Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: lrj72
« skrivet: 13 november 2011, 09:46:59 »

Hej!

Pga sjukdom har jag inte kunnat göra något vi prata om.
Det enda ja gjort är att satt igång systemet och just nu under dessa väderförhållanden är mamma nöjd med värmen inne och jag har varit tvungen att stänga av ellement på övervåning då hon knappt kunnat sov pga värmen ca 25 grader. nedre plan ligger runt 23 just nu med alla utom element på toa igång då jag inte fick det tätt efter montering skall oxå åtgärdas efter att jag blivit frisk. hoppas på att kunna fixa till så esb fungerar optimalt då hon inte har råd att byta ut systemet. inte heller använda sig av rörmokare.
Tacksam för eventuell skiss på hur det nya systemet skulle kunna se ut.  Sc:,h
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 09 november 2011, 23:07:02 »

Hur går det?

Har du provat något eller?
Skrivet av: lrj72
« skrivet: 28 oktober 2011, 20:39:57 »

Där ser ni hur kopplingarna går mellan panna å ESB innedel. en där man ser två koppar kopplas på plastslang var det förr ett rakt rör det e till vvb. fundera på att sätta rakt rör där igen.
Som jag sagt tidigare undrar jag hur radiator systemet fungera utan expansionskärlet som är kopplat till panna?
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 28 oktober 2011, 20:18:50 »

Pumpen är på 3,5 kw vid +7 grader ute och framledning på 45 gr
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 28 oktober 2011, 20:09:52 »

3/8 -1/4-..pumpen kan inte vara på mycket mer än 4 kw???
Skrivet av: lrj72
« skrivet: 28 oktober 2011, 15:29:20 »

ok!  skall kolla upp det å se vad jag behöver. men som det är nu sitter expansuion på pannan utan t rör
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 28 oktober 2011, 12:51:06 »

Ja det blir nog bättre värme.

Expansionskärlet sitter bara på en avstickare på fram eller returledning (t-förgrening)
Du har väl redan ett som du kan använda?
Skrivet av: lrj72
« skrivet: 28 oktober 2011, 12:14:33 »

hur sätter man expansionskärlet?
tror ni på att detta skulle bli bättre värme. tänkte koppla ur vvb så den blir som förr
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 28 oktober 2011, 08:52:54 »

Ja, det går att montera radiatorslingan direkt på värmeväxlaren som Göran sa.
Returen från radiatorerna till smutsfilter, cirkpump och värmeväxlare igen.
Kom ihåg att du måste ha ett expansionkärl på framledning eller retur.
Givaren till värmepumpen måste flyttas till returledningen.

Fungerar det bra kan koppla innedelens tank i serie också så får pumpen en chans att buffra upp värme vid mildväder.

Shunt och panna kan du koppla bort helt.
Skrivet av: lrj72
« skrivet: 28 oktober 2011, 00:50:39 »

värmen ur värmeväxlaren var ca 30 grader
Skrivet av: lrj72
« skrivet: 28 oktober 2011, 00:49:31 »

Jag vet vad för media det går in i värmeväxlaren. men jag har lagt till två bilder nu som den ena visar växlaren och de innre rören som jag menade att man skulle koppla radiatorena på inte de heta för de måste ju in i växlaren. men de andra två rören är inte speciellt varma. så jag undrar var den heta gas omvandlar till fisjummet i växlaren för?

Jag kan mina varningar så oroa dig inte för att ja skulle göra någe dumt. jag kollar flera ggr innan jag ändrar nåt.
Jag vill ju bara ta ut all värme ur pumpen å ge den till radiatorerna. inget skall gå till panna å inget till vvb.
Kan man inte montera bort shunten.
tror värmen försvinner i tanken. den blandas bort till vvb. tror nästan att första försök är att koppla bort vvb sedan får vi se hur mycket värme den kan ge.
Tycker iaf det e konstigt med expansionskärlet att de inte är inkopplat.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 27 oktober 2011, 23:29:07 »

Jag undrar om man kan koppla radiatorerna direkt via värmeväxlaren.

det finns två gångar ut och å borde man kunna koppla radiatorerna dit.

VARNING! VARNING!

Det ena rörparet på värmeväxlaren är kylmedia i gasform.

