Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatten växeldrift - tider  (läst 1782 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yamahafj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Varmvatten växeldrift - tider
« skrivet: 01 maj 2021, 20:54:51 »
Hej!

Manualen är inte helt tydlig. Har jag fattat det hela rätt: VP jobbar växelvis med VV-prod och värme ut i radiatorer. Och tiderna som anges är att VP prioriterar VV i 45 min och växlar sedan över för att köra ut värme i radiatorerna under 35 min och så vidare?

Är detta vettiga tider, eller hur har ni satt era?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Varmvatten växeldrift - tider
« Svar #1 skrivet: 02 maj 2021, 13:57:02 »
Gissar lite utan att läsa manualen. Det handlar förmodligen om att tvinga pumpen att inte få lov att göra färdigt varmvattnet innan den behöver stötta värmesystemet lite.

Har du två duschar/badkar som spolas samtidigt och hela familjen hjälps åt så kanske det finns 3h arbete varmvatten att utföra. 3h ingen uppvärmning med andra ord, det skulle märkas av om det är kallt ute. Bättre att låta varmvattnet ta slut och hålla husets temperatur. Så det du ser bör vara en reglerfunktion för att kompromissa det hela alldeles lagom. Fabriksinställning bör fungera.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvatten växeldrift - tider
« Svar #2 skrivet: 03 maj 2021, 15:35:14 »
Jag är av motsatt åsikt, om husets temp sjunker nån grad så ta på dig en tröja och tofflor.
Men står man i duschen färdigschamponerad och bara får kallvatten ut VV-kranen så är det inte särskilt kul.
Jag skulle prioritera VV-laddning före husvärmning, typ 45 min VV och 15 minuter husvärmning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad yamahafj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Varmvatten växeldrift - tider
« Svar #3 skrivet: 03 maj 2021, 20:33:21 »
Bra input från er båda. Men då fattar jag funktionen i alla fall. Blir väl att skruva lite på dessa värden till vintern om det behövs. Den varma årstiden märker man ju inte de här sakerna särskilt mycket.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Varmvatten växeldrift - tider
« Svar #4 skrivet: 29 maj 2021, 20:30:31 »
Jag kör min pÃ¥ 30/30. Den värmer varmvatten med ganska lÃ¥g effekt (antar att det ger bättre COP eller nÃ¥t) och är det kallt ute börjar det kännas ruggigt inne under timmarna det tar att ladda varmvatten om elementen hinner svalna helt. Men det är ju bara att experimentera med dessa inställningar.  :)
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!