Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu sitter den där!  (läst 7379 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
Nu sitter den där!
« skrivet: 18 november 2007, 00:25:28 »
Ville bara skriva att den äntligen är monterad, min FD-35á.   studs *roflmao* tomte::
Fungerar riktigt bra än så länge -1, -3 ºC. Inte så kallt men fortfarande roligt att den faktiskt värmer hela nedervåningen samt större delen av övervåningen, källaren är naturligtvis kall :(.
Kör på 24 ºC & fläktläge 3, kanske är att ta i men man måste ju börja prova någonstans.
Grymt vad det blåser på högsta läget, kul. Blev förvånad över hur mycket den går att justera spridningen i sidled.

Jag & killen som satte upp den hittade inte någon bygel märkt JK för kompressorvärmaren, tips??
Vill jag ha värmaren? Kommer att elda med kamin samt i pannan. Så jag antar att det kan vara en bra ide.


Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Nu sitter den där!
« Svar #1 skrivet: 18 november 2007, 12:22:41 »
Tittade på schemat för ett tag sedan och minns jag inte fel siter JK på stora kortet i hörnet.

//Rickard

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Nu sitter den där!
« Svar #2 skrivet: 18 november 2007, 13:31:24 »
Det blev riktigt varmt i hallen där den sitter, men i övriga huset har det blivit 20 ºC, skiljer sig kanske på 1 grad som mest. Helt strålande!
Trodde inte det kunde bli så bra!

Utedelen är tyst å fin, hörs varken inne eller ute. Har ju ett trähus så jag var orolig för det, men vi monterade den på en upphöjd del på grunden, riktigt bra!

Hur mycket lovord kan man skicka innan man borde få spons *roflmao*

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu sitter den där!
« Svar #3 skrivet: 18 november 2007, 13:53:48 »
Utedelen sett framifrån, kortet rakt uppifrån.

BjörnK
« Senast ändrad: 18 november 2007, 13:57:47 av BjörnK »

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Nu sitter den där!
« Svar #4 skrivet: 19 november 2007, 22:04:25 »
Var in på Jula å köpte en elmätare i dag.
Första 2 timmarna med -2 ºC till -3 ºC slutade med en förbrukning på strax under 1kwh, larvigt bra tyckte jag. Ingen annan värme på.
Eller, vad tycker ni som har lite mer koll?

Ska bli kul å se efter 1 dygn :)

Utloggad Bjarne_l

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Nu sitter den där!
« Svar #5 skrivet: 19 november 2007, 22:21:20 »
Jo det e nice. Min har snittat ca 1kw/h i över en vecka nu, när det varit mellan -5 och + 3. Dock har jag lite svårt att sprida värmen. I rummet där den e placerad är det 25 och ca 20-21 på ovanvåningen och i sovrummen. Har 157kvm 1,5 plans. Har dock en del vibrationer då dom satte på hockeypuckarna då dom andra dämparna var tillfälligt slut:(

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Nu sitter den där!
« Svar #6 skrivet: 20 november 2007, 08:53:08 »
Vet inte om det framgick men förbrukningen för 2 timmar var 1kwh=500w/h.
Kollade nu på morgonen 12h 40 min å den har dragit 7.3kwh, verkar ju vara billigare än ved???

Elda 1ggr/dag pannan rymmer 150 liter. 1000liter/150=6,6. 1m3 räcker alltså i 6,6 dagar. 1m3 ved kostar för mig 200:- + jobb.
Om pumpen drar, säg 15kwh på 1 dygn å elpriset till 1:-/kwh. 200:- / 15 = 13,3. Då värmer jag huset i 13 dagar för samma peng, men inget jobb inblandat.

Tänker jag rätt?? Låter ju lite för bra för att vara sant å då brukar det ju inte vara det....
« Senast ändrad: 20 november 2007, 14:46:48 av larsostman »

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Nu sitter den där!
« Svar #7 skrivet: 20 november 2007, 13:34:06 »
Tyvärr är det nog sant, men försök övertyga en vedeldare om det  *roflmao*
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nu sitter den där!
« Svar #8 skrivet: 20 november 2007, 16:57:38 »
Nja..
man brukar säga att 30% ved innehåller ca 800-900 kw/m3.
om detta räckte i 6,6 dar är energibehovet för ditt hus alltså 121kw-136kw/dygn.
viket i sin tur skulle motsvara 5,04-5,66 kw/h.

