Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med Ã¥sikter pÃ¥ förslag/offerter  (läst 3544 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad barco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med åsikter på förslag/offerter
« Svar #15 skrivet: 23 november 2016, 10:39:24 »
Ja, det var ju inte så farligt hål, 146m.

Jag börjar tänka såhär: Nibe 1255 12kw med 200m borrhål(Niben klarar ju inte djupare hål) och utan FLM.
Alternativt Daikin 13kw med 240m borrhål (eftersom den klarar det). Nackdelen med Daikin är ju mindre forum och kunskap bland installatörer. Sedan vet jag inte om det har möjligheterna till att plocka ut data och kyla.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med åsikter på förslag/offerter
« Svar #16 skrivet: 23 november 2016, 14:17:54 »
Det går att köra djupare borra med Nibe också men deltat kommer bli högt vid max effekt uttag men hur ofta är det ? Vet inte om Daikin har kraftigare cp eller om dom tycker det är ok med lite högre delta. Kalkylen är beräknad efter 26600 kwh men nog skulle jag borra djupare än så. Kyla kan du säkert köra med Daikin men tror inte den har möjlighet att logga och uppdatera mjukvaran själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med åsikter på förslag/offerter
« Svar #17 skrivet: 23 november 2016, 16:25:25 »
Även CTC Gsi skulle kunna fungera bra med ditt behov.
Jag noterar att de flesta tillverkare dimensionerar borran lite klenare när man räknar på invertervärmepumpar, förstår inte riktigt varför men i vart fall Nibe och Daikin får fram rätt korta borror i sina kalkyler.
Det man kan anta är väl att värmepumpen under 90% av tiden går på typ halva toppeffekten, och att man då får helt OK temperaturer även med en lite kortare borra.

En 8 kW som man släppt begränsingen på är ingen bra ide för dig.
Tror att Daikin bara har begränsat till 10 kW för att kunna ange ett lågt bullervärde i specifikationerna, så har jag fattat det i alla fall.
Den blir lite bullrigare de dagar du krämar ur all effekt ur den, men det är en liten uppoffring för att slippa elpatron.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad barco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med åsikter på förslag/offerter
« Svar #18 skrivet: 14 december 2016, 12:04:16 »
En 8 kW som man släppt begränsingen på är ingen bra ide för dig.
Tror att Daikin bara har begränsat till 10 kW för att kunna ange ett lågt bullervärde i specifikationerna, så har jag fattat det i alla fall.
Den blir lite bullrigare de dagar du krämar ur all effekt ur den, men det är en liten uppoffring för att slippa elpatron.
Tack för input! Jag tror mer och mer också att jag skall ha kraftigare saker.
Ljudnivå är inget problem(till en viss gräns såklart) , den kommer stå i garaget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!