Pilla inte ens på dom, du dödar pumpen direkt.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 27 oktober 2011, 23:05:35 »

värme från vp är 60 ºC och framledning rad efter shunt 27 ºC.

pröva å ställa shunt på max ska se hur varm panna blir. ingående panna nu 26 ºC.

Värmen kan inte försvinna i värmeväxlaren.
60 ºC måste vara hetgas och du mäter på fel ställe.

Om du mäter VATTEN temp ut ur värmeväxlaren och temperatur i tanken så ska jag tala om för dig vad du skall göra.

Det spelar ingen roll hur du ställer shunten.
Skrivet av: lrj7203
« skrivet: 27 oktober 2011, 21:06:15 »

Jag tror värmen försvinner i värmeväxlaren.

Jag undrar om man kan koppla radiatorerna direkt via värmeväxlaren.

det finns två gångar ut och å borde man kunna koppla radiatorerna dit.
Expansionkärlet sittter på panna å den är som sagt bara inkopplad för att hjälpa vp med det lilla extra utifall det skulle behövas. Sitter vid en annan dator därav fel anv.namn.

värme från vp är 60 ºC och framledning rad efter shunt 27 ºC.

pröva å ställa shunt på max ska se hur varm panna blir. ingående panna nu 26 ºC.

Skrivet av: lrj7203
« skrivet: 27 oktober 2011, 21:02:40 »

Jag tror värmen försvinner i värmeväxlaren.

Jag undrar om man kan koppla radiatorerna direkt via värmeväxlaren.

det finns två gångar ut och å borde man kunna koppla radiatorerna dit.
Expansionkärlet sittter på panna å den är som sagt bara inkopplad för att hjälpa vp med det lilla extra utifall det skulle behövas. Sitter vid en annan dator därav fel anv.namn.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 27 oktober 2011, 19:17:56 »

Det jag menade var att röret från värmepumpen var glödhet, samt att vämeväxlaren är varm sedan svalnar det av rejält.

Vad jag försökte fundera ut är vart tar den värmen vägen?
I tanken? I pannan?

Den kan inte bara försvinna i shunten.
Skrivet av: lrj72
« skrivet: 27 oktober 2011, 17:36:29 »

Det jag menade var att röret från värmepumpen var glödhet, samt att vämeväxlaren är varm sedan svalnar det av rejält.
Pumpen försöker ju värma upp panna pga att den ger kalll vatten när den inte är på. panntemp står på 25  ºC.
Har förr mätt upp temp ut på radiatorer till ca 30 ºC.

Skall kolla ikväll vad det e för temp.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 27 oktober 2011, 15:29:08 »

Shunten är antagligen en bivalent shunt så det spelar ingen roll om du stänger kranar till pannan.

Du sa att röret ut innan shunten var glödhet, det var därför jag frågade om temperaturerna på rör och tank.
Om man studerar ritningen på innedelen så har laddslingan i tanken alltid flöde hur shunten än står.

Jag tror att laddslingan kortsluter så du värmer bara tanken och får inget på elementen  ^-^
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 27 oktober 2011, 13:07:42 »

Saxat ur manualen:
"Värmepumpens drifttid bestäms av vattentemperaturen. Så länge den understiger 53° C fortsätter värmepumpen att värma vattnet i radiatorkretsen samt tappvattnet. Då vattnets temperatur nått 53°C avbryts värmeproduktionen. När temperaturen fallit till 45°C startar värmeproduktionen igen osv."

Detta är ju helt galet, så länge vattnet är varmt i innedelens beredare så får du inte ut något på radiatorerna.

Nä, jag skulla bygga om detta helt.

Från värmeväxlaren ut till radiatorerna, retur från radiatorerna till toppen på VV-tanken.
Botten på VV-tanken via cirkpump tillbaka till värmeväxlare.
Givetvis ett expansionskärl på toppen av tanken.
El-vvb skulle jag mata med kallvatten via slingan för VV-laddning.
Givaren kanske måste flyttas så den känner av returen in till tanken.

Har du då termostater på elementen som stänger så kommer inte värmepumpen stanna utan fortsätta ladda tanken tills den når 53 ºC och behöver huset värme så tas det från tanken tills den sjunkit till 45 ºC innan kompressorn startar igen.

