Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket kan man göra själv?  (läst 1790 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mälarbon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur mycket kan man göra själv?
« skrivet: 24 september 2020, 11:06:32 »
Hej,

passade på att köpa en värmepump på rea, men den skall inte installeras förräns till sommaren (gäststuga).

För att få så billig installation som möjligt så tänkte jag förbereda så mycket som jag kan göra själv. T.ex. sätta upp ute-enheten på sin konsoll, borra hål i väggen och sätta upp fästet för inne-enheten. Montera plastkanaler för rördragning. Dvs så mycket som jag kan utom det som har med kylkretsen att göra. Så vad som skulle återstå är för en kyltekniker att montera kylrör, vacuumsuga, testa och dra igång värmepumpen.

Dock, när jag sa det till den installationsfirma som "jag fick på köpet" så hävdade de att detta är olagligt. Enligt dem så var det brottsligt av mig att ens plocka ur pumpen ur sin kartong.

Har läst lagen, och jag har svårt att tro att det skulle vara olagligt av mig att lyfta ur ute-enheten ur kartongen och sätta upp den på en konsoll. Så jag skall kontakta andra firmor och höra vad de säger.

Ville även kolla på detta forum (med allt kunnande som finns samlat här), hur mycket man kan göra sjäv, och vad som skulle vara ett rimligt pris att betala för det som det behövs en kyltekniker till.

Vänliga hälsningar
« Senast ändrad: 24 september 2020, 13:02:41 av Mälarbon »

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket kan man göra själv?
« Svar #1 skrivet: 24 september 2020, 13:00:00 »
Ja jag vet att man inte fÃ¥r grejja med kylkretsen själv. Men va faan,  läs pÃ¥ lite till och köp/lÃ¥na manometrar och vacumpump sÃ¥ fixar du även rördragningen själv.
Jag har en arbetskamrat som köpte pump på Ebay som han la bud på. Han fick pumpen för under 4000kr närmare 3500kr, ingen supervärsting men en medelbra pump. Han lånade utrustning av en annan arbetskamrat. Pumpen har funkat fint i flera år nu.

Varför ska de va så svårt att få ut en installatör? Firman ska ändå inte ge nån garanti på grejerna.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Mälarbon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mycket kan man göra själv?
« Svar #2 skrivet: 24 september 2020, 13:14:28 »
Hej Perra,

tack för svar och uppmuntran :)

Jag kanske skulle kunna fixa även slanganslutningar (är hyfsat händig och fixar en hel del själv).

Min tanke var att försöka följa lagen, men ändå göra så mycket som jag skulle kunna göra inom det lagen säger (för att hålla mina utgifter så låga som möjligt). Det var därför som jag blev lite förvånad över svaret jag fick att jag inte ens fick plocka ur pumpen ur kartongen, vilket då redan gjort mig till lagbrytare eftersom jag ville kolla att allt såg OK ut innan jag ställde undan den inför sommaren.

Jag hade hoppats att med mitt förarbete så skulle jag kunna spara lite pengar - men nu får vi se hur det går. Skall som sagt ringa runt lite och kolla med olika firmor.
« Senast ändrad: 24 september 2020, 15:00:43 av Mälarbon »

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur mycket kan man göra själv?
« Svar #3 skrivet: 24 september 2020, 14:16:47 »
Det enda som är olagligt är ingrepp på kylkretsen, du kan montera allt annat själv.
Problemet är väl mest att den delen av jobbet oftast inte tar så lång tid.
Säg att du spar 30-45 minuters jobb för installatören, hur mycket från de ursprungliga 5000 - 7000 kr de tar för installationen tror du att de drar av för att du gjort halva jobbet? (I dina ögon)

De har kostnader för bilar, lokaler, certifikat, årliga ackrediteringar av verktyg och utrustning, administrativ personal med mera med mera - den del du kan kapa av deras totala kostnadsbild är försumbar.
Jag vet att detta är mer eller mindre obegripligt om man inte själv är företagare, men så ligger det i alla fall till.
Visst, de tjänar pengar också, men inte utan risk.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mälarbon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mycket kan man göra själv?
« Svar #4 skrivet: 24 september 2020, 14:42:14 »
Hej Rickard

Tack för svar, och skönt att veta att jag genom att plocka ur pumpen ur kartongen och inspekterat den, inte har ägnat mig åt brottslig verksamhet, trots att det var det som sades från den första installationsfirman.

Att ett företags overhead-kostnader måste slås ut på den timkostnad de debiterar, det förstår jag och är helt OK med det. Så jag har inga synpunkter på vad en totalinstallation kan kosta, de är ju konkurrensutsatta och kan nog inte ta några överpriser.

Så vad jag försöker hitta är vad jag kan göra själv, för att minimera den tid de behöver sätta av för det de behöver göra hos mig. Det borde ju rimligtvis ge ett lägre pris.

Så det är bra att veta att jag kan göra en hel del själv, även om det kanske inte minskar deras tid så mycket (men alla bäckar små...). Den vetskapen ger mig lite mer råg i ryggen när jag går ut och begär in offerter från olika installatörer.

Så får vi se var vi landar :-)

Vänliga hälsningar
« Senast ändrad: 24 september 2020, 15:01:23 av Mälarbon »

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur mycket kan man göra själv?
« Svar #5 skrivet: 24 september 2020, 15:12:00 »
Sonen installerar ju luftvärmepumpar, och de gånger kunder frågat om de kan installera delar själva så brukar han rynka på pannan, han gillar inte att amatörer skall riskera göra fel som han måste rätta till, eller i värsta fall ha sönder prylarna.
Han har i princip instruerat mig att jag kan få pruta på priset, men att han ändå vill göra hela jobbet själv så han kan stå för vad som gjorts om det blir några problem längre fram.
Kan tänka mig att många installatörer tänker på samma sätt, i vart fall om man är seriös.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mälarbon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mycket kan man göra själv?
« Svar #6 skrivet: 24 september 2020, 15:39:59 »
Hej,

uppskattar dina goda råd. Jag tror också att de flesta installatörer är seriösa och vill göra ett jobb de känner de kan stå för.

Därför känner jag att den första firman, som verkar ha farit med osanning och hävdat att det var olagligt att ens lyfta ur pumpen och sätta upp den på en konsol, inte verkar så seriösa. Att felaktigt skrämmas med lagar inger inte förtroende, och jag kommer därmed att undvika att använda dem.

Dina svar innehåller mer substans och logik :-)

Jag är komfortabel med att jag är händig och kommer inte att förstöra något om jag gör en del själv. Så jag kommer nog att hålla mig till min plan och göra så mycket jag kan inom lagens gränser - och hoppas att jag hittar en seriös installatör som åtar sig att göra själva kyl-jobbet.

Vänliga hälsningar


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!