuellt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förskjuta kurvan mer än +/-10 på Nibe 1155?
« Svar #12 skrivet: 14 november 2022, 13:11:35 »
Lagomvarmt, nu är det så att du har ej möjlighet att i din panna tillverka en egen kurvlutning. Men jag förstår vad du är ute efter. Jag skulle vilja veta vilken kurvlutning du använder idag. Vilken kurva är det du förskjuter? Det kan vara möjligt att hitta något som passar. Själv har jag många gånger tittat på de 3 exempel som finns i instruktionsboken, skrivit upp temperaturen för var 5'te grad för varje intressant kurvlutning och förskjutning. Då, precis som du är inne på, kan man kanske hitta en acceptabel kompromiss.

Förskjutningen fungerar inte riktigt om du verkar tro, att hela kurvas hissas och sänks. Den bockas mer mot typ +20C. Den har större inverkan på + grader än vid - grader för samma lutningskurva. Som du ser i instruktionsbokens exempel, går kurvorna i origo mot en lutande förskjutningsskala, ej lodrät skala.

Utloggad lagomvarmt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förskjuta kurvan mer än +/-10 på Nibe 1155?
« Svar #13 skrivet: 14 november 2022, 17:22:28 »
Jaha, nu när jag tittar på pumpens manöverpanel så verkar den inte riktigt motsvara vad som står i instruktionsboken... När jag går in på meny 1.9.1 (kurva) så får jag upp samma display som i den här bilden https://i.imgur.com/wpLpK2V.jpg förutom att lutningen vid 0 grader är 10 i mitt fall och förskjutningen -4 som sagt. Enligt manualen ska man kunna välja mellan olika kurvor, inklusive den egna kurvan från 1.9.7, men så vitt jag kan se finns det noll möjligheter på den här displayen att växla mellan olika kurvor, eller för den delen avläsa vilken kurva som används (som du Valiant frågar efter). Har jag totalt missuppfattat något?

Jag kan alltså konfigurera en egen kurva under 1.9.7 och där påpekas att kurva 0 måste väljas under 1.9.1 för att den egna kurvan ska bli aktiv, men det finns ingen möjlighet att välja någon "kurva 0" under 1.9.1 utan jag kommer direkt till displayen som ovan. Que?

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förskjuta kurvan mer än +/-10 på Nibe 1155?
« Svar #14 skrivet: 14 november 2022, 17:56:43 »
Nu har jag tiittat på min pump. I 1.9.1 har du uppe till höger en vit ring med siffran 8. Du har valt kurva 8! Med förskjutning -2, som det står till höger om termometern.
Aktivera ringen och välj 0
Eftersom jag snöat in på att du har en gammal Nibe 1155 med kurvförskjutningsratt på fronten, är möjligheterna helt andra, nu när jag ser att din panna liknar min, en F1255.
En liknande diskussion pågår just nu i en annan tråd där en sådan panna som din ej vill följa inomhustermostaten.
Men nu har du möjlighet att titta i parameter 1.9.2. Där skall du kunna ställa extern justering till exempelvis 12C.
Om du nu aktiverar en plintingång enligt instruktionsboken, skall du via en potentialfri kontakt kunna förändra din temperatur till 12 C. Viktigt att minska min framledningstemperatur till kanske 12C i parameter 1.9.3. Den har fabriksinställning 20C, vilket vid halvkallt utomhus medför att inomhustemperaturen ej vill sjunka till 12C.

Alternativt är att du fortsätter som idag, kör kurva 8 med -2 i förskjutning. När du lämnar stället går di in i 1.9.1 och väljer kurva 0, en i 1.9.7 egendesignad kurva för 12C inomhus, med som du själv var inne på, 5 grader lägre genom hela registret. När du gör egen kurva i 1.9.7 kommer den att fråga efter grader C vid jämna 10 grader steg. Så skriv upp vad du har i 1.9.1 vad du har vid jämna 10C steg
« Senast ändrad: 14 november 2022, 18:47:38 av Valiant »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!