Jag är fortfarande intresserad av temperaturer ut från värmeväxlare och i tank.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 27 oktober 2011, 12:13:22 »

Mät vattentemperaturen på röret in och ut från värmeväxlaren när kompressorn går.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 27 oktober 2011, 12:09:53 »

Vad är det för temperatur i innedelens beredartank?

Jag vet att det inte finns någon display men det kanske finns något dykrör att mäta i.

Jag får inte ihop det riktig vilka vägar vattnet tar genom 4-vägs shunten.
Skrivet av: lrj72
« skrivet: 27 oktober 2011, 12:03:48 »

Shunten är ju f-n manuell utan motor  :o

Prova vrid den helt till värmepumpen så att inget tas från panna  ^-^
den är inställd på det nu å elementen e fisjumna
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 27 oktober 2011, 11:58:02 »

Shunten är ju f-n manuell utan motor  :o

Prova vrid den helt till värmepumpen så att inget tas från panna  ^-^
Skrivet av: lrj72
« skrivet: 27 oktober 2011, 11:55:24 »

Verkar lite rörigt (GBG skämt  :) ) men som jag tolkar det så använder innedelen en shuntventil för att växla mellan värmning av radiator och VV.

Eller vänta nu, växlar den mellan el/olje panna och värmepump  Sc:,h

De sade att om man vrider upp shunt över hälften kopplas panna in men om jag stänger kran till panna borde ja kunna vrida upp den fullt utan att panna blir inkopplad?
Skrivet av: lrj72
« skrivet: 27 oktober 2011, 11:53:06 »

finns kranar på panna så jag skulle kunna stänga av invatten till pannan fån esb delen utan att det blir någe övertrycke eller annat fel? kan ju pröva det först å se om det blir varmare på elementen.  i denna pdf finns skiss för hur det är kopplat. http://www.energisparbolaget.se/PDF/Manual_esb100_rund.pdf
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 27 oktober 2011, 11:51:40 »

Verkar lite rörigt (GBG skämt  :) ) men som jag tolkar det så använder innedelen en shuntventil för att växla mellan värmning av radiator och VV.

Eller vänta nu, växlar den mellan el/olje panna och värmepump  Sc:,h
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 27 oktober 2011, 11:39:35 »

Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 27 oktober 2011, 11:37:55 »

Klart hon äger pumpen och hon har dessutom inte någon garanti heller.
Koppla den direkt på elementen ser jag inga problem med för den har så låg effekt att dom extra start och stoppen det ev blir vår och höst knappast nämvärt förkortar livslängden.
Vill man ha pannan kvar i reserv kan man göra en enkel bypass med några kranar så vattnet kan gå igenom den vid behov.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 27 oktober 2011, 11:28:49 »

Borde bli bättre så.

Sedan kan man välja att koppla VVB direkt på kallvatten eller genom innedelen.

Hur man bäst nyttjar innedelen beror lite på hur den är uppbyggd.
Är det en slinga i innedelen som värmer en beredare för VV så går det att istället använda beredartanken i innedelen som acktank och strunta i slingan. Alltså koppla VV-tanken i serie med radiatorslinga och pump.
Har du termostater på radiatorerna så kommer pumpen att värma tanken om de stänger.

Kom ihåg att om du kopplar bort pannan helt så har du ingen elpatron kvar om pumpen strejkar.

Som sagt så vore det bäst om du kunde visa en ritning på hur det är kopplat och en funktionsritning på ESB 100.

Vad din mamma tror att man får och inte får göra hör inte hit, hon äger väl pumpen?
Skrivet av: lrj72
« skrivet: 27 oktober 2011, 11:14:00 »

Jag vill ju koppla esb direkt på radiator slinga men ägare mamma vet inte om man får göra så. men va fan det skulle ju vara bäst för henne att man gör så.
Om jag kopplar bort panna från systemet samt vvb så bara esb jobbar mot sin lilla tank samt radioatorer då borde de allts ge mera än nu. och för den delen sitter elpatron i panna på 12 kw den används aldrig på grund av att det blir för dyrt. bättre då med kamin.

