Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: täljsten  (läst 7401 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
täljsten
« skrivet: 25 januari 2012, 22:03:47 »
Är det värt de extra som det kostar på en kamin?
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: täljsten
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2012, 23:08:32 »
jag tror du får definera värt, sedan är ju frågan vad vi jämför...
Jag som har bergvärmepump kan ju tycka att det är rätt skönt med plåtkaminer, om jag eldar så är det för jag känner mig lite frusen och vill ha en mysig eld och lite varmt i några timmar...
Köper man en riktig täljstenskamin (1 500kg+) så pratar man något helt annat, då kan man elda 3-4 laddningar i den på kvällen och sedan ger den värme i ett dygn. Detta är ett jättebra alternativ om man har billig ved och tycker det är roligt att hålla på. Men då är det nästan mer att jämföra med en panna än mysfaktor...

Så frågan är väll egentligen vad du vill ha den till? Värme eller mysfaktor... Ska du ha den som riktig värmekälla så är täljsten (eller annat värmemagasin typ kakelugn) ett måste...
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: täljsten
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2012, 23:23:28 »
Sotaren var här i augusti. Jag var sugen på att riva min öppna spis med insats och sätta dit en ny fristående med stora glasytor.
Jag frågade om en ny var mycket effektivare (för att motivera kostnaden för mig själv).
Han svarade att det var marginellt. Skulle man ha den som värmekälla på riktigt var det en täljstenskamin på minst 1-1,5 ton som gällde. Jag har min fula spis kvar... *vinkar*
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: täljsten
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2012, 23:42:42 »
Täljstenens specifika värmekapacitet är ca 0.98 Joule/kg - vatten har 4.18 J/kg

järn/stål/sten ligger också omkring 1 Joule/kg

med andra ord behövs det bra många kilo täljsten om det skall kunna ackumulera mycket värme utan att bli allt för hett. viktmässigt är det på 2.98 kg/liter vilket gör att volymen måste vara ca 1.43 ggr större än vatten för samma lagrad värmemängd per grad temperaturhöjning medans järn/stål är ganska lika vatten sedd i volymeffektivitet.

Vatten är alltså en mycket effektiv värmelagrare och dessutom lättdistribuerad tack vare sin flytande form.

 

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: täljsten
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2012, 08:57:55 »
Jag har en Contura 550T - rätt vacker sak och när jag frågade så tar det någon timme mer för den att svalna av jmf varianten utan täljsten. Mycket nöjd med den, även om den kanske är något dyr.
Jag har en polare som värmede upp hela huset med en finsk mausoleum-kamin i täljsten -det fungerade bra. För-/nackdelen är att man dessutom får se hela familjen i badkläder hela vintern. Rummet (centralt) den stod i höll ca 30C.

* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: täljsten
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2012, 20:35:46 »
Det är min bror som ska köpa en kamin som komplitering till L-L värmepump. En vanlig i plåt kostar hälften än vad samma med lite sten på, så är det då värt att betala det dubbla? Ved får han eller köper billigt
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: täljsten
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2012, 20:47:17 »
 Jo , de är inte precis billiga men lagrar värme bra . Jag brukar elda t.o.m en korg pÃ¥ en kväll och den är bra varm ännu följande kväll  :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Fisherman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: täljsten
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2012, 18:49:22 »
Jag har en liten täljstenkamin ca 500kg som är klockren, tidigare så hade vi en plåtinsats i en öppenspis och från den blev det för mycket strålningsvärme, det gick inte att vara i vardagsrummet om man eldade när det var varmare än -10°c ute.
Nu kan vi elda frÃ¥n ca 0°c och ner till -35° utan att det blir för varmt eller kallt och det största plusset är när man gÃ¥r förbi spisen pÃ¥ morgonen och känner en behaglig strÃ¥lningsvärme frÃ¥n den. Länk till annons pÃ¥ spisen. http://www.blocket.se/kiruna/Taljstensspis__Braskamin__Kamin_30826399.htm?ca=1_8&w=0  Fördelen med denna är att du eldar i en insatts och kan därför "tokelda" utan risk för att elda sönder täljstenen.

/Fish

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: täljsten
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2012, 19:35:40 »
Täljsten eller bara plåt/järn beror på vad man vill användaden till. Ren plåt/järnkammin blir ju varm direkt men svalnar också lika fort. Med täljsten blir det lite trögare åt båda hållen. Ska det vara för riktig uppvärmning så är det ugnar på minst 1500 kg som gäller
.

Vi har varit pÃ¥ gÃ¥ng i flera Ã¥r att köpa en täljstensugn. Det har dock stupat pÃ¥ att vi behöver 11 m skorsten  :'(

Men drömmen lever iaf och vi försöker hitta en bra skorsten typ Isokern(ej plåt). Den täljstensugn vi tittar på väger mellan 2,5 och 3,5 ton beroende på modell. Är det någon som hittat en bra Isokern ÅF i Danmark? Lär vara rejält billigare där än i Sverige
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: täljsten
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2012, 21:27:16 »
Har en kamin med 30mm täljsten. Den håller ju värmen längre med några timmar,men skall man ha en riktigt effektiv en
så får man plussa på med bra många kilon. Se bara till så den inte åker genom trossbotten!
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: täljsten
« Svar #10 skrivet: 02 februari 2012, 22:28:09 »
Har en Contura 660T
fördelen med täljsten är att den fördelar värmen
blir inte lika het som plåt
sen är det snyggt att se på.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad duvillno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: täljsten
« Svar #11 skrivet: 03 februari 2012, 12:19:39 »
Jag har två kaminer, en med en massa täljsten (Contura 26 T, men extra värmemagasin i olivinsten, totalvikt ca 600 kg) och en mer vanlig kamin utan någon täljsten Contura 32.

I 26T kan jag elda hela kvällen utan att det blir tokvarmt i rummet och den är riktigt varm även på morgonen efter, samt lite ljummen på eftermiddag när man kommer hem från jobbet. I den andra kaminen är det tända upp och ett ilägg som gäller, annars blir det tokvarmt.

Men en kamin med bara lite täljsten på lär kankse inte göra sås tor skillnad, precis som skrivits tidiager i tråden.

//Jimmy
Hus byggt under 2011 i Östersund. 160 m2 1 två plan med källare på 80 m2. Golvvärme i hela huset. Väggarna är 40 cm tjocka med 30 cm thermocell isolering. Taket är isolerat med mellan 55 - 70 cm thermocell. FTX system Heru 130 EC. CTC Ecoheat 306 med 200 m borrhål, 197 m aktivt. Två kaminer, en Contura 26T och en Contura 32.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!