Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läcker vatten  (läst 8764 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Samir Toran

  • Gäst
Samir Toran
Läcker vatten
« skrivet: 17 februari 2016, 10:44:12 »
Hejsan.
Har en fundering.
Varje gång jag går in i rummet där niben står så har det runnit vatten till brunnen. Det är rätt mycket , så jag kollade vart detta kommer ifrån.
DÃ¥ ser jag att där den "vatten behÃ¥llaren" är läcker det ifrÃ¥n. Den stÃ¥r ju pÃ¥ en metall grej och det rinner under metallen altsÃ¥ inte frÃ¥n behÃ¥llaren  . Jag vet faktiskt inte vad det kan bero pÃ¥ eller om det ska vara sÃ¥.
Jag har ingen möjlighet att komma åt behållaren och kolla på den heller då den är så långt in.
Mycket tacksam för svar.

Jag har en nibe f750

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Läcker vatten
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2016, 14:10:00 »
Lite oklart beskrivet...

Kan det vara översvämmning smältvatten? Kontrollera att slangen som går ner från spillfatet inte är igentäppt
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Samir Toran

  • Gäst
Samir Toran
SV: Läcker vatten
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2016, 13:03:23 »
Aha ok är det den vita slangen som är i spillfatet? Där är ju 3 st fast 2 av dem är ju järn typ.  För har sett att det rinner under spilfatet och att inne i hÃ¥llaren är det rätt smutsigt .

Utloggad Elmuppo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Läcker vatten
« Svar #3 skrivet: 07 juli 2016, 13:28:13 »
Hej,

Det var ett tag sedan jag besökte forumet så du kanske har löst ditt lilla problem. Men jag tipsar ändå om följande.

I den lilla plastkoppen (sitter på vänstersida långt ner) som rören från säkerhetsventilerna och slangen från kondensorn mynnar i blir det rätt geggigt. och på min maskin täpper det till röret som går från koppen till avloppet ungefär vartannat år. när det händer blidas små pölar på golvet runt maskinen eftersom vattnet från varmvattensberedarens säkerhetsventil inte kan rinna ut i avloppet.
1.5 plans LB-hus frÃ¥n 1984. 170 m2 i Kalmar. NIBE FIGHTER 310P + LLVP Chofu Ra-0929pvxu (Citcop). Elvärmegolv i tvÃ¥ badrum +  eloljeradiatorer pÃ¥ övervÃ¥ning.

Total elförbrukning värme + hushållsel för två vuxna och en tonåring.

2009: 14 000 kwh
2010: 17 000 kwh (jämra kall vinter)
2011: 16 000 kwh (också jämrans kall vinter)

Peter Tellberg

  • Gäst
Peter Tellberg
SV: Läcker vatten
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2018, 22:30:28 »
Hej!
Samma bekymmer hos mig att det rinner vatten på golvet och det verkar vara väldigt geggigt i den vita plastbehållaren. Men hur kommer man åt plastbehållaren? Det är omöjligt genom inspektionsluckan. Ska man dra fram värmepumpen och komma åt bakifrån? Ser inte att jag kan ta bort främre plåten, vilket borde varit det smidigaste om det finns något handgrepp för det.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läcker vatten
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2018, 23:55:03 »
Det är en slang uppifrån som kondensvatten ska rinna ner i koppen , den kan klegga igen rensas med en fjäder , en El-dragfjäder fungerar
sen ska koppen rensas , finns info i manualen om det
www.nibe.se/nibedocuments/16014/331465-2.pdf

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Läcker vatten
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2018, 06:18:15 »
Smältvatten från förångaren, när den avfrostat. Fronten lossar du med 2st torx 25 skruvar, de sitter långt ner vid golvet, på v och h sida fram.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 657
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!