Du skulle se nu hur det ser ut man känneer på in ledning från esb den e glö het sedan vi shunt osv så blir det inte mer än 15 på element.
Det som säger mig att något är galet kopplat är att om förbrukningen innan ESB var 10000kwh/år så har du i princip bara lagt på ESB förbrukning utan att få ut något.

Även om ESB inte ger något så får du alltid ut elen du pytsar in i den (COP1). Vart skulle den ta vägen annars?

Var 10000kwh med LLVP eller med elpatronen i pannan?
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 27 oktober 2011, 09:50:29 »

Det som säger mig att något är galet kopplat är att om förbrukningen innan ESB var 10000kwh/år så har du i princip bara lagt på ESB förbrukning utan att få ut något.

Även om ESB inte ger något så får du alltid ut elen du pytsar in i den (COP1). Vart skulle den ta vägen annars?

Var 10000kwh med LLVP eller med elpatronen i pannan?
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 27 oktober 2011, 08:52:45 »

För det första så ger inte esb mer än ljumna element just nu pga att den måste värma upp pannansvatten oxå då den inte är på sedan måste den värma upp sin innetank som jag förmodar skall vara till vv mn nu är det så att mamma har en vvb står i huset på ca80l.och den går oxå in i detta system på nåt sätt. förstår inte den som kopplat detta. justerar man shunten över 5 då vill den ha hjälp från panna och då drar den genom vatten där men eftersom panna e av så kommer kallvatten från den och esb måste värma dess vatten oxå.
alltså bättre med mammas två l/l som tillsammmans ger 10kw. men nackdel är att det blir kallt på toa.

VVB kan man koppla direkt på kallvattnet och då kyler det inte ner acktank och panna när man tappar VV.

Koppla ESB direkt på radiatorreturen utan innedelen och ställ ESB temperatur på en högre temp än elpatronen i pannan. Även med COP1 så är det ändå 1,5kw direktel som elpatronen inte behöver göra. Alternativt koppla ESB och innedel direkt på radiatorslingan utan panna om du kör LLVP.

Flytta LLVP så att de gör bättre nytta.
Kallt på toa får man för att dörren är stängd.
Skrivet av: lrj72
« skrivet: 27 oktober 2011, 06:11:28 »

För det första så ger inte esb mer än ljumna element just nu pga att den måste värma upp pannansvatten oxå då den inte är på sedan måste den värma upp sin innetank som jag förmodar skall vara till vv mn nu är det så att mamma har en vvb står i huset på ca80l.och den går oxå in i detta system på nåt sätt. förstår inte den som kopplat detta. justerar man shunten över 5 då vill den ha hjälp från panna och då drar den genom vatten där men eftersom panna e av så kommer kallvatten från den och esb måste värma dess vatten oxå.
alltså bättre med mammas två l/l som tillsammmans ger 10kw. men nackdel är att det blir kallt på toa.
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 27 oktober 2011, 03:52:36 »

Nu har TS en lv pump som ger 3 kw vid +7 grader och den ger väl i bästa fall 1,5kw vid - 7 och det räcker inte långt ens i dom bäst isolerade husen.
Får böja mig och hålla med om att 3kw borde räcka till att värma just nu men nu är huset från 1909 så isoleringen är knappast något att hänga i jul granen och dessutom är det då själv drags ventilation och då är det ofta ventilation med betoning på då just drag både här och där.

En flvp har samma effekt sommar som vinter iom den jobbar mot från luften från huset.

Jag får inte heller riktigt ihop el förbrukningen.
Från början är den så låg att man överhuvudtaget inte skulle kunna räkna hem en lv pump.
Ska man se det krast ekonomiskt så hade det billigaste från början varit att stöta med direkt el där värmen inte räckt till.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 26 oktober 2011, 22:58:22 »

Men förbrukningen var för ca 10000kw per år o nu är den beräknad till 14600kw o ja tror att den kommer att öka till minst 16000kw innan detta e klart

Det är detta som jag inte får att gå ihop  Sc:,h

Hur många kwh var förbrukningen för en vintermånad?
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 26 oktober 2011, 21:47:38 »

Uteffekten.

Det är en FLVP.

Ett hus på 100m2 behöver inte 3kw just nu.
Det kan inte behöva 12kw mitt i vintern heller om det inte är en oisolerad lada.

