Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoair 400 max temp  (läst 1028 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnus Friberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ecoair 400 max temp
« skrivet: 21 november 2020, 14:47:57 »
Har en ecozenith 250L och en ecoair 400 som är ihopkopplade med min baxi vedpanna.
Undrar hur hög temp jag kan värma ecozenith och ecoair innan de larmar. Har letat men hittar inte den infon någonstans.
Acktanken blir 95° och difftermostaten är ställd på att ladda upp till 60° nu. Ecozenith går då upp till runt 65°-70°.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 400 max temp
« Svar #1 skrivet: 21 november 2020, 15:40:33 »
Du kan sätta en termostat för s.k. rundstyrning från el-leverantör och då stoppas VP när det finns bra med värme i den och startar när det undergår ett visst värde, VP är en monoblock och har systemvatten på utsidan så det är kanske inte så bra att stänga av laddpumpen, men det bäst för att inte rumla om i tanken. Det går att prova med att stänga av pumpen och känna om det blir någon form av självcirk ut.

Utloggad Magnus Friberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 400 max temp
« Svar #2 skrivet: 21 november 2020, 16:06:59 »
Jag har styrning för att få lagom varmt i ecozenith men söker en siffra för när den larmar för att det är för varmt för systemet. Vp är automatiskt avstängd när den inte behöver värma men antar att en viss del varmt vatten ändå tar sig ut till den.
Egentligen fungerar allt väldigt bra vill bara ha koll på siffrorna. Är bara inne på andra veckan med systemet så testkör fortfarande anläggningen och försöker lära mig så mycket som möjligt för att det ska fungera optimalt.
« Senast ändrad: 21 november 2020, 16:31:55 av Magnus Friberg »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 400 max temp
« Svar #3 skrivet: 21 november 2020, 16:58:29 »
Inte säker men tempen kan ligga på ca + 45C på returen till utdelen, annars får du sätta en termometer på returledningen , en sån där
 ute/innetyp med svans för ute och se när den larmar. Vanliga ECO typer har  +45C som max pÃ¥ returen och stannar dÃ¥.

Utloggad Magnus Friberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 400 max temp
« Svar #4 skrivet: 21 november 2020, 18:00:51 »
Temp in och ut till vp ligger på ca 20° så det verkar inte gå ut något varmvatten till den om den nu inte kör någon pump för att den inte ska frysa. Varmvattnet är nu 75° så antar att det är den tempen det är i ecozenith men undrar varför tempen är så hög när den är inställd på att slå av vid 60°.
Än så länge inget larm.

Utloggad Magnus Friberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 400 max temp
« Svar #5 skrivet: 23 november 2020, 20:01:09 »
Hörde med ctc och ecoair larmar/stannar vid 54° på returen.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 400 max temp
« Svar #6 skrivet: 23 november 2020, 21:29:43 »
Jepp det som är problemet med monblock är att det gÃ¥r systemvatten ut i det fri och viss frysrisk föreligger, vet inte om det finns styrning pÃ¥ temp som startar laddpumpen. Jag har en Ecoair 107 ON/OFF och satt en termostat pÃ¥ röret ute som startar pumpen i 15 sek när tempen är  + 5 C , lite omkoppling i styrningen blev det men fungerar bra.

Utloggad Magnus Friberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 400 max temp
« Svar #7 skrivet: 24 november 2020, 00:03:16 »
Jo det ska finnas styrning så att den slltid håller plusgrader men vad händer vid strömavbrott när det är -20 ute? Blir det självcirkulation så löser sig problemet ett tag snnar så fryser det ganska snabbt. Vi är utan el då och då.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 608
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!