Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ESB 100  (läst 37643 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #75 skrivet: 27 oktober 2011, 11:14:00 »
Jag vill ju koppla esb direkt på radiator slinga men ägare mamma vet inte om man får göra så. men va fan det skulle ju vara bäst för henne att man gör så.
Om jag kopplar bort panna från systemet samt vvb så bara esb jobbar mot sin lilla tank samt radioatorer då borde de allts ge mera än nu. och för den delen sitter elpatron i panna på 12 kw den används aldrig på grund av att det blir för dyrt. bättre då med kamin.

Du skulle se nu hur det ser ut man känneer på in ledning från esb den e glö het sedan vi shunt osv så blir det inte mer än 15 på element.
Det som säger mig att något är galet kopplat är att om förbrukningen innan ESB var 10000kwh/år så har du i princip bara lagt på ESB förbrukning utan att få ut något.

Även om ESB inte ger något så får du alltid ut elen du pytsar in i den (COP1). Vart skulle den ta vägen annars?

Var 10000kwh med LLVP eller med elpatronen i pannan?
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #76 skrivet: 27 oktober 2011, 11:28:49 »
Borde bli bättre så.

Sedan kan man välja att koppla VVB direkt på kallvatten eller genom innedelen.

Hur man bäst nyttjar innedelen beror lite på hur den är uppbyggd.
Är det en slinga i innedelen som värmer en beredare för VV så går det att istället använda beredartanken i innedelen som acktank och strunta i slingan. Alltså koppla VV-tanken i serie med radiatorslinga och pump.
Har du termostater på radiatorerna så kommer pumpen att värma tanken om de stänger.

Kom ihåg att om du kopplar bort pannan helt så har du ingen elpatron kvar om pumpen strejkar.

Som sagt så vore det bäst om du kunde visa en ritning på hur det är kopplat och en funktionsritning på ESB 100.

Vad din mamma tror att man får och inte får göra hör inte hit, hon äger väl pumpen?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #77 skrivet: 27 oktober 2011, 11:37:55 »
Klart hon äger pumpen och hon har dessutom inte någon garanti heller.
Koppla den direkt på elementen ser jag inga problem med för den har så låg effekt att dom extra start och stoppen det ev blir vår och höst knappast nämvärt förkortar livslängden.
Vill man ha pannan kvar i reserv kan man göra en enkel bypass med några kranar så vattnet kan gå igenom den vid behov.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #78 skrivet: 27 oktober 2011, 11:39:35 »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #79 skrivet: 27 oktober 2011, 11:51:40 »
Verkar lite rörigt (GBG skämt  :) ) men som jag tolkar det sÃ¥ använder innedelen en shuntventil för att växla mellan värmning av radiator och VV.

Eller vänta nu, växlar den mellan el/olje panna och värmepump  Sc:,h
« Senast ändrad: 27 oktober 2011, 11:53:50 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #80 skrivet: 27 oktober 2011, 11:53:06 »
finns kranar pÃ¥ panna sÃ¥ jag skulle kunna stänga av invatten till pannan fÃ¥n esb delen utan att det blir nÃ¥ge övertrycke eller annat fel? kan ju pröva det först Ã¥ se om det blir varmare pÃ¥ elementen.  i denna pdf finns skiss för hur det är kopplat. http://www.energisparbolaget.se/PDF/Manual_esb100_rund.pdf
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #81 skrivet: 27 oktober 2011, 11:55:24 »
Verkar lite rörigt (GBG skämt  :) ) men som jag tolkar det sÃ¥ använder innedelen en shuntventil för att växla mellan värmning av radiator och VV.

Eller vänta nu, växlar den mellan el/olje panna och värmepump  Sc:,h

De sade att om man vrider upp shunt över hälften kopplas panna in men om jag stänger kran till panna borde ja kunna vrida upp den fullt utan att panna blir inkopplad?
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #82 skrivet: 27 oktober 2011, 11:58:02 »
Shunten är ju f-n manuell utan motor  :o

Prova vrid den helt till värmepumpen sÃ¥ att inget tas frÃ¥n panna  ^-^
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #83 skrivet: 27 oktober 2011, 12:03:48 »
Shunten är ju f-n manuell utan motor  :o

Prova vrid den helt till värmepumpen sÃ¥ att inget tas frÃ¥n panna  ^-^
den är inställd på det nu å elementen e fisjumna
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #84 skrivet: 27 oktober 2011, 12:09:53 »
Vad är det för temperatur i innedelens beredartank?

Jag vet att det inte finns någon display men det kanske finns något dykrör att mäta i.

Jag får inte ihop det riktig vilka vägar vattnet tar genom 4-vägs shunten.
« Senast ändrad: 27 oktober 2011, 12:11:40 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #85 skrivet: 27 oktober 2011, 12:13:22 »
Mät vattentemperaturen på röret in och ut från värmeväxlaren när kompressorn går.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #86 skrivet: 27 oktober 2011, 13:07:42 »
Saxat ur manualen:
"Värmepumpens drifttid bestäms av vattentemperaturen. Så länge den understiger 53° C fortsätter värmepumpen att värma vattnet i radiatorkretsen samt tappvattnet. Då vattnets temperatur nått 53°C avbryts värmeproduktionen. När temperaturen fallit till 45°C startar värmeproduktionen igen osv."

Detta är ju helt galet, så länge vattnet är varmt i innedelens beredare så får du inte ut något på radiatorerna.

Nä, jag skulla bygga om detta helt.

Från värmeväxlaren ut till radiatorerna, retur från radiatorerna till toppen på VV-tanken.
Botten på VV-tanken via cirkpump tillbaka till värmeväxlare.
Givetvis ett expansionskärl på toppen av tanken.
El-vvb skulle jag mata med kallvatten via slingan för VV-laddning.
Givaren kanske måste flyttas så den känner av returen in till tanken.

Har du då termostater på elementen som stänger så kommer inte värmepumpen stanna utan fortsätta ladda tanken tills den når 53 ºC och behöver huset värme så tas det från tanken tills den sjunkit till 45 ºC innan kompressorn startar igen.

Jag är fortfarande intresserad av temperaturer ut från värmeväxlare och i tank.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #87 skrivet: 27 oktober 2011, 15:29:08 »
Shunten är antagligen en bivalent shunt så det spelar ingen roll om du stänger kranar till pannan.

Du sa att röret ut innan shunten var glödhet, det var därför jag frågade om temperaturerna på rör och tank.
Om man studerar ritningen på innedelen så har laddslingan i tanken alltid flöde hur shunten än står.

Jag tror att laddslingan kortsluter sÃ¥ du värmer bara tanken och fÃ¥r inget pÃ¥ elementen  ^-^
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #88 skrivet: 27 oktober 2011, 17:36:29 »
Det jag menade var att röret från värmepumpen var glödhet, samt att vämeväxlaren är varm sedan svalnar det av rejält.
Pumpen försöker ju värma upp panna pga att den ger kalll vatten när den inte är pÃ¥. panntemp stÃ¥r pÃ¥ 25  ºC.
Har förr mätt upp temp ut på radiatorer till ca 30 ºC.

Skall kolla ikväll vad det e för temp.
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #89 skrivet: 27 oktober 2011, 19:17:56 »
Det jag menade var att röret från värmepumpen var glödhet, samt att vämeväxlaren är varm sedan svalnar det av rejält.

Vad jag försökte fundera ut är vart tar den värmen vägen?
I tanken? I pannan?

Den kan inte bara försvinna i shunten.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!