Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe S-1256  (läst 851 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad JosephA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Nibe S-1256
« skrivet: 14 mars 2024, 13:08:29 »
Hejsan,

Har sedan 1 månad tillbaka installerad en Nibe S-1256-8, otroligt trevlig pump. Tidigare hade vi en FLVM Nibe Fighter 310P.

Det jag märker i appen att framledningstemperatur BT2 är högre (58 just exakt nu) när det är varmare ute (12 grader nu) och typ 35-40 grader när det var ca -2 grader. Ska det vara sÃ¥? Jag kan inte det där sÃ¥ bra, därav min frÃ¥ga  a:gl

Allt gott
Joseph

EDIT: Satt och kollade i appen medan jag skrev och så gick BT2 ner till 32 grader ganska snabbt. Och status på pumpen (kompressorn) är från.
« Senast ändrad: 14 mars 2024, 13:14:13 av JosephA »
Nibe S1256-8

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe S-1256
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2024, 13:44:32 »
Den kanske höll på med varmvatten när du först tittade? Och har ganska hög varmvattentemperatur inställd?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad JosephA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Nibe S-1256
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2024, 14:10:54 »
Den kanske höll på med varmvatten när du först tittade? Och har ganska hög varmvattentemperatur inställd?

Den höll på med varmvatten, stämmer bra. Den är inställd på en värmekurva som installatören valde, tror det var 9 (bor i Östergötland - Linköping). Varmvatten värms upp till 53 grader, elpatron har jag blockerat.
Nibe S1256-8

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe S-1256
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2024, 14:42:38 »
Ja framledningstemperaturen till värmesystemet blir ju bara låg nu när det blivit så milt ute. Vilken värme kurva som passar beror helt på huset så kurva 9 kanske inte blir rätt alls även om det står så i kartan. Man får prova sig fram. Tänk på att så många som möjligt av termostaterna i huset nu ska stå på max när du har bytt typen av värmepump till en modern modell med växelventil istället för shunt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad JosephA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Nibe S-1256
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2024, 15:52:36 »
Ja framledningstemperaturen till värmesystemet blir ju bara låg nu när det blivit så milt ute. Vilken värme kurva som passar beror helt på huset så kurva 9 kanske inte blir rätt alls även om det står så i kartan. Man får prova sig fram. Tänk på att så många som möjligt av termostaterna i huset nu ska stå på max när du har bytt typen av värmepump till en modern modell med växelventil istället för shunt.

Ja, vi fick pumpen installerad för 1 månad sedan så vi har inte hunnit lära oss rätt kurva än. Det blir nog mer till vintern antar jag.

Vi inte bytt annat än pumpen då huset är från 2006, inte så gammalt. Vi har golvvärme på BV och radiatorer på ÖV.
Menar du att vi ska vrida på max ändå på ÖV? För på BV om jag vrider på max så lyser lampan rött i termostaten och det blir riktigt varmt.
Nibe S1256-8

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe S-1256
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2024, 16:13:29 »
Ställ alla termostater i huset på både BV och ÖV på max. Blir det då för varmt har ni alldeles för hög värmekurva och kurvan kan sänkas. Därigenom får värmepumpen högre verkningsgrad och sparar energi. I vissa fall måste man justera flödena av värmevatten i olika delar av huset om värmen är olika i olika delar. När allt är injusterat kan man använda enstaka termostater om det t.ex. blir för varmt i något sovrum eller solinstrålning i allrummet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad JosephA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Nibe S-1256
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2024, 16:25:19 »
Ställ alla termostater i huset på både BV och ÖV på max. Blir det då för varmt har ni alldeles för hög värmekurva och kurvan kan sänkas. Därigenom får värmepumpen högre verkningsgrad och sparar energi. I vissa fall måste man justera flödena av värmevatten i olika delar av huset om värmen är olika i olika delar. När allt är injusterat kan man använda enstaka termostater om det t.ex. blir för varmt i något sovrum eller solinstrålning i allrummet.

Tack för bra tips, vi testar det.
Nibe S1256-8

Markus Pieber

  • Gäst
Markus Pieber
SV: Nibe S-1256
« Svar #7 skrivet: 30 mars 2024, 01:33:56 »
Hej, jag har en fråga om minsta effekt. Hur långt kan den nya 1256-08 nedmoduleras? Lika långt som 1255-06 eller börjar den nya vid en högre effekt?
Stort tack frÃ¥n Österrike  :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe S-1256
« Svar #8 skrivet: 30 mars 2024, 10:37:40 »
F1256-8 ger från 1,5 kW till 8 kW i värmeeffekt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Markus Pieber

  • Gäst
Markus Pieber
SV: Nibe S-1256
« Svar #9 skrivet: 30 mars 2024, 11:29:28 »
Ja, databladet säger samma sak, men i diagrammet har den nya redan 2kW med saltlösning vid 0 grader.
Har någon haft någon verklig erfarenhet av detta?
1155-06 kommer ner till 1,6 kW med ett bra djupt borrhål

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Nibe S-1256
« Svar #10 skrivet: 30 mars 2024, 13:48:43 »
Har det någon större betydelse om det startar på 1,6 eller 2 kW? Det är ganska kort tid på året som det är i balans med förbrukningen. Sen under varmare delarna av året så är berget varmare, köldbäraren blir varmare, det gör att lägsta effekt bli ännu högre. Rent praktiskt kanske det är lite över 2 kW med andra ord.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!