500w x COP 3,5 = 1,750 kw/h.(högt räknat inkl avfr)

nånstans brister det : antingen har du fel på din mätare, eller så har du en verkningsgrad på din vedpanna på drygt 30% !
eller så har du jävligt kallt inne numera ! ;) ;)

mvh.ACE

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Nu sitter den där!
« Svar #9 skrivet: 20 november 2007, 19:07:50 »
Tyckte väl att det borde fela...
Jag har inte mätt upp hur länge 1m3 räcker utan jag måste elda 1ggr/dag.
1 ilägg räcker för att fylla mina 1500liter i ack-tankar. Vedutrymmet är på 150liter men det går ju inte att stapla ved som i vedboden, så där är ju en fel %, det blir ju lufftigare.
Jag eldar ungefär lika mycket nu +-0 som vid ca -7, där skiljer det sig inte nämnvärt konstigt nog.

Ska bli kul å se vad man landar på när man slutat att trycka på alla knappar & i stället låter pumpen göra sitt ;)

24 timmar slutade med ca 18kwh, så det är väl bra.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu sitter den där!
« Svar #10 skrivet: 01 december 2007, 23:50:57 »
Har du klippt bygeln?


BjörnK

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Nu sitter den där!
« Svar #11 skrivet: 02 december 2007, 16:03:12 »
Jag har inte klippt den ännu.
Pumpen sitter i en rätt så kall hall så det tar väldigt lång tid innan jag lyckas elda i kaminen för att få varmt där, jag har inte lyckats få pumpen att stanna en enda gång. Så jag har nog inte några problem med att pumpen blir stående i timmar för att jag eldar.

Det enda som jag känner nu efter några veckor är att det vore toppen å gå loss med Tigersågen å öppna upp mellan rummen.
Sen hade det ju inte varit fel med ytterligare 1 i källaren, som det är nu så måste jag elda för att det inte ska bli tok kallt där nere. Det hade väl varit ok men, vår enda toalett/dusch ligger i källaren, inte så hög komfort utan värme där.....


Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu sitter den där!
« Svar #12 skrivet: 02 december 2007, 19:27:11 »
Näh det är ju förstås så att klippning av bygeln är viktigare
ju närmare kaminen man har innedelen. Jag har samma läge
hos mig med kamin i v-rum och vp i hallen. FÃ¥r elda riktigt
rejält om vp skall stanna en längre tid. Fast jag har ingen
FD-maskin än...men det tänke rjag åtgärda i dagarna som
kommer... Thumbsup


BjörnK

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Nu sitter den där!
« Svar #13 skrivet: 02 december 2007, 19:52:23 »
Tyckte väl att det borde fela...
Jag har inte mätt upp hur länge 1m3 räcker utan jag måste elda 1ggr/dag.
1 ilägg räcker för att fylla mina 1500liter i ack-tankar. Vedutrymmet är på 150liter men det går ju inte att stapla ved som i vedboden, så där är ju en fel %, det blir ju lufftigare.
Jag eldar ungefär lika mycket nu +-0 som vid ca -7, där skiljer det sig inte nämnvärt konstigt nog.

Ska bli kul å se vad man landar på när man slutat att trycka på alla knappar & i stället låter pumpen göra sitt ;)

24 timmar slutade med ca 18kwh, så det är väl bra.

Hej larsostman!
Jag ligger på ett snitt på 37 kwh/dygn med min Sanyo 123EHN och då ingår Hushållselen
har funderat på att köpa en pump till, så det får nog bli en FD35 om de är så bra
//kjulakalle
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Nu sitter den där!
« Svar #14 skrivet: 03 december 2007, 07:09:31 »
Nu har det gått ett tag, ca 2 veckor. Vi har haft några + grader till ca -10 - -15. Regn, snöstorm, mao, ganska varierad väderlek.
Pumpen har snittat ca 900w/h utslaget på perioden, men jag har eldat i pannan för VV.
Jag har även shuntat ut ca25-30 ºC för att få källaren varm. Det har även hjälpt pumpen förmodar jag. Kaminen har vart igång vid några tillfällen.
Synd att man inte har en separat VVberedare så man kunde sluta elda helt några dagar för att se vad som händer.

Hur som, är väldigt nöjd med pumpen, tyst å fin utedel, innerdelen kör jag på näst högsta så den är inte så tyst, men den sitter så till att det inte spelar någon roll, den hörs inte i resten av huset
Men just att jag inte behöver stressa hem för att elda känns helt fantastiskt! Att veta att det är +20 ändå, strålande! Även när det var -10.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!