Och ljummet vatten trots el-vvb?
Må hända att pumpen inte kan värma huset men då borde det åtminstone finnas VV?

Något måste vara fel.
 
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 26 oktober 2011, 21:32:42 »

Något måste vara allvarligt felaktigt installerat.

Jag värmer mitt hus på 180m2 just nu med blockerad elpatron och min pump ger 2,8kw när den går och det gör den 11h/dygn just nu.

Ta dit någon som kan koppla in det rätt.

Antar att du menar in effekt i pumpen och i så fall har du väl ut runt 8-9kw
Ts har en uteffekt från pumpen på 3 kw
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 26 oktober 2011, 21:26:14 »

Något måste vara allvarligt felaktigt installerat.

Jag värmer mitt hus på 180m2 just nu med blockerad elpatron och min pump ger 2,8kw när den går och det gör den 11h/dygn just nu.

Ta dit någon som kan koppla in det rätt.
Skrivet av: lrj72
« skrivet: 25 oktober 2011, 13:32:53 »

Hon har ju kvar de gamla panasonic l/l 1 på övervåning o 1 nere som vi koppla in igen fast denna gång i hallen. pannan är uteslutet att starta med el propparna bara går då
de gav ca 5kw styck så om hon vill kan hon flåsa på dem ordentligt. hehe men sedan har hon en insats kamin i öppnaspisen som ger duktigt med värme. den skulle jag dock vilja kunna få spridning på luften vi har prata om att borra hål i golvet å sätta en fläkt som suger upp värmen till över våningen eller en som flyter till kök å hall. blir runt 30 grader i vrum å de e inte skönt. Mamma känner sig så lurad av detta och hon orkar inte köpa nå nytt å sätta sig i ännu mera skulder. Funder på att göra ordning skorsten som läcker så kanske man kan pyttsa på med ved värme när de e som kallast.
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 25 oktober 2011, 13:01:49 »

Jag blir bara så dj... förb.... att värmepumps säljare kan bete sig så.
Tyvärr värkar det finnas en del oseriösa som bara vill kränga på kunderna ett billigt system och få jobben på det visset utan att överhuvudtaget försöka bygga ett fungerande system som iaf klar 10 minus utan el tillskott.

Att plocka bort pannan gör så lite att det inte är lönt för det är bara värme förlusterna där man blir av med och dessutom blir man av med el patronerna och då blir det kallt till vintern.

Att sälja systemet blir nog svårt med tanke på den låga effekten.
Den enda användningen man kan ha av den tror jag är att värma returen från elementen innan vattnet kommer tillbaka till värme källan.
Har tänk den tanken många gånger att värma min element retur innan det kommer tillbaka till ved pannans ack tankar för där är som mest 45 gr på returen när det är typ 20 minus och ofta endast runt 35 gr
Tanken har fallit hela tiden på att det inte går att räkna hem om man inte får tag i en pump nästan gratis.

Pool värmare går den nog inte ha som dels för att där säkerligen är koppar rör i den och effekten är för låg samt att man kan köpa en 5,5kw pool pump för under 10 loppor i dag som håller skaplig kvalité.

Det ända raka är att antingen byta ut hela anläggningen eller komplettera med luft\luft och ha elementen avstängda där den värm för att avlasta luft\vatten pumpen.
Skrivet av: lrj72
« skrivet: 25 oktober 2011, 11:40:44 »

Gamal tråd men jag tror mer än jag är intresserad av hur det gick.

Tog dom sitt ansvar eller levde Smaran kvar i sin fantasi värld med total o kunskap om dimensionering av värme pumpar.

