Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F91, begynnelse till H16?  (läst 2865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
F91, begynnelse till H16?
« skrivet: 03 december 2010, 19:11:09 »
har idag vart och felsökt 2 panasonic där båda hade koden F91, köldmediebrist, den ena startade jag upp och den gick upp till 55 graders kondensering med full fläkt, utetemp ca -8, inte nåt tecken på köldmediebrist där, fann inte heller nåt läckage.
ägaren till den sa att den stannar under en avfrostning och larmar. slog över på kylläge (för att hämta hem den kondenserade vätskan i serviceslangen)
och då la den sig på -10 förångning, bra även där. men sen så hände nåt märkligt, det "skorrade" till i utedelen och manometern hoppade upp en bit samt kompressorn varvade upp, sen stannade den. jag kopplade loss manometerstället och gick in igen, fortfarande F91..

den andra pumpen startade jag, och kondenseringen ville inte gå upp över 20 grader, trots att kompressorn varvade upp gradvis (den gick dock inte på högvarv som den andra pumpen) rören blev inte varma.. jaja här var det väl tomt på gas då tänkte jag, kollade efter läckage men fann inget.
sen hoppade plötsligt kondenseringstrycket upp och det hördes att kompressorn blev hårdare belastad, varefter den återigen började varva upp, ända till fullvarv och kondensering över 55 grader. denna hade också bara F91 i minnet.. kunde gå flera veckor innan den stannade sa kunden. innan jag kom dit hade den dock stått still i 3 veckor.

dessa båda var E12 DKE maskiner, den första tillverkad 2005.3 den andra också 2005 men glömde när..
verkar vara vanligare blan 12:or än 9:or att råka ut för kompressorhaveri dock...
var köper man in kompressor ifrån och vad brukar den kosta?? jag sysslar inte med panasonic egentligen men tog på mig detta för att hjälpa en polare som har monterat upp dessa pumpar.
det går ju en del timmar på att byta kompressorn så det kan ju löna sig med en helt ny (riktig) pump för att slippa mer besvär..

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: F91, begynnelse till H16?
« Svar #1 skrivet: 03 december 2010, 19:42:21 »
Felkod F91 och H16 går hand i hand på E9DKE och E12DKE modellerna
Be kunden reklamera dom till butiken/installatören han köpte dom från
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: F91, begynnelse till H16?
« Svar #2 skrivet: 03 december 2010, 19:55:17 »
Felkod F91 och H16 går hand i hand på E9DKE och E12DKE modellerna
Be kunden reklamera dom till butiken/installatören han köpte dom från
tack, bra att få det bekräftat efter lite kliande i huvet...
detta är privatinstallerade maskiner (före nya cert-kraven) finns det då nån möjlighet för kunden att få ut nåt?
vart ska jag hänvisa dom? har hört om nån H16 support, kan dom ringa dit?

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F91, begynnelse till H16?
« Svar #3 skrivet: 03 december 2010, 20:23:40 »
Felkod F91 och H16 går hand i hand på E9DKE och E12DKE modellerna
Be kunden reklamera dom till butiken/installatören han köpte dom från

hej
han som installera min sista pump
sa att det var (evighets) garanti på H16 DKE pumpar
inte bara 5 års kompressor garanti
kan det vara så bra ??
kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: F91, begynnelse till H16?
« Svar #4 skrivet: 03 december 2010, 20:37:34 »
Tror inte Panasonic bryr sig så mycket om det är privatinstallerat eller inte då dom får samma fel och det inte beror på om montören har ett certifikat eller inte.

Han behöver väl inte skriva att han satt in dom själv det första han gör  ;)

Hänvisa honom till den som han köpte ifrån, finns det företaget inte kvar så reklamerar han till H16 supporten på Panasonic.

Har för mig att det är 5 års garanti på H16 felet men vore det så att Panasonic tar skadan även efter det så vore det mycket bra.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: F91, begynnelse till H16?
« Svar #5 skrivet: 03 december 2010, 20:59:22 »
ok, ska nämna detta, så får han ta tag i saken, nu har han ju iallafall fått pumparna felsökta av en certifierad kylkille ifall panasonic vill ha några bevis..
om panasonic står för det, betalar dom även för felsökningen/bytet också?

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F91, begynnelse till H16?
« Svar #6 skrivet: 03 december 2010, 21:00:36 »
OscarP,

Hej,
Bara en fundering, expansionsventilens tryckbulb, ligger den dikt an gasröret och med pasta?
Vibrationer kan ha fått den att lossna, med det var bara en tanke eftersom du sa att det skorrade till i pumpen.

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: F91, begynnelse till H16?
« Svar #7 skrivet: 03 december 2010, 21:22:05 »
Panasonic står för att nuvarande utedel blir utbytt på Panasonics bekostnad, är det 5 års garanti så utgår dom från installationsdatum.

Vet ej om dom stÃ¥r för eventuella kostnader för felsökning  som du kanske har fakturerat honom vid ditt besök.
Hade han kontaktat försäljaren från första början hade det inte behövts någon felsökning då han med största sannolikhet känt till vad som har skett och att den ska reklameras
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: F91, begynnelse till H16?
« Svar #8 skrivet: 03 december 2010, 23:11:09 »
ja han trodde ju det var gasbrist därför ringde han efter mig, och ja min kollega som har firman kommer att fakturera för felsökningen men eftersom jag känner kunden lite så ville jag kolla lite extra, men jag sa till honom att det är han som får hålla i det hela och ringa runt osv..

findusen:
nån termostatisk expansionsventil finns inte på dessa (inte på några luft-luft vad jag vet)
jag tror de här dke maskinerna har kapillärrör, annars har nyare maskiner elektronisk exp ventil, så visst kan den krångla också. men jag har sett att de flesta som har elektronisk ventil också har ett kapillärrör i serie, antagligen för att om den ställer sig fullt öppen så finns det nån reglering. troligtvis är den elektroniska exp ventilen till för att hjälpa pumparna att nå låg min-effekt genom att kunna strypa mer än ett kapilärrör vid låglast.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: F91, begynnelse till H16?
« Svar #9 skrivet: 03 december 2010, 23:29:33 »
Han som sÃ¥lt den borde inte fakturera nÃ¥gon felsökning till kunden dÃ¥ det är ett väldigt känt  seriefel pÃ¥ dessa modeller som han bör veta om och istället ska han reklamera den Ã¥t kunden sÃ¥ den blir utbytt !!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F91, begynnelse till H16?
« Svar #10 skrivet: 04 december 2010, 00:26:22 »
Oskar.P

Ahh, jag har ingen erfarenhet av dom här elektroniska expansionsventilerna, men det låter sannolikt det du säger :)
Se, alltid kan man lära sig nÃ¥got nytt  tomte::

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!