Hittade detta omdömet på rejta
http://www.rejta.se/omdome/873350/Energisparbolaget+i+G%C3%B6teborg+AB
citat

Varning
Jag vill utfärda en varning för Energisparbolagets produkter. Min värmepump höll ca 3 år innan den gick sönder. Kostnad för reparation ca 40 000 kr. Försäkringsbolaget rekommenderar att inte laga den på grund av att det är en riskkonstruktion. På grund av detta har jag nu slängt ut hela anläggningen och satt in en ny värmepump från annan leverantör. Ni som tycker det verkar billigt rekommenderar jag att lägga till pengar och köpa från en seriös leverantör av värmepumpar typ IVT.

slut citat

Risk konstuktion jo ja tackar
Hejsan! ;D
smaran tog sitt ansvar genom att erkänna sitt fel men istället för att hjälpa dem som var drabbade gick han i konkurs.
Mamma drev en reklamation mot ESB i göteborg via SVEP http://www.svepinfo.se/ . 8)
Hon betalade 1500:- i avg. men ESB vägrade att ta tillbaka varan så hon står där med ett värdelöst system. fiR: >:D huvuddunk 
Det ger fisjumna element nu när det pendlar mellan 5-10 plus.
Jag skulle vilja koppla ur henne gamla panna ur det systemet och låta ESB värma upp endast Elementen i huset varför kan man inte koppla så. det borde gå.
Men jag vet inte om jag borde eller ja kanske skulle snacka med en röris. Esb orkar ju inte värma upp pannans tank plus hålla värme i sitt eget system men om man tar bort pannans 200liter kanske det blir lite varmare. studs
Jag tyckte hon kunde sätta ut ESB systemet till försäljning till nån som vill ha lite varmt vatten i ett sommarhus eller dyl. eller som poolvärme.

Tack för frågan!! Men som sagt varken Smaran el. ESB tog sitt ansvar fiR: fiR: fiR:
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 25 oktober 2011, 10:23:24 »

Gamal tråd men jag tror mer än jag är intresserad av hur det gick.

Tog dom sitt ansvar eller levde Smaran kvar i sin fantasi värld med total o kunskap om dimensionering av värme pumpar.

Hittade detta omdömet på rejta
http://www.rejta.se/omdome/873350/Energisparbolaget+i+G%C3%B6teborg+AB
citat

Varning
Jag vill utfärda en varning för Energisparbolagets produkter. Min värmepump höll ca 3 år innan den gick sönder. Kostnad för reparation ca 40 000 kr. Försäkringsbolaget rekommenderar att inte laga den på grund av att det är en riskkonstruktion. På grund av detta har jag nu slängt ut hela anläggningen och satt in en ny värmepump från annan leverantör. Ni som tycker det verkar billigt rekommenderar jag att lägga till pengar och köpa från en seriös leverantör av värmepumpar typ IVT.

slut citat

Risk konstuktion jo ja tackar
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 28 maj 2009, 23:12:59 »

Vill se hur Sverker/Plus lyckas trycka ner en ESB i den röda soptunnan........... >:D
Skrivet av: rocas
« skrivet: 28 maj 2009, 22:57:32 »

Det verkar rörigt.
Skrivet av: lrj72
« skrivet: 28 maj 2009, 22:43:41 »

det var elpatron o vvb sp, var trasig nu utbytt ¨mamma har varmvatten igen.

Har iaf fått veta att det inte är fel på pannan så nu skall detta till SVT Plus

hoppas det går bra
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 27 maj 2009, 14:09:27 »

Har man en kortslutning så blir det varmt, man kan säga att elementet i beredarn är en kontrollerad kortslutning. Har beredarn dragit 3 kw så hade du haft varmvatten. oftast blir det total kortslutning och då löser säkringen
Skrivet av: rocas
« skrivet: 27 maj 2009, 08:38:20 »

Jag tvivlar på att vvb dragit el utan att ge varmvatten.
Skrivet av: lrj72
« skrivet: 27 maj 2009, 08:26:33 »

Röris har varit där och konstaterat att vvb är trasig har förmodligen stått och dragit ca 3 kw/tim i ca 4-5 månader så därav elräkning samt att panna drar ca 12kw när den jobba så det kan inte bli billigt.

Får se vad som händer nu. Men jag skulle vilja koppla ur vvb så bara esb just nu får värma varmvatten då den funkar suvve nu. men det vet vi ju vad det beror på.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 22 maj 2009, 09:03:22 »

Ni behöver hjälp en vanlig rörmokare.
Skrivet av: lrj72
« skrivet: 22 maj 2009, 00:59:41 »

jaha hade kopplat ur vvb och allt var ok. Hon hade varmvatten och det var bra. Nu helt plötsligt har hon inget varmvatten. Elpatron o Esb är på men ja man kan ju undra

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!